LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Opmaat Hypotheek

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
eveline38
Berichten: 21
Lid geworden op: 22 nov 2007 18:36

Re: Opmaat Hypotheek

Ongelezen bericht door eveline38 »

hier is t domme blondje weer!

wij hebben een op maat hypotheek en daarnaast betaal ik nog apart een bedrag voor een opmaat verzekering
Is dat de overlijdensrisico polis waar we het over hebben.
Want dat is toch een vast bedrag per maand.

Ik gelof dat ik heel wat bij te spijkeren heb tijdens het gesprek vrijdag.
Want ik heb er de ballen verstand niet van maar ik dacht ach ja als je een hypotheek af sluit dan weten de adviseurs het toch.

Mooi verkeerd gedacht want ze naaien je blijkbaar waar je bij bent.

Moet je dan eerst hiervoor hebben gestudeerd eer je een hypotheek af kunt sluiten.

Ben bijna geneigd om mijn huis te verkopen en lekker zorgeloos te gaan huren.....

Hoop dat het gesprek bij de Rabo me toch enige helderheid kan verschaffen maar ik ben er bang voor....

jonis
Berichten: 2834
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Opmaat Hypotheek

Ongelezen bericht door jonis »

@Ingrid:
1 als je een verzekeringsmaatschappij vraagt hoe ze een autoverzekeringspremie berekenen, krijg je die "formule" ook niet natuurlijk. Alleen een standaardverhaal; risico versus uitkering
Dus voor de ORV geldt: leeftijd, aantal personen, uit te keren bedrag, opgebouwd tegoed.
2 het verwachte rendement is maar een prognose en die moet je ook maar zien waar te maken. MBT tot jouw mix zie ik dat je lux-o-rente (neem ik aan) staan en dat zijn obligaties die het de laatste jaren slecht doen m.n. na 2003, dus dan heb je er niets aan dat ze het in het verleden "redelijk" hebben gedaan want obligaties compenseren geen slechte jaren zoals aandelen zoals Robeco eventueel wel. Als je deze mix realistisch bekijkt zou je vanuit het historisch rendement op je beleggingen 3,75% kunnen berekenen maar daar moet je wel nog de helft van je opmaatrente% bij optellen omdat je 50% spaart, dus als je 5% rente hebt/betaalt kom je dan aan 6,25% verwacht rendement (over inleg minus kosten natuurlijk) Maar die 6,25% had je dan nog niet eens behaald dan vanwege de matige prestaties van lux-o-rente.

@eveline: je bent nooit te oud om iets te leren;
Je hypotheekbedrag bestaat uit de rente die je moet betalen en een bedrag voor de opmaatpolis. Het bedrag voor de opmaatpolis daar worden 7% en een bedrag van 6,81 aan kosten op ingehouden, daarbij komt dan nog eens het bedrag dat je moet betalen voor de overlijdensrisicoverzekering.
Dat bedrag wordt gebaseerd op leeftijd, aantal personen, uit te keren bedrag en eventueel opgebouwd tegoed. (ikzelf zit op ±12,- per persoon maar dit bedrag kan behoorlijk variëren natuurlijk)
Dus stel ik zou in mijn geval maandelijks 100,- betalen aan de opmaat gaan daar 7,-+6,81 +2x12,- vanaf en komt er maandelijks dus 62,19 bij je opmaattegoed bij.
Mensen dachten met de opmaat een produkt te hebben waarbij hoog rendement hun lasten kon verlagen,maar realiteit is dat je dan gewoon veel teveel kosten betaalt.

eveline38
Berichten: 21
Lid geworden op: 22 nov 2007 18:36

Re: Opmaat Hypotheek

Ongelezen bericht door eveline38 »

Nou vandaag hebben we het gesprek gehad met de bank.

Het kwam er op neer dat er met een verkeerde rente was gerekend en dat we ongeveer 20.000 minder over zouden hebben aan het einde van de looptijd.

Tenminste dat was de prognose...

Ik ben er inmiddels wel achter dat een beleggingshypotheek nix voor mij is.

Nu kwamen ze met een ander voorstel en dat was mijn opmaat hypotheek omzetten naar een spaarhypotheek.

Geheel kosteloos, dus zonder afsluitkosten, omzetkosten of wat dan ook.

Ik mocht ook nog dingen in de hypotheek veranderen.

ik heb nu globaal gezegd een hypotheek van 155.000 met een beoogd eindkapitaal van 78.000 en bij overlijden een uitkering van 50.000.

Dit hebben we destijds zo gedaan om de mandlasten niet al te hoog te laten worden.

Of dat nu wel of niet slim is/was dat weet ik niet. Krijg ik er ook bij de adviseur niet echt uit.

Nu zit ik zelf eigenlijk te denken om het beoogde eindkapital ook te verlagen naar 50.000 euro.

Wie kan me raad geven want ik weet het niet meer.

Dat ik mijn opmaat hypotheek omga zetten is wel duidelijk want ik denk dat ik och iets meer zekerheid wil.

oh ja de premie voor de hypotheek (spaar) zou hetzelfde blijven.

De premie voor het overlijden zou als ik precies dezelfde hypotheek aanhield, 20 euro per maand duurder worden.

Snappen jullie er iets van en kunnen jullie me enig advies geven.

Oh ja wel grappig, want we hebben niet alleen koffie gekregen, maar mijn man zag dat ze bij het openen van kinder rekeningen ook psv ballen gaven.

Die heeft ie 2 gevraagd en gekregen voor de kids!!!
(schuldgevoeletje?)

alvast bedankt voor het meedenken

jonis
Berichten: 2834
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Opmaat Hypotheek

Ongelezen bericht door jonis »

Als je hem kunt omzetten naar een spaarhypotheek en je voelt je daar beter bij dan moet je dat zeker doen. Met een gelijke maandpremie zal dat dan een wat lager eindkapitaal betekenen, ik neem aan dat je dan zo aan het 50.000,- eindkapitaal bent gekomen.
Alleen dan nog een vraag (daar hoef ikzelf geen antwoord op te krijgen)
Wat ga je aan de eind van de looptijd doen met de openstaande restschuld van 100.000,- ?
Daar zijn een aantal mogelijkheden voor maar wat ik wil aangeven is dat mocht je tijdens de looptijd je bedenken en de restschuld (of een deel ervan) toch willen aflossen dat deze aflossing op dat moment alleen maar relatief duurder wordt vanwege de kortere looptijd.
Dus als je nu op de premie 1-2 tientjes wilt besparen en je bedenkt je over 10 jaar dat zullen dan 5-6 tientjes betekenen. Dan zou het misschien beter zijn dat je nu even die paar tientjes volhoudt.

eveline38
Berichten: 21
Lid geworden op: 22 nov 2007 18:36

Re: Opmaat Hypotheek

Ongelezen bericht door eveline38 »

na de looptijd houdt je naar wat ik heb begrepen een restschuld over van 105.000 en die ga je dan aflossen tegen de dan geldende rente of heb ik dat verkeerd begrepen?

Mijn redenatie was dat je als je een huurhuis heb je ook geld moet betalen voor je huis.
En wat ze eerst altijd zeiden,dat je beter niet schuldvrij kan zijn ivm de belasting, maar of dit nu wel of niet dom is??

Nu los ik de helft af en de helft blijft na 30 jaar over...

Ik weet het niet wat nu verstandig is......

jonis
Berichten: 2834
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Opmaat Hypotheek

Ongelezen bericht door jonis »

100.000,- is niet de helft, dat was die 78.000,- :wink: (oeps te snel gelezen :wink: )

Zoals ik al zei, er zijn meerdere mogelijkheden, als je het je maar realiseert en de looptijd kun je dan idd ook laten doorlopen/vernieuwen en eventueel ook aflossingsvrij. En inderdaad huren kost ook geld, de helft van de schuld nu zal aan het eind van de looptijd minder dan 25% zijn,(relatief vergeleken met nu) de rente is dan uiteraard niet meer aftrekbaar, dus tegen die tijd (na je huidige looptijd) stelt dit natuurlijk ook niets meer voor.

Wat nu verstandig is....ik kan niet in je beurs kijken maar ik neem aan dat iedere euro telt met een eigen huis en kinderen, wat dat betreft denk ik dat jouw ideeën zeker niet slecht zijn en het een goed plan is om dan voor zekerheid te kiezen.

DucoMeijer
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 dec 2007 18:49

Re: Opmaat Hypotheek

Ongelezen bericht door DucoMeijer »

Kape Breukelaar schrijft in de FiscAlert van december 2007

"Hoewel de exacte voorwaarden van deze hypotheekvorm op bepaalde punten van mij wel wat duidelijker hadden mogen zijn, denk ik dat er juridisch weinig te halen valt voor klagers. Niettemin heeft de Rabobank de problemen met de oudere Op Maat-polissen onderkend en heeft inmiddels al met tienduizenden klanten gesprekken daarover gevoerd (periode: eind 2006 tot begin 2007). Ze hebben de problemen uitgelegd en mogelijke oplossingen aangedragen: premie verhogen, anders beleggen of wellicht voor een andere hypotheekvorm kiezen. Door op die manier te handelen heeft de Rabobank - als een van de zeer weinigen in de markt - laten zien hoe je als aanbieder dient te reageren. Door andere marktpartijen worden klanten met hybryde hypotheken die zich in vergelijkbare situatie bevinden, op een schandelijke wijze met een kluitje in het riet gestuurd. Wat betreft de communicatie met hun klanten zouden veel aanbieders een voorbeeld kunnen nemen aan de Rabobank. Dit laat onverlet dat de Rabobank de communicatie met de media wel wat handiger had moeten aanpakken. Hoe dan ook, als u een OpMaat hypotheek van de Rabobank heeft, hoeft u zich weinig zorgen te maken, tenzij u uw hypotheek bent aangegaan in de periode 1997-2002 en een flink deel van uw inleg heeft belegd. Maar dan heeft de Rabobank de kwestie hoogstwaarschijnlijk al met u besproken".

D. Meijer : Misschien een idee voor Radar
Laat Kape Breukelaar zijn verhaal eens doen in het programma. Dit is dan eindelijk eens een opjectief tegengeluid.

[/b]

Evertjan Aartsen
Berichten: 20
Lid geworden op: 23 okt 2007 15:45

Re: Opmaat Hypotheek

Ongelezen bericht door Evertjan Aartsen »

Hallo Duco Meyer,
Je citeert Kape Breukelaar:
Niettemin heeft de Rabobank de problemen met de oudere Op Maat-polissen onderkend en heeft inmiddels al met tienduizenden klanten gesprekken daarover gevoerd (periode: eind 2006 tot begin 2007). Ze hebben de problemen uitgelegd en mogelijke oplossingen aangedragen: premie verhogen, anders beleggen of wellicht voor een andere hypotheekvorm kiezen.
Toch even wat kanttekeningen daarbij:
De “oplossingen” die de Rabobank aandraagt zijn geen oplossingen.
1) Meer premie betalen bied geen enkele zekerheid voor het te bereiken eindkapitaal.
2) Anders beleggen bied geen gemiddeld hoger rendement over de resterende looptijd dan 8% terwijl dat wel nodig is.
3) En een andere Hypotheek vorm repareert ook het gat niet dat ontstaan is.
De Rabobank bied geen enkele financiële genoegdoening. De enige die financieel bijdraagt aan het oplossen van het, mede door hun ontstane probleem, ben je zelf. De beroemde sigaar uit eigen doos

Nog een citaat:
Door op die manier te handelen heeft de Rabobank - als een van de zeer weinigen in de markt - laten zien hoe je als aanbieder dient te reageren. Wat betreft de communicatie met hun klanten zouden veel aanbieders een voorbeeld kunnen nemen aan de Rabobank.
De Rabobank is pas met hun klanten gaan communiceren nadat er in de media (teveel) aandacht voor de problematiek ontstond en de AFM zich met beleggings en woekerpolissen ging bemoeien. De Rabobank was al veel langer op de hoogte van de problemen en foutieve voorlichting en adviezen door hun gedaan maar ondernam niets naar hun klanten toe. De gesprekken die ze voeren met hun klanten hebben volgens mij meer te maken met "zoet" houden en de schade/aansprakelijkheid voor hun te beperken, dan dat ze een goede oplossing voor hun klanten willen bieden.

De enige die het probleem voorlopig of definitief kan oplossen ben je zelf.
Door bijvoorbeeld je maandelijkse premie/inleg om de zoveel jaar te blijven verhogen, maar dat moet financieel wel kunnen!
* Dit is nodig omdat de voorgespiegelde rendementen niet gehaald worden. (De komende 10-20 jaar zit een beurs dip(je) er ook nog wel in)
* En je premie ORV maandelijks blijft stijgen. 1) Doordat je elk jaar ouder wordt. 2) Omdat rendementen niet gehaald worden en dus het risico voor Interpolis steeds groter wordt dat ze meer moeten uitbetalen bij overlijden.

Een betere oplossing is stoppen met de Opmaathypotheek constructie en voor losse delen kiezen. Een losse overlijdensrisico verzekering, een aflossingsvrije hypotheek en beleggingsrekening en/of spaarrekening. Je weet dan precies wat je waarvoor betaald en kunt je op tijd zaken aanpassen als het niet naar verwachting of boven verwachting verloopt. Kortom transparantie!

Een derde oplossing is dat de Rabobank erkent dat hun mede veroorzaker van de problemen zijn en met een financiële oplossing hiervoor komen. Maar dat zal wel via rechter moeten worden afgedwongen.

Mr.Vobz
Berichten: 73
Lid geworden op: 23 okt 2007 21:36

Re: Opmaat Hypotheek

Ongelezen bericht door Mr.Vobz »

Het is precies zoals je het zegt evertjan!

De door de Rabobank aangedragen "oplossingen" zouden alleen dan echte oplossingen (kunnen) zijn als de Rabo haar klanten destijds goed de werking van de opmaat hypotheek had uitgelegd. Daarin zit nu net het probleem: dat is dus niet gebeurd!

Nogmaals voor de "Duco Meyers" en "Kape Breukelaars" onder ons. Waar het om gaat is het volgende:
1) De Rabo heeft veel klanten (in adviesgesprekken en informatiebrochures) voorgehouden dat in de opmaatverzekering MET ZEKERHEID een bedrag kan worden gespaard, zodat je zeker bent van de aflossing van in ieder geval een deel van de lening.
2) In veel gevallen is er geen enkele informatie verschaft over de hoogte van de premie voor de ORV en de wijze van berekening daarvan.
3) In de meeste gevallen is de klant evenmin verteld dat de premie voor de ORV ook van het spaardeel van de polis wordt onttrokken en dat slechte beleggingsresultaten over het beleggingsdeel via de wijze van berekening en onttrekking van de premie voor de ORV ook je spaargeld doet verdwijnen.

Kortom ik denk dat Kape Breukelaar (nog altijd) niet begrijpt waarover het nu werkelijk gaat.

jonis
Berichten: 2834
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Opmaat Hypotheek

Ongelezen bericht door jonis »

De enige die het probleem voorlopig of definitief kan oplossen ben je zelf.
Door bijvoorbeeld je maandelijkse premie/inleg om de zoveel jaar te blijven verhogen, maar dat moet financieel wel kunnen!
* Dit is nodig omdat de voorgespiegelde rendementen niet gehaald worden. (De komende 10-20 jaar zit een beurs dip(je) er ook nog wel in)
* En je premie ORV maandelijks blijft stijgen. 1) Doordat je elk jaar ouder wordt. 2) Omdat rendementen niet gehaald worden en dus het risico voor Interpolis steeds groter wordt dat ze meer moeten uitbetalen bij overlijden.

Een betere oplossing is stoppen met de Opmaathypotheek constructie en voor losse delen kiezen. Een losse overlijdensrisico verzekering, een aflossingsvrije hypotheek en beleggingsrekening en/of spaarrekening. Je weet dan precies wat je waarvoor betaald en kunt je op tijd zaken aanpassen als het niet naar verwachting of boven verwachting verloopt. Kortom transparantie!
Hoi Evertjan, ben je ooit eigenlijk in staat geweest om de daadwerkelijke schade te berekenen, want ik denk toch echt dat je van de stoel gaat vallen als je weet wat jouw echte schade is. M.I. zit je financiële schade toch echt alleen maar in je "meerpremie" ORV+ eventuele rendementen. Dit valt totaal in het niet met de financiële schade door slechte beursresultaten.
Je blijft ook herhalen dat een beursdip erin zit op lange termijn, dit klopt ook wel maar daarom moet je ook met langetermijnrendement rekenen, daar zitten de "dipjes" al in verwerkt en hoef je je inleg ook niet meer te verhogen. Prestaties kunnen dan wel nog tegenvallen doordat in/uitstapmomenten verkeerd gekozen zijn.
Dat de ORV maandelijks blijft stijgen, heb ik al aangegeven dat dit niet zo hoeft te zijn omdat ik al sinds 2000 ongeveer hetzelfde betaal.

Stoppen met de opmaat is ook alleen maar een betere oplossing voor jou geweest. Daarbij heb je nu een ORV genomen die nu ±50-60% duurder was dan je opmaatsituatie (die je zo slecht vond, maar nu wel gegarandeerd is) Ik kijk zelf wel anders tegen de ORV aan en dat is te vergelijken met geld door de plee spoelen, ik heb nl geen snode plannen met mijn vriendin voor en zelf hoop ik er ook geen gebruik van te hoeven maken en daar ga ik zeker niet meer per maand voor betalen dan dat ik voor de ORV van de Lexus op de oprit volledig casco voor betaal (waarvan ik het risico hoger inschat :lol: ) en jij nu wel doet.

Ik ben het volledig met je eens dat er meer transpirantie had moeten zijn zodat je idd precies ziet wat je betaalt en op tijd je zaken kunt aanpassen.

Mr Vobz mbt tot de ORV heb ikzelf de oplossing gekozen om hem eruit te halen/verlagen zosnel als de hypotheeksom de executiewaarde bereikt en dan op 1 persoon verder te gaan als de kapitaalopbouw voldoende aanwezig is (ik schat op 15-20 jaar van de looptijd), ik zou dan mensen ook eerder adviseren om in een fatsoeliljk gesprek te kijken naar dit soort mogelijkheden (kostenbesparingen lange termijn op de ORV)

Evertjan Aartsen
Berichten: 20
Lid geworden op: 23 okt 2007 15:45

Re: Opmaat Hypotheek

Ongelezen bericht door Evertjan Aartsen »

Beste jonis,
Ik denk dat stoppen met de Opmaat hypotheek niet alleen voor mij de beste oplossing is geweest, maar dat voor iedereen met vermogensopbouw problemen/achterstand, stoppen de enigste echte oplossing is om de vicieuze cirkel te doorbreken.
Dat je de beurs dipjes al in de lange termijn rendementen moet mee rekenen is mooi maar met wat voor gemiddeld rendement over de hele looptijd reken je dan 5% hooguit 6%?
Ik denk dat jij een van de weinige bent die met de vermogensopbouw nog op koers ligt en hoop voor je dat, dat zo blijft. Maar ook Binladens 9-11 is door jou niet te voorzien en overkomt je zomaar.
Wat betreft de ORV hoef je geen snode plannen te hebben, maar dood gaan doen we allemaal. Hopelijk pas als je oud bent, maar gebeurt dat over 2 jaar dan is het wel fijn dat je partner of jij zelf kan blijven wonen en niet gedwongen tot verkoop over moet gaan.

Even kort door de bocht:
Aan het product OpMaat hypotheek is niets veranderd. Alleen vertellen ze je nu wel dat maar 3,5 tot 5% rendement haalbaar is op sparen/beleggen mede door de verpande ORV met meestal stijgende maandpremie. En hebben ze de voorwaarden tot zover duidelijker gemaakt dat ze zich juridisch daaraan geen buil meer kunnen vallen. Maar glashelder?
Wil je veel kapitaal opbouwen dan moet je ook fors inleggen per maand en vooral geen tegenvallers tegen komen. En garantie krijg je al helemaal niet. Bij zo’n laag rendement (3,5 tot 5% en met risico) is sparen een betere optie om straks wel te kunnen aflossen. En dat is wat de Rabobank de mensen dan ook adviseert: een Spaarhypotheek.

Mijn conclusie: De OpMaat hypotheek is een slecht en ondoorzichtig product voor de gemiddelde consument. Alleen als je bereid bent (en de kennis bezit) om je beleggingen actief te beheren maak je kans het tot een goed einde te brengen.

jonis
Berichten: 2834
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Opmaat Hypotheek

Ongelezen bericht door jonis »

Hoi Evertjan,

Uiteraard zullen er ook nog anderen zijn voor wie geldt dat stoppen beter is, ik bedoelde niet jou alleen van alle "opmaatklachten"
Ikzelf heb door alle "onrust" maar bovenal de huidige situatie op de beurs mijn koersdoelen/prognose alweer bijgesteld. Ik reken over de hele looptijd met een rendement van 5% over de inleg ex-kosten en dan is mijn eindkapitaal behaald. Daadwerkelijk behaal ik uiteraard meer, maar ik hanteer een ruime "safety-marge" van een paar procenten ±2-2,5 over de gehele looptijd.
Uiteraard kan ik een eventuele 9-11 niet voorspellen, maar dan zie jij ook niet dat dit "evenement" in een dalende markt (bearmarket) viel, de navolgers ervan; Londen en Madrid vielen binnen de langetermijn up-trend maw het leven gaat door, zo ook de beurs.
Uiteraard hoef je geen snode plannen voor een ORV te hebben (je had toch niet de humor ervan gemist :wink: ) maar ik wil er zeker niet veel voor betalen. Heb je bijv dan al eens gezien dat dit 42% kosten van je nieuwe spaarpremie zijn, vind ik gewoon heel erg veel voor iets waar je eigenlijk geen gebruik van hoopt te hoeven maken. Daarom blijf ik ook de ORV nog even houden en tegen de tijd dat de kapitaalopbouw voldoende is haal ik de uitkering van de ORV bij overlijden van mijn vriendin eruit (als deze premie te hoog naar mijn zin is), zodat zij bij mijn overlijden "vrij" is en ikzelf bij haar overlijden heb sowieso geen financieel probleem omdat de hypotheek op mijn inkomen in 2000 genomen is. Dit kan als de executie waarde gelijk of hoger is dan de hypotheeksom.

Met je slotconclusie ben ik het in die zin met je eens dat het ondoorzichtig is/was, zeker voor de gemiddelde consument (zeker als ikzelf al heb mogen meemaken dat een adviseur met beleggingsachtergrond in 2002 mij aanraadt om uit te stappen waar ik eerder een instapmoment zag) Het is opzich geen slecht produkt als je doorhebt waar de slechte eigenschappen zich bevinden en hoe dan te handelen. Je hoeft niet echt actief met je beleggingen bezig te zijn maar de polis in de kast leggen en een jaar lang niet naar je tegoed kijken is in elk geval zeker niet aan te bevelen.

Nogmaals iedereen roept bijv wel dat de premie bijv stijgt als de beurs daalt maar zelfs afgelopen maand zie ik dit niet terug in de premie die ik voor de ORV betaal en kom ik hooguit op wat centen en al zeker geen hele ene euro p.p

Mr Vobz misschien nog wat aanvulling, Rabobank stort de premie minus 7% en haalt dan 6,81 + de ORV van je tegoed. Dit zag ik deze maand, normaal is de toegang geblokkeerd tijdens de totale bijwerking maar nu zag ik eerst een toename van het tegoed van de premie minus 7% en daarna een afname ter grote van de ORV + 6,81. De minieme bijstorting aan het eind van de maand had ik deze keer ook weer gewoon.

eveline38
Berichten: 21
Lid geworden op: 22 nov 2007 18:36

Re: Opmaat Hypotheek

Ongelezen bericht door eveline38 »

ik ga dus mijn opmaat hypotheek veranderen naar een spaarhypotheek, de premie blijft gelijk.

Het enige waar ik nog steeds niet uit ben is het uiteindelijk beoogde kapitaal.
Dat was dus zoals boven vermeld bij de opmaat hypotheek 78.000.
Als ik dat hetzelfde wil houden kost dat 140 euro per maand.

Als ik dat beoogde kapitaal dus verander naar 50.000 dan scheelt me dat 40 euro. (kost 101 euro) Toch een groot verschil voor iets wat pas over 30 jaar merkbaar is.
Moet ik dit nou gewoon zien als een spaarpotje?
Want dan kan ik het net zo goed zo sparen, dan kan ik het tenminste pakken als ik het nodig heb?

Dat is nog steeds mijn dillema, wel 78.0000 of toch 50.000 of misschien iets er tussen in.

Het is idd zo dat ik die 40 euro goed kan gebruiken ,maar van de andere kant wil ik ook geen domme dingen doen.

Het is toch ook zo dat dat beoogde kapitaal ten alle tijden weer kan verhogen mocht ik daar spijt van hebben??

Helluppie ik ben er nog steeds niet uit.

angelo77
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 nov 2007 16:25

Re: Opmaat Hypotheek

Ongelezen bericht door angelo77 »

Hallo eveline38

Ik heb nog een paar vragen voor je.
hoeveel ga je nu betalen totaal hypotheek+premie?
hoelang loopt je hypotheek nog?
hoelang gaat de nieuwe hypotheek lopen?
heb je alleen een aanvraag bij de rabobank?
zijn de oversluitkosten mee geteld?

alvast bedankt

eveline38
Berichten: 21
Lid geworden op: 22 nov 2007 18:36

Re: Opmaat Hypotheek

Ongelezen bericht door eveline38 »

hallo,

hypotheek + premie is 529,- + 140 (voor die 78.000)

de hypotheek loopt tot 2036 (rente vast tot 2016)

nieuwe hypotheek gaat gewoon door onder dezelfde voorwaarden met dezelfde looptijd

heb verder nergens nagevraagd omdat ik geen oversluitkosten etc. hoeft te betalen ivm "slechte"opmaathypotheek biedt de rabo dit zo aan

angelo77
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 nov 2007 16:25

Re: Opmaat Hypotheek

Ongelezen bericht door angelo77 »

Hallo eveline38,

Ik heb gerekend naar de informatie die jij me net gegeven hebt.
die 529,- voor de hypotheek komt neer op 4,1% rente op jaar basis
dit is redelijk netjes moet ik zeggen.De 140,- of 101,- dan zou ik zelf
voor de 140,- gaan het gekke is dat je meer rendement haald ten opzichte van de101,-per maand namelijk bij de 140,- is dit 1,54 x inleg
x jaar bij de 101,- is dit 1,37 x inleg x jaar dus je rendement is hoger met de140,- per maand alleen dit moet wel op tebrengen zijn of je wil het betalen,dit rendement neem je mee dus als je over 9 jaar besluit toch over te stappen naar een andere hypotheekverstrekker dan kom het bedrag vrij wat je op dat moment opgebouwd hebt,en je restschuld is lager.


Alleen ik vind de gang van zaken bij de rabobank nog steeds vreemd ze geven toe dus dat ze fout zitten en geven als schadevergoeding geen oversluitkosten als de hypotheek oversluit bij ons want de vraag blijft dat zo als je overstap naar een hypotheekverstrekker.

Je verliest gelijk je recchten van je oude hypotheek dus als je tekend voor deze hypotheek heb je geen recht meer op andere schade vergoedingen.

Ik begrijp dat dit een moeilijke beslissing is voor je dus de aanbieding vind ik redelijke goed en ik persoonlijk zou voor de 140,- gaan .
Alleen ik heb me bedenkingen over waarom nu wel goed informeren.

Overzen
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 dec 2007 15:07

Re: Opmaat Hypotheek

Ongelezen bericht door Overzen »

De discussie over de opmaathypotheek loopt al enige tijd. In de meeste gevallen zie ik alleen maar commentaar op de Rabobank. Hallo, de meeste banken en/of verzekeringsmaatschappijen verkoopt zo'n soort produkt, alleen onder een andere naam. Wat de Rabobank kwalijk is te nemen, is dat men pas na deze ophef is begonnen met advies gesprekken. Die ze nu ieder jaar gaan voeren. Dat er voor 2001 niet geklaagd werd, was juist dat men toen flinke rendementen behaalde. Dan hoor je niemand klagen. Het blijft een produkt waarbij je risico's neemt, of dat nu wel of niet verteld is door een adviseur. De verantwoordelijkheid ligt ook bij jezelf, om te beseffen wat je nu aanschaft. Het is ook onvoorstelbaar hoe vaak ik merk dat mensen niet weten wat voor polis ze hebben aangeschaft. Laat staan dat ze die polis uberhaupt hebben gelezen. Vervolgens komt er een uitzending op tv en de hele meut die hun polis nog nooit hebben gelezen volgt gestaag die ene persoon die het wel denkt te weten. Zie ook mensen die pas twee jaar een opmaathypotheek hebben reageren. Verwacht je nu echt al een flink rendement te hebben gemaakt na twee jaar!!! Beleggen kost wel wat meer jaartjes en ja de resultaten kunnen tegen vallen, flink tegen vallen. Maar daar heb je als het goed is zelf voor gekozen en anders heb je ergens voor getekend, wat je eigenlijk niet snapte. Je eerst goed voor laten inlichten en er over nadenken lijkt mij verstandiger dan alleen de schuld te geven aan de Rabobank. De Rabobank heeft niemand gedwongen om te tekenen. Wel ben ik het er met eens dat de voorlichting van de Rabobank stukker beter kan en dient te worden.

Piet67
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 dec 2007 19:55

Re: Opmaat Hypotheek

Ongelezen bericht door Piet67 »

Hallo,
ik zie even door de (opmaat)bomen het bos niet meer. Per toeval kwam ik achter de problemen met de Raboank. Mij is destijds in 1999 niets kenbaar gemaakt over dit soort praktijken. Ik ga ervan uit dat je bij de specialisten bent en heb sinds 1999 geen updatetelefoon meer gehad. Zelf had ik het idee laat maar staan komt wel goed, denken aan de lange termijn. En nu al deze verhalen! Dat er risico's zitten aan beleggen dat begrijpt een ieder, maar niet aan mijn spaar gedeelte komen! Ik heb begin vorig jaar het gesprek gehad bij Rabo. Ze stellen voor om over te schakelen naar Spaarzeker mt een€ 15 hogere premie. Voor de switch moet er wel € 250 gelapt worden, hoewel destijds mijn conttactpersoon zei je kan kostenloos switchen geen probleem. Heb het aanbod eerst zo gelaten en ik heb nu pas door hoe geslepen ze me gelokt hebben.
Wat kan ik het beste doen? Wellicht ontbreken er gegevens, met alle plezier verstrek ik ze.
Is het verstandig om me aan te melden bij Woekerpolis?

Alvast bedankt !
[quote][/quote]

eveline38
Berichten: 21
Lid geworden op: 22 nov 2007 18:36

Re: Opmaat Hypotheek

Ongelezen bericht door eveline38 »

mij hebben ze voorgesteld om kostenloos te switchen.
Denk dus maar dat ik gebruik ga maken van het aanbod.

alleen de premie wordt 20 euro meer of ik moet mijn
beoogd einkapitaal laten zakken...

Evertjan Aartsen
Berichten: 20
Lid geworden op: 23 okt 2007 15:45

Re: Opmaat Hypotheek

Ongelezen bericht door Evertjan Aartsen »

Beste Overzen:
Met alle respect, maar volgens mij begrijp je niet waar het wel over gaat.
Dat beleggen risico mee brengt is helder en wordt de Rabobank ook niet verweten. Waar het wel overgaat is terug te lezen in de pagina's 1 t/m 18.

Beste Piet67:
Als je je aanmeld bij woekerpolisclaim kan je via een besloten deel van hun website een berekening maken van de financiële kant van het sparen/beleggen en wat het gespaarde bedrag had moeten zijn op dit moment. Klop dit niet met het bedrag wat je tot nu toe hebt opgebouwd kun je verder lezen hoe je verder moet/kunt handelen. Ook is er een klachten brief te downloaden.
Er worden binnenkort op hun kosten een aantal proefprocessen gestart tegen de Rabobank waarvan de uitkomst ook voor jou gunstig kan zijn ingeval van problemen betreffende onjuiste voorlichting door de Rabobank en het achterblijven van het opgebouwde kapitaal ten opzichte van het beoogde kapitaal.

Gesloten