Beste JVE,
Ik begin steeds meer de indruk te krijgen dat je een concept aanhangt, dat in jouw ogen volmaakt werkt, maar in werkelijkheid een schijnwereld is waar goedgelovigen, als jij aan tunnelvisie leiden en worden verblind door de glinsteren goudbergen boven jullie.
Denk jij dat de direkteur van een groot bedrijf niet ''iets'' verdient aan iemand op de ''werkvloer''
Deze redenatie is bedrijfseconomisch correct, daar gelaten dat de directeur niets verdient aan zijn werknemers, maar die dragen bij aan de omzet, waar een ieder in meedeeld in de vorm van loon en andere vergoedingen. Bij MLM is dit wezenlijk anders, hier draag je bij aan de omzet van een ander, zonder dat je daar iets van terug ziet, in de vorm van loon. Immers je genereerd je eigen omzet, draagt een deel af aan je upperline en wat je over houd na aftrek van onkosten is je 'winst', dan wel loon.
JIJ geen omzet draaien (ZELF), dan draait, wat onder je zit, ook weinig of geen omzet. Waarom zouden ze ?
Je leert ze dat ze slapend rijk kunnen worden!!!!
Dus gaan ze ALLEMAAL doen wat jij doet.... Alleen mensen inschrijven..... Zelf geen omzetje draaien!
Je schiet hier iets te ver door, ik beweer dat product verkoop ondergeschikt is aan het netwerk, dit wil niet zeggen dat je geen producten moet verkopen.
Simpel beredeneerd, als starter en als laatste in de trechter moet je je eigen omzet verdienen. Later, als er levels onder je ontstaan, genereren die een omzet waar jij in meedeeld. Om het zelfde omzet niveau te houden, hoef je dus minder producten te verkopen, omdat dit wordt gecompenseerd door de fractie omzet van de lagere levels, die naar jouw stroomt. Dit wordt bij veel MLM organisaties vaak gestimuleerd door bonussen en provisies. Heb je tig levels onder je dan genereer je dus relatief meer omzet uit de lagere levels, simpel toch? Je bent gek als je dan nog tig uren erin steekt voor product verkoop, nee je gaat je netwerk uitbreiden, immers die is easy money. Kijk na de mooie sites, die mensen genieten van hun leven en zijn onafhankelijk, door MLM!!!!...En wie in de lagere lines controleerd jouw verkopen?
Waarschijnlijk moet je wel een target halen, die is opgelegt vanuit het moederbedrijf, maar dat is niet omdat die het anders zo zielig vinden voor de lines boven je, NEE, dat is namelijk om hun eigen omzet te vergroten en te garanderen!!! Immers, het systeem moet blijven werken...En met het systeem bedoel ik, het moederbedrijf moet winst maken!!!! niet jullie, dat interesseerd, die lui geen moer! als je zo nu en dan wat verkoopt en zorgt voor uitbreiding van je netwerk is het goed.
Wat mij in zijn algemeenheid opvalt is dat iedereen vanuit zijn eigen positie redeneerd, vanuit de MLM positie dus. Maar het groter en abstracter geheel lijkt voor veel MLM'ers te moeilijk te vatten. Onderstaande quote bevestigt dit:
Ohhhhh, je snapt het nu weer niet?
Maak van die omzet maar miljarden.....
En 60 tot 65 % van de verkoopsprijs vloeit weer terug de organisaties...., maar dat geloof je natuurlijk weer niet...
Kijk miljarden omzet! dat is waar het leger MLM'ers naar kijkt, immers, die wordt door hun gegenereerd en iedereen wil een graantje meepikken.
Zo brengt men het ook, maar laten we terug gaan naar de economie van mavo 1, bruto omzet is geen winst, pas na aftrek van kosten blijft er iets over, dat dan wel winst, dan wel 'loon' kan zijn. Dit in het achterhoofd houdend ga ik verder...
Een deel van die omzet is voor jezelf, dat is mooi want dat is je verdienste. Maar heb je al eens nagedacht over de marges die het moederbedrijf berekend in de verkoopprijzen?? Waarschijnlijk niet, anders was je niet zo stellig met je redenering.
Als MLM'er staat je verkoop dan wel inkoop prijs vast, dus geen marge! Alleen maar een provisie per verkocht product, dat is je omzet. Hier gaat de hele riedel aan onkosten af en dat is je 'loon'.
Het moederbedrijf, die tikt ff een vette marge af, aangezien die de value chain beheerd. Zij bepalen de verkoopprijs endus hun eigen marge. Het moederbedrijf geeft jouw een fractie van het omgezette bedrag en steekt een dikke winst! per product in zijn zak. Let wel! dit is niet de concern winst, deze is afhanklijk van de onkosten van het berijf. De winst per product is de kostprijs - het omgezett bedrag.
Het geld wordt dan ook bij het moederbedrijf verdient, jullie krijgen een onkosten vergoeding. Immers handelen zonder marge is geen handel, maar doorgeven, hier is nooit iemand rijk van geworden. Hier geldt namelijk dat de hele waarde keten van een product is gebaseerd op het toevoegen van waarde!!!, wordt er in jouw fase geen waarde meer toegevoegd en mag je niet met je prijs om hoog, dan verdien je geen cent.....Met dit princiepe staat en valt de gehele wereld economie, helaas voor jullie ook in de MLM wereld..
Ik blijf dan ook nog steeds bij het feit dat product verkoop ondergeschikt is aan het netwerk. Ik poneer nog een argument hiervoor.
Voor het moederbedrijf geld de wet van de grote getallen, immers 1 product verkopen per MLM'er * 1000000 MLM'ers inhet netwerk is 1 mln producten * 60 E verkoopsprijs is 60 mln euro. Hoe meer mensen hoe meer omzet, simpel. Om de omzet te garanderen, brengt dit slimme moederbedrijf elk jaar wat nieuws op de markt, dus gegarandeerd afzet aan het eigen MLM netwerk, immers zij moeten het testen en promoten. Daar boven op komt nog eens de omzet uit directe verkopen aan derden buiten het eigen netwerk.
Vaak wordt er nog een target gegeven, dat je moet halen, hiermee garandeerd het moederbedrijf een omzet voor zichzelf. Alles boven de target is extra omzet. Maar ze hebben liever meer MLM'ers, immers een groter netwerk leidt tot meer bekendheid, dus meer potentiele afzet.
Dit is de basale gedachte achter het concept MLM, waarbij MLM'ers worden ingezet om verkopen te vergroten en aan direct marketing te doen wat in veel gevallen een goede tool is.
Dat MLM'ers anders redeneren en stellen dat je wel producten moet verkopen is natuurlijk helder en volstrekt te begrijpen. Je moet natuurlijk wel ergens van leven of een bijverdienste genereren, anders zit je als filantroop in het netwerk en dat doen mensen dus niet. Het moeder bedrijf verdient toch aan jouw, daar zorgen ze wel voor.
Ik heb het nu niet tegen jou persoonlijk...
Ik denk dat je erg jong bent, gedreven om ''misleiding'' aan de kaak te stellen, en wat te gauw ''eind''conclusies trekt....
Maar het merendeel van de mensen hier is niet eerlijk....
En er ZIJN meekijkers.... Mensen die mij schrijven...:
''Waarom doe je al die moeite?''
Succes met je eventuele onderzoek.
Dit is een wat voorbarige observering aan de hand van een aantal posts, maar ik je vertellen dat ik hier niet al don quichot kom vechten tegen de MLM concepten, immers de bedenkers komen hier niet dus hier valt in dat opzicht niks te halen. Ik wil alleen graag in discussie met mensen, die een systeem aanhangen, dat neerkomt op moderne slavenij.
Verder wil ik je melden dat ik hier niet ben om 'zaken' aan het licht te brengen, immers deze zaken zijn al aan het licht, maar vergen een zekere kennis dan wel een abstract denk niveau!
Wat betreft met je voorliefde voor het woord onderzoek, ik ben zelf geen onderzoeker en ben ook geen onderzoek aan het doen, discusieren is wat anders. Maar ik raad jouw, JVE, aan eens een boek over bedrijfsvoering en economie te lezen, dan merk je dat het systeem anders werkt dan dat jij denkt, of jouw is verteld door de slimme economen en marketeers die het hebben bedacht.....
Immers kennis is macht......en als je niet wordt gehinderd door enige kennis, dan is dit systeem een mooie utopie!!