LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Een computer koop je niet naast de hagelslag!

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
ikbenik

Re: Een computer koop je niet naast de hagelslag!

Ongelezen bericht door ikbenik »

Veel consumenten kunnen het niet hebben dat ik verkeerd spreek over Packard-Hell, Medion en Dell.

Maar Packard-Hell is echt de troep onder de computers.
En Medion is echt geen A-merk, Dell ook niet.

magel725
Berichten: 1164
Lid geworden op: 18 jun 2006 01:37

Re: Een computer koop je niet naast de hagelslag!

Ongelezen bericht door magel725 »

Mijn eisen zijn eigenlijk hoger, dan dat ik gebruik. Dit weet ik en is zonde van mijn geld. Dus spaar ik er voor, tot ik tegen "de pc" aan loop. Die bij mij past.

(Ben geen "ezel", en laat me wel goed informeren)
De pc die ik op het oog heb, kost mij 1100.00. Deze is dan compleet met vista premium. Office XP heb ik liggen, dus die kan ik er zo op installeren.

Elk extra'tje op je pc kost geld.

Ik heb, samen met een collega op internet gekeken en hier uit iets samen gesteld die aan mijn wensen voldoet.

Waar ik dus ook kijk, ik zit dan rond de 1100,00. Maar dan heb ik hem wel compleet. (Op bepaalde software na dan).

Dus lekker sparen er voor.
Dus je bent geen ezel en laat je goed informeren, alleen doe je niets met de informatie en ga je tegen beter weten in toch door met sparen voor een pc die je maar voor 20% gebruikt. Kun je me eens uitleggen waarom dat dan wel zo slim is?

Vaak zijn het de neefjes en kennissen met "verstand van computers" die zulke rare zaken aanraden. Voor 1100,- heb je een redelijke game pc. Als je er enkel mee gaat internetten en af en toe een game doen is dat gewoon overkill. Voor zo'n pc zit je normaal gesproken rond de 700 euro en dan heb je nog steeds meer dan je gebruikt.

Soms kopen mensen een computer die veel krachtiger is zodat ze later er langer mee doen, of dat ze er meer mee kunnen mochten ze dat ooit willen. 1 tip met computers: als je het nu niet gebruikt KUN je het over 2 jaar niet meer gebruiken. Computers verouderen gigantisch snel en wanneer je er eindelijk aan toe bent om iets meer te doen dan is ie al zo verouderd dat de programma's van dat moment al weer minder snel werken. Computers voor de toekomst kopen is de slechtste investering die er is omdat het niet werkt.

En over Vista. Ik heb een simpele Media Center staan met 384MB geheugen. Daarop draait Vista Ultimate en die draait zonder problemen en zelfs iets sneller dan XP er op draaide. Die 2GB is lichtelijk overdreven.

mvdbosch
Berichten: 86
Lid geworden op: 30 okt 2006 20:54

Re: Een computer koop je niet naast de hagelslag!

Ongelezen bericht door mvdbosch »

kijk, en da's precies de reden waarom de meeste computerbedrijven het niet meer redden ! De arrogantie ten top !
Een klant helpen is er niet meer bij, alleen het binnenhalen van geld telt nog.
Op zich nog niet eens zo erg, ware het niet dat deze daarna zo ontzettend gaat afgeven op de conculega die ditzelfde doet ( Aldi ) en die het dan moet bezuren !
Ach met groeicijfers van met minimaal 2 decimalen voor de komma over de afgelopen 3 jaar kan ik niet zeggen dat we het slecht doen, sterker nog het overgrote deel van onze klanten komt al jaren bij ons over de vloer. (laatst nog iemand die inmiddels z'n 6e pc achtereenvolgens bij ons kocht :lol: ) Het zijn vooral de kleinere zaakjes die het momenteel erg zwaar hebben, de klant van nu wil gewoon direkt kopen en meenemen... En als kleine winkelier kun je jezelf geen voorraad veroorloven die per seconde minder waard word.

PS. mag je mij eens uitleggen waar ik inhalig of arrogant bezig ben geweest? Als een klant bij ons niet geholpen kan worden (om wat voor reden dan ook) dan word hem dat gewoon duidelijk gemaakt, er word geen rotzooi aan hem verkocht. Het laatste wat er echter gebeurd is dat zo'n klant doorverwezen word naar de concurrent, de keus waar de klant naar toe gaat na ons mag hij zelf weten.

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: Een computer koop je niet naast de hagelslag!

Ongelezen bericht door D1RK »

Als kleine winkel kun je beter de Personal Computer online laten samenstellen, je koopt dan wat nodig, geen winkeldochters en de goede prijzen is mogelijk!

Dus één week levertijd en je leverde wel voor scherpe prijzen een Persoonlijke Computer en geen pleuris combinatie!

Voorraad kost geld,en verouderd, dus nog duurder, ruimte is ook duur!
Dus een kleine winkel die veel afleverde nadat de klanten in de winkel of thuis op de oude de nieuwe PC helemaal samenstelde, soms een telefoontje bij ongebruikelijke combinatie's of als het niet kan...
Ook soms advies om een betere of iets duurdere omdat....

Zo kan het ook!
Je kunt als winkelier deze klanten als het rustig is helpen als het jou uitkomt en hoeven dus niet te wachten en boos weglopen als het druk is!

ikbenik

Re: Een computer koop je niet naast de hagelslag!

Ongelezen bericht door ikbenik »

Als kleine winkel kun je beter de Personal Computer online laten samenstellen, je koopt dan wat nodig, geen winkeldochters en de goede prijzen is mogelijk!

Dus één week levertijd en je leverde wel voor scherpe prijzen een Persoonlijke Computer en geen pleuris combinatie!
Als kleine winkel stel ik de computers zelf samen. Daar heb ik niemand bij nodig.
Ik bestel dan de onderdelen, ik bouw de computer zelf en ik lever de computer werkend bij de klant af.
En dat binnen een week.

Ik heb de expertise in huis om de computers zelf samen te stellen en zelf te assembleren.

Dus de computer ga ik echt niet online door iemand anders samen laten stellen.

En over de onderdelen.
Als ik die voor 10.30 uur bestel, kan ik de onderdelen na 14.00 uur bij de leverancier zelf ophalen.

Dus als de klant voor 10.30 uur besteld dan kan de klant na ongeveer 16.00 uur over het gevraagde product beschikken.

What's the point?

gozik
Berichten: 120
Lid geworden op: 17 mei 2006 17:02

Re: Een computer koop je niet naast de hagelslag!

Ongelezen bericht door gozik »

Beste Ik...
Dirk bedoelde dus dat niet elke winkel dit kan, want niet iedereen woonde vlakbij de leverancier!
Blijkbaar werk je in randstad.
Maar zijn tip, een online bestelde kun je maken als je tijd hebt,
of heb je het nooit erg druk of niets te doen?
Zo sprijd je de klanten beter.
Heb ik van Dirk, mijn trouwe medewerker geleerd,
Dus Baas leerde van knecht!

ikbenik

Re: Een computer koop je niet naast de hagelslag!

Ongelezen bericht door ikbenik »

Dirk bedoelde dus dat niet elke winkel dit kan, want niet iedereen woonde vlakbij de leverancier!
Blijkbaar werk je in randstad.


Ik werk niet in de randstad en ook niet in de buurt van de randstad. :lol:

Ik haal zelf de producten bij de leverancier op, maar ze kunnen het ook brengen. De dezelfde dag nog.
Maar zijn tip, een online bestelde kun je maken als je tijd hebt,
of heb je het nooit erg druk of niets te doen?
Waarom zou ik iemand anders de computer laten samenstellen, terwijl ik zelf voldoende kennis en vaardigheden heb?

tinne
Berichten: 650
Lid geworden op: 18 jan 2007 19:06

Re: Een computer koop je niet naast de hagelslag!

Ongelezen bericht door tinne »

Gozik, vroeger heette je Goz1k, en Dirk : D1rk,

je schijnt tegenwoordig niet eens meer te weten hoe jullie jezelf noemden..........

Be that as it may. Tinne

caruso
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 jul 2005 16:47

Re: Een computer koop je niet naast de hagelslag!

Ongelezen bericht door caruso »

Vergeet "Maxima" niet! Alias nummer zoveel!

mvdbosch
Berichten: 86
Lid geworden op: 30 okt 2006 20:54

Re: Een computer koop je niet naast de hagelslag!

Ongelezen bericht door mvdbosch »

Als kleine winkel kun je beter de Personal Computer online laten samenstellen, je koopt dan wat nodig, geen winkeldochters en de goede prijzen is mogelijk!
Geen goed plan... Zodra de consument de beslissing heeft genomen (morgen ga ik een nieuwe computer kopen!) dan MOET die pc er ook komen. Hier merk ik het al te vaak, als de klant vraagt om net datgene wat we niet op voorraad hebben... Ja meneer, moeten we even voor u bestellen maar dan is het er met een dag of 2-3. De reactie is me iets te vaak 'o laat maar, ik kijk wel even waar dat ze hem wel hebben liggen'. Kijk naar het suc6 van mediamarkt, ze zijn niet eens goedkoop maar ze hebben wel VEEL keus en VEEL voorraad..... De belangrijkste elementen voor een winkel in 2007.

Molly66
Berichten: 31
Lid geworden op: 12 feb 2007 21:15

Re: Een computer koop je niet naast de hagelslag!

Ongelezen bericht door Molly66 »

Ik wil graag een pc waar ik zware spellen op kan spelen. Waaronder Civilization IV. Deze kan ik nu niet spelen. Ik heb zo'n Packard Hell. Straks is er misschien Civ 5 uit en zou de nieuwe pc al weer verouderd zijn. En deze weer niet kunnen afspelen. En dat zou zonde zijn. Tevens wil ik een pc die lang mee gaat.

Nu heb ik het geld niet. Als ik uit ga van 1100.00 en tegen de tijd dat ik het geld bij elkaar heb, hou ik misschien geld over voor software of een nieuwe game.
Wat ik graag wil is een goed fotobewerkings programma. Ik mag graag knutselen met foto's, maar je komt niet ver met de standaard programma's. Ook hier heb je een goede pc voor nodig.

Deze pc is nog goed, en kan ik nog mijn administratie op doen. En normale games. Civ III speelt hij nog goed af.
Ik heb geen haast.

magel725
Berichten: 1164
Lid geworden op: 18 jun 2006 01:37

Re: Een computer koop je niet naast de hagelslag!

Ongelezen bericht door magel725 »

Nogmaals: een pc veroudert enorm snel dat het niet opschiet om iets voor de toekomst te kopen. Koop dan liever een goedkopere pc voor het fotobewerken en koop er een XBox of andere console naast voor de games. Dat scheelt geld, onmogelijke upgrades (heeft na langere tijd weinig zin meer) en frustratie.

ikbenik

Re: Een computer koop je niet naast de hagelslag!

Ongelezen bericht door ikbenik »

Ik lees vaak waarom dat de winkeliers maar maximaal 3 jaar garantie geven en waarom dat wij tot 3 jaar meebetalen aan de reparaties van de computers en niet tot de 6 jaar technische levensduur.

Dat is vrij simpel.
Omdat na 3 jaar de processoren en moederborden van die types niet meer leverbaar zijn.
3 jaar geleden waren harde schijven van 40GB volop leverbaar.
De minimale grotes is tegenwoordig al 160GB en nog even en de 80GB zijn dan ook al niet meer leverbaar.

De consumentenbond ziet liever de economische levensduur van computers van 3 jaar naar 5 jaar gaan.

Maar praktisch is dat onmogelijk.


De economische levensduur is niet alleen afhankelijk van de afschrijving, maar ook afhankelijk van de technische ontwikkelingen.

En die ontwikkelingen gaan op dit moment best snel.

16again
Berichten: 16404
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Een computer koop je niet naast de hagelslag!

Ongelezen bericht door 16again »

Als je een apparaat niet meer te repareren is doordat er geen onderdelen meer voor bestaan, behoort de consument tijdens de levensduur van dat apparaat een gedeelte van de aankoopsom terug te krijgen.
De consument heeft dan een "gebruiksvergoeding" betaald over de periode dat het apparaat wel functioneerde.

Uiteraard zit de branche daar niet op te wachten: Een consument maakt daar al gauw misbruik van. Even de verouderde computer slopen, en het geld terug is op te vatten als een "omgekeerde verwijderingsbijdrage."

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: Een computer koop je niet naast de hagelslag!

Ongelezen bericht door D1RK »

@ Molly 66,

Voor zware spellen is geen zware pc nodig!
Wel een dure goede video kaart, en op notebooks word het lastig, die zijn er weinig met goede kaarten,vaak ingebouwde rotzooi, en losse zijn zeldzaam.

Dus een normale stalen kast, en niet de processor of geheugen, maar de video kaart is vaak van belang!

Kijk op het spel wat minimaal nodig is, en ga iets zwaarder, neem het liefst een moederbord dat uitbreidbaar is met zwaardere dual core processor en geheugen, dus zwaarste kopen hoeft niet, maar de lichtste Dualcore is uitbreidbaar later, de zwaarste gewone niet!

ikbenik

Re: Een computer koop je niet naast de hagelslag!

Ongelezen bericht door ikbenik »

Als je een apparaat niet meer te repareren is doordat er geen onderdelen meer voor bestaan, behoort de consument tijdens de levensduur van dat apparaat een gedeelte van de aankoopsom terug te krijgen.
Dat gebeurd eigenlijk altijd al.

En wel in de economische levensduur.

Als in de economische levensduur een product kapot gaat en het is niet meer te repareren, dan krijgt de klant een gedeelte van het aankoopbedrag terug (heb ik zelf nog nooit meegemaakt).

Als een computer na 3 jaar onherstelbaar beschadigd is, dan krijgt de klant niks terug.
Dit omdat na 3 jaar de computer afgeschreven is.

Dus als een computer 4 jaar oud is en de processor gaat kapot, moet ik als winkelier dan meebetalen voor een nieuwe processor, nieuw geheugen, nieuw moederbord en soms een nieuwe voeding?

Dat kan dus niet.
En dat is ook heel logisch.
Want de klant gaat dan enorm op vooruit.

Moppentappers
Berichten: 1372
Lid geworden op: 02 apr 2006 02:36

Re: Een computer koop je niet naast de hagelslag!

Ongelezen bericht door Moppentappers »

custom made PC's zijn vaak gewoon het beste.
moet je wel een goed bedrijfje kennen

peukiemon
Berichten: 170
Lid geworden op: 26 nov 2005 10:14

Re: Een computer koop je niet naast de hagelslag!

Ongelezen bericht door peukiemon »

@Molly66

Als je een goed fotobewerkings programma zoekt, en 1 die ook nog eens gratis is kan ik je the Gimp aanraden.
Deze is ook in het nederlands goede layout.
En je kan er hetzelfde mee als bv. Photoshop.
Ik gebruik dit programma zelf ook naast photoshop7.

Molly66
Berichten: 31
Lid geworden op: 12 feb 2007 21:15

Re: Een computer koop je niet naast de hagelslag!

Ongelezen bericht door Molly66 »

Ik vind het allemaal heel erg moeilijk. De keuze is erg groot. Van veel systeem info, snap ik de ballen niet van.
Iedere winkelier zegt weer wat anders. :?
Moet ik nu kiezen voor een desktop of zal ik over stappen op een notebook?

Het enige waar hij minimaal aan moet voldoen is:

Operating system: Windows(R) XP
Processor: 1.8 GHz Interl Pentium4 or AMD Athlon processor of equivalent.
Memory: 512 MB RAM
Hard Disk Space: 1.7 GB Free
CD-ROM Drive: 4 x Speed
Video: 128 MB Video Card w/DirectX 8 support (pixel & vertex shaders)
Sound: DirectX 9.0c-compatible sound card
DirectX(R): DirectX(R) version 9.0c (included) or higher
Supported Operating Systems
Windows XP
Service Pack 1 or Higher WITH Internet Explorer 6.0 of higher
Home or Professional w/ Service Pack 1 or higher.

Dit zijn de gegevens van een spel die ik nu niet kan spelen.
Wat kunnen jullie mij adviseren?

Dit is de pc die ik heb:

Packard Bell (september 2002)

Model: I MEDIA 7833
Processor: Intel(R) Pentium(R) 4 1.8 GHz microprocessor
RAM: 256 MB RAM
Videogeheugen: nVidia GeForce 4MX 440 64 MB DDR+ TV out
Harde schijf: 40 GB Harde Schijf (38 GB beschikbaar)
Moederbord: Columbia
Modem: 56kbps V.92
Sound Chip: stereo

Het liefste zou ik een paar merken willen horen, waar ik een keuze uit kan maken.

Wie kan mij serieus mee helpen?

Groetjes,

Molly

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: Een computer koop je niet naast de hagelslag!

Ongelezen bericht door D1RK »

Probeer eerst een kleine winkel waar ze computers zelf in elkaar zetten en doe in deze eens extra geheugen, minimaal512, liever 1 gb.

Ik zou gezien de ontwikkeling van Vista nog even wachten tot de problemen weg zijn, en volgend jaar pas nieuw indien nodig.
XP werkt nog en word nog ondersteund.
Vista heeft minimaal 1gb nodig dus dat erin en U heeft een 4x snellere en vermoedelijk genoeg.

Als het een legale is kunt U service pack II ook erop zetten, beter beveiligt.

Gesloten