LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] snijden in wet tegemoetkoming chronisch zieken

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
witte angora
Berichten: 31993
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: snijden in wet tegemoetkoming chronisch zieken

Ongelezen bericht door witte angora »

rozemarijntje schreef:http://www.rtl.nl/components/actueel/rt ... or-jou.xml

Rtl4 nieuws kan je berekenen,.???
Het zou voor mij 186 euro per jaar gaan schelen, dus ongeveer 15 euro per maand wat ik meer in de knip houdt. Waar ik op een andere manier ook al ongeveer op uit kwam.

Hoewel nog niks zeker is, lijkt het wat dit betreft voor de lagere inkomens inderdaad gunstig uit te pakken. Niet schokkend, maar ook niet verkeerd.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: snijden in wet tegemoetkoming chronisch zieken

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Ik weet dat ik het dubbel heb gepost ook onder zorgtoeslag,express gedaan!

witte angora
Berichten: 31993
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: snijden in wet tegemoetkoming chronisch zieken

Ongelezen bericht door witte angora »

rozemarijntje schreef:Ik weet dat ik het dubbel heb gepost ook onder zorgtoeslag,express gedaan!
Maakt niet uit toch? De link is in beide gevallen actueel.


Brainless
Berichten: 938
Lid geworden op: 23 sep 2011 18:58

Re: snijden in wet tegemoetkoming chronisch zieken

Ongelezen bericht door Brainless »

Mijn man zit op 58000, dat wordt 1770 per jaar meer (150E per maand meer!!......).
Ik heb geen inkomen... ben ik dan goedkoop, of betaald mijn man straks gewoon dubbel?!

witte angora
Berichten: 31993
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: snijden in wet tegemoetkoming chronisch zieken

Ongelezen bericht door witte angora »

Dat is een hele hoop pegels. Je hebt het alleen over de zorgverzekering neem ik aan?

Aan de andere kant wordt het belastingtarief verlaagd, dus dat compenseert het weer voor een deel.

Brainless
Berichten: 938
Lid geworden op: 23 sep 2011 18:58

Re: snijden in wet tegemoetkoming chronisch zieken

Ongelezen bericht door Brainless »

witte angora schreef:Dat is een hele hoop pegels. Je hebt het alleen over de zorgverzekering neem ik aan?

Aan de andere kant wordt het belastingtarief verlaagd, dus dat compenseert het weer voor een deel.
Maar de hypotheek aftrek wordt ook beperkt van 52 naar max 49%.
De kinderbijslag gaat omlaag van 277 per kwartaal naar 188.. x3 kids is:
90E per maand minder + 150 extra zorgverzekering + ??? = een boel minder per maand.
En dat kunnen wij moeilijk (eigenlijk niet) missen.

witte angora
Berichten: 31993
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: snijden in wet tegemoetkoming chronisch zieken

Ongelezen bericht door witte angora »

Brainless schreef:
witte angora schreef:Dat is een hele hoop pegels. Je hebt het alleen over de zorgverzekering neem ik aan?

Aan de andere kant wordt het belastingtarief verlaagd, dus dat compenseert het weer voor een deel.
Maar de hypotheek aftrek wordt ook beperkt van 52 naar max 49%.
De kinderbijslag gaat omlaag van 277 per kwartaal naar 188.. x3 kids is:
90E per maand minder + 150 extra zorgverzekering + ??? = een boel minder per maand.
En dat kunnen wij moeilijk (eigenlijk niet) missen.
Ik kan me er misschien wel iets bij voorstellen. Als ik aan hogere inkomens denk, denk ik aan, 'wow wat veel'. Maar je gaat er ook naar leven, lijkt me tenminste logisch. In plaats van een ex-woningbouwwoning komt er een grotere woning met extra luxe. In plaats van een 15-jaar oude bijna sloopwagen komt er een jonge/nieuwe in een andere prijsklasse, en ga zo maar door. Dat soort dingen pas je niet even aan tussen de koek en de koffie omdat de overheid zo nodig alles op de schop moet gooien.

Dus ja, als je dan ineens per maand zo'n bedrag kwijt gaat raken, dan kan ik me voorstellen dat het er voor veel mensen toch wel in gaat hakken. Als ik jou zo hoor, en er even over nadenk, denk ik dat de lagere inkomens nu even niet al te veel jaloers hoeven te zijn op degenen die hiermee geconfronteerd gaan worden.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: snijden in wet tegemoetkoming chronisch zieken

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Ik vraag me af hoe mensen dit nog moeten kunnen betalen die zorgpremie, zijn al
zoveel mensen die het niet kunnen betalen en ze maken het nog erger.

angel1978
Berichten: 11256
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: snijden in wet tegemoetkoming chronisch zieken

Ongelezen bericht door angel1978 »

Begrijp ik nu dat de klagers van voorheen nu als een blad aan een boom omslaan?

Voorheen was iedereen die meer dan modaal verdiende of een graaier of op z'n minst een sterke schouder..

Nu worden de zwakkeren ontzien en moeten de sterke schouders daadwerkelijk de grote klap dragen en dan is dat ook weer niet goed?

Ik snap het niet meer volgens mij..

Brainless
Berichten: 938
Lid geworden op: 23 sep 2011 18:58

Re: snijden in wet tegemoetkoming chronisch zieken

Ongelezen bericht door Brainless »

Het valt wel mee hoe wij leven hoor.
Wij hebben nu een 30-jaren woning in Friesland gekocht voor 275.000
Ik weet dat dit voor veel mensen heel veel is, maar niet overdreven voor ons.

Mijn man heeft een Polo van de zaak en ik heb net een Volvo gekocht.
En nee, geen luxe V70 of crosscountry.... maar een 850 uit 1993 voor 550 E.

Het moeilijke vind ik; alles wordt inkomens afhankelijk.
Ik had hulp uit de AWBZ en een eigen bijdrage van 265per maand, tja dat is dan best veel.
Men denkt, och dat kunnen jullie wel betalen met jullie inkomen, maar onze vaste lasten zijn ook veel hoger dan van iemand met een (veel) lager inkomen.

Ik hou 650/700 (netto) per maand over om van te leven, dat is dan voor 2V en 3 kids, voor alles (eten/drinken/kleding/uitjes/school/benzine/verjaardagen/sparen enz).
Dat is zeker voldoende (160E per week) maar als er dan straks weer minimaal 240 af moet per maand, dat is wel een hele aanslag op ons budget.
Laatst gewijzigd door Brainless op 30 okt 2012 22:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Brainless
Berichten: 938
Lid geworden op: 23 sep 2011 18:58

Re: snijden in wet tegemoetkoming chronisch zieken

Ongelezen bericht door Brainless »

angel1978 schreef:Begrijp ik nu dat de klagers van voorheen nu als een blad aan een boom omslaan?

Voorheen was iedereen die meer dan modaal verdiende of een graaier of op z'n minst een sterke schouder..

Nu worden de zwakkeren ontzien en moeten de sterke schouders daadwerkelijk de grote klap dragen en dan is dat ook weer niet goed?

Ik snap het niet meer volgens mij..
Alle bezuinigen kost ons straks 10% van ons netto inkomen... en nee dat vind ik niet normaal.

witte angora
Berichten: 31993
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: snijden in wet tegemoetkoming chronisch zieken

Ongelezen bericht door witte angora »

angel1978 schreef:Begrijp ik nu dat de klagers van voorheen nu als een blad aan een boom omslaan?
Ik denk dat jij het niet begrijpt nee. Alleen ik reageerde, maar ik heb nooit geklaagd over een te lage uitkering of anderen die hoge inkomens hebben. Het enige wat ik wel doe is feiten constateren, maar dat heeft niks met klagen te maken.

Ik blijf zeggen: ook al is de WAO een verzekering, iedere cent die ik krijg is door anderen opgehoest. En dus heb ik geen enkele reden om te klagen. Ik kan mijn vaste lasten betalen, kan er een -superoude- auto op na houden, heb voldoende kleding en eten. Oke, vakantie zit er niet in, en andere luxe dingen ook niet. Maar ik heb voldoende om van rond te komen, dus waarom zal ik er om klagen?

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: snijden in wet tegemoetkoming chronisch zieken

Ongelezen bericht door Chocomelk »

angel1978 schreef:Begrijp ik nu dat de klagers van voorheen nu als een blad aan een boom omslaan?

Voorheen was iedereen die meer dan modaal verdiende of een graaier of op z'n minst een sterke schouder..

Nu worden de zwakkeren ontzien en moeten de sterke schouders daadwerkelijk de grote klap dragen en dan is dat ook weer niet goed?

Ik snap het niet meer volgens mij..
Nee volgens mij snap je het ook niet meer.

angel1978
Berichten: 11256
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: snijden in wet tegemoetkoming chronisch zieken

Ongelezen bericht door angel1978 »

Chocomelk schreef:
angel1978 schreef:Begrijp ik nu dat de klagers van voorheen nu als een blad aan een boom omslaan?

Voorheen was iedereen die meer dan modaal verdiende of een graaier of op z'n minst een sterke schouder..

Nu worden de zwakkeren ontzien en moeten de sterke schouders daadwerkelijk de grote klap dragen en dan is dat ook weer niet goed?

Ik snap het niet meer volgens mij..
Nee volgens mij snap je het ook niet meer.
Nee dat is dan helder...

De bezuinigingen moeten niet door de zwakkeren opgebracht worden ( die hebben al zo weinig ).
Ook niet door de sterkeren.. Die hebben het blijkbaar ook moeilijk ...

De kabouters dan?

Brainless
Berichten: 938
Lid geworden op: 23 sep 2011 18:58

Re: snijden in wet tegemoetkoming chronisch zieken

Ongelezen bericht door Brainless »

angel1978 schreef:
Chocomelk schreef:
angel1978 schreef:Begrijp ik nu dat de klagers van voorheen nu als een blad aan een boom omslaan?

Voorheen was iedereen die meer dan modaal verdiende of een graaier of op z'n minst een sterke schouder..

Nu worden de zwakkeren ontzien en moeten de sterke schouders daadwerkelijk de grote klap dragen en dan is dat ook weer niet goed?

Ik snap het niet meer volgens mij..
Nee volgens mij snap je het ook niet meer.
Nee dat is dan helder...

De bezuinigingen moeten niet door de zwakkeren opgebracht worden ( die hebben al zo weinig ).
Ook niet door de sterkeren.. Die hebben het blijkbaar ook moeilijk ...

De kabouters dan?
Nee natuurlijk is het normaal dat iedereen moet bezuinigen en dat de hogere inkomens wat in moeten leveren.
Maar als alles inkomensafhankelijk wordt dat is niet eerlijk.
Als je zoals wij bv een goed inkomen hebt.. en een hypotheek, 3 kids, AWBZ, kinderopvang enz, en je moet voor alles extra betalen omdat je bruto inkomen hoog is, dan lever je %ueel gezien heel veel meer in.

En dat vind ik heel moeilijk. Ik maak mij echt zorgen hoe wij dat in 2014 moeten gaan opbrengen (als alles zo doorgaat).

witte angora
Berichten: 31993
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: snijden in wet tegemoetkoming chronisch zieken

Ongelezen bericht door witte angora »

Vooralsnog niet al te veel zorgen maken. De soep wordt niet zo heet gegeten enzovoorts, het zijn ook nog maar plannen, het kabinet is nog niet eens beëdigd. Veel dingen moeten nog uitgewerkt worden, enzovoorts.

Dat hogere inkomens een groter deel van de bezuinigingen gaan dragen is niet anders. Je noemt net een bedrag van 650-700 euro voor 5 personen, ik moet het voorlopig met 180 doen voor mezelf. Dus ja, waar valt er geld te halen. Maar in de mate zoals het nu in de planning is, is het wel erg veel in één keer ja.

Jan Witjes
Berichten: 27
Lid geworden op: 15 sep 2012 14:08

Re: snijden in wet tegemoetkoming chronisch zieken

Ongelezen bericht door Jan Witjes »

Over een paar maanden dan worden mensen van 65+ niet meer geopereerd
gaan ook niet meer naar een verzorgings- en/of verpleeghuis. Dus die gaan allemaal
vroegtijdig dood. Dan wordt de zorg weer betaalbaar. Dit nieuwe kabinet is geen lang leven
gegund misschien dat de PvdA achterban a.s. zaterdag alsnog alles afblaast. Dan komt Geert
of Emile aan de macht en dan zeggen die..... het leven is kort maar flamoes ....en dan ga je dood.

Brainless
Berichten: 938
Lid geworden op: 23 sep 2011 18:58

Re: snijden in wet tegemoetkoming chronisch zieken

Ongelezen bericht door Brainless »

witte angora schreef:Vooralsnog niet al te veel zorgen maken. De soep wordt niet zo heet gegeten enzovoorts, het zijn ook nog maar plannen, het kabinet is nog niet eens beëdigd. Veel dingen moeten nog uitgewerkt worden, enzovoorts.

Dat hogere inkomens een groter deel van de bezuinigingen gaan dragen is niet anders. Je noemt net een bedrag van 650-700 euro voor 5 personen, ik moet het voorlopig met 180 doen voor mezelf. Dus ja, waar valt er geld te halen. Maar in de mate zoals het nu in de planning is, is het wel erg veel in één keer ja.
Mijn man heeft nu ook zoiets... waar werk ik dan 60uur per week voor, als wij zoveel moet gaan inleveren. Als wij echt 700-250=450 over houden om alles van te doen, dan kunnen onze kids niet meer op schoolreisje/kamp en kan mijn kind niet meer 's winters met slecht weer met de bus naar school (14km fietsen), heb ik geen auto meer (dus niet meer naar sport).

Daarnaast 180 per maand voor 1 persoon: wij hebben 700/5= 140 per persoon.
En ik bedoel niet dat dit super zielig is, maar wel dat het raar is.
Dat je met zo'n inkomen zo moet gaan bezuinigen.

witte angora
Berichten: 31993
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: snijden in wet tegemoetkoming chronisch zieken

Ongelezen bericht door witte angora »

Brainless schreef:
Daarnaast 180 per maand voor 1 persoon: wij hebben 700/5= 140 per persoon.
En ik bedoel niet dat dit super zielig is, maar wel dat het raar is.
Hoho. Als je alleen bent ben je aan veel dingen meer kwijt. Jullie hebben twee auto's met 5 personen, ik één auto met één persoon. Maar de benzine en alles om van a naar b te komen is toch echt net zo duur. Reparatiekosten, idem dito.

Koffiemelk koop ik van die kleine flesjes, om wat te noemen. Grotere, en dus voordeligere, pakken hebben geen nut, dat wordt zuur. Wel eens gezien wat de literprijs is? En zo kan ik wel even doorgaan... Jullie kinderen kunnen op sport en alles, dat kan ik toch echt niet.

Gesloten