LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 123inkt.nl weigert printer retour te nemen

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
alfatrion
Berichten: 22043
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: 123inkt.nl weigert printer retour te nemen

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik lees in de review van 15 mei niets over zakelijk.

angel1978
Berichten: 11256
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: 123inkt.nl weigert printer retour te nemen

Ongelezen bericht door angel1978 »

alfatrion schreef:Ik lees in de review van 15 mei niets over zakelijk.
Het staat er idd niet. Maar er zullen weinig consumenten zijn die hun dymo label printer willen koppelen aan hun server. Er zijn erg weinig consumenten die een server hebben staan en helemaal weinig die daar dan een label printer aan willen koppelen ( voor thuis gebruik koppel je ‘m dan aan een pc ). In combinatie met ‘onze server’ vind ik de gedachte dat het een zakelijke aankoop betreft niet heel gek. Maar het hoeft op zich nog niet.

angel1978
Berichten: 11256
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: 123inkt.nl weigert printer retour te nemen

Ongelezen bericht door angel1978 »

fonsflons schreef:Een labelwriter gebruikt geen inkt maar werkt thermisch. Daar zitten geen inktcartridges in.
Misschien even de review lezen?

stofzuigertje

Re: 123inkt.nl weigert printer retour te nemen

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als ik deze 13 pagina's wil printen blijken het iets meer te zijn en is de inkt op!

Maar ik weet wat een cartridge kost dus printer is dan waardeloos!

Cro
Berichten: 2146
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: 123inkt.nl weigert printer retour te nemen

Ongelezen bericht door Cro »

Henk Toeter schreef: De maatstaf, wat je in de winkel zou mogen proberen, is leuk, maar ook slechts door de mensen zelf bedacht en niet door de bevoegd orgaan besloten.

Groetjes, een jurist
Dat komt toch gewoon uit de memorie van toelichting van het EU rechtsorgaan?

https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 32011L0083 Punt 47

Moneyman
Berichten: 31168
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: 123inkt.nl weigert printer retour te nemen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik snap dat het topic wat onoverzichtelijk is geworden, maar.... het gaat hier niet om een labelprinter :wink:
Daidalos schreef: Het betreft een Brother MFC-J5330DW en heeft 4 cartridges.

alfatrion
Berichten: 22043
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: 123inkt.nl weigert printer retour te nemen

Ongelezen bericht door alfatrion »

Cro schreef:
Henk Toeter schreef: De maatstaf, wat je in de winkel zou mogen proberen, is leuk, maar ook slechts door de mensen zelf bedacht en niet door de bevoegd orgaan besloten.

Groetjes, een jurist
Dat komt toch gewoon uit de memorie van toelichting van het EU rechtsorgaan?

https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 32011L0083 Punt 47
Overweging 47 is niet in steen gegoten. Een uitgangspunt is een vertrekpunt, geen eindstation.

JvandeW
Berichten: 760
Lid geworden op: 21 jun 2017 10:47

Re: 123inkt.nl weigert printer retour te nemen

Ongelezen bericht door JvandeW »

crazyme schreef:https://nl.trustpilot.com/review/www.123inkt.nl

Een 8/10 met meer dan 2700 reviews zegt wel wat.
De reacties op de negatieve reviews zeggen anders veel meer. Die laten immers zien hoe een bedrijf reageert op het moment dat het eens niet goed gaat.

En bij 123inkt.nl is die niet al te best. Op de laatste pagina's gaan de klachten veelal over het niet-terugkrijgen van het aankoopbedrag. De uitleg van 123inkt.nl daarop is simpelweg onwettelijk.

"Als een product niet defect is en wel goed geleverd, is het een vereiste dat het product nog als nieuw verkocht kan worden.
Omdat wij geen tweedehands artikelen verkopen treedt er na het openen van het artikel een waardevermindering van 100% op."


"Omdat wij geen tweedehands artikelen verkopen treedt er na het openen van het artikel een waardevermindering van 100% op. Daar wij graag onderzoeken of er echt geen mogelijkheid is het artikel terug te nemen, vragen wij in sommige gevallen foto’s toe te sturen. Het artikel zal in geen enkel geval dan meer in ons magazijn terecht komen."

Dit is regelrecht onwettig en een zeer kwalijke zaak. Het is dan ook verstandig om hiervan een melding te doen bij de ACM: https://www.consuwijzer.nl/doe-uw-meldi ... onsuwijzer

Hopelijk dat de ACM net als bij BALR ook op zal treden en 123inkt.nl op de vingers tikt of eventueel zelfs een boete geeft. Het mag heel duidelijk gemaakt worden dat webwinkels - en zeker een grote speler als 123inkt.nl - geen constructies hoeven te bedenken om onder het herroepingsrecht van consumenten uit te komen. Al heb ik zo'n vermoeden dat de ACM zich hier heel binnenkort wel over gaat buigen.

Overigens kan nooit 100% van het aankoopbedrag als waardevermindering in rekening gebracht worden door de handelaar. De zaak is immers niet verkocht aan de consument en derhalve hoeft de consument hier geen BTW over te betalen en de handelaar geen inkomstenbelasting af te dragen. Als ook dienen de verzendkosten voor het ontvangen van de zaak door de consument gewoon terugbetaald te worden.

Als er dus al 100% waardevermindering zou optreden, kan die waardevermindering dus enkel van toepassing zijn op de netto prijs van de geretourneerde zaak en krijgt de consument dus de betaalde belastingen en de verzendkosten gewoon terug.

Cro
Berichten: 2146
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: 123inkt.nl weigert printer retour te nemen

Ongelezen bericht door Cro »

alfatrion schreef:
Cro schreef:
Henk Toeter schreef: De maatstaf, wat je in de winkel zou mogen proberen, is leuk, maar ook slechts door de mensen zelf bedacht en niet door de bevoegd orgaan besloten.

Groetjes, een jurist
Dat komt toch gewoon uit de memorie van toelichting van het EU rechtsorgaan?

https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 32011L0083 Punt 47
Overweging 47 is niet in steen gegoten. Een uitgangspunt is een vertrekpunt, geen eindstation.
Dat ben ik met je eens, ik doelde echter meer op het feit dat Henk Toeter aan lijkt te willen geven dat dit niet aangeven is door een officieel orgaan, maar door gewoon wat mensen die er eigenlijk niets over te zeggen hebben, terwijl dit deel wel degelijk in een officiële publicatie staat. Dat het dan een handvat is en dat er dus nog rek in zit twijfel ik ook niet aan.
Laatst gewijzigd door Cro op 29 jun 2018 13:06, 1 keer totaal gewijzigd.

alfatrion
Berichten: 22043
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: 123inkt.nl weigert printer retour te nemen

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik vat de opmerking van Henk op in de zin dat mensen dit wel als eindstation hanteren: "Het mag niet in de stenen winkel, dus mag het online ook niet." Die discussie kun je ook hier op Radar zo plaats zien vinden, terwijl dat niet de maatstaf is.

JvandeW
Berichten: 760
Lid geworden op: 21 jun 2017 10:47

Re: 123inkt.nl weigert printer retour te nemen

Ongelezen bericht door JvandeW »

fonsflons schreef:
JvandeW schreef:Overigens kan nooit 100% van het aankoopbedrag als waardevermindering in rekening gebracht worden door de handelaar. De zaak is immers niet verkocht aan de consument en derhalve hoeft de consument hier geen BTW over te betalen en de handelaar geen inkomstenbelasting af te dragen. Als ook dienen de verzendkosten voor het ontvangen van de zaak door de consument gewoon terugbetaald te worden.
In het geval dat de klant de goederen terugstuurt is dat het geval.
In een van de reviews is dat wel het geval geweest. De waardevermindering - indien die al van toepassing zou zijn - wordt dus hoe dan ook in de praktijk niet correct toegepast door 123inkt.nl
Het bedrijf zet de klant hiermee dus feitelijk klem.
Waarmee 123inkt.nl de consument ontmoedigd gebruik te maken van het herroepingsrecht. Laat dat nou net iets zijn wat door de wetgever in overweging 47 uit de Europese Richtlijn expliciet is genoemd als zijn iets dat niet mag.

Overigens valt er nog wel meer te zeggen over de situatie waarbij waardevermindering in rekening wordt gebracht. Zo is de consument slechts aansprakelijk voor de waardevermindering die verder is gegaan dan noodzakelijk om de aard, kenmerken en werking vast te stellen. De leidraad geeft op pagina 54 aan dat de consument in beginsel de verpakking moet kunnen openen als ook dat beschermfolies verwijderd mogen worden indien dit strikt noodzakelijk is om het toestel te testen. Met nadruk op testen, aangezien daar in dit topic ook nogal discussie over is gevoerd.

Dus de waardevermindering die ontstaat door het openen van de verpakking, het verwijderen van beschermfolies en het testen van het apparaat, mogen ook niet van de netto prijs ingehouden worden als schadevergoeding. Dus als het openen van de verpakking volgens 123inkt.nl voor 100% waardevermindering zorgen (daar lijkt het wel op als ik de reacties op de reviews lees en zeker het geval is bij de aankoper van de Dymo) omdat 123inkt.nl geen apparaten tweedehands verkoopt, betekent dat dus dat die vastgestelde waardevermindering niet ingehouden mag worden als zijnde schadevergoeding en de consument dus 100% van de aankoopprijs terug hoort te krijgen.

Als 123inkt.nl manieren kan verzinnen om het herroepingsrecht van consumenten te ontnemen, kunnen die manieren ook tegen zich gebruikt worden om 123inkt.nl te dwingen 100% van de aankoopprijs terug te laten betalen. Al kan het natuurlijk dat de TS een andere uitleg heeft ontvangen van 123inkt.nl waardoor dit niet van toepassing is.

123inkt.nl
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 feb 2009 15:41

Re: 123inkt.nl weigert printer retour te nemen

Ongelezen bericht door 123inkt.nl »

Daidalos schreef:Ik heb een printer besteld bij 123inkt.nl. Ik heb hem ontvangen en geinstalleerd. Deze printer voldoet niet aan mijn verwachtingen en ik vind de prestaties ondermaats. 123inkt weigert echter de printer retour te nemen, "want een tweedehands printer kunnen zij niet meer verkopen". In de voorwaarden staat echter ook : “Je mag een product uitpakken en gebruiken voor zover dat nodig is om te kunnen beoordelen of je het wil houden.” Hoe kan ik een printer beoordelen door hem uit te pakken en er alleen naar te kijken zonder hem uit te testen. :roll: De retourtermijn dreigt door hun weigering een RET-nummer te geven, overschreden te worden. Ik vind hun argument zeer onredelijk. Ook de Consumentenbond is van mening dat zij de printer moeten terugnemen, en eventueel hiervoor kosten te berekenen. Zij blijven echter weigeren de printer retour te nemen. Wat kan ik nog doen?
Wij betreuren het dat er onduidelijkheid bestaat over het herroepingsrecht van een printer. Transparantie en duidelijkheid staan bij ons juist voorop. Er is geen sprake van het weigeren van het herroepingsrecht, maar van waardevermindering die ontstaan is door het gebruik van de printer. De consument hebben wij zowel telefonisch als per e-mail uitleg gegeven. Ook de juristen van Thuiswinkel.org hebben de consument nogmaals aangegeven hoe het herroepingsrecht voor een printer werkt en staan achter de werkwijze van 123inkt.nl.

Uitleg Thuiswinkel.org over retour sturen https://www.thuiswinkel.org/consumenten ... our-sturen
“Een handige stelregel is bedenken wat je in de fysieke winkel met het product zou kunnen doen.”
Heb je je bestelling ontvangen? Dan mag je deze uitpakken en gebruiken voor zover dat nodig is om te kunnen beoordelen of je deze wilt houden. Vooral het laatste is heel belangrijk, aangezien dit per product verschilt. “Een handige stelregel hiervoor is bedenken wat je in de fysieke winkel met het product zou kunnen doen”, vertelt Vincent. “Neem bijvoorbeeld een koffiezetapparaat. In een fysieke winkel kun je niet zomaar een kopje koffie zetten om het apparaat uit te proberen. En een wasmachine mag je in een winkel bekijken, je mag het deurtje openen en het zeepbakje opentrekken. Maar een proefwasje draaien met je sportspullen, dat kan natuurlijk niet in de winkel.”


Een printer in een fysieke winkel
De mogelijkheden die de consument in een fysieke winkel zou hebben kan zijn: bekijken hoe de printer eruit ziet (afmetingen en design), aan-/uitzetten, het menu van de printer bekijken en doorlopen. Er kan niet mee worden geprint en de demo-printers bevatten geen cartridges. De consument heeft bij ons aangegeven niet tevreden te zijn over de werking en de afmetingen van de printer. Om dit te kunnen beoordelen is het niet nodig om een printer volledig te installeren.

Beoordelen van de afdrukkwaliteit
De techniek met een ingebouwde printkop in de printer wordt gebruikt door diverse printermerken, zoals HP, Canon, Brother en Epson. Er zal geen verschil zijn in afdrukkwaliteit bij printers met dezelfde printresolutie (dpi) en hetzelfde 4-cartridges systeem (BK,C,M,Y). Met een hogere printresolutie kunnen gedetailleerdere en fraaiere foto’s geprint worden (mits gekozen voor de beste afdrukkwaliteit). Vaak wordt een hogere printresolutie ondersteund met één of meerdere fotocartridges (5,6,7-cartridges systeem of zelfs meer). Een gebruiker kan voor aankoop de specificaties m.b.t. de afdrukkwaliteit vergelijken en op basis daarvan een overweging maken.

Waardevermindering
Bij de printer worden cartridges geleverd, die verzegeld en apart verpakt in de doos van de printer zitten. Zodra deze zogenaamde set-up cartridges in de printer worden geïnstalleerd, worden de inktleidingen en de printkop van de printer gevuld met inkt en wordt door het reinigingsproces de spons onder de printkop vuil. Dit proces is niet meer terug te draaien. De printer zal na dit proces dus nooit meer volledig schoon en als nieuw zijn. Het simpelweg opnieuw aanbieden van de printer met nieuwe cartridges is niet mogelijk. Een geïnstalleerde printer herverpakken, verzenden en opslaan zal resulteren in (mogelijke) inktlekkage en in uitdroging van de printkop. De printer beschadigt hierdoor onherstelbaar en is ongeschikt voor verkoop. Hierdoor geldt voor een volledig geïnstalleerde printer een waardevermindering van 100%.

Communicatie
Wat voor de ene consument vanzelfsprekend is, blijkt voor een andere consument het tegenovergestelde. De techniek en aard van het product kunnen wij niet veranderen. Wat wij wel kunnen doen, is kijken hoe wij onze communicatie bij aankoop van een printer kunnen aanpassen en verbeteren om onduidelijkheden in de toekomst te voorkomen.

HansieZant

Re: 123inkt.nl weigert printer retour te nemen

Ongelezen bericht door HansieZant »

123inkt.nl schreef:
Daidalos schreef:Ik heb een printer besteld bij 123inkt.nl. Ik heb hem ontvangen en geinstalleerd. Deze printer voldoet niet aan mijn verwachtingen en ik vind de prestaties ondermaats. 123inkt weigert echter de printer retour te nemen, "want een tweedehands printer kunnen zij niet meer verkopen". In de voorwaarden staat echter ook : “Je mag een product uitpakken en gebruiken voor zover dat nodig is om te kunnen beoordelen of je het wil houden.” Hoe kan ik een printer beoordelen door hem uit te pakken en er alleen naar te kijken zonder hem uit te testen. :roll: De retourtermijn dreigt door hun weigering een RET-nummer te geven, overschreden te worden. Ik vind hun argument zeer onredelijk. Ook de Consumentenbond is van mening dat zij de printer moeten terugnemen, en eventueel hiervoor kosten te berekenen. Zij blijven echter weigeren de printer retour te nemen. Wat kan ik nog doen?
Wij betreuren het dat er onduidelijkheid bestaat over het herroepingsrecht van een printer. Transparantie en duidelijkheid staan bij ons juist voorop. Er is geen sprake van het weigeren van het herroepingsrecht, maar van waardevermindering die ontstaan is door het gebruik van de printer. De consument hebben wij zowel telefonisch als per e-mail uitleg gegeven. Ook de juristen van Thuiswinkel.org hebben de consument nogmaals aangegeven hoe het herroepingsrecht voor een printer werkt en staan achter de werkwijze van 123inkt.nl.

Uitleg Thuiswinkel.org over retour sturen https://www.thuiswinkel.org/consumenten ... our-sturen
“Een handige stelregel is bedenken wat je in de fysieke winkel met het product zou kunnen doen.”
Heb je je bestelling ontvangen? Dan mag je deze uitpakken en gebruiken voor zover dat nodig is om te kunnen beoordelen of je deze wilt houden. Vooral het laatste is heel belangrijk, aangezien dit per product verschilt. “Een handige stelregel hiervoor is bedenken wat je in de fysieke winkel met het product zou kunnen doen”, vertelt Vincent. “Neem bijvoorbeeld een koffiezetapparaat. In een fysieke winkel kun je niet zomaar een kopje koffie zetten om het apparaat uit te proberen. En een wasmachine mag je in een winkel bekijken, je mag het deurtje openen en het zeepbakje opentrekken. Maar een proefwasje draaien met je sportspullen, dat kan natuurlijk niet in de winkel.”
Leuke stelregel, maar die heeft met de wet niets te maken. Toen ik 2 jaar geleden mijn printer bij de MediaMarkt kocht heb ik gevraagd of ze iets voor me uit konden printen in de winkel zodat ik zelf de kwaliteit kon zien en dat was geen enkel probleem. Dus ja, een printer kun je in de winkel uitproberen.

We zijn het hier inmiddels redelijk met elkaar eens dat er waardevermindering is opgetreden doordat de printer is gebruikt door TopicStarter, maar die waardevermindering is geen 100%. Jullie kunnen deze printer namelijk gewoon weer verkopen als zijnde zo goed als nieuw. Zoals jullie het stellen zou het betekenen dat wanneer jullie de printer terug krijgen, jullie hem weggooien omdat de waarde van de printer gedaald is met 100%. Sorry, maar dat maak je niemand hier wijs.

Hier staan enkele uitzonderingen waarop in de wet geen herroepingsrecht geldt:

"Verder heeft u geen herroepingsrecht ten aanzien van:
- de levering van zaken die volgens specifieke wensen zijn vervaardigd;
- de levering van zaken die snel bederven of die een beperkte houdbaarheid hebben;
- de levering van verzegelde zaken, als de verzegeling is verbroken terwijl deze om redenen van gezondheidsbescherming of hygiëne niet kunnen worden teruggezonden;
- de levering van audio- en video-opnamen en computerprogrammatuur waarvan de verzegeling na levering is verbroken;
- de levering van kranten, tijdschriften of magazines, met uitzondering van overeenkomsten voor een abonnement op dergelijke publicaties;
- de terbeschikkingstelling van accommodaties (anders dan voor woondoeleinden), goederenvervoer, autoverhuurdiensten, catering en diensten met betrekking tot vrijetijdsbesteding, indien in de overeenkomst een bepaald tijdstip of een bepaalde periode van nakoming is voorzien. Dit laatste heeft verband met reservering van capaciteit door de handelaar (denk aan hotelkamers of vakantiewoningen), waarvoor anders mogelijk geen andere afnemer kan worden gevonden. Zie in dit verband ook het artikel over VakantieVeilingen.nl.

Overeenkomsten die zijn gesloten tijdens een openbare veiling vallen evenmin onder het herroepingsrecht. Een openbare veiling is een veiling waarbij de consument persoonlijk aanwezig is, of daartoe de mogelijkheid heeft. Veilingen die uitsluitend via online-platforms verlopen en die ter beschikking staan van consumenten, mogen niet als openbare veiling worden aangemerkt. Online-veilingen vallen dus wél onder het herroepingsrecht.

Tot slot geldt het herroepingsrecht niet voor overeenkomsten buiten de verkoopruimte, waarbij u een betalingsverplichting aangaat tot ten hoogste 50 euro."


http://consumentenjurist.nl/varia/nieuw ... nsumenten/

Ik kom daar niets tegen wat mogelijk zou kunnen slaan op het uitproberen van een printer.

Kortom: jullie juristen hebben ongelijk. Een printer mag uitgeprobeerd worden. Ja, daardoor ontstaat waardevermindering, maar die kun je met de beste wil van de wereld niet op 100% zetten. En dat weten jullie net zo goed. Een uitgeprobeerde en geretourneerde printer verkopen jullie gewoon als 2e-kansje. Welke prijs zouden jullie er dan voor vragen? Trek dat bedrag af van de nieuwwaarde en daar heb je je waardevermindering.

Ga in contact met TopicStarter en leg hem deze waardevermindering voor en dat jullie zijn printer zullen terugnemen en het restbedrag aan hem terug zullen storten. Geef daarna op dit forum een update van hoe jullie het hebben afgerond.

Wellicht dat ik daarna als mogelijke klant nog de behoefte voel om zaken met 123inkt te doen, want die zin is door de manier waarop jullie dit nu oppakken volledig verdwenen.

alfatrion
Berichten: 22043
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: 123inkt.nl weigert printer retour te nemen

Ongelezen bericht door alfatrion »

123inkt.nl schreef:Wij betreuren het dat er onduidelijkheid bestaat over het herroepingsrecht van een printer. Transparantie en duidelijkheid staan bij ons juist voorop.
Heeft u dit hele verhaal ook op uw website staan? Zo ja, waar staat dit?

HansieZant

Re: 123inkt.nl weigert printer retour te nemen

Ongelezen bericht door HansieZant »

fonsflons schreef: Er is natuurlijk een verschil tussen een demo model in een fysieke winkel (1 voor alle klanten) en het uitproberen van iedere individuele printer bij een online shop. Stel er zijn 100 klanten die uitproberen dan heeft de fysieke winkel 1 demo model nodig, en de online 100 modellen.
Als zo'n printer op een gegeven moment niet meer geproduceerd wordt, dan wordt het demo-model ook gewoon verkocht. Dan zegt zo'n winkel ook niet nadat 1 klant een printje heeft mogen maken: ah ****, nu is deze printer niets meer waard. Zo'n demo-printer wordt dan vaak alsnog voor 70% van de verkoopwaarde verkocht. Het argument van 123inkt gaat dus gewoon niet op.

HansieZant

Re: 123inkt.nl weigert printer retour te nemen

Ongelezen bericht door HansieZant »

Over het herroepingsrecht staat op de website van 123inkt het volgende te lezen:

"Artikel 6 - Herroepingsrecht

Bij producten:

De consument kan een overeenkomst met betrekking tot de aankoop van een product gedurende een bedenktijd van 14 dagen zonder opgave van redenen ontbinden. De ondernemer mag de consument vragen naar de reden van herroeping, maar deze niet tot opgave van zijn reden(en) verplichten.
De in lid 1 genoemde bedenktijd gaat in op de dag nadat de consument, of een vooraf door de consument aangewezen derde, die niet de vervoerder is, het product heeft ontvangen, of:
als de consument in eenzelfde bestelling meerdere producten heeft besteld: de dag waarop de consument, of een door hem aangewezen derde, het laatste product heeft ontvangen. De ondernemer mag, mits hij de consument hier voorafgaand aan het bestelproces op duidelijke wijze over heeft geïnformeerd, een bestelling van meerdere producten met een verschillende levertijd weigeren.
als de levering van een product bestaat uit verschillende zendingen of onderdelen: de dag waarop de consument, of een door hem aangewezen derde, de laatste zending of het laatste onderdeel heeft ontvangen;
bij overeenkomsten voor regelmatige levering van producten gedurende een bepaalde periode: de dag waarop de consument, of een door hem aangewezen derde, het eerste product heeft ontvangen.
Bij diensten en digitale inhoud die niet op een materiële drager is geleverd:

De consument kan een dienstenovereenkomst en een overeenkomst voor levering van digitale inhoud die niet op een materiële drager is geleverd gedurende 14 dagen zonder opgave van redenen ontbinden. De ondernemer mag de consument vragen naar de reden van herroeping, maar deze niet tot opgave van zijn reden(en) verplichten.
De in lid 3 genoemde bedenktijd gaat in op de dag die volgt op het sluiten van de overeenkomst.
Verlengde bedenktijd voor producten, diensten en digitale inhoud die niet op een materiële drager is geleverd bij niet informeren over herroepingsrecht:

Indien de ondernemer de consument de wettelijk verplichte informatie over het herroepingsrecht of het modelformulier voor herroeping niet heeft verstrekt, loopt de bedenktijd af twaalf maanden na het einde van de oorspronkelijke, overeenkomstig de vorige leden van dit artikel vastgestelde bedenktijd.
Indien de ondernemer de in het voorgaande lid bedoelde informatie aan de consument heeft verstrekt binnen twaalf maanden na de ingangsdatum van de oorspronkelijke bedenktijd, verstrijkt de bedenktijd 14 dagen na de dag waarop de consument die informatie heeft ontvangen."


Daar staat niks in over de uitzonderingen die 123inkt in de praktijk nu maakt.

HansieZant

Re: 123inkt.nl weigert printer retour te nemen

Ongelezen bericht door HansieZant »

fonsflons schreef:
HansieZant schreef:
fonsflons schreef: Er is natuurlijk een verschil tussen een demo model in een fysieke winkel (1 voor alle klanten) en het uitproberen van iedere individuele printer bij een online shop. Stel er zijn 100 klanten die uitproberen dan heeft de fysieke winkel 1 demo model nodig, en de online 100 modellen.
Als zo'n printer op een gegeven moment niet meer geproduceerd wordt, dan wordt het demo-model ook gewoon verkocht. Dan zegt zo'n winkel ook niet nadat 1 klant een printje heeft mogen maken: ah ****, nu is deze printer niets meer waard. Zo'n demo-printer wordt dan vaak alsnog voor 70% van de verkoopwaarde verkocht. Het argument van 123inkt gaat dus gewoon niet op.
Die printer wordt door de winkel al afgeschreven voordat ie uit de doos is zodra hij het stempel demo model krijgt. Iedere euro die deze later nog opbrengt is meegenomen. Dat is ook de reden dat demo modellen niet continue te koop staan. Dan zou met bij wijze van spreken iedere dag een nieuw demo model moeten neerzetten.

Je krijgt een partij van 100 printers binnen, offert er 1 op als demo, verkoopt er 99 nieuw en de demo gaat voor wat de gek er voor geeft als laatste weg.
Dat zal allemaal wel, maar de vraag in het geheel is of een waardevermindering van 100% na het eenmaal printen met de printer te verantwoorden is. En ik zeg daarop duidelijk 'nee'.

Ik heb mijn standpunt hierover duidelijk uiteen gezet en ik hoop dat 123inkt zo professioneel en sportief is om daarop te reageren. Verder discussiëren leidt alleen maar af van waar het over zou moeten gaan en dat is hoe 123inkt met deze situatie omgaat. Zo stellig als 123inkt het hier neer zet, staat het absoluut niet in hun Algemene Voorwaarden. Om deze reden zal ik me vanaf nu dus ook terug trekken uit deze discussie. Ik vind dat het hier moet gaan over hoe de TS deze printer geretourneerd krijgt en welke waardevermindering hij hiervoor accepteert.

JvandeW
Berichten: 760
Lid geworden op: 21 jun 2017 10:47

Re: 123inkt.nl weigert printer retour te nemen

Ongelezen bericht door JvandeW »

123inkt.nl schreef:Ook de juristen van Thuiswinkel.org hebben de consument nogmaals aangegeven hoe het herroepingsrecht voor een printer werkt en staan achter de werkwijze van 123inkt.nl.
N.a.v. dit bericht heb ik reeds een e-mail gestuurd naar Thuiswinkel met de vraag of zij inderdaad achter jullie werkwijze staan. Mede omdat ik de onpartijdigheid van Thuiswinkel door jullie bericht in twijfel trok.

Zojuist heb ik antwoord mogen ontvangen - waarvoor niets dan lof voor de snelheid daarvan - van de Thuiswinkel juriste. En alhoewel daar niet wordt ontkend noch wordt toegezegd dat zij achter jullie werkwijze staan, valt wel te lezen dat zij niet gaan over de hoogte van de waardevermindering en of er sprake is van 100% waardevermindering. Dat dit aan de rechter is om over te oordelen.

Mogelijk staat Thuiswinkel dus wel achter jullie algemene werkwijze om waardevermindering in rekening te brengen wanneer de consumenten verder is gegaan dan noodzakelijk om de aard, kenmerken en werking vast te stellen en wat wettelijk ook is toegestaan. Ze staan - zoals in de e-mail aan mij duidelijk is gemaakt - niet achter jullie werkwijze in deze specifieke zaak. Dat is wel wat jullie hebben doen vermoeden.

Overigens heb ik bevestigd gekregen wat ik elders al te horen kreeg: Radar Radio zal dit in een uitzending zal gaan bespreken. Vermoedelijk morgen. Ik ben benieuwd!

Moneyman
Berichten: 31168
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: 123inkt.nl weigert printer retour te nemen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Verwacht je juridische duidelijkheid en conclusies van Radar? Zo naïef ben je toch hopelijk niet? :wink:

gosewijn
Berichten: 2913
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: 123inkt.nl weigert printer retour te nemen

Ongelezen bericht door gosewijn »

Verwacht je juridische duidelijkheid en conclusies van Radar? Zo naïef ben je toch hopelijk niet?



Ik wel ,ze laten de feedback toch ook door hun juristen onderzoeken ,of zijn dat zelf benoemde juristen. :wink: :mrgreen:

Gesloten