Huiskamer

Lees de huisregels goed door voordat je berichten op het forum van Radar plaatst.
ZeerPrivé
Berichten: 5760
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »


Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Jablan »

Nijogeth schreef:
26 feb 2024 15:36
Heel eerlijk. Toen ik naar de partijprogramma's keek, werd ik bang voor het toekomstbeeld dat een PVDA/GL en D66 ons voorschotelen.
Deze partijen durfden het tenminste aan om naar de toekomst te kijken, inclusief alle bedreigingen en kansen. Ben ik bij andere partijen niet zo tegengekomen. Alhoewel ... Volt, ChristenUnie en SGP hadden ook een compleet programma met visioenen van de wereld over x jaar.
Nijogeth schreef:
26 feb 2024 15:36
Als zij hun zin krijgen, dan wordt dit land een land waar leuke dingen niet meer mogen, alles moet deugen en een mens vooral in hun pas moet lopen.
Dat gevoel krijg ik juist van rechts tot rechts-extreem. Alsof geen enkele minderheid meer mag bestaan.
Nijogeth schreef:
26 feb 2024 15:36
Weg leuke auto's, weg alcohol, rijk worden wordt bestraft met extra hoge belastingen, stroom tekorten zijn de orde van de dag, welvaart en economische voorspoed verdwijnen als sneeuw voor de zon, andere culturen omarmen we, zodat mensen zich thuis voelen, en onze eigen cultuur is niet belangrijk meer.
Andere culturen worden niet omarmd, maar de genoemde partijen maken werk van integratie. Dat is belangrijk, omdat je daarmee over tien-twintig jaar sociale onrust voorkomt en segregatie tegengaat. Op lange termijn veel goedkoper dan de law & order benadering op rechts.
(Zelfde zie je nu al met de asielprocedure. In een poging om minder asielaanvragen te krijgen, is die procedure super bureaucratisch geworden. Gevolg: lange doorlooptijden en enorme kosten voor de ambtenarij, rechtspraak, huisvesting. Onnodig duur en het werkt niet.)
Eigen cultuur is juist bij pvv niet belangrijk, anders zou die partij niet alle subsidies voor cultuur willen afschaffen.
Stroomtekorten? D66 wil kernenergie.
Belastingen voor rijken zijn niet interessant. Zodra je geld hebt, dan wordt het interessant om binnen Europa, maar buiten Nederland een stichting of bedrijf te hebben. En als je rijk bent, dan komen vanzelf de adviseurs voor dit routes naar je toe. Tenminste, als je zo dom bent om te laten merken, dat je iets meer dan gemiddeld geld hebt.*
Accijnzen op tabak en alcohol zijn in Nederland al zoveel duurder geworden, dat je deze artikelen beter in België of Duitsland haalt.
Leuke auto's ... zelfde verhaal. De BPM ... en ondertussen nul euro wegenbelasting voor elektrische auto's. Wie een leuke auto wil, kan beter emigreren. Hou je tenminste geld over voor de hobby.

* Wij wonen in multi-culti-gebied en hebben daarom nooit last van gehengel naar geld of vermogen. Dat zou wel het geval zijn als we in een groter huis (vanaf 160 m2) of in een andere postcode (met hoger gemiddeld inkomen) zouden wonen.

juliomariner
Berichten: 4982
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door juliomariner »

[quote=Jablan post_id=2964918 time=1708969925

Deze partijen durfden het tenminste aan om naar de toekomst te kijken, inclusief alle bedreigingen en kansen.]

Nee hoor, deze partijen zijn alleen maar bang dat ze hun macht gaan verliezen en daardoor hun linkse hobby's die alleen maar geld kosten en de zgn elite moeten plezieren. Ze hebben hun gebrek aan visie en hun onbekwaamheid allang bewezen. De kiezer heeft dat nu ook eindelijk ingezien.
Om te voorkomen zetten deze partijen hun invloed bij hun vriendjes van de media in en de extreme actiegroepen als XR etc. Door allerlei bangmakerij campagnes tegen de rechtste partijen hopen ze hun eigen onkunde te verbergen.

Nijogeth
Berichten: 10189
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik ben het totaal niet met je eens dat andere partijen integratie willen bevorderen. Geen enkele partij wil dat. Er zijn partijen die ze het liefst allemaal direct het land uitsturen en sommigen doen dat in elk geval nog met enige nuance. En de andere kant zijn de partijen die ze het zo comfortabel mogelijk willen maken, zonder dat ze daadwerkelijk meegaan in de Nederlandse cultuur. Wil je dat laatste bewerkstelligen, dan zullen ze hun land achter zich moeten laten. Dus niet hier omgaan met landgenoten, dan moet je hier tussen de Nederlanders terecht komen. In Limburg horen ze gepusht te worden om mee te doen met carnaval bijvoorbeeld. Dan integreer je. En mensen die hun best doen te integreren, die kunnen we er prima bij hebben. In mijn ogen moet je een verblijfsvergunning dan ook verdienen, niet krijgen.

Ik ken wel meer partijen die naar de toekomst kijken, maar misschien niet op de manier zoals jij het graag ziet. De PVV is er daar trouwens geen van. Maar Ja21 ziet ook een toekomst waarin fossiele brandstoffen veel minder aanwezig zijn, boeren met innovaties hun uitstoot verminderd hebben, de EU weer een economische samenwerking wordt en geen allesbepalend orgaan en waar vluchtelingen in de eigen regio worden opgevangen in de veilige landen daar. Misschien niet zoals jij de toekomst ziet, maar ik zie daar best heil in. En zo heeft iedereen een ander ideaal voor ogen.

Ik ben het met je eens dat Duitsland en België het qua accijnzen en bpm een veel beter beleid voeren. Wat mij betreft gaan we ook hier wat dat betreft snijden in de belastingen. Dat betekent direct ook snijden in overheidsuitgaven en ik zie genoeg plekken waar dat zou kunnen. Dan begin ik al met 90% van de toeslagen, gewoon zoveel mogelijk afschaffen. Maar in mijn ogen is belachelijk dat je in Nederland afgestraft wordt als je gewoon wil rentenieren, omdat er belasting betaald moet worden over het spaargeld, waar dus al belasting over is betaald toen het als inkomen gold. Idem voor bijvoorbeeld de belasting op erfenissen.

Maar zoals gezegd ziet iedereen de toekomst anders, heeft iedereen eigen aspecten die meetellen en is iedereen op dat gebied totaal egocentrisch (ja, ik ook). En ja, ook die klimaatgekkies met hun plakkerige handen zijn egocentrisch. Die willen zogenaamd een betere wereld voor hun kinderen, waardoor we nu maar de welvaart op moeten geven. Maar ik leef nu en daar denken ze niet aan.

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Jablan »

Zo, even iets anders tussendoor. Koekje bij de koffie als het ware.

Al weer ruim twee weken geleden kwam NS met de adviesaanvraag voor de dienstregeling 2025.

Nieuw dit jaar: de adviesaanvraag verscheen als eerste op de eigen website. Tot nu toe kwamen de plannen altijd via het Locov naar buiten, wanneer het Locov dit als 'binnengekomen aanvragen' online zette. Dit detail betekent, dat er eigenlijk geen weg terug is of NS geen alternatieven ziet en de communicatie-stoomwals in heeft gezet.

Probleem 1: geen extra sporen, wel meer treinen. De website Treinreiziger publiceerde in maart 2019 de toekomst volgens ProRail. Die toekomst ging uit van de vervoersvraag, de bestaande infrastructuur en wat er al aan projecten was goedgekeurd in 2019. Een kaartje in diagramvorm laat de mogelijkheden zien: PDF, Het aanbod van Prorail 2030. Dat kaartje lijkt verdacht veel op wat er volgend jaar aankomt.

Probleem 2: de nieuwe treinen hebben kinderziektes. Bij NS heet de trein ICNG, bij leverancier Alstom staat het gekochte model Coradia onder 'solutions -> rolling stock -> regional trains'. Maximumsnelheid 200 km/u.
Eh ... dit hadden we toch al eerder?
Zekers.
De Fyra had ook kinderziektes. Bouwer AnsaldoBreda was eigendom van de Italiaanse Staat (erfenis) en die heeft het bedrijf in 2015 verkocht aan Hitachi om schulden af te lossen. Nu heet het bedrijf Hitachi Rail Italy. Men heeft de kinderziektes eruit gekregen en de Fyra-stellen rijden sinds 2019 rond in Italië op de lange afstanden. Maximumsnelheid 250 km/u. De productie wordt misschien weer opgepakt, omdat Slovenië interesse heeft.

Probleem 3: de HSL, die wel een korte route Schiphol-Rotterdam biedt, maar ook een lage snelheid door slecht gebouwde viaducten. Het doet denken aan Italië. Ponte Morandi. De overeenkomst: niet alleen de bouw, maar ook het onderhoud zit bij één en dezelfde aannemerscombinatie. Het verschil: hier is (nog) niets ingestort.

Het vervelende: de oorzaak van elk probleem zit bij de regeringen sinds 1994. Wel extra rijstroken, niet meer sporen is een politieke keuze geweest. De Fyra rücksichtlos afdanken is gebeurd onder grote druk van politiek en media. De HSL als privaat project bouwen is een politieke eis geweest. En NS zit een beetje klem tussen deze problemen.

Wat levert het op in 2025?
In elk geval een verschraling van het aanbod. Minder rechtstreekse verbindingen en vaker overstappen.

Ik ben heel benieuwd hoe snel NS gaat klagen over Amsterdam Zuid als eindbestemming voor de treinen uit Parijs en Brussel. Het is eerder gedaan met de trein uit Berlijn en die verloor zoveel passagiers, dat DB ervanaf wilde.

Ach ja, communicatie. Veel meer treinen naar Brussel. Effectief zijn het er niet meer, omdat in België de ene trein de andere inhaalt. Vanaf Almere Buiten naar Brussel wordt wel snel, vanaf Breda blijft het langzaam.

Erthanax
Berichten: 9824
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Erthanax »

Lekker koekje.

Nijogeth
Berichten: 10189
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik zie dat Stedin een oproep heeft gedaan om tussen 16.00 en 21.00 alle laadpalen uit te zetten. Misschien moeten we maar eens gaan kijken naar laadstations buiten dorpjes en steden. Dan stoppen we met thuis laden en laadpalen in wijken. Met veel zonnepanelen en accu's, misschien op die plek ook afhaalpunten voor pakketjes, een paar winkels. Dan kan iedereen op de weg naar huis opladen, zoals men dat ook met tanken doet. Dat doet men ook niet aan huis of in de wijk, maar juist bij tankstations.

Cro
Berichten: 2118
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Cro »

Die willen zogenaamd een betere wereld voor hun kinderen, waardoor we nu maar de welvaart op moeten geven. Maar ik leef nu en daar denken ze niet aan.
Hoewel ik ook niet achter het klimaatbeleid sta van groepen als XR e.d, en nog minder achter hun protest acties. weet ik niet of dit de conclusie moet zijn. Dat er iets moet gebeuren met het klimaat lijkt me wel duidelijk als ik kijk naar de seizoenen hier toen ik kind was en nu is dat een wereld van verschil, en zeker niet altijd de goede kant op, die vrees voor later snap ik dan ook zeker, maar jij hebt ook gelijk, er leven nu ook mensen.

Ik vraag me echter af of dat wel welvaart moet kosten, juist een land als Nederland, dat tot de top kennis economieën van de wereld zou moeten behoren, dat juist in landen als Nederland het ontwikkelen van innovaties om dit te bewerkstelligen toch zo moeten kunnen dat we daar juist grof geld mee zouden moeten kunnen verdienen.

Onkruid71
Berichten: 2871
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Mijn vraag blijft altijd staan, weet men hoe er de vorige keer een klimaatverandering kwam.
Dat we beter met de aarde in zullen moeten gaan, dat is een feit.

Nijogeth
Berichten: 10189
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik ben het daarin met je eens, Cro. Maar de welvaart opgeven is wel wat je doet als je overal maar in meegaat. Dat we iets kunnen doen, dat lijkt me evident, maar dat moeten we wel doen binnen onze middelen. En soms iets minder groen voor de ogen zien en iets meer realiteit.

Ik snap bijvoorbeeld niet dat men de hybride auto zo snel aan de kant heeft gezet. Daarmee krijg je dus dat veel mensen moeten kiezen tussen een elektrisch voertuig of een tweedehandse benzineauto. Voor hele hordes mensen is die eerste niet te betalen, dus koopt men de 2e en die probeert men rijdende te houden. De hele tweedehands markt mist gewoonweg de tussenstap nu en daar hadden hybrides moeten zitten, maar zonder toekomst produceert bijna niemand ze meer. En juist terwijl die techniek op een redelijk stijgende lijn qua effectiviteit zat. Dus een stuk goedkoper dan elektrische voertuigen en met vele malen minder uitstoot dan benzine voertuigen. Daarmee had je ook een tweedehands markt met zuinige voertuigen gehad. Nu zit je over 10 jaar met een gat tussen benzine voertuigen en elektrische voertuigen. En zeker bij die laatste groep gaan dan de kosten hoog worden als het accupakket vervangen moet worden voor 15.000 euro.

En natuurlijk gaat ook die techniek verbeteren, maar er vol op inzetten is gewoon een minder scenario dan inzetten op een volledig schoner wagenpark, doordat nu de oudere onzuinige benzineauto's langer nodig blijven. Bij de hybride als tussenstap waren die veel meer uitgefaseerd.

Cro
Berichten: 2118
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Cro »

Nijogeth schreef:
27 feb 2024 10:36
Ik ben het daarin met je eens, Cro. Maar de welvaart opgeven is wel wat je doet als je overal maar in meegaat. Dat we iets kunnen doen, dat lijkt me evident, maar dat moeten we wel doen binnen onze middelen. En soms iets minder groen voor de ogen zien en iets meer realiteit.
Ik vraag me dus af of dat wel zo waar is. Uiteraard zullen er zaken veranderen, maar ik vraag me af of ondernemend Nederland, en de 'B.V. Nederland', dit juist niet welvaart verhogend moeten kunnen uitvoeren, die verduurzamingsmarkt gaat immers ook enorm veel geld in om, Ik vraag me dus af, wanneer je dit als kennis economie slim aanpakt, of je niet enerzijds je economie, en dus welvaart, kan laten groeien door juist te innoveren in oplossingen voor deze problematiek en deze daarna goed te verkopen aan de rest van de wereld. Terwijl je aan de andere kant ook nog eens het welzijn van de mensen vergroot door een betere, schonere leefomgeving te bieden.

Ik ben er nog niet van overtuigd dat het enkel en alleen mogelijk is door in te leveren. Ik vermoed dat er ook genoeg kansen moeten liggen voor juist landen als Nederland om een kennis / technologische voorsprong op te bouwen en daar geld aan te verdienen. Maar dan moet er wel geïnvesteerd worden in onze kennis economie.

Kijkende naar het auto voorbeeld, hybride auto's heb ik nooit wat gevonden, de eerste generaties hadden tal van problemen, alleen maar voordelen voor de zakelijke rijder of mensen die deze voordelen niet nodig hebben, waar deze ook nog eens misbruik van maakten. Wie zag ze immers niet rijden, de outlanders phev e.d. voor de zakelijke kortingen, terwijl er bijna geen kilometer elektrisch werd gereden want de range was maar 25-40km, en dus tijdens de zakelijke ritten meer uitgestoten dan een normale benzine / diesel zou doen, want 90%+ van de tijd reed de vertegenwoordiger of consultant zijn kilometers alsnog op brandstof, maar de auto is dan wel flink zwaarder door het elektrisch pakket.

Daarnaast heb ik begrepen van een vriend van me die bij een grotere dealer organisatie werkt dat juist voor de onderkant van de markt Hybrides lastig zijn omdat de kleinere modellen zich er niet echt voor lenen. Die zijn makkelijker full electric te maken, of benzine, terwijl juist hybride door het formaat en gewicht lastig is. Waardoor hij aangeeft dat eigenlijk alleen het C-Segment of groter, om een populaire auto te noemen, denk aan de VW Golf en groter echt geschikt zijn voor hybride. En juist in die segmenten en omhoog zie je Hybride ook nog steeds gepushed worden.

Lowieze
Berichten: 6719
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lowieze »

“Treinreizigers zullen voor volgend jaar moeten rekenen op prijsverhogingen van meer dan 10 procent. Dat verwacht de NS. De spoorvervoerder presenteert dinsdag dieprode jaarcijfers en moet constateren dat in 2023 minder mensen op tijd aankwamen en meer mensen moesten staan”

Heel fijn dat je meer mag gaan betalen om je telkens af te moeten vragen of de trein wel rijdt, of je kan zitten en of je überhaupt nog op je eindbestemming aankomt.

alfatrion
Berichten: 21956
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door alfatrion »

Dit zou ook nog wel eens waarheid kunnen worden in de zin dat bezorgers helemaal niet meer langs huis gaan, maar dat je op de app melding krijgt dat er een brief voor je klaar ligt en die kan komen ophalen. Uitgezonderd rauwpost en aangetekende zendingen.
https://nieuwspaal.nl/postnl-wil-voorta ... afspreken/

ZeerPrivé
Berichten: 5760
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Dit artikel doet me denken aan een zekere wiskunde student https://nieuwspaal.nl/rapport-onderwijs ... t-rekenen/

ZeerPrivé
Berichten: 5760
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Lowieze schreef:
27 feb 2024 12:33
“Treinreizigers zullen voor volgend jaar moeten rekenen op prijsverhogingen van meer dan 10 procent. Dat verwacht de NS. De spoorvervoerder presenteert dinsdag dieprode jaarcijfers en moet constateren dat in 2023 minder mensen op tijd aankwamen en meer mensen moesten staan”

Heel fijn dat je meer mag gaan betalen om je telkens af te moeten vragen of de trein wel rijdt, of je kan zitten en of je überhaupt nog op je eindbestemming aankomt.
Zolang je binnen zit of staat, heb je geen enkele reden tot klagen. :mrgreen:

Lowieze
Berichten: 6719
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lowieze »

ZeerPrivé schreef:
27 feb 2024 13:49


Zolang je binnen zit of staat, heb je geen enkele reden tot klagen. :mrgreen:
Op het station binnen zitten om op je trein te wachten die niet komt? Wij hebben geen bankjes meer in het station vanwege zwervers die daar lagen te slapen. Je kunt wel buiten in de kou gaan zitten wachten.

ZeerPrivé
Berichten: 5760
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Lowieze schreef:
27 feb 2024 14:27
ZeerPrivé schreef:
27 feb 2024 13:49


Zolang je binnen zit of staat, heb je geen enkele reden tot klagen. :mrgreen:
Op het station binnen zitten om op je trein te wachten die niet komt? Wij hebben geen bankjes meer in het station vanwege zwervers die daar lagen te slapen. Je kunt wel buiten in de kou gaan zitten wachten.
Binnen zitten of staan in de trein bedoel ik. :wink: Op het station kunnen reizigers gewoon op de grond plaats nemen. :mrgreen:

Nijogeth
Berichten: 10189
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Cro, Je hebt het over die eerste PHEV, maar tegenwoordig kun je ze maken met een kleine motor, kleine accu en elektrische aandrijving. En dan ook nog regeneratief remmen. Als de accu leeg is doen ze dan alsnog 1 op 20. De Prius van 2023 rijd ongeveer 70 kilometer op 1 acculading, daarna 1 op 20 (gemiddeld). Daarmee haal je dan ongeveer 870 km op 40 liter benzine. Laad je echter tussentijds op, dan kun je dus vele kilometers meer maken op een tank benzine. Mijn vader doet met de Mitsubishi Eclipse Cross ongeveer 2000 kilometer per tankbeurt, omdat ie vooral kleinere afstanden rijdt.

Overigens is de gemiddelde afstand woon-werkverkeer zo'n 15-35 kilomter enkele reis.

Ik heb trouwens de Yaris Hybrid gereden. Dat is een kleine auto, kost 25.000 euro. Verbruik is 1 op 28 ongeveer. Dan heb je de Jazz, de Colt, de Clio, de Ignis, de Swift. Dus genoeg fabrikanten die een goedkope zuinige hybride kunnen maken.

De gedachte dat wij er economisch beter uit kunnen komen als wij als Nederland voorop gaan lopen, die snap ik. Daarvoor hebben we echter 1 groot probleem. En dat is dat voorop lopen vooral tegen je werkt als de rest niet volgt. Er zijn nog hele delen wereld waar men eerst nog de welvaart wil verhogen voordat men wil denken aan duurzaamheid, wat gewoon duurder is. Ik ben bang dat we nu gaan investeren en over 50 jaar zeggen 'als iedereen met ons mee had gedaan, dan waren we nu economisch veel verder, maar helaas heeft het ons flink terug laten zakken'. Dat gezegd hebbende denk ik dat wij als Nederland genoeg kennis hebben om juist met goedkope slimme oplossingen veel meer doeltreffend te zijn, dan met de veelal aangedragen oplossingen van nu, die vooral snel en ondoordacht zijn.

Lowieze
Berichten: 6719
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lowieze »

ZeerPrivé schreef:
27 feb 2024 14:30


Binnen zitten of staan in de trein bedoel ik. :wink: Op het station kunnen reizigers gewoon op de grond plaats nemen. :mrgreen:
Tja, als de treinen rijden… dat is nu juist het punt

rwolters
Berichten: 1676
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door rwolters »

juliomariner schreef:
26 feb 2024 19:09
[quote=Jablan post_id=2964918 time=1708969925

Deze partijen durfden het tenminste aan om naar de toekomst te kijken, inclusief alle bedreigingen en kansen.]

Nee hoor, deze partijen zijn alleen maar bang dat ze hun macht gaan verliezen en daardoor hun linkse hobby's die alleen maar geld kosten en de zgn elite moeten plezieren. Ze hebben hun gebrek aan visie en hun onbekwaamheid allang bewezen. De kiezer heeft dat nu ook eindelijk ingezien.
Om te voorkomen zetten deze partijen hun invloed bij hun vriendjes van de media in en de extreme actiegroepen als XR etc. Door allerlei bangmakerij campagnes tegen de rechtste partijen hopen ze hun eigen onkunde te verbergen.
Typisch een reactie van domrechts. En wie zijn de elite dan wel volgens jou? Mensen die gestudeerd hebben? Of die meer dan een ton verdienen? Mensen die na kunnen denken?

Plaats reactie