Huiskamer

Lees de huisregels goed door voordat je berichten op het forum van Radar plaatst.
rwolters
Berichten: 1823
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door rwolters »

Erthanax schreef:
05 mar 2024 15:51
Beatboxen noem ik niet vernieuwend en ik vind het ook niet plezierig om naar te luisteren. Er valt ook niets mee te zingen, te hummen, te tikken of te drummen. 😀
Voor sommige mensen is iets uit de 80s blijkbaar vernieuwend.

rwolters
Berichten: 1823
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door rwolters »

ZeerPrivé schreef:
03 mar 2024 21:24
Lady1234 schreef:
03 mar 2024 21:15
Wat een hoopvol verhaal.
Ja, mooi hè? Deed me goed te lezen dat er nog lieve, betrokken mensen zijn. Maar het deed me ook goed om te lezen dat niet iedere Afghaan gajes is. Je weet dat het niet zo is, maar met al die negatieve verhalen / ervaringen sneeuwt dat nogal eens onder bij me.
Het is eerder andersom: de meeste Afghanen zijn gewoon normale mensen. Een enkeling misdraagt zich. Goed geintegreerd dus....

Onkruid71
Berichten: 3018
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

rwolters schreef:
05 mar 2024 20:51
Erthanax schreef:
05 mar 2024 15:51
Beatboxen noem ik niet vernieuwend en ik vind het ook niet plezierig om naar te luisteren. Er valt ook niets mee te zingen, te hummen, te tikken of te drummen. 😀
Voor sommige mensen is iets uit de 80s blijkbaar vernieuwend.
Als je gewoon luisterd ipv simpel te denken, ik weet wat beatboxen is, zou dat niet je reactie wezen. 😄

Toen wist iedereen in de jaren 80 wat cats and boots was, maar dit is meer, en geloof me, vaak snappen zang coaches niet eens welke spieren ze gebruiken hoe dat allemaal voor elkaar te krijgen.
Dat je er niet van houd, dat is je goed recht.

witte angora
Berichten: 31975
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

Nou Onkruid, eerlijk gezegd wilde ik er vanmorgen niet op reageren. Maar toen ik het luisterde vond ik het wel zóóó oubollig, sorry hoor.

Maar goed, iedereen zijn smaak, nietwaar?

Onkruid71
Berichten: 3018
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

witte angora schreef:
05 mar 2024 20:59
Nou Onkruid, eerlijk gezegd wilde ik er vanmorgen niet op reageren. Maar toen ik het luisterde vond ik het wel zóóó oubollig, sorry hoor.

Maar goed, iedereen zijn smaak, nietwaar?
De 2e link was zeker niet oubollig, maar vooruit.
Iedereen zijn eigen smaak. Maar dat zijn maar 2 voorbeelden.
Het is in ieder geval beter als popmuziek wat op de radio komt waar mij betreft.

scharrelschipper
Berichten: 1880
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

Jablan schreef:
05 mar 2024 09:38
Erthanax schreef:
04 mar 2024 23:39
Zelf ben ik meer van de bardcore. Hildegard von Blingin’ is een van de besten. Paint it black is een mooi voorbeeld. Hildegard kan echt heel goed zingen en speelt de meeste instrumenten zelf. Haar broer, Friar Funk, is zelf ook aardig bedreven in het genre.
Heerlijk.

Tijd voor een kleine rondreis?

Erthanax geeft een voorzet van iemand, die alles zelf speelt. Hier nog zo'n dame uit het verre oosten van Rusland: Alina Gingertail Tanz mit Mir. Gewoon omdat Duits met een Russische accent veel leuker klinkt dan het origineel van Faun.

De barman vindt het niets, zijn tap is stilgevallen en dan kan niet, ook niet voor zeven dagen. Daarom een marsliedje 'Was wollen wir trinken', deze keer van D'Artagnan. Stevig ritme, straks meer in die richting.

Eerst naar de andere kant, wat rustiger. Wellerman in de versie van Nathan Evans.

Nu we toch op een eiland zijn, tijd voor The Parting Glass van de Celtic Tenors.

De weg naar Dublin is dan vol steen, maar niet ver weg: The Kings of Connaught.

Het is erg verleidelijk om met de familie Bhraonáin / Brennan verder te gaan, maar eerst wil Loreena McKennitt ertussen met Wild Mountain Thyme.

Nee, Moya, je mag straks, want van deze Loreena is het een kleine stap naar Brunuhville's Winterwolf.

Wolven in de winter? Dat belooft niet veel goeds. Iets donkerder klinkt de Winternacht van de verbannen kinderen van Eva.

Bijkomen daarvan gaat prima met Moya Brennan, hier met Schiller mijlen en mijlen onderweg. Tenslotte zijn we op rondreis, onderweg naar Frankrijk.

Beter houdbaar dan een zekere Madonna is Mylène Farmer. M'effondre. Niet achter het stuur luisteren, je gaat er steeds sneller van rijden. Diabolique ... mon ange typeert haar stijl. Het klinkt vrolijk, lief, maar ondertussen ... Sommige dingen zijn onvertaalbaar zoals Point de Suture. Ze treedt nog op, dit jaar twee uitgestelde concerten in Parijs. Bij mijn weten was zij de eerste zangeres, die na afloop van een concerttour nog een avond in alle bioscopen reserveerde voor een concertfilm.

We zijn aangekomen bij de ruïnes van het leven. Een nalatenschap bracht mij op het spoor van veel ritmes of inspiratie voor anderen. The Temptations - Papa Was A Rolling Stone. Ook al is het eigenlijk van The Undisputed Truth .
Mooi Jablan!
Niet alles sprak mij aan,maar als uit dit blijkt dat jou muziek smaak zo breed is,spreekt dat in je voordeel,voor wat mijn mening dan ook waard is.
De stenige weg naar Dublin vind ik net iets beter in de uitvoering van de Chieftains,maar dat is ook een kwestie van smaak.
De meeste artiesten kende ik niet,dus weer wat geleerd.
Dank daarvoor.

witte angora
Berichten: 31975
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

Onkruid71 schreef:
05 mar 2024 21:12
witte angora schreef:
05 mar 2024 20:59
Nou Onkruid, eerlijk gezegd wilde ik er vanmorgen niet op reageren. Maar toen ik het luisterde vond ik het wel zóóó oubollig, sorry hoor.

Maar goed, iedereen zijn smaak, nietwaar?
De 2e link was zeker niet oubollig, maar vooruit.
Iedereen zijn eigen smaak. Maar dat zijn maar 2 voorbeelden.
Het is in ieder geval beter als popmuziek wat op de radio komt waar mij betreft.
Och, de hedendaagse pop is volgens mij ook niet zoveel bijzonders. Maar er zijn genoeg liefhebbers voor, anders werd het niet gedraaid. Dus wat is beter? Smaak is en blijft subjectief.

Geef mij maar een lekker goede jazzplaat, om wat te noemen. Alhoewel de link naar dat uurtje 75+ muziek ineens ook wel wat had. Lang geleden, geeft toch een bepaald soort weemoed zonder weemoedig te zijn. Kan het niet uitleggen.

scharrelschipper
Berichten: 1880
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

Lady1234 schreef:
05 mar 2024 17:23
Onkruid71 schreef:
05 mar 2024 17:10
Tja. Ik wist wel dat ik dit soort reacties daarover zou krijgen. Maar dat heeft natuurlijk ook een beetje te maken met een gebrek aan wat er allemaal te beluisteren valt op dat gebied, er is genoeg te beluisteren, als je weet waar je het niet vinden.
Als ik klassiek 2 nummers luister denk ik ook wat een bagger, maar als ik me er meer in verdiep zou het ook kunnen zijn dat er zeer goede stukken bij zijn, die misschien wel niet eens bekend zijn.

Maar ja, ik heb misschien een meer open kijk op muziek.😄
Luister slechts eens naar de Bolero van Ravel, of die vier Jahreszeiten van Vivaldi, klassiek en als u dat bagger vindt, is dat geen kwestie van smaak, maar een gebrek aan smaak.
Niet mee eens Lady.
Je kunt een bepaalde muzieksoort bagger vinden,en dan is dat gewoon omdat je er niets moois in hoort.
En dat kan klassiek zijn of welke andere soort dan ook.
Toen de Beatles en daarna b.v,the Stones begonnen waren er hele volksstammen die het barbaars vonden,nu is het klassiek.
De bleus van o.a.Robert johnson of Muddy Waters was ooit "not done" en nu?
Nederpop was ook niks en zeker niet in dialect,we weten nu beter toch?
Persoonlijk kan ik elke muzieksoort waarderen als ik er iets bij voel.
Asl ik er niets bij voel hoeft het voor een ander nog geen bagger te zijn.

scharrelschipper
Berichten: 1880
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

Laatste zin moet zijn "Als ik er niets bij voel hoeft het nog geen bagger te zijn"
Sorry.
Dacht weer sneller dan ik schrijf.

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Jablan »

scharrelschipper schreef:
05 mar 2024 21:14
De stenige weg naar Dublin vind ik net iets beter in de uitvoering van de Chieftains
Chieftains had ik wel op het netvlies - hier hun 5 minuten versie van The Rocky Road To Dublin - maar ik kies graag voor de volgende generatie. Het zijn van die liedjes, die je in een pub zo mee kunt zingen en ook zonder bloed in de alcohol het luisteren waard zijn.

Nog even de beatbox: The Fat Boys Human Beat Box New York Hot Tracks 1984. Dit is veertig jaar oud.
witte angora schreef:
05 mar 2024 21:16
Geef mij maar een lekker goede jazzplaat
Niet helemaal djez, wel een fijne cross-over: Shakatak - Eyes of the World.
Band bestaat ook al weer 44 jaar en dit album is uit 2023.

Muziek is emotie. Een paar voorbeelden, die misschien ontroeren.

Dino Merlin is een zingend monument uit Sarajevo en hij blijft zichzelf vernieuwen. En optreden, net in Ljubljana (Slovenië) weer een uitverkocht stadion. Als hij iets nieuws uitbrengt, dan heeft hij in heel Zuid-Oost-Europa succes.
Sarajevo, Bosnië was eeuwenlang onderdeel van het Ottomaanse Rijk en van het Hongaarse deel van de dubbelmonarchie Oostenrijk-Hongarije, waarbij de grenzen vloeiend verliepen. Kruispunt van culturen en dat komt terug in de keuken èn in de muziek. Al versta je er niets van, de melodielijnen en klankkleur verraden het. Drie keer: Ruža met ondertiteling; Umri prije smrti en Mi. De laatste is in oktober 2020 uitgekomen, tijdens Coronabeperkingen opgenomen.

Toch iets Russisch. Most van Alexander Panayotov (in het wit) en Vladimir Presnyakov Jr. Most betekent brug. In het huidige Rusland is dit één van de liedjes, die nauwelijks meer te horen zijn. Beide zangers houden zich bedekt, zodat ze kunnen werken, inkomsten en een woning hebben en houden.
Hier neem ik 'm mee vanwege de opbouw. Мост - Владимир Пресняков и Александр Панайотов.

In Dalmatino - Molitva Za Ribara (Instrumental) hoor je een lijerica en die draagt het liedje, zelfs in de instrumentale versie.

En Nipple People - Jelena uit 2021 is iets om lekker bij weg te dromen. Met een vette knipoog naar de orthodoxe/katholieke kerk, maar ach, doe je ogen dicht en geniet.

Nijogeth
Berichten: 10538
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Jablan schreef:
05 mar 2024 19:24
Dan mis je veel; erg veel nieuwe muziek is beïnvloed door klassiek, zelfs binnen de hip hop stroming.
Klassiek en house liggen verrassend dicht bij elkaar. Bekendste (en eigenlijk een saai) voorbeeld is Adagio For Strings.
Adagio For Strings is vooral in de trance setting heel bekend. Tiësto heeft een variant gemaakt in zijn beginjaren, maar de versie van William Orbit is legendarisch op dat gebied.

Een voorbeeld van een bekende DJ (Armin van Buuren, toen nog in opkomst en vooral trance dj, daarna bekender geworden en meer richting de mainstream gegaan) die met een bekende pianist (Jan Vayne, oftewel Jan Veenje) een nummer maakt, valt onder 1 van mijn favorieten van mijn jongere jaren.
https://youtu.be/YoLJ4CWSLSI?si=App6eZXRhZ3JykD3

Overigens hebben die 2 samen een compleet album gemaakt, genaamd Classical Trancelations.

Edit: zelf luister ik de laatste tijd veel van The Gaslight Anthem. Eigenlijk gewoon een rockband die een tijdje uit elkaar waren en nu weer bij elkaar zijn gekomen. Idem voor Blink 182. Vorig jaar hebben beiden een album uitgebracht en dan ga je ook weer de wat oudere nummers terughalen.

Erthanax
Berichten: 10062
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Erthanax »

Welke klanken Eric Vloeimans uit zijn trompet kan halen en hoe hij dat doet, is voor de meesten ook een raadsel. En er zijn heel veel mensen die het maar herrie vinden. Dat mag; het is een kwestie van smaak.

Wagner is niet voor iedereen weggelegd — voor mij zeker niet; ik vind het grotendeels Teutoons getetter. Anderen dwepen met met zijn opera’s die pakweg vier uur duren. Dat mag; het is een kwestie van smaak.
Terzijde: Wat niet iedereen zich realiseert is dat een bekende bruiloftsmars (“Daar komt de bruid”) uit Wagners Lohengrin komt.

Dat iets ouderen zoals ik (overigens wordt ik ook dit jaar nog steeds geen 70, dus het valt nog wel mee) alleen of hoofdzakelijk van symfonisch gezaag zouden houden is natuurlijk onzin. Wie kochten de singletjes en lp’s van bv Led Zeppelin of de Rolling Stones tijdens dier hoogtij dagen? Juist. En thuis zet ik Bach net zo hard als Portishead.

Lady1234
Berichten: 27378
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Jaren geleden ben ik samen met mijn broer, op verzoek van mijn moeder ivm de uitvaart van mijn vader, een hele zondag bezig geweest om dit nummer uit een uitgebreide platencollectie te filteren, terwijl we niet wisten hoe het heette en ook niet echt hoe het klonk.

Moer toen we het hadden, was het voor haar zeer troostrijk. .

https://youtu.be/IurNDNjghlU?si=nos5EtLhD7zy23AM

J. Deltoer
Berichten: 3376
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Ik mis al enige tijd onze forummoeders breien en moederslink. Zou er iets aan de hand zijn of heeft Alexandra van Huffelen hen ook gecanceld?

witte angora
Berichten: 31975
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

Breien is gestopt als ik het goed heb. Moederslink leest wel mee voor zover ik weet, maar reageert niet.

witte angora
Berichten: 31975
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

Lady1234 schreef:
05 mar 2024 23:28
Jaren geleden ben ik samen met mijn broer, op verzoek van mijn moeder ivm de uitvaart van mijn vader, een hele zondag bezig geweest om dit nummer uit een uitgebreide platencollectie te filteren, terwijl we niet wisten hoe het heette en ook niet echt hoe het klonk.

Moer toen we het hadden, was het voor haar zeer troostrijk. .

https://youtu.be/IurNDNjghlU?si=nos5EtLhD7zy23AM
Mooi nummer, heel toepasselijk ook. Heb hier nu een dubbelcd liggen met Russische volksmuziek. Heel anders dan we (ik althans) gewend zijn. Maar rustig luisteren geeft toch een ander beeld van het volk (of beter gezegd: de volkeren) van da land. Het heeft zeker iets.

Mooi dat jullie die tijd er in wilden stoppen, alleen dat al zal je moeder veel steun hebben gegeven, vermoed ik zo. 👍

Moneyman
Berichten: 31165
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lady1234 schreef:
05 mar 2024 23:28
Jaren geleden ben ik samen met mijn broer, op verzoek van mijn moeder ivm de uitvaart van mijn vader, een hele zondag bezig geweest om dit nummer uit een uitgebreide platencollectie te filteren, terwijl we niet wisten hoe het heette en ook niet echt hoe het klonk.
Dat moet een beste zoektocht geweest zijn inderdaad. Maar het resultaat maakt het de moeite waard! Mooi nummer by the way.

Lady1234
Berichten: 27378
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Mijn moeder kon het een klein stukje voorzingen. Was zeker de moeite waard en bij de uitvaart van mijn moeder, 15 jaar later, had ik het paraat.

ZeerPrivé
Berichten: 6057
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »


J. Deltoer
Berichten: 3376
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Ik nomineer Joke. Of in ieder geval mee het podium op net als die gebarentolk.

Enne, lady1234, het is nu nog niet gelukt dankzij de immer attente sgp, maar uiteindelijk gaat het gebeuren je kunt erop anticoperen door voortaan te spreken over je ouder.

Plaats reactie