LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Radar Extra: De Schuldvraag - deel 1

Discussieer hier over de documentaire Radar Extra: De Schuldvraag.
HFdude

Re: Radar Extra: De Schuldvraag - deel 1

Ongelezen bericht door HFdude »

Maar de bedoeling van dit topic is eigenlijk om suggesties van anderen te horen.

Dat er veel mensen zijn die (onbewust) graag slaaf willen zijn en tot hun 67e keihard willen werken om vervolgens jaloers te worden op de buurman omdat die net een duurdere VW heeft aangeschaft neem ik voor lief. Maar die mensen zou ik willen verzoeken niet te reageren.

Ik ben overigens geen anti-kapitalist. Ik werk zelf ook hard, geniet van mijn geld. Geniet van de dikke auto onder mijn kont, geniet van elke opdracht die ik weer binnenhaal. Het gaat mij echter om het besef dat wij niet voor onszelf werken, maar dat wij eigenlijk slaven zijn van de samenleving die we zelf geceeerd hebben.

Ik weet, de meeste mensen willen niet anders. De oorsprong hiervan is angst.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

HFdude schreef:
Dat er veel mensen zijn die (onbewust) graag slaaf willen zijn en tot hun 67e keihard willen werken om vervolgens jaloers te worden op de buurman omdat die net een duurdere VW heeft aangeschaft neem ik voor lief. Maar die mensen zou ik willen verzoeken niet te reageren.
Dan zul je niet op Radar moeten schrijven, maar een eigen forum op moeten starten waar alleen gelijkdenkenden kunnen/mogen komen. Dit verzoek slaat natuurlijk echt nergens op. Het forum is open en vrij toegankelijk, zolang iedereen zich aan de gedragsregels houdt mag iedereen posten waar hij wil en schrijven wat hij wil. Ook in dit topic.

HFdude

Ik verbied ook niets, ik VERZOEK ze niet te reageren omdat het geen zin heeft. Het DOEL van dit topic is namelijk met constructieve suggesties te komen.

Als je geen suggesties hebt maar alleen kritisch wilt doen zijn daar ook genoeg andere fora voor. Zelfs binnen dit forum zijn daar genoeg topics geschikt voor.

witte angora

Misschien dat degenen aan wie jij verzoekt vooral niet te reageren ook constructieve suggesties hebben?

HFdude

Huh? Lees eens opnieuw? Ik zeg toch dat dit topic WEL bedoelt is voor constructieve suggesties, indien iemand een constructieve suggestie heeft valt deze niet onder de groep die ik verzoek niet te reageren.

witte angora

Hier is mijn construcieve suggestie: ik beleg niet in bitcoins, maar ook niet in zilver en goud. De reden is nogal simpel.

Betreffende bitcoins is er hierboven al het een en ander uitgelegd.

Zilver en goud lijkt leuk, maar als kleine particulier ben je afhankelijk van handelaren die er ook iets aan moeten verdienen. Willen verdienen. Als ik goud koop tegen een bepaalde waarde, zal de prijs eerst een flink eind moeten stijgen wil ik bij verkoop geen verlies leiden. En het zal nog veel meer moeten stijgen wil ik er winst op maken.

Jij mag dit systeem 'slavernij' noemen. Ik heb in mijn leven al genoeg dingen voorbij zien komen dat mensen dachten rijk te worden, en in plaats daarvan blijven ze achter met een flinke kater en een flink verlies, als het al geen schulden zijn.

Ieder programma, ieder bedenksel, wat het ook is, is in feite een soort piramidespel. Of het nu de postzegelmarkt van vroeger was, de huizenmarkt tot voor kort, het is allemaal precies eender. De eersten die instappen maken inderdaad dikke winst. Degenen die later instappen worden geconfronteerd met het inklappen van een luchtbel, en zitten met de brokken.

Ik schat dat ik nog een jaar of 20 te gaan heb in deze maatschappij, en dan is het over. Waarom zal ik me nu nog druk maken om iets waar ik de vruchten niet meer van zal plukken, of hooguit voor een heel korte tijd? Het heeft geen enkel nut. Tevredenheid met wat ik heb kon voor mij wel eens het meest lonend zijn.

witte angora

HFdude schreef:Huh? Lees eens opnieuw? Ik zeg toch dat dit topic WEL bedoelt is voor constructieve suggesties, indien iemand een constructieve suggestie heeft valt deze niet onder de groep die ik verzoek niet te reageren.
Nee, jij schreef iets anders. Ik behoor in principe tot degenen waarvan jij verzoekt niet te reageren, behoudens dan dat ik het prima vindt als mijn buurman een grotere auto heeft dan ik. Ik kan er naar kijken en hem mooi vinden, hij heeft hoofdpijn als een ander er uit jaloezie een dikke kras op maakt. Ik hoef iets niet te hebben, of er het eigendom van te hebben, om er toch van te kunnen genieten.

Ik vind de huidige maatschappij prima zoals het is, en ik dien mijn tijd wel uit.

tenormin

Ongelezen bericht door tenormin »

- Ik zorg dat ik zo weinig mogelijk geld op de bank heb, en beleg de rest in fysiek zilver en goud.
- indien mogelijk gebruik ik Bitcoins om betalingen te doen
- Ik spaar niet voor mijn pensioen, ervan uitgaande dat ofwel tegen de tijd dat ik het nodig heb het potje leeg is ofwel de gekoppelde valuta niets meer waard is. Tegen die tijd kijk ik wel wat mijn zilver en goud waard is.
http://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/v ... l/bitcoin/

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

HFdude schreef:Huh? Lees eens opnieuw? Ik zeg toch dat dit topic WEL bedoelt is voor constructieve suggesties, indien iemand een constructieve suggestie heeft valt deze niet onder de groep die ik verzoek niet te reageren.
Dat is dan jammer voor je.
Iedereen mag reageren, ongeacht of jij de bijdragen nu constructief vindt of niet.

Jantje7

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Ja, de schuld vraag kan dan wel duidelijk zijn, maar toch vraag ik me af hoeveel werkeloze er geweest zouden zij in de jaren negentig als de banken toen net zo terughoudend waren geweest als ze nu zijn.
Ook zouden we dan niet zo "geprofiteerd" hebben van een groeiende economie. Die zou dan echt niet met 2% per jaar zijn gestegen. Achteraf een zondebok vinden is gemakkelijk. Nu maar eens kijken wat de komende jaren gaat veranderen en of we een andere zondebok kunnen vinden. Misschien eens vaker in de spiegel kijken ??? :mrgreen:

CB

Ongelezen bericht door CB »

HFdude schreef:Het gaat mij echter om het besef dat wij niet voor onszelf werken, maar dat wij eigenlijk slaven zijn van de samenleving die we zelf geceeerd hebben.

Loonslaven zijn we allemaal van het grootkapitaal. Zelfs jij als ondernemer bent zo'n loonslaaf. Zonder opdrachten ben je ook nergens. Het woord loonslaaf is al zo oud als de weg naar Rome. En wat de pensioenen betreft, zijn er meer dan genoeg die het maandelijks op hun rekening bijgeschreven krijgen.
Laatst gewijzigd door CB op 24 dec 2013 12:52, 1 keer totaal gewijzigd.

HFdude

CB schreef:
HFdude schreef:Het gaat mij echter om het besef dat wij niet voor onszelf werken, maar dat wij eigenlijk slaven zijn van de samenleving die we zelf geceeerd hebben.

Loonslaven zijn we allemaal van het grootkapitaal. Zelfs jij als ondernemer bent zo'n loonslaaf. Zonder opdrachten ben je ook nergens. Het woord loonslaaf is al zo oud als de weg naar Rome.

Correct, en zelfs als ik geen loonslaaf zou zijn zou ik er wel weer afhankelijk van zijn omdat dit mijn klanten zijn. Hoe dan ook ontkom je er niet aan. Zelfs niet als je in een hutje op de hei gaat wonen.

Daarom nog een keer de vraag:

Wat zou je zelf kunnen doen om je afhankelijkheid van het systeem zoveel mogelijk te verkleinen? (mensen die het systeem zo prima vinden hoeven dus niet te reageren)

witte angora

Ik hoef, ondanks dat ik een constructieve bijdrage heb gegeven, dus niet te reageren omdat ik het systeem zo prima vindt? Jammer dan, hier komt hij nog een keer.

Als je je afhankelijkheid van het systeem zoveel mogelijk wilt verkleinen ga je niet beleggen in goud en zilver. Dan blijf je immers nog steeds afhankelijk van de (een) maatschappij. Afhankelijk van anderen dus. Als je zo onafhankelijk mogelijk wilt zijn van welk systeem dan ook, zul je een eenling moeten worden.

Als je niet, of zo min mogelijk, afhankelijk wilt zijn van anderen zul je een zgn. prepper moeten worden. Zoek maar eens op Google wat dat is; er zijn fora over van mensen die hier bijzonder intensief mee bezig zijn. Maar gezien je berichten is dat niet wat je zoekt.

Wat jij zoekt is iets dat niet bestaat: onafhankelijkheid van het huidige systeem, maar wel gebruik maken van zaken die door ditzelfde systeem 'waardevol' geacht worden om een dikkere VW te kunnen kopen dan je buurman (terwijl ook die VW onderdeel is van dit systeem).

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

HFdude schreef:Maar de bedoeling van dit topic is eigenlijk om suggesties van anderen te horen.
HFdude schreef:(mensen die het systeem zo prima vinden hoeven dus niet te reageren)
HFdude schreef:indien iemand een constructieve suggestie heeft valt deze niet onder de groep die ik verzoek niet te reageren.
:shock: :shock: :shock:
Geef aub even in je openingspost aan wie er wel mag reageren.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

HFdude schreef:
sjohie schreef:
HFdude schreef:Na de uitzending van de Schuldvraag gisteravond kan ik maar 1 conclusie trekken. De slavernij is niet afgeschaft, maar groter dan ooit.

-We betalen met zijn allen rente over iets wat niets is (diefstal)
-We leggen met zn allen geld in ons pensioenpotje waar we nooit meer wat van terugzien, behalve de beheerders, die halen er 2% per jaar uit voor in eigen zak.
-Bij tekorten moeten we natuurlijk wel bijstorten
-We zijn met zijn allen onderhevig aan kunstmatige inflatie (diefstal).

Al dit "geld" wat ons door de neus geboort wordt komt uiteindelijk terecht bij de partijen (nog geen 1% van de wereldbevolking heeft 95% van het kapitaal in handen) die de banken in handen hebben. De "slavendrijvers"??

Maar nu? Als je eenmaal doorhebt hoe je opzettelijk genaaid wordt wat kan je dan doen? ik zou graag van anderen horen wat zij doen om zich aan deze slavernij te onttrekken.

Wat ik zelf doe:

- Ik zorg dat ik zo weinig mogelijk geld op de bank heb, en beleg de rest in fysiek zilver en goud.
- indien mogelijk gebruik ik Bitcoins om betalingen te doen
- Ik spaar niet voor mijn pensioen, ervanuitgaande dat ofwel tegen de tijd dat ik het nodig heb het potje leeg is ofwel de gekoppelde valuta niets meer waard is. Tegen die tijd kijk ik wel wat mijn zilver en goud waard is.

Wat zijn jullie tips om je aan de huidige onderdrukking te onttrekken?

(oja, kijk ook eens op Youtube naar het kanaal "The greatest truth never told" van Chris Duane. Zeer verhelderende filmpjes welke de bevindingen van Radar onderbouwen)
Ik zou voor mijn toekomst niet op van die vluchtige dingen als goud/zilver en vooral bitcoins wedden, die laatste kunnen zo 50% in waarde kelderen in een dag, en dat gebeurd met een enge regelmaat. Dat wil je niet vlak voordat je van je oude dag denkt gaat genieten.

Ik blijf dus binnen het huidige systeem, maar eigen me dan bij deze wel het recht toe om mensen met plannen zoals jij hebt, de deur te wijzen, mocht je plan in de toekomst strandden, en je dakloos oid wordt. Eigen keuze is helemaal prima, maar dan ook leven met de gevolgen van die keuze.

Zilver en goud vluchtig? Verklaar je nader. Inderdaad waar dat de koers per dag kan fluctureren (50% die jij aangeeft is weliswaar volstrekt onrealistisch) echter deze koersschommelingen worden bepaald door de (ongedekte) papieren handel en heeft niets te maken met de werkelijke fysieke waarde. Als onze papieren schuld gedreven economie barst zijn dit de eerste grote waardestijgers. En ik doe het niet vanuit speculatief oogpunt maar met een horizon van 20-30 jaar. (US Geology Service heeft berekend dat Zilver in 2020 door de vele industriele toepassingen het meest zeldzame element is)
Dan lees je verkeerd, ik zei "die laatste", welke in de zin ervoor dus bitcoins waren. En die koers is behoorlijk vluchtig.

witte angora

Dus als ik deze tabel zie, dan had ik in januari in moeten stappen, in april zat ik dan in de zevende hemel van geluk, van mei tot oktober zat ik in een depressie, in november groeien de bomen tot in de hemel en koop ik mijn eerste kasteel in Zuid-Afrika, en in december stort ik emotioneel en psychisch helemaal in omdat mijn toekomst van dat nepgeld afhankelijk is en ik de hypotheek van mijn kasteel niet meer kan betalen?

Afbeelding

HFdude

witte angora schreef:Dus als ik deze tabel zie, dan had ik in januari in moeten stappen, in april zat ik dan in de zevende hemel van geluk, van mei tot oktober zat ik in een depressie, in november groeien de bomen tot in de hemel en koop ik mijn eerste kasteel in Zuid-Afrika, en in december stort ik emotioneel en psychisch helemaal in omdat mijn toekomst van dat nepgeld afhankelijk is en ik de hypotheek van mijn kasteel niet meer kan betalen?

Afbeelding
Bij Bitcoin is dit erg simpel te verklaren als groeistuipen. Het kan maar 2 kanten op er is geen middenweg. Of het stort totaal in, of het wordt de komende 2-5 jaar massaal geadopteerd.

SJZ

Ongelezen bericht door SJZ »

In ieder geval NIET spaargeld aanhouden (tegen lage rente) en ook nog een hypotheekschuld hebben (tegen een veel hogere rente). Lekker aflossen. Of dat huis z'n waarde houdt is de vraag, maar je kunt er altijd nog in wonen.

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

SJZ schreef:In ieder geval NIET spaargeld aanhouden (tegen lage rente) en ook nog een hypotheekschuld hebben (tegen een veel hogere rente). Lekker aflossen. Of dat huis z'n waarde houdt is de vraag, maar je kunt er altijd nog in wonen.
Maar van die stenen kun je geen eten kopen en/of klappen opvangen als het nodig is.
100% blind dit soort adviezen volgen is wel het domste dat je kan doen.

Radar
Site Admin

Ongelezen bericht door Radar »

Topic 'De Schuldvraag is duidelijk, en nu???' samengevoegd met dit topic.

Gesloten