In de eerste casus heeft een consument een bepaald bedrag overgeboekt zonder dat hieraan een overeenkomst ten grondslag ligt. Waarom zou de winkelier dit bedrag mogen houden? Deze vraag is door tot zover niet beantwoord.
Sorry, ik wil je een ding vragen, zou je een stapje terug willen doen tot je terug bent op aarde, oftewel, in de realiteit?
Wat is de realiteit bij een normale garantieaanspraak?
- Reparateur raakt product kwijt. Klant krijgt nieuw product. Kosten voor reparateur. Als de reparateur niet de fabrikant is, wat vaak voorkomt, zijn een deel van de kosten voor de verkoper. Lijkt mij volkomen terecht, omdat de fout niet bij de klant ligt.
-Defect is buiten fabrieksgarantie maar binnen economische levensduur. Kosten voor reparatie (bij een winkel die zich houdt aan de wet) grotendeels voor de verkoper.
-Product komt terug van reparatie met een kras of andere uiterlijke beschadiging die niet was opgegeven bij invoering van de reparatie. Klant maakt daar bezwaar tegen. Fout ligt niet bij klant, dus klant krijgt vergoeding/vervanging. 100% terecht.
-Levertijd van een onderdeel benodigd voor een reparatie is erg lang of onduidelijk. Verkopende partij kiest voor vervanging om klant tevreden te houden. Afschrijfpost voor verkoper, deels compenseerbaar achter de schermen met reparateur. Correcte afhandeling voor klant.
-Schade komt waarschijnlijk van buitenaf, maar het is binnen het eerste half jaar en consumentenwet legt de bewijslast bij de verkoper. Klant krijgt in deze gevallen kosteloze reparatie/vervanging als de oorzaak niet 100% te bewijzen is. Kosten voor verkoper, klant kan tevreden zijn.
Niet standaard garantieaanspraak:
- Klant koopt een product en gooit de aankoopnota gewoon weg. Product vertoont buiten verwachting van de klant ooit een defect. Klant gaat naar de winkel zonder bon. Deze keer is het een eerlijke klant, die eigenlijk dus gebruik zou kunnen maken van de garantie.
Nog een keer:
Waarom zou de winkelier dit bedrag mogen houden?
Welk bedrag heb je het hier over in godsnaam? Aangezien de klant een product heeft meegenomen moet je het hier hebben over de kleine winstmarge van een product. Hiervan moet een hoop moet worden ingeleverd voor normale garantie afhandelingen, een deel voor fouten van de verkoper/fabrikant (terecht), een deel door de consumentenbescherming in het wetboek en een deel door de tijd die de verkoper kwijt is aan het afhandelen van klachten van de klant.
Dus volgens jou, als de klant het bewijs van aankoop kwijt is
mag de winkelier dit bedrag houden?
Doe een stapje terug naar de realiteit. Je doet alsof de klant bestolen wordt als de klant zijn/haar factuur weggooit/kwijtraakt en alsof de verkoper gigantisch loopt te verdienen aan dit soort situaties.
De realiteit is compleet anders.