LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Een eigen huis voor een 'verloren' startersgeneratie?

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Henk Toeter
Berichten: 659
Lid geworden op: 23 jun 2017 10:50

Re: Een eigen huis voor een 'verloren' startersgeneratie?

Ongelezen bericht door Henk Toeter »

Goeie vakantie gehad?

St. SOJ
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 mar 2019 12:37

Re: Een eigen huis voor een 'verloren' startersgeneratie?

Ongelezen bericht door St. SOJ »

Wat mooi dat dit onderwerp en onze stichting hier vernoemd wordt!
Stichting Statiegeld op Jeugd (SOJ) vertelt graag meer over de mogelijkheden en nodigt jullie uit om te kijken naar onze video over dit onderwerp op Youtube: https://youtu.be/uSL_FEj5s_M. Zie hier onze voorzitter Amanda Schiltmans, ze legt uit waar de stichting zich voor inzet.
Door maandelijks, vanuit de huur, een deel weg te zetten en daarmee te sparen voor de tzt eigen kosten koper, kunnen jongeren al sparen om uiteindelijk misschien toch in aanmerking te komen voor een eigen huis! Zo is huren ook meteen sparen (huur-saren).

Lady1234
Berichten: 27378
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Een eigen huis voor een 'verloren' startersgeneratie?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dus een eengezinswoning splitsen in boven en onder? Waardoor in die doorzonkamer ook nog geslapen moet worden en in een ander hoekje een badkamer gecreëerd moet worden?

Ik kan mij niet voorstellen dat één senior daar op zit te wachten.

Juist bijvoorbeeld in Hoogvliet worden alle bestaande (bejaarden) woninkjes van ca. 33 m2 afgebroken, omdat men daar letterlijk zijn k*nt niet kon keren.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Een eigen huis voor een 'verloren' startersgeneratie?

Ongelezen bericht door kweenie »

Grappig dat je aan de ene kant zegt dat je het heft in eigen hand moet nemen, maar aan de andere kant aangeeft dat je naar de gemeente moet stappen voor coaches of een stimuleringsfonds.

Het idee van een extra bewoner in de soms te grote woningen van senioren is overigens niet zo heel spectaculair. En kun je vaak zonder extreem grote aanpassingen zelf ook doen. Dat is iets wat een hoop mensen nu ook al doen. In veel gevallen zijn er weinig ingrijpende maatregelen nodig om een verdieping te kunnen verhuren. Veel huizen hebben al een extra badkamer en een extra keuken aanleggen hoeft geen kapitale verbouwing te zijn. Zeker bij de écht grote huizen, waar deze extra bewoning mogelijk is, is dat prima te doen.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Een eigen huis voor een 'verloren' startersgeneratie?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Deze aanbeveling moet gedaan worden m.b.t. drempelvrees voor noodzakelijke informatie, want géén makelaar (die vaak als adviseur wordt geroepen) gaat zèlf een splitsingsprocedure uitvoeren onder volle verantwoordelijkheid. De NVM reageert niet op vragen hieromtrent. De spelregels zijn per Gemeente overigens anders resp. volledig afwezig.

Zo is een splitsing in mijn eigen Gemeente afhankelijk gemaakt van het kunnen aantonen van extra parkeerplaatsen op eigen terrein. Vreemd daarbij is, dat de buren hun garage ombouwen als werkkamer en daarom de auto op de openbare weg parkeren. Parkeerbeleid is dus één van de factoren, brandveiligheid is er óók één en dan kunnen er eisen gesteld worden aan geluidsisolatie enz. enz.

De Stichting (zonder winstoogmerk) die ik hierboven voorstelde neemt de verantwoordelijkheid wèl en helpt met eigen expertisen. Momenteel worden twee kleinere woningen naast elkaar doorgebroken ... en de verdiepingen gesplitst (als antwoord op de gemaakte opmerking van @Lady).

Lady1234
Berichten: 27378
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Een eigen huis voor een 'verloren' startersgeneratie?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als er twee kleine woningen doorgebroken worden, dus er wordt een woning van gemaakt, en dan de bovenlaag apart, waar is dan de winst? Dan worden er hooguit van twee woningen drie gemaakt. En komen daar flinke verbouwingskosten bij kijken.

Moneyman
Berichten: 31168
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Een eigen huis voor een 'verloren' startersgeneratie?

Ongelezen bericht door Moneyman »

hänschen klein schreef:
22 mar 2019 12:17
Allereerst een duidelijke uitleg van een aanbieder in Nederland
en wellicht kan ik làter het betreffende bericht over het floppen nog toevoegen ...
Neem je dan ook gelijk een bewijs mee voor je stelling dat de hypotheeklobby te sterk was?

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Een eigen huis voor een 'verloren' startersgeneratie?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

@Lady ...

De winst voor die huidige eigenaars op leeftijd is ... een (zelfredzame) individuele oplossing:

- ze willen op hun leeftijd vooral een 'modern aangepaste woning' en wel gelijkvloers, zonder drempels en met bredere deuren
- willen meteen het object van electronische snick-snack laten voorzien, isoleren op A-niveau en van-het-gas-af
- kunnen de ombouwkosten hiervoor betalen, mede uit de verkoop van de twee starterswoningen
- willen vooral niet hun wijk uit en elders een kant-en-klaar studio kopen, omdat ...
- het enorme grondstuk met liefdevol aangelegde tuin elders niet te verkrijgen is

Misschien hebben ze méér argumenten ... maar dit zijn er al genoeg om NIET te willen verkassen.
Laatst gewijzigd door hänschen klein op 22 mar 2019 14:05, 1 keer totaal gewijzigd.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Een eigen huis voor een 'verloren' startersgeneratie?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Moneyman schreef:
22 mar 2019 13:42
hänschen klein schreef:
22 mar 2019 12:17
Allereerst een duidelijke uitleg van een aanbieder in Nederland
en wellicht kan ik làter het betreffende bericht over het floppen nog toevoegen ...
Neem je dan ook gelijk een bewijs mee voor je stelling dat de hypotheeklobby te sterk was?
Ik heb al aangegeven, dat ik 'wellicht' iets zal posten, maar moet het wat oudere bericht hierover eerst nog opzoeken/vinden.
Logisch lijkt mij de flop al door het simpele feit, dat de Duitse aanspaarregeling voor een Bausparvertrag door de Duitse Staat wordt gegeven. Fiscaal zit Nederland anders in elkaar en is een 1:1 overname van een Bausparvertrag sowieso utopie geweest.

Maar ... ik zal intensief gaan zoeken wanneer de innovatieve nieuwe basisboodschap van deze Stichting 'aangekomen' is en dringendere vragen (m.b.t. de woningsnood voor starters) zijn beantwoord. M.a.w. ik moet ook nu even prioriteiten zetten i.p.v. onderbouwingen opzoeken, uitwerken en posten , die de starter-in-nood momenteel niet echt verder helpen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Een eigen huis voor een 'verloren' startersgeneratie?

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik had HK alweer verwacht na 3 maanden :D
Helaas met hetzelfde topic dat al uit en te na is uitgemolken.
HK , met alle respect ....maar verwacht u nu echt nieuwe inzichten , cq reacties ?
Uit diverse reacties bleek al dat het nog maar de vraag is of oud en jong in 1 woning willen zitten, ik heb begrepen van niet.
Het is toch echt iets anders dan een bestaand verzorgingshuis ombouwen tot een ieder voor zich appartement voor ouderen en jongeren .
Misschien wilt u uw licht ook eens laten schijnen op de actuele topics? :idea:

witte angora
Berichten: 31987
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Een eigen huis voor een 'verloren' startersgeneratie?

Ongelezen bericht door witte angora »

@ Hansje, als jij heil ziet in je plannen en voorstelt dat er een stichting opgericht wordt, wel... ga je gang, richt die stichting op, zoek bouwprojecten en ga aan de gang. Daar hebben mensen veel meer aan dan dat je allerlei theorieën op een anoniem forum ontvouwt waar niemand op zit te wachten omdat je hier de naam hebt van drammer.

De meest succesvolle mensen die iets bereiken zijn degenen die hun kop boven het maaiveld steken en daadwerkelijk aanpakken.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Een eigen huis voor een 'verloren' startersgeneratie?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

@moederslink ...

Wie had gedacht dat de VVD kleiner zou kunnen worden dan een nieuwe partij die voor het eerst meedoet?

Ook in de vastgoed-branche is niets zoals het lijkt en binnen drie maanden veranderen de eerdere inzichten net zo snel ...

Ik had ooit ook geen keuze behalve bij mijn schoonouders te moeten gaan inwonen ... maar dat was 50 jaar geleden al zo!!

Daarom vraag ik hier om constructieve opmerkingen en zal later de overige topics wel eens bestuderen.

gosewijn
Berichten: 2913
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Een eigen huis voor een 'verloren' startersgeneratie?

Ongelezen bericht door gosewijn »

Kan er geen slotje opgezet worden op dit topic ?.

witte angora
Berichten: 31987
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Een eigen huis voor een 'verloren' startersgeneratie?

Ongelezen bericht door witte angora »

Net iemand in mijn 'negeerlijstje' gezet. Zouden meer mensen moeten doen.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Een eigen huis voor een 'verloren' startersgeneratie?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Over doordrammen gesproken ... en slotjes zetten op ...

Dit topic is ooit toegelaten door de Beheerder (hier de gastgever).

Het zijn de deelnemers die via de moderator proberen mij hier de mond te snoeren, terwijl de (bouw-) wereld er inmiddels anders uitziet dan een jaar geleden. Dus vul ik mijn eigen topic aan met intussen gevonden informatie.

Ik hoop ook enige reacties te krijgen van woningzoekenden die net als ik, niet van plan zijn om bij hun schoonouders te moeten gaan inwonen.

De werkelijke doordrammers zijn toch al die deelnemers, die een warm eigen huis hebben of een dak boven het hoofd huren en zich niet WILLEN indenken in de beroerde situaties van jonge mensen die woonruimte zoeken, terwijl er duizenden m3 bij ouderen leeg staan en die gezegd krijgen, dat ze maar langer thuis moeten blijven wonen omdat de bejaardentehuizen werden gesloten. Ook die senioren hebben een leidende hand nodig om niet buiten de boot te vallen ... en die, wordt hier aangeboden.

Zolang ik er één jong gezin, oudere of single mee kan helpen, blijf ik mijn topic aanvullen en hoef niet op off-topic reacties te reageren.

gosewijn
Berichten: 2913
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Een eigen huis voor een 'verloren' startersgeneratie?

Ongelezen bericht door gosewijn »

Dat bedoel ik dus hr Klein, we zijn weer terug bij af .

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Een eigen huis voor een 'verloren' startersgeneratie?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Het gaat om inmiddels overbodige woonruimte bij ouderen met een eigen huis, zoals de bovenverdieping met leegstaande kinderkamers en een badkamer die voor hèn gunstiger op de benedenverdieping zou zijn incl. de slaapkamer.

Inwonen bij (schoon-)ouders is vaak niet de gewenste oplossing, tenzij het een separate zelfstandige woning is die groot genoeg is met een eigen keuken/badkamer i.p.v gedeelde ruimtes.

Lady1234
Berichten: 27378
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Een eigen huis voor een 'verloren' startersgeneratie?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U denkt toch niet werkelijk dat een gemeente toestemming zal geven om een eengezinswoning te splitsen in een beneden en bovenhuis?

En dat dat bejaarde stel dan eerst een paar maanden elders gaat wonen, om die rigoureuze verbouwing plaats te laten vinden?

En u haalt het voorbeeld aan van twee kleine woningen naast elkaar. Nou dat hebben senioren niet.

Dan krijg je wat je veel ziet in die Engelse huizenprogramma’s. Een straat met op het oog aardige eengezinswoningen, maar dat blijkt dan uiteindelijk een bovenwoning op een kippenhok te zijn.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Een eigen huis voor een 'verloren' startersgeneratie?

Ongelezen bericht door moederslink »

HK, dit is allemaal doorgekauwd! Dit wil men niet !

In het Noorden en Oosten is ruimte zat en goedkoop!
( Groningen-Friesland-Drenthe-Twente - Achterhoek )

Het is aan de politiek om deze stukken Nederland aantrekkelijker te maken, de infrastructuur te verbeteren en daar flink geld in te pompen, echter .....men wil perse hutje mutje in de Randstad of in Centraal Nederland ( blijven ) wonen.

Of gooi de parken open voor permanente bewoning.
Zeer velen en zeker ook ouderen willen dit dolgraag!

Uw topic wordt niet gelezen door de woningzoekenden, die zoeken zich rot bij makelaars, WBV of verhuurbedrijven en raadplegen geen Radar , maar dit alles is al eindeloos in uw topic aan de orde geweest.
Dus ja....slotje er op.
U verandert hier niets aan , meldt u zich ook maar bij dhr Rutte , zoals zovelen......

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Een eigen huis voor een 'verloren' startersgeneratie?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

@Lady ...

Nee, dat denk ik dus niet ... de vergunning voor tenminste één starterswoning op de bovenverdieping is er inmiddels al!

Over een oorspronkelijke opsplitsing in twee separate woningen lopen de verhandelingen nog.

Hoe en waar die mensen tijdens de verbouwing gaan wonen? weet ik niet, maar is tenslotte ook hùn eigen pakkie-an!

Inwonen bij de kinderen misschien?

Overigens woonden de Beatles in een straat met rijtjeshuizen die allemaal waren doorgebroken ... erg ruim!

Gesloten