LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nieuwe Wet Kinderopvang per 010105

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.

De nieuwe wet Kinderopvang is bedoeld om werkende moeders weer thuis te krijgen en werklozen aan het werk!

Peiling eindigde op 29 okt 2004 11:30

Waar
2
29%
Niet waar
5
71%

Totaal aantal stemmen: 7

Gast

Re: Nieuwe Wet Kinderopvang per 010105

Ongelezen bericht door Gast »

Niet alleen die van de overheid maar ook de bijdrage van de werkgevers mag van mij op de helling. Lees is goed naar wat hier wordt gesteld: ik [wij] hebben kinderen en dus moet de werkgever en overheid voor het grootste deel de opvang bekostigen. En vervolgens het vervelend vinden dat er zoveel belasting wordt geheven. Zal dat er nou juist niet mee te maken hebben: de uitgaven van de overheid - oa door die kinderopvang- is zo hoog dat de belastingen omhoog gaan.
De logica ontgaat mij volledig [nog los van enkele principiele bezwaren].

Pessimistje

Ongelezen bericht door Pessimistje »

Beste gast, je moet de vorige pagina's ook eerst lezen, alvorens commentaar te gaan geven. Ik begrijp helemaal niet hoe jij erbij komt dat door de kinderopvang de belastingen zo hoog zijn en dat dat dan maar op de helling moet. Oke, van mij mag het, maar alleen op voorwaarde dat ouders dan ook niet meer hoeven mee te betalen voor de uitkering van wildvreemden, want met die mensen hebben de mensen die graag kinderen willen en derhalve opvang nodig hebben, waartoe ik ook tot behoor, grof beredeneerd geen fluit te maken.

Dat ik geen fluit te maken heb met mensen met een uitkering is te hard, uiteraard raakt het mij ook in mijn ziel dat er mensen zijn die geen werk hebben, het liefst eerder gisteren dan vandaag aan de slag gaan, maar helaas vinden ze gewoonweg geen werk. Ik heb er helemaal niets op tegen dat voor de mensen zonder werk een behoorlijk deel van mijn salaris wordt ingehouden.

Maar zit dan ook niet als overheid het gewoonweg onmogelijk te maken voor tweeverdieners om kinderen te nemen, door opvang onbetaalbaar te maken. Oke, er kan beredeneerd worden dat dan maar een van de ouders moet stoppen met werken. Is het krijgen van kinderen soms alleen maar het recht van mensen zonder werk of mensen met een hoog inkomen? Dan moeten de werkenden nog meer belasting gaan betalen zeker, lekkere gedachtengang zoiets :(

Even verder kijkende dan de neus lang is, vele mensen onder ons willen toch graag op zijn minst een kind hebben, en wel omdat dat hun hartewens is. Maar vanwege al de kosten die dit met zich meebrengt als je alleen al kijkt naar maandelijkse lasten zoals de hypotheek, is het voor de meeste tweeverdieners onmogelijk om te stoppen. En om dan maar te beredeneren van, dan verhuis maar naar een flatje als je kinderen wil gaat mij te ver.

(Even spottend voor de overheid. Hun gedachtengang: Kijk, dan krijg je tenminste verschuivingen in het woningsegment. Als we mensen die kinderen willen het onmogelijk maken om met zijn tweetjes te werken en daardoor hun hypotheek niet meer kunnen betalen, moet ze wel verhuizen en dat is precies wat wij als overheid willen, dan heb je namelijk marktwerking in het huizensegment.)

Stel even dat er toch maar gekozen wordt om kleiner te gaan wonen en een van beide ouders gaat stoppen met werken. Uiteraard kan die werkplek weer worden opgevuld door een andere werkloze, maar in plaats van werk te creëren zijn we dan werk aan het veschuiven :!: Wordt alsjeblieft eens wakker in Den Haag.

Mine heeft haar standpunt duidelijk genoeg gemaakt. Dat Nederland overal haantje de voorste wil spelen is wel overduidelijk. Er zijn tal van voorbeelden. Zo is Nederland gek genoeg om het meeste te betalen per inwoner aan de Europese Unie (180 Euro per inwoner, wat ver boven het Europese gemiddelde is), is er een ramp gebeurd in het buitenland, dan vliegt het geld over de balk en kent de gulligheid geen grenzen (eventjes 100 miljoen aan Darfur geven). Met de eigen bevolking houden ze vervolgens geen rekening, beter nog, die mogen de rekening betalen :idea:

En dan durft de overheid ook nog te roepen dat we geld tekort komen om onder de 3% norm te blijven en er dus maatregelen moeten worden genomen. Zien ze soms niet dat door hun onwijze manier van handelen steeds meer mensen in de problemen raken?

Dat ze hun gezond verstand eens gebruiken en kijken, waar al hun geld heengaat en welk deel van dat geld ze beter aan het eigen volk hadden kunnen besteden, dan zijn die drastische maatregelen al helemaal niet noodzakelijk.

Gast

Pessimistje:
Ik begrijp helemaal niet hoe jij erbij komt dat door de kinderopvang de belastingen zo hoog zijn
Wel lezen: belasting is hoog oa door bijdrage op de kinderopvang niet doordat.

Tevens heb ik nooit alle uitkeringen op 1 hoop gegooid. Een aantal volksverzekeringen en bijdragen moeten blijven bestaan [wao, ww, awbz]. Daar heb ik stukken minder problemen mee dan met de 'luxe' van kinderopvangsubsidie!
......kinderen te nemen......
Kinderen krijg je! Zal wel een freudiaanse verspreking zijn.

Verder spreek ik niet namens of voor de overheid en heb je verdere betoog voor kennisgeving aangenomen.

nogeenklager

Ongelezen bericht door nogeenklager »

Dat de belastingen "oa" zo hoog zijn wegens kinderopvang is klinkklare nonsens en "doordat" al helemaal. Waar staat dat "oa" dan in het betoog van Gast boven Pessimistje en waar zijn de cijfers?

Weet je wel hoeveel Belgen en Duitsers krijgen als bijdrage voor hun kind? Het bedrag dat Nederlanders krijgen, is slechts een schijntje vergeleken daarmee :!: En daar zeuren de mensen niet.

Pessimistje heeft het niet eens over het opgeven van woa, ww en andere zaken, hij geeft zelf aan dat hij het niet erg vindt dat hij een deel van zijn zuurverdiende centjes moet afstaan voor de hulp aan minderbedeelden. Ik deel zijn visie :!: Pessimistje heeft het over het feit dat niemand er van wakker ligt dat we ons blauw betalen aan belastingen voor deze mensen, maar als dan wat geld moet worden uitgetrokken voor de kinderen, alleen maar omdat de overheid tweeverdieners het financieel zo moeilijk maakt dat kinderopvang onbetaalbaar is geworden, dan lopen we te mekkeren. Ik zou wel eens in kaart hebben gebracht waarom die opvang zo duur moet zijn, vanwege alle rompslomp aan papierwerk, waar niemand om vraagt soms?

Ach wat is het toch erg dat de Niet ouders onder ons allen een klein deel van hun salaris moeten afstaan voor de kinderen van anderen, de kinderen die later wel ervoor mogen zorgen dat U op uw oude dag kunt rondkomen. Als het zover is, zult u waarschijnlijk de eerste zijn die zit te roepen dat de toekomstige generatie (inderdaad, de kinderen van nu)dat moet betalen, maar zelf er geen stuiver voor over hebben.

IeneMieneMutte

Ongelezen bericht door IeneMieneMutte »

Beste Gast van 28 Dec. 17:10.

Verdiep U eerst eens in de miljoenennota alvorens u begint te schreeuwen over dat kinderopvang een behoorlijke stempel op de belastingen drukt, dan zult u uw ongelijk inzien.

Kan zijn dat ik de miljoenennota totaal verkeerd interpreteer en wellicht zaken over het hoofd zie daarin, dus corrigeer me maar als ik het verkeerd heb.

Voor 2005 is er een budget van 474 miljard Euro voor de Nederlandse samenleving. Daarvan verdwijnt er ruim 45 miljard aan naar uitkeringen en dergelijke. Voor de zorg slechts het schamele bedrag van ruim 42 miljard. Voor kinderopvang daarentegen praten we over het astronomische bedrag van maar liefst 770 miljoen Euro aan subsidie. En wat betalen de werkende mensen onder ons aan inkomstenbelasting, ongeveer 45 miljard.

Zetten we die bedragen om in percentages t.o.v. het landelijke budget dan komen we tot de volgende tussenstand:

Uitkeringen e.d. --> 9,5%
Zorg --> 8,9%
Kinderopvang --> 0,2%

Nou, die 0,2% zal heus geen ontzettende belastingverzwaring opleveren, zoals een andere Gast durfde te beweren. En zelfs al wordt dit bedrag rechtstreeks afgehouden middels inkomstenbelasting en dat wordt het niet, dan hebben we het nog maar over een bedrag van 2%.

Dat de lasten voor ouders die beiden werken onbetaalbaar worden, vanwege de "leuke verhoging" voor de kinderopvang kosten, ziet het volk niet. Dat noodgedwongen een van de ouders moet stoppen met werken ook niet. En dan maar klagen over die 0,2% die het Nederlandse volk teveel vindt voor kinderopvang.

kirstie

Ongelezen bericht door kirstie »

Helemaal eens met iene Miene Mutte. Ik ben kinderloos maar in mijn ogen moet kinderopvang betaalbaar zijn. Ik vind het daarom niet erg om daar als niet-ouder aan bij te dragen.

Ik vind het pas erg dat een groot deel van de Nederlanders denkt dat je lekker thuis kunt blijven bij de kinders en lekker hand ophouden en dan klagen dat er geld naar kinderopvang gaat, dat vind ik raar.

Moesje

Ongelezen bericht door Moesje »

Wat bazel jij nou Kristie? Jij doet net alsof iedereen die thuis voor de kinderen wil zorgen, de hand op houd. Als je ergens over mee wil praten, moet je eerst goed lezen, waar het over gaat!

Gast

Nogeenklager:
Waar staat dat "oa" dan in het betoog van Gast boven Pessimistje en waar zijn de cijfers?
Het staat er toch echt!
Zal dat er nou juist niet mee te maken hebben: de uitgaven van de overheid - oa door die kinderopvang- is zo hoog dat de belastingen omhoog gaan.
Voor cijfers zie reactie Ienemienemutje.
Zij onderbouwt mijn stelling dat een hoop geld [770 miljoen] naar de kinderopvang gaat. Verder heb ik nooit beweert [zie andere reacties] dat alle andere uitkeringen op de schop moeten alleen dit soort 'luxe' voorzieningen. Dat is dus appels met peren vergelijken.

Degene die het heeft over thuis blijven en het handje ophouden begrijpt overigens helemaal niet waar het over gaat.

En los van het geld bestaat er nog de principiele discussie waar we het waarschijnlijk niet over eens zullen worden.

kirstie

Ongelezen bericht door kirstie »

Kinderopvang levert meer op dan et kost. En dat zijn de enige feiten.

Kosten voor kinderbijslag die kunnen op de schop. Kunnen we daar de opvang van betalen. Bijna alle uitgaven van de overheid kosten meer dan ze opleveren behalve kinderopvang en daarom mag kinderopvangvergoeding blijven en mag de rest op de schop.

Janey

Ongelezen bericht door Janey »

Beste Gast:

Ik begrijp dat het tegen jouw principes is dat een moeder met jonge kinderen werkt en niet 7 dagen per week thuis is voor het kind/kinderen.
Daar heb ik respect voor, ieder zijn principes.

Doch wil ik jou ook om enig respect vragen voor vaders en moeders die er wel voor kiezen om naast de zorg voor hun kind willen werken en daarmee een kinderopvang vergoeding ontvangen om die kosten enigzins te dekken.

Zoals Kirstie schrijft is het een feit dat die vergoeding die de ouders ontvangen een van de weinige vergoedingen is die uiteindelijk wat oplevert. Deze mensen betalen immers loonbelasting en dragen bij aan de economie en maatschappij. Ik vraag me af of je je dat wel realiseert.

Het is zo gemakkelijk om te roepen dat die "luxe" vergoedingen voor kinderopvang maar op de schop moeten omdat jij principieel tegen werkende moeders bent. Dat is erg kortzichtig. Het is ook kortzichtig om te denken dat beide ouders werken omdat ze te beroerd zijn om de verantwoordelijkheid voor hun kinderen te nemen, alleen maar aan luxe denken omdat ze met twee inkomens lekker 3x per jaar op vakantie kunnen en in een kast van een huis wonen en twee auto's hebben. Dit is absoluut onwaar. Het is waar dat je door twee inkomens wellicht iets meer bewegingsvrijheid hebt maar het is geen geldboom hoor! Deze ouders hebben over het algemeen gestudeerd en daarmee de staat al voldoende gekost, door te werken dragen ze weer bij. Het zou toch zonde zijn als ze daar niets mee deden.

Bovendien zijn de kinderdagverblijven prima en stimulerend voor hun ontwikkeling. Mijn zoontje heeft het er prima naar zijn zin. Hij rent elke dag vrolijk naar binnen om met zijn vriendjes te gaan spelen. Hier is toch niets mis mee? Ga er maar vanuit dat mijn zoontje op de dagen dat ik thuis ben voldoende aandacht krijgt hoor. Hij komt absoluut op de eerste plaats! Het is een vrolijk, sociaal en gelukkig ventje.

Door de bijdrage van mijn werkgever en de bijdrage van de overheid kan mijn zoontje naar een betrouwbare en leuke kinderopvanginstelling en kan ik blijven werken. Reken maar dat ik voldoende bijdraag/afdraag om de tegemoetkoming te compenseren. Dus vraag ik je vriendelijk, en ik denk dat ik namens alle werkende moeders mag spreken, respecteer onze keuze en doe niet zo moeilijk over die vergoeding. Jij zult daar echt niest van merken in je portomonee.

Moesje

Ongelezen bericht door Moesje »

ik ben het helemaal met je eens, dat je elkaars keuze moet respecteren, maar dat moeten ze niet zeggen, dat moeders die thuis voor de kinderen willen/moeten zorgen, alleen maar hun hand op willen houden.

Ik maak het toevalig van heel dicht bij mee van een moeder die hèèl graag wil en ook kan werken, maar om de èèn of andere reden niet aan de bak komt.

En dan pleit ik ook nog voor die moeders, die bewust kiezen om thuis te blijven en dus hun hand beslist niet ophouden. Afgezien van bijstandsmoeders, die soms ook niet anders kunnen.

theroland

Ongelezen bericht door theroland »

Zoals het onderwerp al aangeeft "gast" heeft een reputatie op internet als dorpsgek die het altijd geweldig vindt dat mensen in de problemen komen of ergens problemen mee hebben.

Als kinderopvang te duur wordt vindt hij dat dus geweldig
Als grijskenteken 600% MRB verhoging krijgt vindt hij dat geweldig

en zo kunnen we wel even doorgaan "ZOAB" is ook zo'n malloot, negeren is de beste remedie, zij kicken er op dat mensen mensen kunnen bruskeren.

Waarschijnlijk zijn het dus politici

Gast

Ik heb geen probleem om andermans keuzes te respecteren. Dat wil niet zeggen dat ik mee moet gaan in hun beredenering en het in mijn ogen goed praten van eigen onvermogens. Mijn mening is overigens wel ingegeven door de noodzaak van het terugtreden van de overheid. Vroeger werden werkende moeders er op aangekeken als ze gingen werken omdat dit ten koste ging van de werkzoekenden. Nu is het gewoongoed en zelfs gesubsidieerd.
Een inschatting mijnerzijds is dat vele voorzieningen zullen verminderen dan wel verdwijnen. De verzorgingsstaat is nou eenmaal bijna niet meer op te brengen. Het verder terugdringen van bepaalde subsidies vind ik dus oha een goede zaak. Hieronder valt de kinderopvang, de hypotheekrenteaftrek voor huizen boven de 250.000 euro en bijvoorbeeld tevens in de AWBZ-financiering het scheiden van wonen en zorg. Wat mij betreft mogen ze ook de kinderbijslag inkomensafhankelijk maken. Daar zit ook nog wel een aantal miljoenen die door de staat beter uitgegeven kan worden.

Bovenstaande mening staat wederom los van principiele gronden waarin ik de opvoeding van mijn kinderen daadwerkelijk op de eerste plaats zet en niet net doe alsof.
Bovenstaande is allemaal mijn mening dan wel inschatting en zegt niks over anderen die hier anders over denken.

Gast

Nou GAST dat doe je dus wel, want je vind dat o.a. ik "doe alsof" wanneer het komt op het op de eerste plaats stellen van onze kinderen.
Hiermee laat je doorschemeren dat je mijn aanpak niet respecteert danwel accepteert. Dit vind ik jammer.

Janey

sorry, bovenstaand bericht is van mij, Janey, afkomstig.

Gast

Hiermee laat je doorschemeren dat je mijn aanpak niet respecteert danwel accepteert.
Ik ben het alleen niet met je eens en heb de mening dat je 'doet alsof'.
Het welles-nietes woordspelletje over respect is niet van belang of je moet de discussie aangaan of je je kinderen voldoende respecteert als je kiest voor: voorschoolse opvang-kinderopvang-naschoolse opvang en kwaliteitstijd met je kinderen over wat er overblijft van de dag.
Ieder zijn mening ieder zijn keuzes.

Janey

O, die discussie wil ik best met je aangaan. Jouw kinderen gaan straks zeker ook niet naar school omdat je dan blijkbaar te weinig tijd met ze door kan brengen. Ja, dat klinkt raar. Maar zo raar vind ik ook jouw stelling dat ik "doe alsof" en mijn kind niet respecteer. Als ik zou merken dat mijn kind doodongelukkig zou zijn op het KDV dan zou ik absoluut thuisblijven. En dat is waar het stukje respect voor mijn kind komt kijken. Echter vindt mijn kind het er geweldig en leert hij er goed samen te spelen met anderen en leert hij er veel dingen van andere kinderen die ik hem thuis niet zou kunnen bijbrengen omdat hij tot op heden enig kind is. Ik weet gerust waar mijn verantwoordelijkheden liggen en ben niet verblind door egoïsme als het aankomt op mijn "carriëre". Ik denk dat jij werkende moeders qua verantwoordelijkheidsgevoel een beetje onderschat. In voorgaande schrijven heb ik reeds uitgelegd waarom het belangrijk is dat vrouwen (lees: moeders) actief blijven op de arbeidsmarkt, dus dat ga ik niet nog eens herhalen. Als een moeder er voor kiest om thuis te blijven prima, daar heb ik geen moeite mee. Maar hou alsjeblieft je beledigende vooroordelen voor je als een andere vrouw dat anders doet. Jij noemt het een mening, ik noem het vooroordelen. Stel je wat meer open voor "werkende moeders" je bent nooit te oud om te leren, danwel je mening te herzien. Het is verdikkeme al bijna 2005!

Gast

Ooit onthechtingstheorien bestudeert en hoe dit de eerste jaren van een kind kan baten en schaden.
Ooit gesproken met onderwijzers die het verschil zo kunnen zien tussen een kind waar de beide ouders van werken en welk kind maar 1 ouder werkt.
Gister de krant toevallig gelezen: werkgevers gaan pedagogen in dienst nemen om vooral de werkende moeder bij te staan van alle stress bij het in evenwicht brengen van werk en prive.

Probleem met theorien, al dan niet wetenschappelijk onderbouwt, is dat er naast elke theorie een andere theorie gezet kan worden die het tegendeel beweert.
Volgens mij blijft het een discussie te vergelijken met rokers en niet rokers, honden liefhebbers en hondenhaters, gelovigen en non-believers etc.

Ik hoop dat het je lukt om jezelf voor de gek te blijven houden. Ik hoop nog meer dat je dit ook lukt bij je kind[eren]. Dan slaapt iedereen weer lekker 's nachts.

Noem het respect, acceptatie, vooroordeel, mening. Je bent zelf verantwoordelijk voor de keuzes die je maakt. Succes hiermee.

Janey

Gast, je wilt het niet geloven maar ik heb de PABO gedaan (Pedagogische Academie voor Basis Onderwijs), dus ik heb die theoriën wel degelijk bestudeerd. Daarom wil ik er graag op reageren.
Veel kinderen van kleuterleeftijd hebben erg veel moeite zich los te maken van hun moeder en hebben de eerste tijd veel moeite zich in een leerproces te storten. Dit signaleer je bij de kinderen waarvan de moeders 100% thuis zijn. Ze hebben eerder heimwee en vertrouwen andere volwassenen minder snel. Kinderen met bijvoorbeeld een kinderopvang achtergrond hebben hier minder moeite mee.
Om een band te krijgen tussen moeder en kind zijn de eerste uren werkelijk na de geboorte cruciaal. De eerste levensjaren zijn een grote ontdekkingsreis en daar hebben ze de steun van hun ouders bij nodig (niet alleen de moeder) en is het inderdaad van belang dat vader en moeder veel tijd met ze doorbrengen. Daarom ben ik er ook principieel erg op tegen als moeders ook een fulltime baan naast de zorg voor hun kind ambiëren. Echter is hier gerust een balans in te vinden door een parttime baan van bijvoorbeeld 2 dagen (doe ik dus). Hier wordt een kind echt niet minder van. Ze gaan immers ook op een gegeven moment naar de peuterspeelzaal om een beetje te wennen aan het schoolproces. Ik observeer mijn kind erg goed op ontwikkelingsgebied en zorg dat hij niks te kort komt. Het is een gelukkig, sociaal en vrolijk ventje. Dus ik durf volmondig te zeggen dat ik mezelf niet voor de gek hou! Het verbaast mij dat je beweert dat onderwijzers zeggen dat kinderen van werkende ouders leer/ontwikkelingsproblemen hebben. Volgens mij is dat nogal selectief door je bekeken. Ik zou hier graag onderzoeksresultaten van bekijken als die bestaan. Ik heb er nl. mijn twijfels over.

Janey

Ik hoop dat het je lukt om jezelf voor de gek te blijven houden. Ik hoop nog meer dat je dit ook lukt bij je kind[eren]. Dan slaapt iedereen weer lekker 's nachts.
Ik vind deze opmerking trouwens niet echt getuigen van een mogelijkheid tot een serieuze discussie met jou.

Gesloten