Huiskamer

Lees de huisregels goed door voordat je berichten op het forum van Radar plaatst.
Moneyman
Berichten: 30403
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Moneyman »

juliomariner schreef:
13 nov 2023 16:25
Als er al beperkingen in de kieswet ingevoerd zouden worden moet daarvoor volgens mij artikel 4 van de grondwet aangepast worden. (ik ben geen rechtsgeleerde) In artikel 4 staat " Iedere Nederlander heeft gelijkelijk recht de leden van algemeen vertegenwoordigende organen te verkiezen alsmede tot lid van deze organen te worden verkozen, behoudens bij de wet gestelde beperkingen en uitzonderingen."
Hoe de laatste zin uitgelegd moet worden weet ik eerlijk gezegd niet.

Ik denk niet dat er een meerderheid voor het aanpassen van dit grondwet artikel is te vinden.
Juist in die laatste zin zit de ruimte. Als er in de wet een beperking (het toelatingsexamen) zou komen, dan is dat dus een bij wet gestelde beperking en valt daarmee onder art. 4 GW.

Bezorgdeburger
Berichten: 681
Lid geworden op: 09 aug 2022 08:30

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Bezorgdeburger »

De basis van een democratic is toch dat iedere burger gelijke rechten heeft om te stemmen? Ongeacht intelligentsie of opleiding of noem het maar op.
Minimum leeftijd is een voorwaarde, Nederlands paspoort ook maar verder zijn er weinig tot geen uitzonderingen zover ik weet.

En ieder individu heeft weer verschillende redenen op welke partij ze zullen stemmen. Meestal speelt eigen belang de grootste rol vermoed ik. Al zal een 75-plusser wellicht ook aan de kinderen en kleinkinderen denken.

ZeerPrivé
Berichten: 5730
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

witte angora schreef:
13 nov 2023 16:49
ZeerPrivé schreef:
13 nov 2023 16:45
witte angora schreef:
13 nov 2023 16:43
O, maar jij komt ook nog wel een keer aan de beurt... :mrgreen:
Dan weet jij meer dan ik...
Ik mag toch wel hopen dat je die eerzame leeftijd gaat halen?
Nee, dat verwacht ik niet. Vind ik dat erg? Nee.

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Jablan »

Nijogeth schreef:
13 nov 2023 15:46
Ik ben van mening dat het teveel op de voorgrond komt en te moeilijk gemaakt wordt. Er zijn teveel smaken qua seksualiteit (fluid, graysexual, androseksueel, al dat soort uitwassen). In mijn ogen wordt je geboren als heteroseksueel, homoseksueel, biseksueel, pedoseksueel, panseksueel of aseksueel. Meer smaken zijn er niet. En meer dan het benoemen is in mijn mening niet nodig voor kinderen. Zo heet het, dit houdt het in en over naar de orde van de dag.

Genderidentiteit wordt in mijn ogen ook te ver door getrokken. Het is in mijn ogen prima dat je een man bent die zich vrouw voelt en er zo uit wil zien. Prima, maar je bent dan geen vrouw en dat mogen mensen vinden. Er mag prima gevraagd worden of je de persoon als vrouw wil behandelen, dat doe ik ook met de transgender die regelmatig tegenkom. Maar dat moet geen verplichting zijn om iemand die geen vrouw is toch als vrouw te benoemen. Daar is geen discriminatie bij, dat is puur biologisch. Daarom ben ik ook tegen het veranderen van het geslacht op identiteitsbewijzen.

Nu stel ik de hele simpele vraag. Hoe zie of weet je dat een 10-jarige transgender is? Juist op die leeftijd zijn ze juist makkelijk beïnvloedbaar, waaien ze met alle winden mee en willen ze ook nog van alles doen voor aandacht.
Ik ben het grotendeels met je eens. Alleen het punt van de vermelding in de basisadministratie niet - als iemand de kenmerken van de andere sekse heeft, dan graag ook officieel. Scheelt misverstanden bij controles: 'Ja, hier staat dat u een man bent. [Vraag, vooroordeel, ongeloof, bewijs nodig] Wilt u zich even uitkleden' en daar sta je dan ...

Je vraag maak ik iets breder. De meeste ouders van niet-heteroseksuele kinderen merken al veel eerder, dat hun kind anders is dan andere kinderen. Gedrag, interesses, manier van spelen of met wie je kind omgaat, allemaal non-verbale signalen die niemand kan beïnvloeden. De pubertijd begint met een hormoonbom en pas dan krijg je meer zekerheid als ouder. Transgenderkliniek heeft voldoende testen om uiteindelijk 100% zeker te zijn en eerlijk: wie op jonge leeftijd deze behandeling wil, die is ook echt trans.

Nijogeth
Berichten: 10175
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Je gaat dus expres voorbij aan het relatief hoge aantal dat uiteindelijk spijt heeft van de transitie? En daarmee bedoel ik niet de groep die geopereerd is, daar is weinig spijt, dankzij de strenge regels. Wel de groep die afhaakt tijdens het onderzoek en de groep die zich eerst kleed naar het andere geslacht en achteraf toch niet het proces in gang wil zetten.

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Jablan »

Geef mij het onderzoek, waaruit blijkt hoe hoog het aantal spijtoptanten is. (Ik hoor dit vaker, maar altijd zonder onderbouwing)

Bezorgdeburger
Berichten: 681
Lid geworden op: 09 aug 2022 08:30

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Bezorgdeburger »

Jablan schreef:
13 nov 2023 18:45
Geef mij het onderzoek, waaruit blijkt hoe hoog het aantal spijtoptanten is. (Ik hoor dit vaker, maar altijd zonder onderbouwing)
@nijogeth en @jablan Kennen jullie jongeren of volwassenen die van geslacht zijn veranderd?

Zo ja wat zeggen die?

juliomariner
Berichten: 4961
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door juliomariner »

Volgens Google blijkt uit onderzoek van Coleman dat het percentage dat spijt heeft tussen de 0,3 en 3,8% ligt.
Eveb verder staat echter: ' Over spijt na de transitie is niet veel bekend. Er is wel onderzoek uitgevoerd waaruit zou blijken dat het om kleine aantallen zou gaan, minder dan 1% van de transgender mensen. Maar niet zeker is of daarmee ook de echte spijtoptanten bereikt zijn."

Nijogeth
Berichten: 10175
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

De persoon die ik ken, kende ik als man en is nu een vrouw (niet op het identiteitsbewijs overigens, omdat ze daar niet achter staat). Deze heeft echter alles moeten doorlopen en heeft op bepaalde groepen/fora, maar ook mensen die ze op andere plekken leerde kennen, veel mensen zien afhaken. Van de mensen die ze daadwerkelijk kende, schatte ze het toen op ongeveer de helft. Haar mening is dat het vaak mensen zijn die niet gelukkig zijn met zichzelf, denken dat dat de oplossing is, maar eigenlijk andere problemen hebben en dit als schreeuw om aandacht gebruiken.

scharrelschipper
Berichten: 1855
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

ZeerPrivé schreef:
13 nov 2023 16:15
Oh, oh, begin hier niet over 70+ want het halve forum gaat dan op tilt. :mrgreen:
Nog net niet :wink:

Bezorgdeburger
Berichten: 681
Lid geworden op: 09 aug 2022 08:30

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Bezorgdeburger »

Nijogeth schreef:
13 nov 2023 19:02
De persoon die ik ken, kende ik als man en is nu een vrouw (niet op het identiteitsbewijs overigens, omdat ze daar niet achter staat). Deze heeft echter alles moeten doorlopen en heeft op bepaalde groepen/fora, maar ook mensen die ze op andere plekken leerde kennen, veel mensen zien afhaken. Van de mensen die ze daadwerkelijk kende, schatte ze het toen op ongeveer de helft. Haar mening is dat het vaak mensen zijn die niet gelukkig zijn met zichzelf, denken dat dat de oplossing is, maar eigenlijk andere problemen hebben en dit als schreeuw om aandacht gebruiken.
Ok. Maar is haar mening en geen feit toch? Ik vind persoonlijke ervaringen presenteren als algemeen geldend zonder onderbouwing niet echt sterk.

Nijogeth
Berichten: 10175
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Nou, ik denk dat het een redelijk globaal beeld geeft als een groot deel op fora en groepen uiteindelijk afhaakt. En er werd naar gevraagd.

Overigens is dit dan een prima bron.
https://www.medischcontact.nl/actueel/l ... 20gedraagt.

3-5% en uiteindelijk haakt het grootste deel af in of na de puberteit.

Moneyman
Berichten: 30403
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Moneyman »

Bezorgdeburger schreef:
13 nov 2023 18:49
Kennen jullie jongeren of volwassenen die van geslacht zijn veranderd?
Ja, een man die nu vrouw is, na jaren struggles. Tweede helft twintig. Loopt tegen een hoop vooroordelen aan, maar heeft geen spijt.

Erthanax
Berichten: 9809
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Erthanax »

De zoon (begin 30) van een vriendin is in transitie. Zij/hij is nu veel rustiger en gelukkiger, na jaren tobben.

De 13 jarige dochter van een andere vriendin gedraagt en kleedt zich als een jongen. Dat is altijd zo geweest; als peuter wilde ze al geen jurkje aan. Al ziet ze eruit als een jongen, ze gebruikt wel gewoon haar meisjesvoornaam. Haar ouders hebben nooit ergens moeilijk over gedaan, zelf heeft ze er ook geen enkel probleem mee, dus dysforie kun je het niet echt noemen. Het is echter wel heel duidelijk dat haar gender en haar sekse niet overeenkomen.

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Jablan »

Bezorgdeburger schreef:
13 nov 2023 18:49
@nijogeth en @jablan Kennen jullie jongeren of volwassenen die van geslacht zijn veranderd?
Zo ja wat zeggen die?
Door de jaren heen voldoende en ze zijn er allemaal tevreden over, tegelijk geldt: hoe ouder, hoe eenzamer.
Nijogeth schreef:
13 nov 2023 20:30
Overigens is dit dan een prima bron.
https://www.medischcontact.nl/actueel/l ... 20gedraagt.
Deze wel. Direct rekenen: 3% van de jongens en 5% van de meisjes is gemiddeld 4% en daar weer 16% van. 0,04 * 0,16 = 0,0064 % van de bevolking met serieuze sekse-verwarring tijdens de pubertijd.
Anekdotisch bewijs, want gebaseerd op de verhalen van de transgenders: eenderde tot de helft stopt tijdens het voortraject van de kliniek, om welke reden dan ook. Zeg dat het klopt, dan gaan uiteindelijk per 1000 mensen 3 tot 4 door de hele route en veranderen van geslacht.
Ik kan de bevolkingspiramide nu even niet vinden, maar volgens het CBS waren bijna 13,3 miljoen mensen kiesgerechtigd voor de provinciale staten. Doorrekenen ... waarschijnlijk zijn er rond de 50.000 transgenders in het land. Of zouden er statistisch gezien moeten zijn. De eerste operatie vond plaats in 1959-1960, daarna een tijd niet en vanaf 1970 kwam dit vaker voor.


Ik vind het mooi. Paradijsvogels geven kleur aan de maatschappij.

Nijogeth
Berichten: 10175
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Maar als 1/3 tot de helft al stopt in het voortraject en er zullen er vast nog wel stoppen voordat ze überhaupt een traject ingaan, dan is het toch totaal niet geschikt om kinderen die net beginnen te puberen die keus te laten maken? In mijn ogen hoeft daar ook geen uitgebreid les over gegeven te worden. Je moet het benoemen, uitleggen wat het inhoudt en door. Dat is een kwartiertje werk, geen lesprogramma.

Ik denk nog steeds dat veel kinderen rond die leeftijd nog niet door hebben wat ze nu precies voelen. Stel, je bent een jongetje dat graag doet turnen, de rest van de jongens in de klas is meer van het voetballen. Van de meisjes zijn er wel een paar die van turnen houden. Die jongen klikt wat meer met de meisjes, maar dat wil niet zeggen dat ie een meisje is. Het kan, maar het kan ook gewoon een jongen zijn die graag doet turnen en niet van de standaard jongensdingen houdt. Wil je zo'n jongen al uitgebreid gaan blootstellen aan de mogelijkheid dat ie een meisje in een jongenslichaam zit of laat je hem er gewoon zelf achter komen met de wetenschap dat het altijd goed is. Op zo'n leeftijd ben je namelijk vrij kwetsbaar en willen veel kinderen gewoon ergens bijhoren.

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Jablan »

Sorry, ik was niet duidelijk genoeg. De afhakers zitten in de groep volwassenen, zeg vanaf 25 jaar en ouder.

Als pubers aan deze behandeling beginnen, dan maken ze hem ook af. Dat is vrije keus, maar tegelijk wel met medeweten, steun en instemming van de ouders. Wat denk jij, is dit een beslissing die je als ouder snel en makkelijk neemt over je eigen kind? Het is een proces van jaren.
Nijogeth schreef:
13 nov 2023 23:45
Wil je zo'n jongen al uitgebreid gaan blootstellen aan de mogelijkheid dat ie een meisje in een jongenslichaam zit of laat je hem er gewoon zelf achter komen met de wetenschap dat het altijd goed is. Op zo'n leeftijd ben je namelijk vrij kwetsbaar en willen veel kinderen gewoon ergens bijhoren.
Hier ben je aan invullen, je projecteert een volwassen denkwijze op kinderen, maar kinderen denken heel anders. Het is zoals je eerder hebt geschreven: wel benoemen, eerder in de zin van een woord uitleggen of een begrip verklaren, en daarna lekker verder spelen. Afwachten en thee drinken. Waar het heen gaat, zie je wel.

kuklos
Berichten: 9910
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door kuklos »

Jablan schreef:
13 nov 2023 23:56
Als pubers aan deze behandeling beginnen, ...........
Geweldig, not. Je bent nog te jong om te stemmen, alcohol te drinken, auto te rijden, in volwassenenfilms mee te spelen, maar je lichaam voor de rest van je leven veranderen moet kunnen? Zie jij daar echt geen probleem in?

J. Deltoer
Berichten: 3189
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Jablan wellicht niet, maar gelukkig groeit het verzet om deze jongeren die mentaal en psychisch nog lang niet volgroeid zijn voor het leven te verminken.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door moederslink »

kuklos schreef:
14 nov 2023 01:01
Jablan schreef:
13 nov 2023 23:56
Als pubers aan deze behandeling beginnen, ...........
Geweldig, not. Je bent nog te jong om te stemmen, alcohol te drinken, auto te rijden, in volwassenenfilms mee te spelen, maar je lichaam voor de rest van je leven veranderen moet kunnen? Zie jij daar echt geen probleem in?
Het ergerlijke vind ik ook dat er op de lagere school al zoveel over wordt gesproken.
Het " hoort " nu zelfs in het lespakket , is een HOT ITEM en het eea wordt gewoon door de strot geduwd.

" Blijkbaar " kunnen " kinderen " van 8-9-10 jaar hier zelfs al over meepraten en beslissen. :roll:
Je kunt op die leeftijd onmogelijk de consequenties overzien.
Mijn dochter was ook net een halve jongen en mijn zoon speelde ook wel met poppen.
Hoe gaan die gesprekken dan thuis onder het eten : " pap en mam , ik voel me een meisje, mag m'n piemeltje er af ?"
Zoveel verwarring, psychisch " lijden " . Dit kán niet OK zijn.
Alles moet maar kunnen tegenwoordig ....zoveel stress en druk zie je bij kinderen tegenwoordig óf ze worden emotioneel verwaarloosd , méér dan ooit.
Twee vaders, twee moeders of zelfs méér.
Papa is ineens mama, mama is ineens lesbisch en ga zo maar door.
Laat mij dan maar ouderwets zijn en denken , maar dit gaat soms echt nergens meer over.

Plaats reactie