LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] phuket air

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
Gast

Re: phuket air

Ongelezen bericht door Gast »

ik zou graag willen weten of de annuleringskosten ook te claimen zijn bij phuketair ik heb twee weken geleden mijn vlucht veranderd naar china

sezofala

Re: phuket air

Ongelezen bericht door sezofala »

Even wat heldere informatie tussen alle deze ellende, er zit nogal wat kaf tussen het koren.

1. MISLEIDING wegens begrip "gerenomeerd":
het werd al ergens gezegd, maar dit is niet een vastomlijn begrip; het is grotendeels subjectief, een waardeoordeel. Enig scepticisme mag verwacht worden van de normale mens als het om reclame gaat.

2. CLAIM BIJ PHUKET:
in beginsel is bij een pakketreis de touroperator aansprakelijk (dus Arke, Kras etc.). De uitvoerend luchtvaartmaatschappij moet soms uitvoering geven aan reizigersrechten, maar de verplichting is en blijft bij de touroperator. Er is een contract met Kras, niet met Phuket Air. (uiteraard anders bij een los lijndienstticket, in dat geval is de airline contractspartner)

3. EERDERE ANNULERING:
Jammer, maar dat valt niet te claimen. Destijds was er nog geen aanleiding te annuleren behalve wat klachten. Die zijn er altijd, ook naar Turkije. Deze ontwikkeling doet niets af aan de rechtspositie die toen al is ontstaan door annulering. (behoudens coulance)

4. ONTBINDING / ANNULERING NU:
Ontbinden mag als vrijwel zeker is dat wederpartij niet zal presteren. Bij los lijndienstvliegticket lijkt dat het geval, geef wel een waarschuwing, bv een brief met een termijn om te beloven dat wordt nagekomen. Bij pakketreis en losse chartervlucht rust op de touroperator de vervoersplicht, niet op Phuket Air. Men zal de touroperator dus de kans moeten geven te zorgen voor vervangend vervoer. Wel kun je een termijn stellen aan de touropertaor om te beloven dat zal worden nagekomen.

Probleem: als die belofte niet komt, moet je je geld terughalen. zal niet makkelijk zijn, zeker niet van Phuket Air.

5. SCHADE:
* Vakantiedagen: ja, maar claimen bij touroperator. NIET bij Phuket Air.
* Verlofdagen: NEE, die zou u toch al kwijt zijn. Het verschil tussen nakoming en niet nakoming is de gemiste vakantietijd, niet uw vrije dagen!!!!!!

6. VAST IN THAILAND, EN NU:
Wederom: vervoersplicht van touroperator. Die kan zich niet beroepen op overmacht voor dit deel. Dat is enkel bij voorvallen die zijn gedekt door calamiteitenfonds. Deze moet dus zorgen voor terugvlucht, zij het linksom of rechtsom. (voor terugvlucht zoals hier mag je overmacht nauwer nemen dan normaal overigens, dus dat kan anders zijn bij vertrek)

Kortom: men is niet rechteloos, maar hoe je het wend of keert is dit ellende.

sezofala

Re: phuket air

Ongelezen bericht door sezofala »

Speciale aandacht voor HenkyBaby die onzin verkondigt terwijl ik schrijf:

TUI is aansprakelijk voor alle pakketreizigers, Phuket Air NIET.

De contractspartner is TUI, niet Phuket Air. TUI is contractueel gezien de luchtvaartmaatschappij, ook al voert Phuket Air uit.

Alleen voor mensen met een lijndienstvliegticket is Phuket Air de contractspartij van de reiziger.

NR

Re: phuket air

Ongelezen bericht door NR »

Hier hebben we tenminste iets aan.
Ik hoop dat kras op korte termijn reele oplossingen gaat bieden (en tevens ook kosteloos) want ik heb eigenlijk nog geen zin om te annuleren:
Maar wat is nu het beste?
-annuleren nu het nog kan (wel aanbetaling kwijt)?
-nog ff wachten of Kras misschien een goed alternatief heeft?
-ervan uitgaan dat als phuket air weer mag gaan vliegen, deze toestellen weer in orde zijn en voortdurend gecontroleerd worden, en dus in principe "veilig zijn"?
Wat zouden jullie doen?

Mipster

Re: phuket air

Ongelezen bericht door Mipster »

Jullie zijn knettergek, ik heb een vlucht staan voor 26 junil maar ga van mijn leven niet akkoord met de troep die Kras nu aanbied. Ik wil of een omboeking (kostenloos uiteraard), bijbetalen doe ik niet aan! Ik heb contractuele verplichtingen, maar de reisorganisator toch zeker ook! kom nou!

ik heb geen zin om het risico te lopen dat ik toch nog met Phuket moet, van mijn leven niet meer :evil:

sezofala

Re: phuket air

Ongelezen bericht door sezofala »

Da's een moeilijke beslissing:

annulering leidt waarschijnlijk tot geld kwijt (annuleringsvergoeding). Juridisich is het interessant of men van reizigers nog kan verwachten dat ze met Phuket air vliegen. Echter, jurisich interessante vraagstukken duren lang en hebben voor mensen op het moment supreme geen nut. Deze affaire heeft enkel waarde voor de toekomst, als er al waarde is.

Houdt in gedachte dat eens opvatting over wat vluchtwaardig is hoogst subjectief is. Denk bv eraan dat die kisten ex-klm zijn: misschien oud maar wel 20 jaar goed onderhouden. Denk eraan dat er zoveel goede maatschappijen zijn met grote rampen op hun naam (bv, KLM op Tenerife, nog steeds de allergrootste luchtvaartramp ooit). Kortom, deze vliegangst heeft relatief weinig met de kwaliteit te maken. Vliegen is nu eenmaal risico lopen, zij het statistisch gezien heeeel veilig.

Het beste kun je afwachten wat de touroperator biedt, dat geeft het minste stress.

Wel kun je een brief sturen (aangetekend) waarin je opheldering eist over het te verzorgen vervoer binnen 14 dagen en waarin je aanzegt dat indien reactie uitblijft je over gaat tot ontbinding.

ECHTER NB: juridische stappen nemen blijft risico's nemen, al was het maar omdat zoiets uiterst zorgvuldig verwoord moet worden. Wat ik hier zeg is niet juridisch zeker, het is al 11 uur 's avonds en ik kijk nu niet in de wet..............

FL

Re: phuket air

Ongelezen bericht door FL »

Nogmaals breng ik de Europese Regeling onder jullie aandacht.

http://europa.eu.int/comm/transport/air ... ter_nl.pdf

Ik zie hier ook een oproep om alle Phuket-air slachtoffers in hun strijd te verenigen tegen TUI/KRAS en Phuket.

Is het dan niet zinnig om een Stichting op te richten (denk bijvoorbeeld aan de DEXIA-aandelenlease stichtingen) die met behulp van een gespecialiseerde advocaat TUI aanpakt? Er zijn nu al vele honderden Nederlandse en Engelse slachtoffers gevallen! En voor velen is op voorhand de reis naar het Verre Oosten traumatisch geworden.

Tijd voor de oprichting van Stichting "Victims of Phuket Air" of een andere naam???

Als iedereen bijvoorbeeld 10 Euro in de pot doet, zou een advocaat namens honderden personen al veel kunnen bereiken? Feiten zijn er inmiddels genoeg.

Zelf ben ik op 8 april (pardon 9,10 en 11 april!!!) heengevlogen en op 23 april terug. Ik ben blij toe, maar als ik nu nog zou moeten zou mijn hele vakantie bedorven zijn!
De onzekerheid, sombere voorgevoelens.......wel iets meer schade dan een paar gemiste vakantiedagen door vertraging dacht ik zo......

Als TUI slim is komen ze heel snel met een adequate vergoeding want anders konden ze wel eens een tweede DEXIA bank worden. Er zijn touroperators genoeg, en vluchten en hotels kun je zelf ook boeken. De schade voor TUI moet nu al enorm zijn.

Gast

Re: phuket air

Ongelezen bericht door Gast »

Dat laatste lijkt me handig. En bedankt sezofala dat je mijn oprechte pogingen om te helpen nog even zo vriendelijk onder de aandacht brengt. Je moet een warm mens zijn.

Inderdaad is natuurlijk TUI (Kras, etc) de contractant in geval van pakketreizen. Dat was ik even vergeten. Al blijft het verhaal hetzelfde. Losse tickethouders naar PA, Pakketreizen naar touroperator.

Ik denk niet dat misleiding een kans maakt. De rest van sezofola's samenvatting is zeer waardevol.

Succes allemaal!

Gast

Re: phuket air

Ongelezen bericht door Gast »

Goedemorgen,

Wij vliegen eind juli. Ik heb net gebeld met Kras. op dit moment geven ze prioriteit aan de mensen in Bangkok en de mensen die binnen 2 weken vliegen.

Ik heb gevraagd of wij kosteloos kunnen annuleren om ergens anders zelf tickets te boeken. dit is voor ons niet mogelijk op dit moment. Wij moeten "even" een week wachten tot er meer duidelijkheid is.

Wel werd mij verteld dat iedereen die voor 18 mei vertrekt kosteloos kan annuleren (dus de aanbetaling krijg je retour).

Ik heb gevraagd of de kans bestaat dat ze alsnog met Phuket air bijven vliegen. De kans is klein maar ze kunnen het niet uitsluiten.

Ze zijn bezig om met Transavia, KLM en martinair te kijken of deze alle vluchten over kunnen nemen.

Stel dat dit doorgaat en de KLM neemt onze vlucht over. Hoe zit het dan meer meergeld betalen?
Ik ben nml. niet van plan om ineens 300 euro meer te betalen voor de vlucht.

Ik wacht nog even af en als ze volgende week niet met een standpunt zijn gekomen dan schakel ik de rechtsbijstand eens in om te vragen hoe en wat.

En PS: wordt het voor RADAR nu niet een tijd om hier aandacht aan te besteden. Dat er vanuit KRAS op de tv eindelijk eens verteld wordt wat hun standpunt is.????

Gomera2

Re: phuket air

Ongelezen bericht door Gomera2 »

Met Transavia? Die hebben alleen maar 737NG's, daar kom je niet ver mee naar Bangkok, en Denpassar... :D :D

Gast

Re: phuket air

Ongelezen bericht door Gast »

TUi heeft reeds gereageerd heb ik van mijn ouders begrepen. Op de radio hebben ze gisteren gezegd dat er nu op alle slakken zout wordt gelegd en dat het allemaal wel meevalt. Dus gewoon zoals je verwacht de laatste tijd. Negeren, ontkennen of bagitaliseren.

sezofala

Re: phuket air

Ongelezen bericht door sezofala »

je m´excuse

Gast

Re: phuket air

Ongelezen bericht door Gast »

Ik heb zojuist even gebeld met TUi in Enschede. Zij zeggen nu op het moment bezig te zijn met een oplossing te zoeken voor mensen die op korte termijn vertrekken. Aangezien ik pas op 29 mei vlieg kunnen ze daar niets van zeggen. Het was evenwel mogelijk dat tegen die tijd PhuketAir weer de vergunning heeft en er dan gewoon met Phuket Air gevlogen MOET worden of dat men anders zelf (en dus ook op eigen kosten neem ik aan) moeten zorgen voor vervangend vervoer naar Bali.

masollie

Re: phuket air

Ongelezen bericht door masollie »

Zojuist mijn reis naar Bali, vetrekdatum 7 juli as, geboekt bij KRAS geannuleerd.
Het ging als volg:
Goedemorgen, ik wil graag mijn reis annuleren. Mijn vertrekdatum is 7 juli en mijn boekingscode is XXXXXX. Zij zegt momentje, ik wacht en komt prompt met haar antwoord. Oh meneer ik zie dat u geen annuleringsverzekering heeft (poging 1; stuur uw client van het kastje naar het muurtje). Ik zei dat klopt, maar volgens de ANVR voorwaarden mag en kan ik 42 dagen voor vertrek mijn reis alsnog annuleren. En zij antwoordt, een momentje. Vervolgens komt zij met een antwoord waar mijn haren recht overeind gingen staan. Oh meneer, ik zie dat u al op 11 februari heeft geboekt en annuleren is dus niet mogelijk (poging 2; stuur uw client wederom van het kastje naar het muurtje). Om een lang verhaal kort te maken; uiteindelijk geannuleerd, mijn aanbetaling eur 641 in rook opgegaan. Ben er content mee, kan er mee leven, maar het geeft wel een wrang gevoel. Liever eur 641 dan eur 3400
extra weggevenaan KRAS. Ze zullen je in eerste instantie willen overtuigen dat het goed komt. Maar het komt niet goed. In de hoogseizoensmaanden juli en augustus, zie ik dit niet goedkomen.

Lieve medemensen/gedupeerden, denk er goed over na om uw verbintenis met TUI/KRAS aan te houden. Waarom ? In de hoogseizoensmaanden zijn alleen de duurste tickets beschikbaar. Denk aan prijzen tussen de 1400 en 1800 euro. Dat houdt in, dat als uw boeking definitief is bij KRAS dat u wellicht (99,9% zeker) een bijbetaling van minimaal 400 euro . Dit bedrag kan alsnog oplopen. Dit ie het enige wat KRAS voor u kan doen. U wordt waarschijnlijk tzt door KRAS voor het blok gezet. Let wel, ik adviseer u niet om uw boeking te annuleren, maar geeft wel aan wat er eventueel zou kunnen gebeuren in de maand juli.
Mijn visie is: KRAS en andere reisbureau’s kunnen hun clienten in juli waarschijnlijk geen goed alternatief bieden, aangezien de wat goedkopere plaatsen bij gerenomeerde vliegmaatschappijen reeds uitverkocht zijn.

Tenslotte. Mocht je nog vertrouwen hebben in TUI dan wens ik u uiteraard veel succes, heeft u dat niet ,aarzel niet te lang en neem u verlies voordat het groter wordt ,met als gevolg geen vakantie en duizenden euros lichter en een zeer zeer K*T gevoel.

Groeten van uw medemens/gedupeerde.

Mipster

Re: phuket air

Ongelezen bericht door Mipster »

Ik had het kunnen weten :evil: IK was van plan om vandaag naar het reisbureau te gaan en om daar te gaan proberen een kostenloze overoeking te krijgen voor mijn reis van 26 Juni. Ze zullen hier dus niet op reageren? Dat betekend dat ik als ik annuleer mijn aanbetaling kwijt ben, en dat als ik dat niet doe, misschien wel met Phuket moet!

Ik zit hier gewoon te koken op mijn stoel, zoveel onrecht! Ik ga nog eens een keer met TUI of Kras. Ik dacht dat dit goede, klantvriendelijke en betrouwbare reisorganisaties waren! :cry:

Ze proberen nu gewoon hun verlies op te vangen door aanbetalingen als annuleringskosten avn ontevreden klanten te vangen! BAH BAH BAH! Als ze een beetje normen en waarden in hun donder hadden dan zouden ze alle phuket-air boekers deze week de kans geven om er kostenloos van af te komen! indien ze dit niet doen zien TUI Kras en Arke mij de komende jaren als klant niet terug :evil: :x

Djibo Zeilemaker

Re: phuket air

Ongelezen bericht door Djibo Zeilemaker »

Goede Morgen,

Ik heb vancohtend contact met Kras gehad de mensen die nu in Bangkok vastzitten krijgen daadwerkelijk het volledige bedrag terug van de ticket die nu opnieuw geboekt moet worden. Ze moeten een bon of een kopie van de ticket naar Kras toezenden met de rest van de reisgegevens natuurlijk.

MVGR,

Djibo Zeilemaker

nat2402

Re: phuket air

Ongelezen bericht door nat2402 »

Mijn ouders zouden a.s woensdag vliegen met Phuket Air voor een vakantie naar Bali. Afgelopen weekend telefonisch contact gehad met TUI, die verwezen mijn ouders weer door naar het TUI reisbureau waar ze geboekt hadden. Daar werden ze dan geholpen en zouden alternatieven aangeboden krijgen. Dus vanochtend om klokslag negen uur stonden ze uiteraard bij het reisbureau. Maar die meiden wisten eigenlijk nog helemaal van niets, mochten geen contact opnemen met het hoofdbureau (stond in een mailtje aan hun gericht) want daar waren ze overbelast. Mijn moeder moest haar mobiele nummer afgeven en dan zou ze waarschijnlijk vandaag gebeld worden als die meiden iets wisten. Dus zitten ze nog steeds in grote onzekerheid of ze over 2 dagen wel weg gaan. Ze gaan er nu natuurlijk helemaal van uit dat het helemaal niks meer wordt. Het blijft spannend!

Jey

Re: phuket air

Ongelezen bericht door Jey »

Ik zag een opmerking over china airlines waar in vermeld werd het aantal ongelukken en de doden van af 1969. Zet dit eens af tegen het aantal auto ongelukken met dodelijke afloop of zwaar letsel.

Waar hebben we het dan eigenlijk over.

Het is en blijft de meest veilige manier van reizen. Het enige verschil is dat als er wat gebeurd er gelijk veel mensen bij betrokken zijn.

Ik blijf gewoon lekker met China Airlines vliegen. Goede prijs kwaliteit verhouding.

Wat ik nog even wil zeggen is dat zowel Phuket Air als China Airlines zeker boven in de midden moot zitten.

Ik heb het al veel slechter meegemaakt.

Groetjes Jey

Mipster

Re: phuket air

Ongelezen bericht door Mipster »

Het gaat de meeste mensen niet om de veiligheid, maar om het feit dat je in plaats van vooraf lol te hebben heb, je vooraf in de stress zit of je vakantie zowiezo wel doorgaat, etc. Dat is naar mijn idee het probleem van velen! :oops: voor zoveel geld(het was mss een aanbieding, maar nog steeds is rond de 1500 pp een hele smak!) mag je toch wel een gedegen iets verwachten?

sretlow

Re: phuket air

Ongelezen bericht door sretlow »

Het lullige is ook nog eens dat we nu visums moeten gaan regelen voor 12 personen a 30 euro pp voor een reis die misschien wel helemaal niet door gaat.

Gesloten