LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Houtrook

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Mucha

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]
Laatst gewijzigd door Mucha op 23 jan 2016 01:43, 2 keer totaal gewijzigd.

gezondheid
Berichten: 1376
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door gezondheid »

Vanavond werd hier gestookt in de regen met een tuin haard. Een metaalachtige geur is te ruiken. Wat er gestookt wordt? Geen idee. Verder nog een open haard dat is aangezet. Een zeer zoete geur is in de dichtbebouwde kom te ruiken. Gelukkig kan ik de ventilatieroosters dicht doen. Misschien is het mijn eigen verbeelding dat ik hoofdpijn ervan krijg. Dat zou kunnen. Ik weet het niet. Ik heb in huis bomen gepland en planten die de lucht zuiveren. De opslag van brandhout wordt ook niet altijd even zorgvuldig gedaan. Hout moet goed gedroogd zijn. In de tv uitzending van de Wereld Draait door zag je ook aantal tips voorbij komen. Misschien moeten we allemaal maar overgaan naar houtstook en geen CV ketels meer gebruiken.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door tijger1 »

[Bericht verwijderd door de Moderator vanwege off topic gaan en op de man spelen.]

gezondheid
Berichten: 1376
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door gezondheid »

[Reactie op verwijderd bericht verwijderd door de Moderator.]

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door Jablan »

moederslink schreef:Normaal stookgedrag hoeft toch niet verboden te worden? ?
Zal ook niet gebeuren, daarvoor zit houtstoken teveel in de man, maar kijk bij de reacties kort na de uitzending. Op facebook en hier op de site onder het item zie je een verbod wel vaak langskomen. Autodrop...
moederslink schreef:Ik durf het wel, alleen in mijn geval , met die " kleerkast" nee merci, ik weet hoe hij tekeer kan gaan. Iedereen die hem aanspreekt ook over zijn eeuwig keffende honden, zijn snoeiharde muziek, zijn " buitenleven " in de zomer krijgt gelijk een grote b*** , ook schroomt hij nu niet om zijn handen te ge( mis ) bruiken... Met deze man valt niet te communiceren, helaas. En ja.....hij gaat dus door met zijn aso gedrag... :evil:
Dat betekent, dat er meer buren last van moeten hebben. Dit is voor mij een geval om met andere buren een afspraak met de politie te maken. Samen, want anders duurt het te lang voordat de klachten serieus worden genomen.
Bob Schurkjens schreef:Overlastplegers verwachten altijd tolerantie in hun richting en niet andersom. De eerste houtkachelstoker die uit eigen beweging aan omwonenden vraagt of hij/zij geen overlast geeft, moet nog uitgevonden worden.
Je chargeert graag of niet? Onze buren weten, dat als ze last van ons hebben, ze direct mogen komen en we er iets aan doen. Har06 heeft ook goed contact met zijn buren. Wanneer hij een keer overlast zou veroorzaken, zullen ze hem dat ook wel vertellen.
gezondheid schreef:Constructieve oplossingen zie je niet op tafel komen, behalve van Jablan die serieus hierover nadenkt. Met ideeën om de overlast tegen te gaan.
Het is een lastig onderwerp en ik kan mij goed voorstellen, dat niet iedereen op een pakket-oplossing komt.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door tijger1 »

[Bericht verwijderd door de Moderator vanwege off topic gaan en op de man spelen.]

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door moederslink »

Jablan schreef:
moederslink schreef:Normaal stookgedrag hoeft toch niet verboden te worden? ?
Zal ook niet gebeuren, daarvoor zit houtstoken teveel in de man
De man mag van mij gerust lekker " fikkie stoken " , maar wel verantwoord svp. :wink:
moederslink schreef:Ik durf het wel, alleen in mijn geval , met die " kleerkast" nee merci, ik weet hoe hij tekeer kan gaan. Iedereen die hem aanspreekt ook over zijn eeuwig keffende honden, zijn snoeiharde muziek, zijn " buitenleven " in de zomer krijgt gelijk een grote b*** , ook schroomt hij nu niet om zijn handen te ge( mis ) bruiken... Met deze man valt niet te communiceren, helaas. En ja.....hij gaat dus door met zijn aso gedrag... :evil:
Jablan schreef:Dat betekent, dat er meer buren last van moeten hebben. Dit is voor mij een geval om met andere buren een afspraak met de politie te maken. Samen, want anders duurt het te lang voordat de klachten serieus worden genomen.
Er is al actie op ondernomen, maar een notoire overlastpleger krijg je niet zomaar " uitgerookt " :lol:

gezondheid
Berichten: 1376
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door gezondheid »

De wereld vergaat toch een keer. Geen mens die dat tegen hout!

Jablan,

U gaf aan dat er fouten in de rookkit (toolkit) zitten. Kunt u aangeven welke dat zijn? En om welke reden?

Als hier meerdere tegelijk stoken is hier een walm van lucht. Zeker bij windstil weer. Het advies niet stoken bij mist? Wie trekt zich daar wat van aan? Misschien is houtstoken net zo verslavend als roken. Als ik bij de arts kom en vraagt als ik rook, dan zeg ik ja mijn buren hebben een grote rookorgaan. En onze kinderen roken mee. Want het belang van het gezellig vuurtje is groter dan van onze gezondheid

Mucha

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door moederslink »

gezondheid schreef:De wereld vergaat toch een keer. Geen mens die dat tegen hout!
Zo is het maar net, gezondheid , geen mens die dat tegen houdt..
maar het woordje hout past wel in dit topic :wink:
Sterkte met alles!

L.Vos
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 jan 2016 23:38

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door L.Vos »

Geen teer en nicotine in houtrook ? Maar behalve gigantische hoeveelheden ultrafijnstof wel ook nog dit : Dioxine, PAKS Benzeen (de zoete "lekkere"geur) en nog 35 andere gifstoffen . Dit alles dagelijks met roet en rook aan huis geserveerd door uw hout stokende buurman De buurman die u voor hypochonder uitmaakt als u zich niet lekker voelt. Nog iemand iets ????

Mucha

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door tijger1 »

[Bericht verwijderd door de Moderator vanwege off topic gaan en op de man spelen.]

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door Jablan »

gezondheid schreef:U gaf aan dat er fouten in de rookkit (toolkit) zitten. Kunt u aangeven welke dat zijn? En om welke reden?
Denk ... denk ... toch de pagina opzoeken en ... verrasing. Op 15 januari is versie 1.2 vastgesteld als definitieve versie. Het is nu inderdaad een beter, logischer geheel. Maar de stooktips kunnen nog steeds beter.

Voordat ik mij helemaal blijf herhalen: achterin de PDF met mijn samenvatting zitten de alternatieve tips (zie bericht onderaan pagina 8 van dit onderwerp). Ik heb alles gesplitst in aanschaf, gebruik en onderhoud. Dan heb je weliswaar geen 'tien tips' meer, maar wel een compleet verhaal.

Goed, 1 voorbeeld, wat ik nog niet heb doorgekauwd:

Stook geen hout dat geverfd, gebeitst of geïmpregneerd is. Het verbranden van afval is in Nederland wettelijk verboden. Hiertoe behoren materialen zoals sloophout, multiplex en spaanplaat, plastic, papier, karton en textiel; zij zijn niet geschikt. Bij verbranding van dergelijke materialen kunnen (zeer) schadelijke stoffen vrijkomen, zoals chloorverbindingen, PAK's en zware metalen.

Dit valt onder tip 5 'Stook alleen onbehandeld, droog hout'. Nu zijn in dit onderwerp al een verschillende gebruikers geweest, die melden dat er wel degelijk rotzooi wordt gestookt. De laatste is Moederslink op deze pagina. Kortom: deze tip komt niet aan.

Kleine test, die je achter je huis op een stenen ondergrond kunt doen: neem een lege, plastic zak en steek hem aan. Kijk wat overblijft: eerst een kleverige sliert, later een keihard stuk koolstof.

Als je rotzooi in de houtkachel verbrandt, gebeurt ongeveer hetzelfde. En zo kom je uit op een tip, waar de gemiddelde houtkachelbezitter wèl gevoelig voor is:
Als je afval verbrandt, dan beschadig je de kachel en het rookkanaal. De resten blijven overal kleven en zorgen voor een minder goede werking. Geen schoorsteenveger kan dit nog schoonmaken. De spekstenen in de kachel nemen minder warmte op en kunnen barsten. Bovendien ... [voeg hier de hele rij gezondheids- en milieuredenen toe]

Is het zo duidelijker waarom ik die 10-tips te theoretisch vind?
Laatst gewijzigd door Jablan op 23 jan 2016 23:33, 1 keer totaal gewijzigd.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door tijger1 »

[Bericht verwijderd door de Moderator vanwege off topic gaan en op de man spelen.]

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door moederslink »

tijger1 schreef:[Bericht verwijderd door de Moderator vanwege off topic gaan en op de man spelen.]
@tijger1:
geen van ons kan zomaar een oordeel vellen. De reden ( en) van " gezondheid " om topics over van alles te openen zijn aan hem. Ik vind zijn topics minder " vervuilend " dan menig ander topic... :x en kennelijk vindt de moderatie dat ook , hij is er gewoon nog steeds :wink:

16again
Berichten: 16398
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door 16again »

Jablan schreef:'Stook alleen onbehandeld, droog hout'.
Mooie theorie, maar hoe denk je dat in de praktijk de combinatie van fam Tokkie en de allesbrander uitpakt? En de familie Tokkie is nogal wijd vertakt in dit land.
En denk je dat mensen aan de voedselbank kritisch zijn wat er in de open haard gaat als ze koude voeten hebben?

Grote steden hebben een beleid om oude autos te weren ivm de luchtkwaliteit, wat mij betreft horen oude verwarmingsmethoden er ook niet thuis.

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door Har06 »

Dat was inderdaad ironisch bedoeld. Overlastplegers verwachten altijd tolerantie in hun richting en niet andersom. De eerste houtkachelstoker die uit eigen beweging aan omwonenden vraagt of hij/zij geen overlast geeft, moet nog uitgevonden worden.[/quote]

Die BOB weer: je blijft uit je 11111 kletsen., ik stook hout en praat met m,n buren over van alles en nog wat rondom de houtkachel, BOB tracht eens te lezen en kom niet met de advocaat advies aan :lol:

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door Jablan »

Dan stoken we nog even door :wink:
moederslink schreef:Er is al actie op ondernomen, maar een notoire overlastpleger krijg je niet zomaar " uitgerookt " :lol:
Nee, we weten er alles van ... maar de aanhouder wint. Arme honden.
RIVM-Toolkit schreef:'Stook alleen onbehandeld, droog hout'.
16again schreef:Mooie theorie, maar hoe denk je dat in de praktijk de combinatie van fam Tokkie en de allesbrander uitpakt? En de familie Tokkie is nogal wijd vertakt in dit land. En denk je dat mensen aan de voedselbank kritisch zijn wat er in de open haard gaat als ze koude voeten hebben? Grote steden hebben een beleid om oude autos te weren ivm de luchtkwaliteit, wat mij betreft horen oude verwarmingsmethoden er ook niet thuis.
:lol:
Het is geen theorie van mij, ik heb juist commentaar op de tien stooktips en de oplossingen staan al in de samenvattende PDF. Met dank voor je opmerking, je hebt mij nog een idee gebracht. Hoe dan ook, je noemt drie diingen.

Afval in de allesbrander:
Hier is het èn duur èn ingewikkeld om je grof vuil kwijt te raken. Gevolg: Rond de appartementencomplexen (maakt niet eens uit welke prijsklasse) zie je altijd wel rollen vloerbedekking en oude bankstellen rondslingeren bij de afvalcontainers. In sommige gemeenten moet je per keer of per kilo betalen. Dit soort tariefstellingen lokken het zelf verbranden van afval oftewel tokkie-gedrag uit.

Mensen zonder geld:
De collega's, die krap zitten, krijgen gratis hout. Eiken, beuken en vuren, een mooie mix.
Voedselbankklanten zou ik niet weten, maar kun je daar niet pas terecht als je alles kwijt bent, dus al in een huurhuis zit? Er zijn heel weinig huurwoningen met 'n houtkachel, daarom lijkt mij dit te ver gezocht.

Oude verwarmingsmethoden:
Wat is volgens jou een grote stad? Wij wonen in een stad met meer dan 150.000 inwoners en hier heeft minstens elke derde koopwoning een open haard of houtkachel. Alle huizen van voor 1960 hebben een meter schoorsteen boven de nok uitsteken, dat is nog uit het kolentijdperk. De nieuwbouw van de afgelopen vijftien jaar heeft standaard open haard of houtkachel (maar geen opslagruimte voor hout). Gemeente ontvangt vrijwel geen klachten over houtrook.

:wink:
L.Vos schreef:Geen teer en nicotine in houtrook ? Maar behalve gigantische hoeveelheden ultrafijnstof wel ook nog dit : Dioxine, PAKS Benzeen (de zoete "lekkere"geur) en nog 35 andere gifstoffen.
Deze bewering kan niemand hard maken.
Wat je met het verbranden van hout de lucht instuurt, is alles wat de boom tijdens de groeifasen heeft opgenomen. Stond de boom op een plek met al veel luchtvervuiling, dan zie je dat in de jaarringen terug en zal de vervuiling bij verbranding weer vrijkomen. En omgekeerd natuurlijk: staat een boom in een schone omgeving, dan vindt je geen rare stoffen in de rook.


Edit: PDF bijgewerkt, daarom de link opnieuw.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) rapporteert dat ieder jaar 61.000 mensen in Europa vroegtijdig sterven als gevolg van hout- en kolenstook in huishoudens. Aandoeningen aan de luchtwegen (onder meer COPD, Astma), kanker, maar ook hart- en vaatziekten nemen toe als gevolg van de luchtverontreiniging uit houtstook. De bijdrage van huishoudens aan de kleine fijnstofdeeltjes (PM 2,5) in de lucht bedroeg in 2010 in West Europa 11,8% (in centraal Europa zelfs 21,1%). Ook is bewezen dat houtrook vele kankerverwekkende stoffen bevat. Voor Nederland is een bijdrage van 11% aan PM 2,5 in Amsterdam gerapporteerd in 2008. Gezien de toenemende populariteit van houtstook is het aannemelijk dat dit percentage intussen alleen maar is toegenomen. Houtstook heeft ten onrechte het imago van een klimaat neutrale, goedkope manier van verwarmen. Dat houtstook niet alleen gezellig is maar ook gepaard gaat met luchtvervuiling binnenshuis en buitenshuis wordt nog te weinig beseft.

De WHO roept beleidsmakers op om deze bron van luchtverontreiniging aan te pakken, omdat negeren van deze belangrijke bron verdergaande verbetering van de luchtkwaliteit ernstig in de weg staat. Maatregelen, die in het rapport genoemd worden zijn: voorlichtingscampagnes, emissie-eisen voor kachels, stookvrije dagen, financiële prikkels om over te stappen op andere energiebronnen of betere kachels. Ook moet er een betere afstemming tussen klimaatbeleid en luchtkwaliteitsbeleid komen.

http://www.euro.who.int/en/health-topic ... th-america

Gesloten