De verkoper verkoopt eerst een product dat een aantal dingen kan en achteraf begint ie over dat het gebruik voor eigen risico is en niet onder de garantie valt. Het systeem zou niet onbruikbaar mogen worden na een stroom uitval, maar een ingebakken backup mogelijk moeten hebben, of het onmogelijk moeten zijn om de firmware te updaten. Ik zie het nog wel gebeuren dat de rechter de winkelier veroordeeld tot het leveren van een ondeugdelijk product.BBCS schreef:(...)Dat is zeker geen uitgemaakte zaak. Het zou onredelijk zijn als de consument onvoorwaardelijk verantwoordelijk is, terwijl de fabrikanten de updates aanbieden en een aantal probleem in 5 min snel opgelost kan zijn terwijl de reparatie bij het opsturen zes weken in beslag kan nemen.Als het flashen mislukt, is het voor je eigen rekening (flashen is altijd op eigen risico.)
Als tijdens het flashen de electriciteit uitvalt, heb je een heel groot probleem. Dan moet die chip vervangen worden.
Daarom zet ik de computer altijd achter een UPS (een stroombackup) om voor te zorgen dat als de electriciteit uitvalt, de electrisiteitstoevoer gegarandeerd blijft.
Flashen is niks anders dan dat je de software uit een stuk hardware er zelf uithaalt en voorziet van een nieuwe versie.
Al bieden de fabrikanten die nieuwe versies gratis aan, dat wilt nog niet zeggen dat je als consument zijnde dergelijke acties gevrijwaard bent van alle risico's.
Sterker nog: Flashen gebeurd altijd op eigen risico. Ook al doe ik het als monteur zijnde.
Roepen dat dit onvoorwaardelijk voor risico van de koper is, is net zo iets als garantie afwijzen omdat de koper van een video recorder op een bepaald knopje van de afstandbediening heeft gedrukt.
De regering draagt de regering om binnen de Europese Raad tegen te stemmen. Doordat de Fransen en Nederlanders de eerste versie en Ieren de tweede versie van de Europese grondwet hebben tegen gehouden moeten alle landen instemmen voor zo'n beetje alle besluiten. Ik zie het niet gebeuren dat dit plan doorgaat.Cesar schreef:Ingewijden melden dat het voorstel voor de kortere garantie en andere plannen stuit op weerstand
bij de autoriteiten van Duitsland, Engeland en Spanje. In Nederland heeft de Tweede Kamer een
motie aangenomen die de regering opdraagt niet akkoord te gaan met verslechtering van de
consumentenrechten.
Bax hoopt dat het Europees Parlement voorlopig niet stemt over het plan.
(c) ANP