alfatrion schreef:Julie4444 schreef:Ik heb nog geen enkel steekhoudend argument gezien van voorstanders, terwijl ik zelf niet per sé tegen de notie van een basisinkomen ben.
Die indruk wek je wel. Er zijn wel argumenten aangedragen door voorstanders. Zelf roep je de hele tijd de hele tijd dat het onbetaalbaar zou zijn, maar voor dat standpunt heb ik geen onderbouwing gezien.
In het topic "basisinkomen 55+" en deze heb ik het geloof ik (?) uitgelegd. Begin het overzicht kwijt te raken met de miljard topics over het basisinkomen, maar komt erop neer dat, als er een basisinkomen ter hoogte van AOW of bijstand wordt ingevoerd, dit niet te betalen is. Immers kunnen we AOW nu al bijna niet betalen, dus waarom zou dat wel ineens kunnen voor de gehele samenleving zonder mensen te korten in hun loon uit arbeid?
alfatrion schreef:Als je uitgaat van het
voorstel Ketelaars dan houden we maar liefst 2,5 miljard over. Het is maar net hoe je het en en ander vorm wilt geven.
Interessant, ik ga dat eens volledig lezen.
Kanttekening voor stap 1: impliceert dat men (net als bij experiment in Canada) helemaal geen onvoorwaardelijk basisinkomen krijgt, maar dat een deel van hun salaris hernoemd wordt naar basisinkomen. Dat betekent dus dat zij fulltime werken voor maar een klein deel van hun salaris, afhankelijk van hoe hoog dat salaris is.
Dus als ik nu fulltime werk voor €1600 krijg ik volgens dat plan "basisinkomen" van €1435 en €165 salaris. Uh, dan stoppen we dus met werken, want met mijn man en ik samen zouden we dan €2870 ontvangen, en als we allebei fulltime zouden werken maar een heel klein beetje meer. Als maar 1 van ons zou werken wordt al dat salaris geteld voor ons beiden en volledig gekort, waardoor er nog geen cent meer zou worden ontvangen boven op het basisinkomen.
Dus als mijn man fulltime zou werken en ik 0.2 ofzo, dan krijgen we letterlijk geen cent meer als wanneer we niet zouden werken! Zo ontmoedig je dus nog meer mensen om te gaan werken. Sterker nog: je straft mensen omdat ze werken, omdat het pas loont als ze in totaal meer dan dat basisinkomen verdienen, terwijl ze het volledige bedrag aan basisinkomen gekort worden. Ik ga echt niet voor €4-5 per uur fulltime in het onderwijs werken hoor, echt niet.
Ondertussen wordt de BTW veel hoger te maken op alles. Is die €1435 dan wel genoeg voor een alleenstaande, als voedsel ineens veel duurder wordt?
Zal de rest ook eens doorlezen, maar tot nu toe klinkt dat als iets wat niet gaat werken.