Re: Garantie 1 dag verlopen.
Geplaatst: 19 dec 2007 00:58
hoe later op de avond hoe schoner het volk...........
Jij hebt dat wel verzonnen, want in artikel 6 lid 3 BW7 staat duidelijk dat de Nederlandse wetgeving er nooit toe kan leiden dat de consument zijn rechten verliest die in de Europeesche richtlijn zijn opgenomenBBCS schreef:Bovendien heeft Nederland helemaal geen keuze gehad om iets wel of niet over te nemen uit de Europeesche richtlijn.
De richlijn is dwingend, en alle lidstaten zijn verplicht om minimaal aan deze richtlijn te voldoen! (zo werkt de wetgeving)
Dat snap ik wel, ik ben ook niet achterlijk.
Maar Nederland heeft die 2 jaar garantietermijn (handelsgarantie) niet overgenomen.
Daar moet je mij niet op aanvallen, ik heb dat niet verzonnen.
Met wat je hier dus nu schrijft, wil je beweren dat Nederland zich met opzet niet aan de wet heeft gehouden, en met opzet in strijdt met de wet heeft gehandeld, en omdat dat al enige tijd gaande is, dat het maar gedoogd wordt.En geloof maar, als nu na 4 jaar in Nederland die 2 jaar nog steeds niet van kracht is, terwijl dat Europa dat wel aanbeveelde, dan moet je wel concluderen dat Europa daarmee accoord is gegaan.
Want als Europa zegt 2 jaar garantie en Nederland zegt dat ze die regel niet overnemen, dan had Europa allang maatregelen en sancties genomen.
Nee, want zoals hierboven uitgelegd, is er duidelijk in de Nederlandse wetgeving bepaald, dat de Europeesche richtlijn ten alle tijden geldig is. (artikel 6 lid 3 BW7)Alleen het verschil is dat ik vanuit de Nederlandse wetgeving en de gedachte daarachter kijk, en jij vanuit de Europese richtlijn.
Dat is niet alleen mijn visie; Zo is het namelijk ook in de wet geregeld.Jouw visie is:
Europa heeft met de Europese richtlijn bepaald dat de handelsgarantie minimaal 2 jaar behoort te zijn, en het maakt niet uit wat Nederland zegt, die 2 jaar is verplicht, dus Nederland moet zich daar aan houden.
En als Nederland zegt dat die 2 jaar niet van toepassing is, dan houden ze zich niet aan de Europese richtlijn.
En die 2 jaar garantie is ten aller tijden van toepassing, wat Nederland ook zegt.
Laat 1 ding heel duidelijk wezen, ik ga hier niks zitten te verzinnen, in wiens voordeel of nadeel dan ook.Jij hebt dat wel verzonnen, want in artikel 6 lid 3 BW7 staat duidelijk dat de Nederlandse wetgeving er nooit toe kan leiden dat de consument zijn rechten verliest die in de Europeesche richtlijn zijn opgenomen
Bovendien kan jij zelf helemaal niets aantonen waaruit blijkt dat die 2 jaar niet is overgenomen. (kan ook niet omdat het niet waar is wat jij beweert)
Nee dat heb je niet.BBCS schreef:
Ik heb voldoende zaken aangegeven waarin duidelijk is waarom dat Nederland dat niet gedaan heeft.
Het staat wel in de wet. (artikel 6 lid 3 BW7)En aangezien het niet in de wet staat, betekent dus dat het niet van toepassing is.
Nee die conclusie is namelijk nergens op gebasseerd. Fabrikanten zijn dat helaas niet verplicht volgens de wet. (verkopers wel)Als hier in Nederland die 2 jaar verplichte handelsgarantie van toepassing was, dan gaven de fabrikanten standaard 2 jaar garantie.
Dat is ondernemersrisico, en dat weet de winkelier van tevoren. Het zit dus in de verkoopprijs inbegrepen. Het zorgt er ook voor dat winkeliers geen goedkope troep gaan verkopen. (fabrikanten die troep leveren sterven op deze manier dus vanzelf uit)Simpel, zij produceren iets en als zij maar 1 jaar hoeven te geven en de winkelier 2 jaar, dan komen die garantiekosten bij de winkelieren terecht en mogen zij die last dragen, terwijl zij dat niet kunnen.
Zie bovenstaande: De garage dient dan simpelweg het roetfilter van die slechte fabrikant niet te leveren, maar dient een roetfilter van een goede fabrikant te leveren wat wel 4 jaar meegaat. (de slechte fabrikanten sterven zo vanzelf uit)Als in een auto met een dieselmotor verplicht is om een roetfilter te installeren en dat deze minimaal 4 jaar mee behoort te gaan, terwijl vanuit de fabriek deze niet standaard aanwezig is en de roetfilters die de fabrikanten los leveren gaan maar 2 jaar mee.
Wat er dan gebeurd is dat de garage's dus hierdoor echt gepiepeld zijn.
Doe ik niet, maar wel de Nederlandse overheid.Het staat wel in de wet. (artikel 6 lid 3 BW7)
Waarom negeer je dat telkens.
Dat is ondernemersrisico, en dat weet de winkelier van tevoren. Het zit dus in de verkoopprijs inbegrepen.Quote:
Simpel, zij produceren iets en als zij maar 1 jaar hoeven te geven en de winkelier 2 jaar, dan komen die garantiekosten bij de winkelieren terecht en mogen zij die last dragen, terwijl zij dat niet kunnen.
Als de fabrikanten verplicht worden om minimaal een 2 jaar garantie te geven en dat ze ook verplicht zijn om aan de consumentenbescherming te houden, dan zijn er geen misverstanden en dan is dat ook goed geregeld.Waarom zouden fabrikanten dat dan dus doen.
Als winkelier moet je daar dus rekening mee houden. Je moet je aan de wet houden, en niet de wet proberen te ontduiken over de rug van de consument.
Het lijkt er inderdaad al wat meer op . Ik denk echter wel dat je uitleg voor de meeste forummers hier wel èrg specialistisch is.@ BIG-v voldoende uitleg???
Nee dat zeggen ze niet Dat maak jij ervan.BBCS schreef:
Doe ik niet, maar wel de Nederlandse overheid.
Die zeggen zelf dat die 2 jaar handelsgarantie niet van toepassing is.
In dit soort zaken kun je als wetgever je niet beperken tot de consument en winkelier.Maar zoals eerder gezegd: het zou idd eerlijker en beter zijn als ook de fabrikanten worden verplicht om minimaal 2 jaar garantie te geven.
Wat je nu krijgt is dat de winkelier verplicht wordt door Europa om 2 jaar garantie te geven, terwijl de fabrikant niet verplicht is om 2 jaar garantie te geven.Verder snap ik jou problemen wel waar jij als winkelier tegenaan loopt;
echter de consument heeft ook problemen waar hij in de praktijk tegenaan loopt.
Daarom is er de wetgeving, die bepaalt wat de rechten en plichten zijn van winkelier en consument.
Europa heeft de fout gemaakt om de winkelier aansprakelijk en verantwoordelijk te stellen als een product ondeugelijk is.Momenteel worden de rechten van de consument door veel winkeliers onthouden. (of door onwetendheid, of met opzet) Ook doordat de consument niet goed op de hoogte is van zijn rechten.
Hoe meer consumenten te weten komen wat hun rechten zijn, en hoe meer consumenten hun rechten gaan eisen, des te hoger zullen de prijzen moeten worden, omdat de winkelier dan niet langer zijn plichten kan ontduiken.
Ik heb nu geen tijd om het hele bericht te lezen, maar pikte dit er wel even uit.Europa heeft de fout gemaakt om de winkelier aansprakelijk en verantwoordelijk te stellen als een product ondeugelijk is.
Wat ik al eerder aangaf wilt Europa dat wel dat de kosten dan op het bord komt van de fabrikant.Daarom is er de wetgeving, die bepaalt wat de rechten en plichten zijn van winkelier en consument.
Hoe meer consumenten te weten komen wat hun rechten zijn, en hoe meer consumenten hun rechten gaan eisen, des te hoger zullen de prijzen moeten worden, omdat de winkelier dan niet langer zijn plichten kan ontduiken.
Zoals ik al eerder aangaf:In Nederland is de winkelier (gelukkig) ook aansprakelijk. Het zou mooi worden als je iedere keer naar de fabrikant zou moeten. Met een beetje pech is die helemaal aan de andere kant van het land.. misschien zelfs niet eens in Nederland.
Zeker weten!Volgens mij als we echt weer de keuze maken voor duurzame gebruiksartikelen komt het met de garantie ook wel goed.
Het koopgedrag van de consument ook niet.Tja we willen hier naar duurzame producten toe ,maar de overheid niet.
Ik had uit een eerdere discussie (vekeerd) begrepen dat het betekende dat de afhandeling van non-conformiteit in een bepaalde volgorde moest (a, b en dan c). Met deze betekenis deel ik met je dat 21 limitatief is, omdat er voorwaarden zijn opgenomen die beperken, maar ik houd wel vol dat de volgorde die jij hanteerd niet in de wet noch in de memorie van toelichting staan. En als ze dit wel zouden zijn, dan waren ze streidig met de europese richtlijn.roro25 schreef:De opsomming is niet limitief, maar limitatief (volgens van Dale Beperkend)
Begrijp ik je goed als je steld dat de wetgeving de bestaande praktijk moet ondersteunen? Daar heb je geen wetgeving voor nodig. Als je product nu eens door beroven vervangt moet zo duidelijk zijn dat wetgeving een norm steld waar aan de mnesen moeten voldoen.BBCS schreef:Je moet het zo zien:
Europa wilt met de regels ook bereiken dat de fabrikanten meer duurzame en kwaliteitsproducten gaan leveren.
Echter waar het fout gaat heeft met het feit te maken dat verschillende producten een veel kortere levensduur hebben als 3 jaar.
Sorry dat ik het zeggen moet, maar je verzint dit wel.BBCS schreef:Laat 1 ding heel duidelijk wezen, ik ga hier niks zitten te verzinnen, in wiens voordeel of nadeel dan ook.
Ik heb voldoende zaken aangegeven waarin duidelijk is waarom dat Nederland dat niet gedaan heeft.
En aangezien het niet in de wet staat, betekent dus dat het niet van toepassing is.
Dat is niet waar. Richtlijnen geven een resultaat dat verplicht is. Het maakt niet uit op welke wijze dat resultaat bereikt wordt. Dus minimaal 2 jaar en als de wetgever consumenten naar boven toe flexibel meer rechten wilt geven mag dat.Een ander punt is dat Europa alles met vaste termijnen wilt gaan werken en Nederland niet.
Waarom kan de markt dat zelf niet doen? Waarom kunnen winkeliers, die dit als beroep uit oevenen, niet samen een vuist maken tegen fabrikanten? Het zal toch niet zo zijn dat verenigingen van winkeliers alleen kunnen agregeren tegen de consumentenbond ?Daarnaast is het een actie van Europa om de fabrikanten duurzame kwaliteitsproducten te produceren. Dus als Europa vind dat op de producten 2 jaar garantie behoort te zitten, moeten ze dat gelijk bij de bron aanpakken en wel bij de fabrikanten.
De kans dat de consument de zaak wint is groot, de kans dat de winkelier de zaak wint is klein, omdat de fabrikant niks verkeerd doet.
De winkelier heeft een regresrecht (art. 25) en heeft dus tegen de fabrikanten de zelfde kansen als de consument tegen de fabrikant. Alles waar een verkoper hoger in de keten eindverantwoordelijk is kan door hem op die verkoper verhaalt worden. En een fabrikant is ook een verkoper omdat hij zijn product verkoopt.Ten tweede moet de fabrikanten verplicht worden om minimaal 2 jaar garantie te geven.
Volgens mij kan dat allang. De winkelier heeft op europese schaal het regresrecht gekregen, waardoor hij een andere verkoper (incl. de fabrikant) die eindverantwoordelijk aansprakelijk kan stellen.De winkelier blijft het aanspreekpunt voor als er problemen zijn. Dus in de praktijk zal het dan zijn dat de consument helemaal niet hoeft te procederen om zijn gelijk te krijgen. Dit zal dan allemaal via de winkelier lopen.
En dat is nu precies waar het regresrecht voor bedoelt is.En als er dan problemen zijn, en de regels gelden voor de gehele keten, vanaf de fabrikant tot de consument, dan is het gewoon doorgeven naar de vorige schakels, en het probleem komt heel snel en automatisch bij de fabrikant terecht.
ik bedoel met 2 maten meten dat is waar, onze bestuurders goed in zijn
Hoe meer ik in de wetgeving duik, des te meer kom ik erachter dat de wetgeving niet deugd.Veel ondernemers en consumenten menen dat er een Europese wettelijke garantie bestaat van twee jaar.
Europese Richtlijn Koop en Garantie
In de Europese Richtlijn Koop en Garantie is inderdaad een wettelijke termijn van twee jaar opgenomen. Bij het omzetten van de Richtlijn naar Nederlands recht is er voor gekozen om deze twee jaar niet over te nemen.
Wat een ongelooflijke onzin!Wettelijk is in de Europese richtlijn bepaald dat de winkelier verantwoordelijk en aansprakelijk is voor als de fabrikant een ondeugelijk product gefabriceerd heeft.
Een zeer gevaarlijke beslissing.
Want nu dat de fabrikant juridisch verantwoordelijk en aansprakelijk is voor wat hij produceerd, bestaat de kans dat ze vrij laks kunnen worden.
En dat gebeurd nu al.