LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Lowieze schreef:
02 apr 2020 14:58
Zou dit niet mee kunnen spelen bij de mensen die overleden zijn in Amerika. Per slot van rekening lijdt een groot percentage mensen daar aan obesitas.
Heel aannemelijk plus
- onverzekerd zijn en daarom doorwerken
- het laten doorgaan van massa-bijeenkomsten

In Italië wordt de voetbalwedstrijd Bergamo-Valenzia als biologische bom gezien; in Nederland was het carnaval; in New Orleans Mardi-Gras en in New York of Londen is het blijkbaar onmogelijk voldoende afstand van anderen te houden.

Andere factor: hoe wonen de grootouders. Verpleeghuizen, bejaardencentra zijn de volgende plekken, waar de verspreiding sneller dan normaal verloopt. Waar opa en oma bij de kinderen inwonen, zie je ook hogere besmettings- en sterftecijfers.

Obesitas in Nederland: vooral Brabant, Overijssel en Drenthe.


Moet mijzelf nog corrigeren. Oostenrijk is bezig met verplichte mond/neus-maskers. Voorlopig alleen in winkels met meer dan 400 m2, nog zonder boetes omdat er een tekort is. De bedoeling is wel, dat deze menselijke muilkorven zo snel mogelijk door iedereen gedragen worden, behalve in het eigen huis.

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Op welke zender dan, breien? ^^

Lady1234
Berichten: 27378
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Lees op diverse plekken dat de sterftecijfers van China niet helemaal correct, of beter gezegd, helemaal niet correct zijn.

En al die vergelijkingen tussen landen zijn mijns inziens toch al zinloos.

Lowieze
Berichten: 6882
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

witte angora schreef:
02 apr 2020 15:12
Toch vraag ik me af wat de rol van obesitas dan zou kunnen zijn. Ik meen dat in Nederland iets van 50% te zwaar is. Van degenen die met Corona in het ziekenhuis liggen is dat 70%. Dat is wel een verschil, maar toch niet dat je kunt stellen dat het een bepalend verschil is of iemand het wel of niet krijgt.

Zou het kunnen dat mensen die te zwaar zijn een slechtere conditie hebben (omdat ze verkeerd eten, te weinig bewegen, te veel stress hebben etcetera) en daardoor eerder vatbaar zijn?
https://eenvandaag.avrotros.nl/item/eer ... ronavirus/

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Lady1234 schreef:
02 apr 2020 15:19
Lees op diverse plekken dat de sterftecijfers van China niet helemaal correct, of beter gezegd, helemaal niet correct zijn.

En al die vergelijkingen tussen landen zijn mijns inziens toch al zinloos.
Dat heb ik ook gelezen, dat China sjoemelt met het aantal werkelijk doden en besmettingen.
Nu zij weer naar buiten mogen worden nu duizenden en duizenden urnen opgehaald.
Lange wachtrijen.

BL2
Berichten: 5019
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door BL2 »

angel1978 schreef:
02 apr 2020 14:36
moederslink schreef:
02 apr 2020 14:32

Meer dan 10.000 doden in Spanje. Meer dan in China.
Wat gaat daar zo fout ondanks de lock down?
Vreselijk!
Vreselijk om te zien wat het effect is van een lockdown. Het levert zoveel doden op.. Gelukkig hebben wij nog niet zo'n lockdown en blijft daarom het aantal doden beperkt.
Wat een intrieste hartverscheurende opmerking. Dus door een Lockdown overlijden er meer mensen ?
Leg dat eens uit Lady1234

Lowieze
Berichten: 6882
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

breien schreef:
02 apr 2020 15:17
Er is ook een verband tussen leeftijd en overgewicht. Ouderen hebben vaker last van overgewicht dan jongeren.
Ik hoorde ook ergens dat de ademhaling bij ernstig overgewicht bemoeilijkt wordt. Dat had ook weer invloed op de ernst van de coronagriep bij de patient. (sorry ik hoorde het, dus heb ik geen link naar de bron)
Bij (fors) overgewicht hebben je longen en vooral je hart het natuurlijk veel zwaarder te verduren. Als daar dan nog eens een infectie bij komt, dan kan ik die bewering wel begrijpen.

Lowieze
Berichten: 6882
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

moederslink schreef:
02 apr 2020 15:09

Ja ,er is sprake van obesitas en Corona . Met name Amerikanen zijn vaak véél te dik.
Het strookt dus niet met China , daar zijn ze niet te dik, dus dat snap ik dan weer niet.
(.....)
Vorig jaar kwam dit in het nieuws: “ Onder de Chinese bevolking wordt obesitas een steeds groter probleem. In de afgelopen tien jaar verdriedubbelde het aantal mensen met obesitas. Overgewicht is in China nog steeds een veel kleiner probleem dan in de Verenigde Staten. Maar onderzoek wijst erop dat negatieve effecten ervan zich bij de Aziaten sneller manifesteren.“

Lowieze
Berichten: 6882
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

Kees2850 schreef:
02 apr 2020 15:46
Uit een deelstudie bij 209 mensen die in Hubei in het ziekenhuis terechtkwamen blijkt dat anorexiapatienten heel groot risico lopen te overlijden. Ik denk toch dat weerstand de grootste risico factor is.
Dat is te vaag Kees. Was dat een studie i.v.m. overlijden door het coronavirus?

Moneyman
Berichten: 31241
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
02 apr 2020 15:12
Toch vraag ik me af wat de rol van obesitas dan zou kunnen zijn.
Dat heeft (zoals mij uitgelegd is door een chirurg) drie oorzaken. In mijn eigen woorden:
1) het virus komt makkelijker binnen bij mensen met obesitas;
2) de zuurstof uit de longen wordt bij obese mensen sowieso al moeilijker opgenomen in het bloed;
3) ademhalen kost (dankzij het gewicht op de longen) stomweg meer energie. Bedenk dat (zeker bij buikbeademing) het gewicht door de longen omhoog getild moet worden.

Weerstand is in dezen op zich is niet de bepalende factor, al speelt die -net als conditie) natuurlijk altijd wel een rol.

BL2
Berichten: 5019
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door BL2 »

569 Engelse slachtoffers binnen 24 uur.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door reggie2 »

BL2 schreef:
02 apr 2020 16:10
569 Engelse slachtoffers binnen 24 uur.
RTL nieuws

Wereldwijd zijn er ruim 474.000 bevestigde besmettingen. Ruim 115.000 mensen zijn officieel genezen verklaard.

BL2 er genezen ook veel mensen.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door tttlocke »

BL2 schreef:
02 apr 2020 15:23
Wat een intrieste hartverscheurende opmerking. Dus door een Lockdown overlijden er meer mensen ?
Leg dat eens uit Lady1234
U husselt wat cijfers door elkaar. 1978 en 1234.

Overigens ben ik er niet helemaal zeker van dat de bedoelde opmerking sarcasmevrij was.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik heb vd week ' geleerd ' van de TV dat het Coronavirus zich met name hecht aan vetcellen.
Dat was oa één verklaring en als je ziet hoe het Corona virus ' werkt ' kan ik dat begrijpen.

Moneyman
Berichten: 31241
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

Kees2850 schreef:
02 apr 2020 16:32
@Moneyman Jij zegt: 1) het virus komt makkelijker binnen bij mensen met obesitas;

Dat is nergens bewezen en heb je denk ik verkeerd begrepen. Mensen met overgewicht zijn oververtegenwoordigd in de ziekenhuizen maar dat wil niet zeggen dat het virus makkelijker mensen met obese besmet. Heel veel mensen worden /zijn besmet maar hebben vervolgens weinig tot nergens last van. Het is niet zo dat het virus meer houdt van een dikke buik. Het komt binnen via neus en mond.
Ik denk dat ik wel weet wie het niet begrepen heeft. De uitleg van de chirurg die ik hiervoor al kort weergaf, wordt onderschreven door de uitleg in het eerder gegeven artikel. Ik zal het belangrijkste deel even citeren voor je.
Het COVID-19 virus dringt cellen binnen door zich te binden aan zogenaamde ACE2-receptoren aan de buitenkant van cellen.

ACE2-receptoren zijn vooral te vinden op longcellen (daarom krijg je hoestklachten), darmcellen (sommigen krijgen diarree) en vetcellen. Dat laatste is de reden waarom dikkere mensen meer problemen krijgen. Hoe meer vetweefsel, hoe meer virus het lichaam binnendringt
Dus ja, het virus houdt dus vrij letterlijk wél van die dikke buik, zoals jij het zo plastisch omschreef.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Kees2850 schreef:
02 apr 2020 16:18
Uit een deelstudie van 206 COVID-19-positieve patiënten in Hubei, China, bleek dat spijsverteringsklachten wel degelijk een rol spelen. En zelfs een slechtere prognose hadden op de overlevingskansen. Zo had 46% (99/206) van de patiënten spijsverteringsklachten: anorexia (83,8%), diarree (29,3%), braken (8,1%) en buikpijn (4%). De diarree werd beschreven als 'los' en tot 3x daags.
Diarree, misselijk zijn, buikpijn zijn de directe gevolgen wanneer je besmet bent
en anorexia....
tja die hebben dus géén vet op de botten, dus een echte zwaar anorexiapatiënt zal dan ook komen te overlijden omdat die eenvoudigweg nog maar 0 % weerstand heeft.
Ik kan niet geloven dat 83,8 (!!) % vd zieken anorexia had , dat lijkt mij echt onzin!
De meesten op de IC waren juist obese , Kees.
Laatst gewijzigd door moederslink op 02 apr 2020 16:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

moederslink schreef:
02 apr 2020 16:43
De meesten waren juist obese.
Zelfs dat moeten we nuanceren, volgens 1Vandaag. BMI 25 tot 30 is overgewicht; BMI boven de 30 is obesitas. Opgenomen op de IC zijn met name mensen met deze definitie van overgewicht.

Moneyman
Berichten: 31241
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

moederslink schreef:
02 apr 2020 16:43
Kees2850 schreef:
02 apr 2020 16:18
Uit een deelstudie van 206 COVID-19-positieve patiënten in Hubei, China, bleek dat spijsverteringsklachten wel degelijk een rol spelen. En zelfs een slechtere prognose hadden op de overlevingskansen. Zo had 46% (99/206) van de patiënten spijsverteringsklachten: anorexia (83,8%), diarree (29,3%), braken (8,1%) en buikpijn (4%). De diarree werd beschreven als 'los' en tot 3x daags.
Diarree, misselijk zijn, buikpijn zijn de directe gevolgen wanneer je besmet bent
en anorexia....
tja die hebben dus géén vet op de botten, dus een echte zwaar anorexiapatiënt zal dan ook komen te overlijden omdat die eenvoudigweg nog maar 0 % weerstand heeft.
Ik kan niet geloven dat 83,8 (!!) % vd zieken anorexia had , dat lijkt mij echt onzin!
De meesten waren juist obese , Kees.
Bovenstaand citaat zegt dat 83,8% van de 46% met spijsverteringklachten anorexia had. Geen idee hoe representatief de groep met 206 patiënten voor CHina was, maar ze zijn in ieder geval niet representatief voor onze situatie. Hier is het overgrote deel van de patiënten te zwaar (BMI >25).

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

En voor wat betreft het riool :
logisch dat als je in isolatie thuis zit met diarree dat dat dus in het riool komt .
Ga je nu mensen bang maken voor ons Nederlandse drinkwater? Gaat nu iedereen liters en liters en liters bronwater hamsteren ?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Jablan schreef:
02 apr 2020 16:48
moederslink schreef:
02 apr 2020 16:43
De meesten op de IC waren juist obese.
Zelfs dat moeten we nuanceren, volgens 1Vandaag. BMI 25 tot 30 is overgewicht; BMI boven de 30 is obesitas. Opgenomen op de IC zijn met name mensen met deze definitie van overgewicht.
Dat bedoelde ik ook, Jablan , de meesten op de IC hebben obesitas. Ik heb het aangepast :wink:

Gesloten