ALGEMENE INFORMATIE BETREFFENDE WANPRESTATIE
Betreffende wanprestatie kun je alvast algemene informatie opdoen bij de Kamer van Koophandel.
http://www.kvk.nl/artikel/artikel.asp?artikelID=41602
Contractuele en wettelijke aansprakelijkheid: Aansprakelijkheid op grond van een contract (wanprestatie)
Er is sprake van contractuele aansprakelijkheid wanneer een van beide partijen niet nakomt wat er in een contract is afgesproken.
In het contract is bijvoorbeeld vastgelegd dat er iets moet worden geleverd of gedaan. Wanneer dit niet, niet op tijd of niet behoorlijk gebeurt, spreken we van wanprestatie. In juridische taal is
wanprestatie een
"toerekenbare tekortkoming in de nakoming van de verbintenis".
Als een partij zijn verplichting niet nakomt, kan er ook sprake zijn van overmacht. We spreken van overmacht als een partij zijn verplichting niet is nagekomen, maar hem dit niet kan worden toegerekend.
Overmacht is dus
"niet-toerekenbare tekortkoming in de nakoming van een verbintenis".
Er kan bijvoorbeeld sprake zijn van overmacht wanneer een leverancier niet kan leveren als gevolg van een staking of noodweer.
Bij wanprestatie is degene die de verplichting uit het contract niet nakomt schadeplichtig. Bij overmacht in principe niet. Meer informatie over dit onderscheid vindt u in Overmacht of wanprestatie?
Contractuele aansprakelijkheid is niet alleen van belang voor bedrijven, maar zeker ook voor mensen die een vrij beroep uitoefenen. Meer informatie over Aansprakelijkeid van vrije beroepsbeoefenaren
http://www.kvk.nl/artikel/artikel.asp?artikelID=39497
Niet nakomen van een overeenkomst: Overmacht of wanprestatie?
Beide partijen moeten hun verplichtingen nakomen. Als de andere partij (de wederpartij) zijn of haar verplichtingen niet, niet op tijd of niet behoorlijk nakomt, zijn er
twee mogelijkheden:
Niet toerekenbaar
Als de wederpartij geen schuld heeft, of als de oorzaak niet binnen zijn eigen risicosfeer ligt, is er sprake van overmacht. De wederpartij moet die overmacht wel aan kunnen tonen.
Toerekenbaar
Als er geen overmacht is, is er sprake van wanprestatie. De oorzaak van het niet-nakomen is voor rekening en risico van de wederpartij. Dit wordt ook wel een 'toerekenbare tekortkoming' genoemd.
Als er sprake is van een toerekenbare tekortkoming, heeft u een aantal juridische mogelijkheden:
- U kunt eisen (vorderen) dat de overeenkomst alsnog wordt nagekomen.
- U kunt de overeenkomst ontbinden. De wederpartij moet hiervoor echter wel in belangrijke mate tekortschieten.
- U kunt wachten met uw eigen tegenprestatie totdat de wederpartij aan zijn of haar verplichtingen heeft voldaan. Dit heet het opschortingsrecht.
- U kunt schadevergoeding eisen.
- Als u goederen heeft verkocht en ze worden niet betaald, dan kunt u de goederen terugeisen. Dit heet het recht van reclame. U moet hier echter wel op tijd mee zijn: binnen zes weken nadat de betaling opeisbaar was, of binnen zestig dagen nadat het verkochte door de koper is opgeslagen.
- Als u een eigendomsvoorbehoud heeft opgenomen in uw algemene voorwaarden, blijft u officieel eigenaar van uw verkochte goederen totdat de prijs is betaald.
U kunt natuurlijk naar de rechter stappen, maar er zijn ook andere mogelijkheden, zoals arbitrage of bemiddeling. Zie 'Rechter, arbitrage, bindend advies of bemiddeling?'.
Okerene