LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] citalopram/cipramil: reageer!

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
tinkelbel
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 aug 2007 18:02

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door tinkelbel »

Hallo iedereen,

morgen ga ik beginnen met citalopram, maar ik heb toch wel wat schrik voor de bijwerkingen en ben bang dat ik er niet mee ga durven beginnen. Nu hoop ik dus op positieve ervaringen die me hopelijk wat gerust kunnen stellen? =)

Groetjes

ritaxw
Berichten: 23
Lid geworden op: 01 mei 2007 11:26

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door ritaxw »

ha tinkelbel,

Gewoon doen !!! Eerste week kans op de bijwerkingen en daarna neemt dat af en voel je je super !!!
Ik gebruik het nu 7 maanden ( 30 mg ) en ben een super gelukkig mens.
Succes !
Groetjes Rita

tinkelbel
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 aug 2007 18:02

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door tinkelbel »

Hey ritaxw,

dankje voor de reactie, dat geeft me toch al wat meer moed! Leuk dat jij je er zo goed mee voelt, ik hoop bij mij hetzelfde. Ik moet de eerste 3 dagen 10 mg nemen en daarna 20. Jij ook nog veel succes =)

Groetjes

EnJoy
Berichten: 18
Lid geworden op: 18 aug 2007 22:34

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door EnJoy »

Hallo lezers!
Na alles gelezen te hebben, heb ik toch wel de behoefte gekregen een bericht achter te laten. Ik heb een terugval, een hele echte...Acht jaar ging het goed, dankzij mezelf,mijn lieve vrienden, therapie en Citalopram. Nu precies een jaar geleden ben ik afgebouwd, en je raadt het al, nu ben ik weer aan het opbouwen. Het ging plotseling mis, zomaar, inene...Ineens zat ik weer in de achtbaan zonder einde, vastgesnoerd, ademnood,geen grip meer..ik praat graag in beelden. Paniekstoornis met ernstige agorafobie en dan nu ook weer een beginnende depressie. Zo stond ik een paar weken voor de schoolvakantie nog lachend voor de klas en zo zat ik plots thuis..Dikke tranen natuurlijk maar nog wel moedig en energievol. Nu is het een stuk minder goed gesteld met mijn moed en energie en ik weet dat ook mijn klas mij zal moeten missen als de scholen weer beginnen over twee weken. Eerst rustig de Citalopram opbouwen, therapie en veel oefenen met het 'naar buiten gaan'.
Ik ben nu twee weken bezig met de Citalopram in druppelvorm onder begeleiding van mijn huisarts. Ik zit nu op 12mg en deze week zal ik kalm opbouwen naar 20mg. Ik heb dit middel twee keer eerder gebruikt dus ik weet wel een beetje de klappen van de zweep (bijwerkingen). Toch blijft het akelig...Mijn maag doet moeilijk en daar ben ik al zo'n tuttebol mee...ik eet slecht. Duizelig, migraine-achtige pijnen en blaaspijn (dat is een nieuwe!). Ik weet heel goed dat het goed komt en dat ik er 'op tijd bij ben'. Vandaag was ik enorm emotioneel en morgen is er weer een nieuwe dag, dan kan het zomaar anders zijn. De nachten zijn ook erg leukig...wakker liggen, dromen, zweten, rare pijntjes...wat duren ze dan lang he?
Wonderlijk hoe mijn geest mijn lichaam te pakken neemt en mij daarmee zo intens moedeloos maakt. Toch zet ik door, het is een weg die ik al eerder bewandeld heb en het dal is diep, de top hoog in de wolken, maar ik zal er weer staan, over een tijdje...lachend!

Liefs, EnJoy

jeannette1962
Berichten: 52
Lid geworden op: 07 jun 2007 16:39

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door jeannette1962 »

hallo allemaal

na een vakantie van 5 weken op de camping ben ik ook weer terug op het forum. met helaas alleen maar slecht nieuws. 7 juni ben ik begonnen met 20 mg citalopram. de psychiater kwam 6 weken geleden tot de conclusie dat de dosis echt verhoogd moest worden. maar ja , de vakantie he. ik zou niet eerder mogen verhogen dan pas na de school vakantie. ben naar de camping gegaan en heb daar geloof ik voor het eerst in 25 jaar een vreselijke vakantie gehad. lusteloos, nergens geen zin in , mn bed niet uit kunne komen , problemen mete eten en mn maag . na 2 weken ellende heb ikzelf verhoogd naar 30 mg. het is een tikkeltje dragelijker geworden, maar heb nog steeds nergens zin in , beleef nergens geen plezier aan en sta heel slecht op smorgens. ook het slapen is nietveel bijzonders. nu moet ik wachten totdat deze week Mediant contact met me op neemt zodat we eindeijk verder kunnen. ik voel me zo hopeloos en leeg . hugo en rita groetjes van mij.

de rest ook allemaal groetjes van jeannette.

hugo123
Berichten: 58
Lid geworden op: 04 jun 2007 19:18

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door hugo123 »

Jeannette,

Wat een vreselijke teleurstelling moet dit voor je zijn. Ik vecht trouwens ook nog steeds als een Don Quichiotte tegen mijn windmolens.

Groet,

anne 64
Berichten: 34
Lid geworden op: 24 jun 2007 08:50

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door anne 64 »

Wat dat toch raar. Ik ben op vakantie geweest en voelde me super!
Ik had echt het idee dat de citalopram nu helemaal goed werkte maar nu ik een paar dagen weer thuis ben voel ik me weer wat angstig en vooral teneergeslagen en moedeloos.
Ik hoop me ooit zo te voelen als Rita

mathy02
Berichten: 147
Lid geworden op: 22 aug 2007 03:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door mathy02 »

Hoi Enjoy,

Ik lees net je post. Moeilijk he? Ik heb net als jij ook een plotselinge terugval. Ik heb 4 jaar Cipramil gebruikt en afgeloen mei ben ik gaan afbouwen. Het ging prima! Wel wat bijverschijnselen zoals duizeligheid e.d., maar ik had totaal geen klachten meer. Wel merkte ik dat ik iets nerveuzer werd, schrikachtiger. Ook sneller kwaad en geïrriteerd. Nu, afgelopen zondag ineens een joekel van een terugval.... ik ben afgelopen zondag ook meteen weer gaan slikken.
Wel heb ik bedacht: ik moet zoveel mogelijk door blijven gaan met mijn sociale leven. Werken, zoontje naar school, boodschappen, afspreken met vrienden. Het kost mij enorm veel moeite (ik denk namelijk iedere seconde: "hoe voel ik me nu?"). Ik heb van de huisarts een beetje tranxene gekregen tegen de bijwerkingen en die neem ik, maar zo min mogelijk. Ik probeer het nu allemaal per dag te bekijken.
De bijwerkingen zijn vervelend he? Ik hoor wisselende verhalen, maar het schijnt toch na een week of 2 beter te gaan. Ik slik overigens 20mg en ik ga misschien na een week of 4 gewoon over naar de 30mg. Ik verlang naar de dagen dat het weer beter gaat, want ik HAAT dat gevoel en ik ga er voor knokken om het uit mijn leven te verbannen!

Overigens hoor/lees ik ook dat visolie goed is tegen depressies. Heeft iemand daar ervaringen mee?

Ook sporten is goed heb ik begrepen. Je hoofd maakt een soort happydrug los in je hoofd....

Enjoy, hou je haaks. liefs, mathy

silcin
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 aug 2007 22:20

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door silcin »

goedenavond iedereen,

ik ben vandaag naar de huisarts geweest en heb citalopram gekregen.

heb al ongeveer 2 jaar last van angststoornissen en ben vreselijk moe en heb het gevoel dat ik de grip over emoties en alles waar ik voor stond kwijt te raken.
ik heb altijd gezegd dat ik geen ad zou gaan slikken, maar moet er nu toch echt aan geloven!

ik ben altijd een hele vrolijke meid geweest en erg betrokken met het welzijn van andere mensen.
maar de laatste tijd als mensen in mijn omgeving iets leuks of droevigs hebben meegemaakt vind ik het leuk of naar maar voel niet de echte emotie! dat vind ik vreselijk! ik wil dit erg graag terug!
weet iemand of dit gevoel weer terug komt?

ik ben erg bang om de medicijnen te gaan slikken, zou eigenlijk vanavond moeten beginnen, maar ik denk dat ik tot maandag wacht, want ik moet zaterdag, zondag en maandag werken en als ik zo op dit forum kijk, lijkt het mij dus verstandiger om te beginnen als ik daarna twee dagen vrij ben.

ik hoop dat jullie wat antwoorden voor me hebben, heb helemaal weer zin om mezelf te worden en een vrolijke moeder voor mijn zoontje van vijf te worden en weer een levenslustige vriendin voor mijn vriend en voor mezelf om weer lekker als een echte zelfverzekerde vrouw in het leven te staan!

ik vind het overigens geweldig hoe jullie elkaar hier steunen! :) :) :)
dikke klasse!!!!

groetjes silcin

hugo123
Berichten: 58
Lid geworden op: 04 jun 2007 19:18

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door hugo123 »

silcin,

Gewoon mee beginnen, ik weet niet wat de dosis is die voorgeschreven is. Als je misselijk wordt is dit meestal na het innemen, als je bang bent dat je werk belemmerd wordt dan doe je er mogelijk verstandig aan dit 's-avonds in te nemen (of als je 's-avonds werkt dan juist 's-ochtens). Als er bijwerkingen komen heb je daar meestal 2 weken last van. Ik heb zelf geen bijwerkingen gehad, maar was wel honds moe.

Als het even kan zorg dat je niet alleen bent als je het inneemt of dat een paar mensen in je omgeving het weten. Bedenk dat bijna 700.000 mensen ad's slikken, er is altijd wel iemand die het begrijpt!

Succes,

mathy02
Berichten: 147
Lid geworden op: 22 aug 2007 03:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door mathy02 »

Silicin, hoi!

Inderdaad, gewoon beginnen. Ik heb gelezen dat als jet het s'chtends neemt, je minder last krijgt van misselijkheid. En maak je niet al te druk over die bijwerkingen. Ik heb er wel een paar, maar ik weet inmiddels - omdat ik ze nu voor de tweede keer opbouw, welke gevoelens bij de bijwerkingen horen en welke 'bij mezelf'
Schrik gewoon niet teveel van het feit dat je ad slikt. Je hebt het gewoon even nodig om dingen op de rails te krijgen.
Dingen die bij mij werken:
-bewegen, ga een beetje hardlopen of naar een sporstschool
-je heel erg focussen op hoe leuk kleine dingen zijn. En je heel erg focussen op je zoontje, ik weet niet hoe oud hij is, maar speel een spelletje, doe een puzzeltje met 'm etc.
-neem de komende tijd even geen 'grote' beslissingen.
-geloof erin dat de medicijnen gaan werken
-kijk even of je een goede psych kan vinden.
-spreek met mensen af die jou een goed gevoel geven

Zet 'm op!
Mathy

mathy02
Berichten: 147
Lid geworden op: 22 aug 2007 03:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door mathy02 »

Het kan zijn dat je angst in het begin wat sterker wordt. Misschien kun je voor de zekerheid iets rustgevends in huis halen? Xanax? Tranxene? Pas dar wel mee op, want het is verslavend - maar om het e.e.a. op te vangen kun je echt wel af en toe iets nemen, uiteraard in overleg met je arts.

anne 64
Berichten: 34
Lid geworden op: 24 jun 2007 08:50

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door anne 64 »

Hallo Silcin,
Ik werd er in het begin wel wat draaierig van en kon niet zo goed nadenken.
Als je met 20 mg begint eerst een paar dagen 5 mg, dan een paar dagen 10 mg en dan 20 mg
Dan heb je het minste last volgens mij
Heel veel succes!

jeannette1962
Berichten: 52
Lid geworden op: 07 jun 2007 16:39

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door jeannette1962 »

hallo allemaal

na 2 a 3 keer bellen naar mediant , heb ik dan nu eindelijk een afspraak voor volgende week dinsdag. dan zal de citalopram verhoogd worden en word er gekeken wat of er verder moet gebeuren met mn slaapproblemen , mn misselijkheid en de afbouw van de lorazepam. de molen draait weer na een ,,lange,, vakantie :-(

prettig weekend allemaal . groetjes jeannette.

anne 64
Berichten: 34
Lid geworden op: 24 jun 2007 08:50

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door anne 64 »

Misschien een domme vraag, maar wat is Mediant precies?
Hopelijk ga je snel weer wat beter voelen Jeanette!
Ik ben zelf gisteren begonnen met 50 mg en volgende week ga ik dan naar de 60 mg.
Ik hoop dat dit gaat dit goed werken. Over 4 weken moet ik terug naar de huisarts en als dit dan niet goed aanslaat wil hij iets anders proberen.
Hij wou dat nu eigenlijk al wel maar ik heb wel het gevoel dat Citalopram iets voor mij doet maar nog niet voldoende.
Iedereen een fijn weekend en we gaan er weer voor de aankomende week (toch?)

jeannette1962
Berichten: 52
Lid geworden op: 07 jun 2007 16:39

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door jeannette1962 »

hoi anne

mediant is een verzamelnaam voor opvang van mensen met psychische problemen. daar zit oa crisishulp , psychologen , psychiaters enz.
ik ben sinds begin deze week begonnen met smorgens vroeg zwemmen . van kwart voor 8 tot kwart voor 9. tis een hel om uit bed te komen , maar mijn dag begint wel veel beter. keb nu s,avonds een doel: lekker morgenvroeg zwemmen en heel gek, maar over deze week bekeken loopt de dag dan vanzelf wel redelijk goed . niet dat ik alweer helemaal sta te juichen , maar toch voel ik me iets beter.

groetjes jeannette.

mathy02
Berichten: 147
Lid geworden op: 22 aug 2007 03:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door mathy02 »

Hoi Jeanette,
dat klinkt helemaal niet gek. Bewegen is namelijk hartstikke goed, je lichaam maakt endorfine aan en dat is een "happy stofje". Misschien kun je eens op zoek gaan naar het boek: "Uw Brein als Medicijn" Daar staat een o.a. een heel hoofdstuk in over het nut van bewegen bij depressies. Mijn broertje had als tip: hardlopen en je favoriete muziek op je I-pod nano....
Wat ook goed is: small talk. Ga kleine gesprekjes aan met mensen en probeer zoveel mogelijk te glimlachen - je krijgt dan namelijk heel vaak een glimlach terug en op een gegeven moment merk je dat die gimlach je ook echt gaat raken! En dan ben je op de goede weg!
Hoor mij: want ik ben ook aan het knokken hoor.... maar het lijkt beter te gaan. Af en toe een enorme dip-dag, maar er zit een stijgende lijn in!

liefs
Mathy

jeannette1962
Berichten: 52
Lid geworden op: 07 jun 2007 16:39

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door jeannette1962 »

hoi mathy

goeie tips allemaal dus jij bent ook op de goeie weg . ik breng dit ook allemaal al in praktijk , en het zwemmen smorgens , het contact met de mensen is heerlijk. kan nu vanavond voor het eerst zeggen dat ik een hele goeie dag heb gehad oa door meerdere dingen die ik gedaan heb vandaag. ben vanavond voor het eerst weer in staat rustig op de bank te zitten heerlijk samen met de kids en film te kijken, en me voldaan te voelen over wat ik gedaan heb vandaag. ik hoop dat deze stijgende lijn zich door blijft zetten. ik schommel namelijk nog behoorlijk veel. ik probeer er nu vanuit te gaan dat ik morgen goed wakker word en dat deze stemming blijft. dit is namelijk zoals ik hoor te zijn. en het is een fijn gevoel :-)

groetjussssss jeannette.

elynasedai
Berichten: 136
Lid geworden op: 22 mei 2006 17:21

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door elynasedai »

Hallo iedereen,

ik heb gisteren mijn eerste Citalopram genomen. Helaas gelijk slecht geslapen en vanochtend voelde ik me verschrikkelijk, alsof de klachten van mijn eerste aanval weer terug waren.

Het laatste jaar is er gewoon teveel gebeurd in mijn leven (schoonvader heeft 10 maanden in het ziekenhuis gelegen, een aantal keer meer dood dan levend, mijn oma is na een lang ziekbed overleden waardoor ik het overlijden van mijn opa (haar man) van 7 jaar geleden ineens ook aan het verwerken ben, te weinig nee zeggen op het werk en stress, verhuisd naar een tijdelijke huurwoning en nu net een huis gekocht, belangrijke examens gehaald en 3 verstandskiezen laten trekken).

Hierdoor kreeg ik een soort lichamelijke stressuitbarsting en een paniek aanval ongeveer 2 maanden geleden. Hierna had ik erg veel last van lichamelijke klachten en voor mij irrationele angsten (bv niet alleen thuis durven zijn ivm flauwvallen, terwijl ik nog nooit ben flauwgevallen!). Met psychosomatische fysiotherapie, af en toe Oxazepam en (veel) valeriaan leek het wat beter te gaan, maar nog steeds niet goed genoeg.

Na overleg met de huisarts gisteren Citalopram gekregen en een afspraak bij een psycholoog.
Omdat ik me vanochtend zo rot voelde, ging ik nog eens op internet naar bijwerkingen zoeken en vond dit forum!

Ik heb alle reacties gelezen en ik voel me erg gerustgesteld. Ik zie wel tegen de eerste paar weken met bijwerkingen op, zeker omdat ik me de laatste dagen lichamelijk wat beter ging voelen en nu heb ik weer ergere klachten doordat ik de eerste pil heb genomen. Ik ben niet depressief (en nooit geweest), maar ik heb psychisch veel moeite met de lichamelijke klachten van mijn overbelasting/overspannenheid.

Toch ga ik proberen door te zetten. Gelukkig heb ik nog een voorraadje Oxazepam liggen, en zat valeriaan, die me kunnen helpen de bijwerkingen te temperen. Heel erg bedankt voor het posten iedereen, ik heb echt veel aan alle informatie!!

Ook heb ik nog een vraag:
zou je juist wel of niet in staat zijn te werken wanneer je veel last hebt van bijwerkingen? Heeft iemand hier ervaring mee?
Misschien een vreemde vraag, maar ik ben net weer begonnen met opbouwen op het werk (vanaf volgende week 4 dagen van 3 uur, vorige week 4 van 2) en op de een of andere manier zou ik het vreemd vinden helemaal "drugged" op het werk te verschijnen (vanwege Oxazepam voor de bijwerkingen). Of moet ik juist gewoon gaan als ik me aardig voel?

elynasedai
Berichten: 136
Lid geworden op: 22 mei 2006 17:21

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door elynasedai »

Wat ik eigenlijk bedoelde met mijn vorige vraag:
kun je de eerste paar weken na de start met Citalopram eigenlijk wel normaal functioneren?

Misschien ook handig:

behalve Domperidon kun je ook maagzout of Rennies gebruiken bij maagklachten. Rennies zijn officieel voor brandend maagzuur maar het helpt bij mij goed! Pepermuntthee ook :)

Als ik slecht slaap gebruik ik Valdispert nacht (valeriaan).

Gesloten