LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Een computer koop je niet naast de hagelslag!

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
mvdbosch
Berichten: 86
Lid geworden op: 30 okt 2006 20:54

Re: Een computer koop je niet naast de hagelslag!

Ongelezen bericht door mvdbosch »

Sorry dat ik een vrouw ben, maar ik heb mij ook laten informeren bij Dynabite en andere pc techneuten. En wat denk je? Ze raden mij aan om die van de Aldi te kopen. Die zou goed en goedkoop zijn.
Ongelooflijk dat die lui nog werk hebben dan. Het zou mij niet ter ore moeten komen dat mijn personeel klanten doorstuurt naar de concurrent omdat ze hun eigen produkten niet goed vinden.... Geeft uiteraard meteen wel het niveau van de zaak aan. :D

ikbenik

Re: Een computer koop je niet naast de hagelslag!

Ongelezen bericht door ikbenik »

Sorry dat ik een vrouw ben, maar ik heb mij ook laten informeren bij Dynabite en andere pc techneuten. En wat denk je? Ze raden mij aan om die van de Aldi te kopen. Die zou goed en goedkoop zijn.
Dynabyte zijn echte prutsers.
Kunnen niet fatsoenlijk een computer in elkaar zetten.

MaffeDarkie
Berichten: 142
Lid geworden op: 06 mei 2007 04:02

Re: Een computer koop je niet naast de hagelslag!

Ongelezen bericht door MaffeDarkie »

Oh ik heb ook regelmatig als winkelier mensen doorgestuurd naar de aldi hoor. Kwamen mensen met een aantal eisen die men stelde aan de PC voor een x-bedrag en voor dat bedrag mocht en kon ik niet leveren wel wist ik dat de Aldi een soortgelijk systeem had dus maar doorgestuurd naar de Aldi.

Klant tevreden, ik misschien minder tevreden maar die klant is nog wel enkele keren bij mij in de zaak geweest voor uitbreidingen aan het systeem.

Je kan als winkelier ook een systeem proberen aan te smeren maar wat ik zie en hoor (praktijkervaring) is dat klanten dit als associaal, arrogant en ronduit schandalig ervaren. Kopen ze dan een PC bij een ander en willen ze het uitbreiden, dan slaan ze gewoon jouw winkel over omdat je je dusdanig hebt misdragen tegenover de klant.

mvdbosch
Berichten: 86
Lid geworden op: 30 okt 2006 20:54

Re: Een computer koop je niet naast de hagelslag!

Ongelezen bericht door mvdbosch »

Hahahaha. Ja iemand doorsturen naar een andere winkel als jij iets niet hebt of kan leveren is natuurlijk niets mis mee. Maar om je klant linea recta naar de concurrent te sturen omdat je je eigen produkten niks vind is gewoon not done. Loop eens de volkswagen dealer binnen en vraag naar een boodschappen auto voor de vrouw, dan sturen ze je toch ook niet naar de suzuki dealer voor een altotje? :D

Dat jij je eigen produkten niet wil of kan verkopen zegt dan meer over jouw kwaliteit als verkoper, de beslissing ligt nog altijd bij de klant waar dat hij geholpen wil worden.

MaffeDarkie
Berichten: 142
Lid geworden op: 06 mei 2007 04:02

Re: Een computer koop je niet naast de hagelslag!

Ongelezen bericht door MaffeDarkie »

Lezen en begrijpelijk lezen is inderdaad een vak appart c.q. voor sommige mensen onmogelijk.

Er is een verschil tussen je eigen producten niks vinden en een klant beantwoorden op de vraag of ik een computer kan leveren voor een x-bedrag.

Er zijn zat mensen geweest bij mij die mij een systeem configuratie opgaven wat ze wilde hebben en dan een bepaald bedrag hiervoor uit trokken omdat hun budget gewoon niet meer toeliet. Nu zijn er 2 soorten computerwinkels:

1) De arrogante eikel die hoe dan ook blijft doorzeuren met als resultaat dat de klant met de staart tussen de benen de winkel uitloopt en menig scheldwoord over die computerwinkel verspreid.

2) Een nette winkelier blijven en vertellen dat voor het geld dat de klant ervoor over heeft niet die configuratie leverbaar zal zijn. Uiteindelijk kun je de klant aanbieden te kijken naar een configuratie welke minder is dan het geen de klant wenst maar veelal wilt de klant dit niet omdat ze weten wat ze willen dus blijft er over om de klant (indien de configuratie van bijvoorbeeld de Aldi) inderdaad in de buurt van de wensen van de klant zit, de klant hier naartoe te sturen.
------
Ik kon dus weldegelijk verkopen en leveren, maar de wensen die klanten kenbaar maken kun je als winkelier lang niet altijd nakomen. Of wil jij mij vertellen dat jij processor, mainboard, memory etc. etc. ver onder de verkoopprijs (zonder marges e.d.) gaat verkopen aan de klant? Nee dus want jij moet je dag omzetten weten te behalen en zo gold dit ook voor mij. Willen en kunnen zijn verschillende dingen!

mvdbosch
Berichten: 86
Lid geworden op: 30 okt 2006 20:54

Re: Een computer koop je niet naast de hagelslag!

Ongelezen bericht door mvdbosch »

Dan nog. Indien een klant met een te beperkt budget voor z'n wensen binnenkomt dan maak je hem dat uiteraard duidelijk, de klant een te schraal systeem afleveren om toch maar binnen het budget te blijven is vragen om moeilijkheden. (en slechte naam) Het laatste wat een verkoper echter moet doen is de klant naar bedrijf X verwijzen met de melding dat het daar veel goedkoper en beter is. Van dat halve muisje en spindletje dvd's wat ze misschien ooit nog eens komen halen rookt de schoorsteen niet..... :)

ikbenik

Re: Een computer koop je niet naast de hagelslag!

Ongelezen bericht door ikbenik »

Daarbij willen ze veel en het mag niks kosten.

Ik heb een tijd terug een offerte gemaakt voor een klant die nogal wat eisen had en ook grafisch behoorlijk veel wilde doen.
Spellen ontwerpen e.d.

Daar kwam een offerte uit van €1400,-.

De klant schrok, want die dacht met €600,- a €700,- klaar te zijn.


Ook sommige consumenten denken voor €400,- a €450,- een goede computer te kunnen kopen.

Vergeet het maar.

En die aanbiedingen dan?

Ja, met 256MB intern geheugen.
Dit soort kleine geheugens moet je niet meer aankomen!

En dan denken ze nog dat ze er video mee kunnen bewerken en zware programma's te kunnen draaien.

Als zo'n klant bij mij komt, haal ik hem gelijk uit zijn dromen.

angel1978
Berichten: 11256
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Een computer koop je niet naast de hagelslag!

Ongelezen bericht door angel1978 »

Het laatste wat een verkoper echter moet doen is de klant naar bedrijf X verwijzen met de melding dat het daar veel goedkoper en beter is. Van dat halve muisje en spindletje dvd's wat ze misschien ooit nog eens komen halen rookt de schoorsteen niet....
kijk, en da's precies de reden waarom de meeste computerbedrijven het niet meer redden ! De arrogantie ten top !
Een klant helpen is er niet meer bij, alleen het binnenhalen van geld telt nog.
Op zich nog niet eens zo erg, ware het niet dat deze daarna zo ontzettend gaat afgeven op de conculega die ditzelfde doet ( Aldi ) en die het dan moet bezuren !

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: Een computer koop je niet naast de hagelslag!

Ongelezen bericht door D1RK »

@ Ik ben IK

Ik heb ooit op een 128 mb pentium 1 een filmpje gemonteerd, en bewerkt, dus ....
Traag ja, maar gewoon plakken als oude films koste nog meer tijd!
win 95 en veel geduld...

Het tekort geheugen kun je bijprikken, maar verkeerde moederbord niet, soms moet je minder verkopen en later komen ze voor de rest, heb je toch die klant binnen...

Na eind mei, vakantiegeld worden diverse eerder gekochte PC's opgewaardeerd met leuke makkelijk te plaatsen dingen opgeleukt!

caruso
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 jul 2005 16:47

Re: Een computer koop je niet naast de hagelslag!

Ongelezen bericht door caruso »

@ikbenik:
Kijk uit voor D!RK, voor je het weet kom je niet meer van hem af....
Denk nog steeds dat hij overal verstand van heeft!
Een film monteren op 128 mb.....yeah right!

ikbenik

Re: Een computer koop je niet naast de hagelslag!

Ongelezen bericht door ikbenik »

Ik heb ooit op een 128 mb pentium 1 een filmpje gemonteerd, en bewerkt, dus ....
Traag ja, maar gewoon plakken als oude films koste nog meer tijd!
win 95 en veel geduld...



Jij begrijpt er niks van.

Windows XP heeft zelf al 256MB nodig om goed te draaien.

En die oude programma's van jouw,

Achja, ga jij maar 6 uur doen om een film te monteren.

De hedendaagse systemen hebben minimaal 512MB nodig.

En......

Draai jij maar lekker Vista met 256MB!

Vista heeft minimaal 2GB nodig, beter is 4 GB.


En het ontgaat jouw compleet waar het intern geheugen voor dient.

Ga jij maar lekker met jouw swapfile op jouw harde schijf liggen stoeien.

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: Een computer koop je niet naast de hagelslag!

Ongelezen bericht door D1RK »

Beste Caruso,

Ik zei ook niet dat het snel ging.... maar het lukte wel!

Hij heeft gelijk, maar soms moet je met minder geld gewoon starten, en als het systeem uitbreidbaar is kan het ook.

Vaak kopen vele te dure dingen met functie's die ze niet gebruiken!
Dat ik eind vorige eeuw al films digitaal monteerde, toen was dat de snelste, en nu, ik hoef niet de duurste meer, ik ben nu zelf trager dan de PC, en waarom meer betalen omdat het maar soms nodig is?

Verder vergeet Ik ben Ik ook dat de Aldi vaak alleen op Woensdag ochtend een erg tijdelijke aanbieding heeft, die vaak binnen kwartiertje is uitverkocht, ik heb enkele jaren terug wel eens rijen gezien, het leek
de toen gevallen Sovjet Unie wel!
Wachten op opening Aldi... vandaar...

En Ik ben Ik, Ik had het over eind vorige eeuw, toen er nog niet zoveel was, ik weet dat Windows Vista tenminste 1gb nodig heeft, daarom heb ik Apple en LINUX.....

NijMeGeN
Berichten: 1119
Lid geworden op: 15 jun 2006 14:54

Re: Een computer koop je niet naast de hagelslag!

Ongelezen bericht door NijMeGeN »

2GB D1RK.

MaffeDarkie
Berichten: 142
Lid geworden op: 06 mei 2007 04:02

Re: Een computer koop je niet naast de hagelslag!

Ongelezen bericht door MaffeDarkie »

kijk, en da's precies de reden waarom de meeste computerbedrijven het niet meer redden ! De arrogantie ten top ! Een klant helpen is er niet meer bij, alleen het binnenhalen van geld telt nog. Op zich nog niet eens zo erg, ware het niet dat deze daarna zo ontzettend gaat afgeven op de conculega die ditzelfde doet ( Aldi ) en die het dan moet bezuren !
Ik heb een aantal mensen deze topic en enkele anderen laten lezen en de arrogantie en gefrustreerde winkeliers trokken ze er zo uit (jammergenoeg staan er geen adressen bij want misschien hadden ze dan uit medelijde een bloemetje kunnen krijgen). Geen wonder dat de computerbranche apot gaat. Goede reclame laat je niet achter als men op fora's openlijk blijft opdringen hoe goed de computerwinkel om de hoek wel niet is in tegenstelling tot enkele merk-pc's en pc's bij de supermarkten.

Je merkt tegenwoordig zelfs al in veel computerwinkels hoe gefrustreerd de winkelier is als je met een merk pc of een pc van de aldi binnen stapt.
Het laatste wat een verkoper echter moet doen is de klant naar bedrijf X verwijzen met de melding dat het daar veel goedkoper en beter is.
Leg me nu niet steeds woorden in de mond die ik niet gezegd heb... wie zegt hier dat het beter is? De klant verwacht iets voor een x-bedrag en ik kon het niet leveren. Ik kan de klant dan ongemakkelijk gedag zeggen of proberen deze klant tevreden te stellen met het feit dat een zelfde soort systeem bij de Aldi wordt aangeboden.

Dat halve muisje of spindeltje DVD's daarop zit nauwelijks marge, maar iedere beetje marge maakt één flinke marge. Daarbij wist ik destijds zeker dat de klanten vrijwel altijd bij mij terug kwam omdat men van 'mij' wist dat ik niets opdrong als ik het geen wat over hun budget heen ging niet verkocht kon worden.

Service, kwaliteit en klantenbinding heet zoiets. Bind je de klant niet meteen door de aanschaf van je PC dan is het wel de service en verkoop die je daarna krijgt en dat zijn er nogal wat aangezien een standaard PC veelal is voorzien van 'te' weinig geheugen en schijfruimte.
------
Windows Vista vereist minimaal 512Mb geheugen raadzaam is 1024Mb (1GB) verstandigste 2048 (2GB) voor de echte die-hards die veel gamen en/of grafische bewerkingen uitvoeren is 4096Mb (4GB) niet overbodig te noemen.

angel1978
Berichten: 11256
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Een computer koop je niet naast de hagelslag!

Ongelezen bericht door angel1978 »

Service, kwaliteit en klantenbinding heet zoiets. Bind je de klant niet meteen door de aanschaf van je PC dan is het wel de service en verkoop die je daarna krijgt en dat zijn er nogal wat aangezien een standaard PC veelal is voorzien van 'te' weinig geheugen en schijfruimte.
Gelukkig, er zijn ook nog echte winkeliers die snappen waar het om gaat :o
Na al die kletsverhalen hier van een aantal begon ik bijna te denken dat ze niet meer bestonden :P

Molly66
Berichten: 31
Lid geworden op: 12 feb 2007 21:15

Re: Een computer koop je niet naast de hagelslag!

Ongelezen bericht door Molly66 »

Ik moet wel vermelden dat Dynabite, mij heel goed geholpen heeft. Heeft alle aandacht gegeven tot na sluitingstijd, om het een en ander uit te leggen.

Met deze informatie ben ik aan het rond kijken en aan het sparen voor een goeie pc. Het punt alleen is, ik doe er niet veel mee. Doe mijn administratie en speel graag spelletjes, klein en groot. Ik heb 1 spel die ik niet op mijn pc kan spelen, omdat mijn dvd hem niet kan lezen. Jammer dan. Ik download niet. Maar ik wil ook met de tijd mee.

Mijn eisen zijn eigenlijk hoger, dan dat ik gebruik. Dit weet ik en is zonde van mijn geld. Dus spaar ik er voor, tot ik tegen "de pc" aan loop. Die bij mij past.

Wat al eerder geschreven werd. Ik koop niet zomaar "nonfood" bij de hagelslag.
Dit heb ik 1x wel gedaan met een Trustcamera, waar ik ontzettend veel spijt van heb. (Ben geen "ezel", en laat me wel goed informeren).

Groetjes, Molly66

ikbenik

Re: Een computer koop je niet naast de hagelslag!

Ongelezen bericht door ikbenik »

Het punt alleen is, ik doe er niet veel mee.
En dat is het punt wat veel consumenten zeggen.

Die willen een computer met office, met muis en toetsenbord en een LCD monitor voor €500,-.

En daar wordt ik dus #@$%# van.

Of van die mensen die gelijk beginnen te schelden als ik ze vertel dat Word en Excel apart erbij gekocht moeten worden en dat deze dus

NIET STANDAARD IN WINDOWS ZIT!

Hoe de consumenten daar bijkomen is me compleet een raadsel, want Office heeft nooit een deel van windows uitgemaakt.

Maak ik een offerte van een computer inclusief office, gaan ze bij de Aldi een nieuwe computer kopen omdat die computer €50,- goedkoper is, en kopen ze een paar dagen later apart office erbij.

Wie is er hier nu gek?

DAN ZIJN ZE TOTAAL DUURDER UIT!!

En dat begrijp ik dus niet.

Of...

Gaan ze bij de Aldi een computer kopen, gaan ze er een boel aan aanpassen.
Zijn ze totaal duurder uit dan bij mij.
En maar roepen dat ik te duur ben.

Dat zijn van die dingen die ik dus totaal niet begrijp.

Wie het weet, mag het zeggen.

Molly66
Berichten: 31
Lid geworden op: 12 feb 2007 21:15

Re: Een computer koop je niet naast de hagelslag!

Ongelezen bericht door Molly66 »

De pc die ik op het oog heb, kost mij 1100.00. Deze is dan compleet met vista premium. Office XP heb ik liggen, dus die kan ik er zo op installeren.

Elk extra'tje op je pc kost geld.

Ik heb, samen met een collega op internet gekeken en hier uit iets samen gesteld die aan mijn wensen voldoet.

Waar ik dus ook kijk, ik zit dan rond de 1100,00. Maar dan heb ik hem wel compleet. (Op bepaalde software na dan).

Dus lekker sparen er voor.

ikbenik

Re: Een computer koop je niet naast de hagelslag!

Ongelezen bericht door ikbenik »

Zelf samenstellen is het beste.
Daar kan geen merk tegenop.

Dat is mijn ervaring.

Qua desktopcomputers lever ik nooit een merkcomputer, ik bouw ze altijd zelf.

Sommige mensen hier vinden dat arrogant.

Ik ben helemaal niet arrogant.
Waarom zou ik dan arrogant moeten zijn?

Omdat ik aangeef dat zelfbouwcomputers beter zijn dan merkcomputers?

Dat is een keiharde feit.

Beertje02
Berichten: 377
Lid geworden op: 09 dec 2006 15:52

Re: Een computer koop je niet naast de hagelslag!

Ongelezen bericht door Beertje02 »

ikbenik,

Ben het helemaal met je eens, wat ik niet snap is dat veel mensen voor een zogenaamd A merk gaan.

mij PC is ook door een computerwinkel samengesteld uit componenten van uitsluitend A merken, zoals Asus,plextor,seageate.

Dit is toch veel belangrijker dan een zogenaamd A merk waar toch vaak rommel inzit zoals bijv een schechte videokaart.

Ik zweer ook bij een pc door de vakhandel op mijn wensen in elkaar gezet, zonder dat daar een logo van dell, HP etc opgeplakt zit.

Gesloten