LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Heb je goede of slechte ervaring op het internet of met het internet? Hier kan je jouw mening geven over de zaken rondom het internet.
alfatrion
Berichten: 22042
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Ongelezen bericht door alfatrion »

Rim69 schreef:Opsporen met dat IP adres kan je ze in ieder geval niet.
Je kunt er mee naar de provider en vragen om de NAW gegevens. Ik zie hier niet zo snel een reden voor de provider om die gegevens niet te geven. TS heeft daar belang bij, kan deze gegevens niet op een andere manier krijgen en de verkoper maakt dit noodzakelijk.

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Ongelezen bericht door Guardian72 »

alfatrion schreef:
Rim69 schreef:Opsporen met dat IP adres kan je ze in ieder geval niet.
Je kunt er mee naar de provider en vragen om de NAW gegevens. Ik zie hier niet zo snel een reden voor de provider om die gegevens niet te geven. TS heeft daar belang bij, kan deze gegevens niet op een andere manier krijgen en de verkoper maakt dit noodzakelijk.
Maar een provider zal dit niet aan jou - als gewone burger - geven.
Wel aan de politie, na een bevel van de rechter.
Zie de diverse rechtszaken door Brein aangespannen om achter adressen van mensen die een MP3-tje hadden gedownload te komen.

Teunbosseman
Berichten: 4385
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Rim69 schreef:
Teunbosseman schreef: Volgens mij kun je tegenwoordig niet meer een verkoper direct benaderen maar gaat het alleen nog via marktplaats sinds de laatste aanpassing.
Klopt, maar zoals je kan zien is kimberley vandaag gewoon op Marktplaats benaderd, zonder dat er een waarschuwing aan vast zit, dus is of het gebruikte IP adres niet verdacht, of controleren ze niet zoals jij verwacht. Opsporen met dat IP adres kan je ze in ieder geval niet.

Het gebruikte IP adres is dan niet verdacht. Sterker nog, een buurman mailt mij voor een advertentie en ik kreeg melding dat buurman zich in buitenland bevond en ik moest oppassen.
Buurman zijn email ging via een server van buitenland.

Ik heb geheel geen verwachtingen van marktplaatst, stel dat ook nergens maar weet wel dat marktplaats in ieder geval probeert om o.a. nigerianen het moeilijker te maken.
Marktplaats kan wel een en ander achterhalen en als nodig is verdere aktie ondernemen.

Rim69
Berichten: 565
Lid geworden op: 20 jan 2013 21:37

Re: Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Ongelezen bericht door Rim69 »

alfatrion schreef:Je kunt er mee naar de provider en vragen om de NAW gegevens. Ik zie hier niet zo snel een reden voor de provider om die gegevens niet te geven. TS heeft daar belang bij, kan deze gegevens niet op een andere manier krijgen en de verkoper maakt dit noodzakelijk.
Bedankt voor deze opmerking. Heb in tijden niet zo hard moeten lachen. Ja, die provider zal jou vast gelijk die NAW gegevens wel even geven. Dat is geen probleem voor ze. Privacy hebben ze al helemaal niets mee te maken. :lol: :lol: :lol: :lol:

Rim69
Berichten: 565
Lid geworden op: 20 jan 2013 21:37

Re: Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Ongelezen bericht door Rim69 »

Teunbosseman schreef: Het gebruikte IP adres is dan niet verdacht. Sterker nog, een buurman mailt mij voor een advertentie en ik kreeg melding dat buurman zich in buitenland bevond en ik moest oppassen.
Buurman zijn email ging via een server van buitenland.

Ik heb geheel geen verwachtingen van marktplaatst, stel dat ook nergens maar weet wel dat marktplaats in ieder geval probeert om o.a. nigerianen het moeilijker te maken.
Marktplaats kan wel een en ander achterhalen en als nodig is verdere aktie ondernemen.
Marktplaats kan in principe weinig actie ondernemen. Ze maken een profiel aan en reageren met een standaard bericht op honderden advertenties. Er is altijd wel iemand die er in trapt en als dat gelukt is start het weer van voren af aan met een nieuwe profiel. Marktplaats zal altijd achter de feiten aanlopen.

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Marktplaats kan in principe weinig actie ondernemen. Ze maken een profiel aan en reageren met een standaard bericht op honderden advertenties. Er is altijd wel iemand die er in trapt en als dat gelukt is start het weer van voren af aan met een nieuwe profiel. Marktplaats zal altijd achter de feiten aanlopen.
Juistem. Voorkomen is beter dan genezen. Als je bent opgelicht kan je natuurlijk altijd aangifte doen bij de politie en die doet vervolgens.... niets.
* Geen zaken doen met oeki boeki wagga wagga landen als Nigeria. Een verzendafstand groter dan 200 km is abnormaal, tenzij er een speciale reden voor is (bijvoorbeeld een expat in Shanghai die Nederlandse boeken koopt);
* Veel oplichters werken ook via andere landen. Dat hoeft niet per se Nigeria of zelfs Afrika te zijn. Oost-Europa of zelfs binnen de eigen grenzen is ook heel goed mogelijk;
* Bedenk ook dat zelfs als je met Belgie of Duitsland of een ander EU land zaken doet het heel goed mogelijk is dat bij een eventueel geschil je naar de buitenlandse rechter moet, waar de zaken in een andere taal naar ander recht worden behandeld. Wellicht kan je beter binnen NL blijven;
* Als je een product niet per se via een advertentie hoeft te (ver)kopen, doe het dan gewoon via een winkel. Als je iets tweedehands van een particulier koopt heb je in principe geen garantie of consumentenbescherming;
* Met name bij duurdere zaken is een ontmoeting aan te raden;
* Betaal en lever op traceerbare wijze;
* Laat het geld storneren als je niets hebt ontvangen binnen de termijn hiervoor;
* Gebruik de kopersbescherming bij PayPal (product niet ontvangen = geld terug).

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Ongelezen bericht door sephora30 »

* Laat het geld storneren als je niets hebt ontvangen binnen de termijn hiervoor

Knap als je dat kan als je het geld zelf hebt overgemaakt.

Rim69
Berichten: 565
Lid geworden op: 20 jan 2013 21:37

Re: Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Ongelezen bericht door Rim69 »

Bor Komorovski schreef: * Gebruik de kopersbescherming bij PayPal (product niet ontvangen = geld terug).
Veels te kort door de bocht en juist een reden waarom mensen worden opgelicht. Een vals gevoel van vertrouwen.

https://forum.www.trosradar.nl/viewtopi ... 9&t=128887

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

sephora30 schreef:* Laat het geld storneren als je niets hebt ontvangen binnen de termijn hiervoor

Knap als je dat kan als je het geld zelf hebt overgemaakt.
Stomme vraag maar kan je dat niet ongedaan maken dan?

Zoniet dan is het in elk geval enigzins traceerbaar. Of anders betaal je gewoon achteraf.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Ongelezen bericht door sephora30 »

Nee een betaling die je zelf gedaan hebt kun je niet ongedaan maken. Dat kan alleen bij een incasso.

Rim69
Berichten: 565
Lid geworden op: 20 jan 2013 21:37

Re: Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Ongelezen bericht door Rim69 »

Bor Komorovski schreef:
sephora30 schreef:* Laat het geld storneren als je niets hebt ontvangen binnen de termijn hiervoor

Knap als je dat kan als je het geld zelf hebt overgemaakt.
Stomme vraag maar kan je dat niet ongedaan maken dan?

Zoniet dan is het in elk geval enigzins traceerbaar. Of anders betaal je gewoon achteraf.
Nee dat kan je niet ongedaan maken. Je geeft zelf opdracht voor die betaling en eigen opdrachten kan je niet terugtrekken. Achteraf betalen gaat ook niet, want dan zit jij in de positie om de boel op te lichten en gewoon niet te betalen.

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Rim69 schreef:
Bor Komorovski schreef: * Gebruik de kopersbescherming bij PayPal (product niet ontvangen = geld terug).
Veels te kort door de bocht en juist een reden waarom mensen worden opgelicht. Een vals gevoel van vertrouwen.

https://forum.www.trosradar.nl/viewtopi ... 9&t=128887
Natuurlijk worden mensen daarmee opgelicht, namelijk als je iets levert en het is niet traceerbaar. Daar maken mensen misbruik van en dan zal PayPal het geld terugstorten als je geen leveringsbewijs kan overhandigen als verkoper. Dan moet je dus altijd een leveringsbewijs laten tekenen. Als je dat kan overhandigen kan de koper het geld niet terugeisen. Als koper kan je de bescherming inroepen als je niets geleverd hebt gekregen (zal wel bepaalde termijn voor gelden).

Nochtans hoeft PayPal van mij niet zo, het is meer een aanwijzing voor de mensen die er per se gebruik van willen maken. En als het even kan koop ik het liever gewoon in een winkel of ontmoet ik de wederpartij face-to-face.

Trouwens, als een wederpartij niet met je voorzorgsmaatregelen wil meewerken (bijvoorbeeld geen leveringsbewijs tekent en per se de zaken in persoon wil ophalen, of betaling via Western Union oid wil), dan staat het je vrij om van de transactie af te zien toch?

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Nee dat kan je niet ongedaan maken. Je geeft zelf opdracht voor die betaling en eigen opdrachten kan je niet terugtrekken. Achteraf betalen gaat ook niet, want dan zit jij in de positie om de boel op te lichten en gewoon niet te betalen.
Maar in tegenstelling tot dago's, wakka wakka's en kamarovski's ben ik wel eerlijk.

Tja, dan moet je het gewoon niet doen of een afspraak maken voor een ontmoeting op neutraal terrein om ter plekke boter bij de vis te doen. Goedkoop is niet altijd duurkoop zullen we maar zeggen.

Rim69
Berichten: 565
Lid geworden op: 20 jan 2013 21:37

Re: Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Ongelezen bericht door Rim69 »

Bor Komorovski schreef: Natuurlijk worden mensen daarmee opgelicht, namelijk als je iets levert en het is niet traceerbaar. Daar maken mensen misbruik van en dan zal PayPal het geld terugstorten als je geen leveringsbewijs kan overhandigen als verkoper. Dan moet je dus altijd een leveringsbewijs laten tekenen. Als je dat kan overhandigen kan de koper het geld niet terugeisen. Als koper kan je de bescherming inroepen als je niets geleverd hebt gekregen (zal wel bepaalde termijn voor gelden).
Niet dus. Er zijn gewoon meerdere manieren om die bescherming te omzeilen. PayPal gaat echt niet opdraaien voor iedere mislukte aan of verkoop.

Het staat je altijd vrij om van een transactie af te zien. Mensen doen dat alleen niet en trappen er gewoon in.

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Niet dus. Er zijn gewoon meerdere manieren om die bescherming te omzeilen. PayPal gaat echt niet opdraaien voor iedere mislukte aan of verkoop.
Vertel dan eens, ik ben namelijk nieuwsgierig en ik denk dat de PayPal gebruikers baat hebben bij deze info. Niet dat ik zelf zo'n fan ben van PayPal maar helaas wordt het steeds vaker verplicht gesteld als alternatief voor bankieren, ook door professionele bedrijven. Als PayPal echt zo lek is (en ze zijn geen bank dus hoeven niet aan de bankregels te voldoen) zou het misschien beter zijn dit systeem te boycotten. Ik heb er nooit de toegevoegde waarde van ingezien.
Laatst gewijzigd door Bor Komorovski op 04 feb 2013 12:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Overigens geen reden om zo kattig te zijn Rim, ik bijt niet.

Rim69
Berichten: 565
Lid geworden op: 20 jan 2013 21:37

Re: Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Ongelezen bericht door Rim69 »

Bor Komorovski schreef:Overigens geen reden om zo kattig te zijn Rim, ik bijt niet.
Nee, maar je bent wel behoorlijk racistisch bezig en dat bevalt me gewoon niet.

Het topic waar ik naar verwijs laat al een voorbeeld zien.

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Rim69 schreef:
Bor Komorovski schreef:Overigens geen reden om zo kattig te zijn Rim, ik bijt niet.
Nee, maar je bent wel behoorlijk racistisch bezig en dat bevalt me gewoon niet.

Het topic waar ik naar verwijs laat al een voorbeeld zien.
Ik heb niks tegen rassen maar voor een land als Nigeria kan ik werkelijk geen enkel respect opbrengen met zijn sharia en boko haram en het feit dat dit land niet in staat is georganiseerde misdaad aan te pakken. Rusland is overigens een blank land en van hetzelfde laken een pak. Saoedi-Arabie (eveneens blank) is een land dat nog erger is dan Iran en in mijn ogen gelijk staat met het Derde Rijk.

Overigens, vrijheid van meningsuiting, ook voor kaaskoppen. Maar als je respect wil (ook als land) moet je dat eerst verdienen en niet slachtoffertje gaan lopen spelen en ondertussen niks ondernemen. Een land dat georganiseerde misdaad faciliteert, dat steniging als straf hanteert, waar albino's worden opgegeten omdat het bijgelovige volk denk dat ze magische krachten hebben, dat gedraagt zich als onbeschaafde wilden. En wordt m.i. overeenkomstig behandeld.
Laatst gewijzigd door Bor Komorovski op 04 feb 2013 13:52, 2 keer totaal gewijzigd.

Teunbosseman
Berichten: 4385
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Rim69 schreef:
Teunbosseman schreef: Het gebruikte IP adres is dan niet verdacht. Sterker nog, een buurman mailt mij voor een advertentie en ik kreeg melding dat buurman zich in buitenland bevond en ik moest oppassen.
Buurman zijn email ging via een server van buitenland.

Ik heb geheel geen verwachtingen van marktplaatst, stel dat ook nergens maar weet wel dat marktplaats in ieder geval probeert om o.a. nigerianen het moeilijker te maken.
Marktplaats kan wel een en ander achterhalen en als nodig is verdere aktie ondernemen.
Marktplaats kan in principe weinig actie ondernemen. Ze maken een profiel aan en reageren met een standaard bericht op honderden advertenties. Er is altijd wel iemand die er in trapt en als dat gelukt is start het weer van voren af aan met een nieuwe profiel. Marktplaats zal altijd achter de feiten aanlopen.
In vergelijking met de vorige opzet van marktplaats onderneemt marktplaats juist heel veel actie.
Mede vanwege de Nigeriaanse oplichters praktijken, Western Union en zoveel andere oplichters.

"Ze", ga er voor het gemak vanuit dat je de Nigerianen bedoelt maken inderdaad meerdere profielen aan maar nu wordt veel en veel meer op buitenlandse ip's gecontrtoleerd ( ook dat is te omzeilen maar das een andere discussie )
Zolang er oplichters zijn zal ieder systeem achter de feiten aan blijven lopen, daar zal marktplaats niet in verschillen.

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Ongelezen bericht door Guardian72 »

En zolang er mensen zijn die iedereen geloven - en de € tekens of de $ tekens zien op het moment dat iemand meer bied - zullen er ook altijd slachtoffers zijn van die oplichters.

Echt, ik snap nog steeds niet dat er mensen zijn die goedgeloving spullen naar Nigeria sturen.

Gesloten