LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Sparen: Banken lokken spaarders met tijdelijke hoge rente

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Wim2007
Berichten: 962
Lid geworden op: 12 jul 2007 13:04

Re: Sparen: Banken lokken spaarders met tijdelijke hoge rente

Ongelezen bericht door Wim2007 »

900 euro = trouwens 90.000 euro spaargeld, ik zou eens met een vermogensinvesteerder gaan praten..... krijg je wrschnlk een hoger rendement dan die spaarrekeningen, zeker als je het tot 2008 op een kapitaalrekening hebt laten staan is een fatsoenlijke investeerder een goede investering....
Vergeet er niet bij te vermelden dat het risico van dergelijke investeringen een stuk groter zijn. Dat laatste is zeker het geval in het huidige beursklimaat. Ook zal bij de meeste investeerders een bedrag van € 90.000 te weinig zijn om mee te beginnen (minimuminleg ligt vaak hoger). Het verschil tussen deposito's en direct opvraagbare spaarrekeningen is momenteel ook vrij klein. Een Icesave rekening (o.i.d.) is een veel minder riskante en rendabele manier om zo'n bedrag weg te zetten. Wellicht is spreiding over meerdere banken (in verband met het depositogarantiestelsel) ook verstandig.

rvkeuken
Berichten: 584
Lid geworden op: 29 dec 2006 08:19

Re: Sparen: Banken lokken spaarders met tijdelijke hoge rente

Ongelezen bericht door rvkeuken »

90.000 op een kapitaalrekening met 1% rente een goede investering (daar hebben we het over)? Met 90.000 euro een gesprek met een financieel adviseur iig geen kwaad. Spreiding kan in het aantal rekeningen liggen, in het soort (gedeeltelijk deposito, gedeeltelijk direct opvraagbaar etc.), maar ook in de hoeveelheid risico's (gedeeltelijk spaarrekening, gedeeltelijk beleggingsfondsen). Kortom het hoeft niet per se meer risico te zijn.

Maar goed maakt niet uit, maar gezien de voorgeschiedenis van dit verhaal en de kennis van de voorwaarden van de eigen rekening denk ik dat een gesprek met een financieel adviseur voor deze persoon helemaal geen kwaad kan.
Trouwens, 5,5-5,7% gegarandeerd voor 2 jaar tov 5% lijkt mij toch wel een redelijk verschil, zeker als je weet dat je het de komende 2 jaar niet nodig hebt.

peter1967
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 jul 2008 21:08

Re: Sparen: Banken lokken spaarders met tijdelijke hoge rente

Ongelezen bericht door peter1967 »

voor iedereen die postbankklant is.

geen beperkingen en minimum inleg

eerste 3 maanden 4,5%rente daarna 4%


http://www.postbank.nl/ing/pp/page/prom ... 26,00.html

Wim2007
Berichten: 962
Lid geworden op: 12 jul 2007 13:04

Re: Sparen: Banken lokken spaarders met tijdelijke hoge rente

Ongelezen bericht door Wim2007 »


BerichtGeplaatst op: 20 Jul 2008 20:13 Onderwerp:

voor iedereen die postbankklant is.

geen beperkingen en minimum inleg

eerste 3 maanden 4,5%rente daarna 4%


http://www.postbank.nl/ing/pp/page/prom ... 26,00.html
Er is wel een minimuminleg van € 5000,- vereist. (en de rentevergoeding is beduidend slechter dan bij bijvoorbeeld Icesave die werkt zonder beperkende voorwaarden)

peter1967
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 jul 2008 21:08

Re: Sparen: Banken lokken spaarders met tijdelijke hoge rente

Ongelezen bericht door peter1967 »

Er is wel een minimuminleg van € 5000,- vereist. (en de rentevergoeding is beduidend slechter dan bij bijvoorbeeld Icesave die werkt zonder beperkende voorwaarden)
er is geen minimum inleg vereist als ,je een postbankhypotheek heb,of als je inkomen op een girorekening wordt bijgeschreven.

zie voorwaarden.

rvkeuken
Berichten: 584
Lid geworden op: 29 dec 2006 08:19

Re: Sparen: Banken lokken spaarders met tijdelijke hoge rente

Ongelezen bericht door rvkeuken »

ajb niet weer de discussie welke bank beter is.
de postbank geeft niet de hoogste rente, maar wel een duidelijk hogere rente dan voorheen, hoe lang etc, dat zien we wel weer.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Sparen: Banken lokken spaarders met tijdelijke hoge rente

Ongelezen bericht door SJZ »

ajb niet weer de discussie welke bank beter is.
Nee, dat weten we zo langzamerhand wel.
de postbank geeft niet de hoogste rente
Met zo'n glasheldere opmerking is een discussie zelfs helemaal overbodig.

Wim2007
Berichten: 962
Lid geworden op: 12 jul 2007 13:04

Re: Sparen: Banken lokken spaarders met tijdelijke hoge rente

Ongelezen bericht door Wim2007 »

ajb niet weer de discussie welke bank beter is.
de postbank geeft niet de hoogste rente, maar wel een duidelijk hogere rente dan voorheen, hoe lang etc, dat zien we wel weer.
In het geval van de Toprekening niet langer dan een maand of drie. Verder is de vergoeding op de Internetspaarrekening en de Easy Blue Plusrekening voor het laatst gewijzigd in 2005, die van de Groeirekening en de Plusrekening begin 2007, de Toprekening eind 2007 en de Loyaalrekening, Kapitaalrekening en Internet Bonusrenterekening sinds februari 2007. Verder slaagt de Postbank er nog steeds in om spaarders voor de dagelijkse praktijk nutteloze rentepunten te geven in plaats van een behoorlijke rentevergoeding.

juuldijk
Berichten: 37
Lid geworden op: 08 jun 2007 12:07

Re: Sparen: Banken lokken spaarders met tijdelijke hoge rente

Ongelezen bericht door juuldijk »

Argenta heeft de rente op haar Internetspaarrekening verhoogd naar 4,5%

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: Sparen: Banken lokken spaarders met tijdelijke hoge rente

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

Argenta heeft de rente op haar Internetspaarrekening verhoogd naar 4,5%
nog 3/4'e rente punt te weinig :roll:

(voorlopig staat Argenta bij mij even leeg geparkeerd in afwachting van verdere verhogingen of het "vol" raken van de andere rekeningen)

VENCO dropje
Berichten: 382
Lid geworden op: 08 mar 2008 02:41

Re: Sparen: Banken lokken spaarders met tijdelijke hoge rente

Ongelezen bericht door VENCO dropje »

Zo Ali, jij hebt behoorlijk wat vermogen opgebouwd als je het hebt over het "vol" raken van de andere rekeningen.

heb je wel eens overwogen om een persoonlijk gesprek aan te gaan met diverse banken (groot- als private banken). Misschien kunnen je ze wel meer bieden.

Wim2007
Berichten: 962
Lid geworden op: 12 jul 2007 13:04

Re: Sparen: Banken lokken spaarders met tijdelijke hoge rente

Ongelezen bericht door Wim2007 »

DSB Bank heeft de rentevergoeding op spaarrekeningen onlangs (per 5-8-2008) verhoogd van 2,7% naar 4%. Is nog steeds niet goed genoeg voor de top 10 van beste spaarrekeningen zonder beperkende voorwaarden.

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: Sparen: Banken lokken spaarders met tijdelijke hoge rente

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

Valt op zich ook wel weer mee hoor Venco dropje.
Met vol bedoel ik dan de bankgarantiegrens van ongeveer 20.000 euro.
en naast Argenta heb ik alleen Icesave als bank met onbeperkte voorwaarden.
Verder nog een aantal maandspaarproducten - die gelukkig ook een beetje meedoen met de jacht op het "kleine" spaargeld - en een beleggingsrekening.

In totaliteit nog lang niet de honderdduizenden euro's waar de vermogensbeheerders op azen 8)

(een "slapende" AT Bank rekening hoort ook tot het portfolio maar het lijkt me op dit moment even niet echt verantwoord om de "Russen" te gaan sponsoren nu ze hun spierballen weer laten zien :evil: )

sidonia
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 okt 2006 15:16

Re: Sparen: Banken lokken spaarders met tijdelijke hoge rente

Ongelezen bericht door sidonia »

Icesave als bank met onbeperkte voorwaarden.

Wie trekt mij over de streep. Wel of niet mijn centjes parkeren bij Icesave. Ook ik wil het hoogste rendement maar ik krijg een beetje onderbuik gevoel als ik lees: "De Landsbanki valt onder het IJslandse Depositogarantiestelsel (Icelandic Guarantees and Investor-Compensation Scheme) voor de eerste €20.887. Het bedrag tussen €20.887 en €40.000 valt onder het Nederlandse Depositogarantiestelsel en wordt voor 90% gegarandeerd."

sidonia
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 okt 2006 15:16

Re: Sparen: Banken lokken spaarders met tijdelijke hoge rente

Ongelezen bericht door sidonia »

Icesave als bank met onbeperkte voorwaarden.


Wie trekt mij over de streep. Wel of niet mijn centjes parkeren bij Icesave. Ook ik wil het hoogste rendement maar ik krijg een beetje onderbuik gevoel als ik lees: "De Landsbanki valt onder het IJslandse Depositogarantiestelsel (Icelandic Guarantees and Investor-Compensation Scheme) voor de eerste €20.887. Het bedrag tussen €20.887 en €40.000 valt onder het Nederlandse Depositogarantiestelsel en wordt voor 90% gegarandeerd."

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: Sparen: Banken lokken spaarders met tijdelijke hoge rente

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

is ook nog een ander draadje specifiek over de moedermaatschappij van Icesave:

http://forum.trosradar.nl/viewtopic.php?t=61017

Alhoewel ik me afvraag of je hierdoor over de streep wordt getrokken 8)

de banken geven niet voor niets de hoge rentes; ze hebben enige moeite om geld binnen te krijgen (en dat geld zeker voor de IJslandse banken).
Betekend ook dat je iets meer risico loopt dat er eens wat fout gaat en het is dus zaak deze risico's te spreiden en niet al je geld op 1 hoog rentende rekening te zetten.
Het deposito garantiestelsel - van welk Europees land dan ook - is dan wel weer een extra vangnet onder deze risico's.

Wim2007
Berichten: 962
Lid geworden op: 12 jul 2007 13:04

Re: Sparen: Banken lokken spaarders met tijdelijke hoge rente

Ongelezen bericht door Wim2007 »

Wie trekt mij over de streep. Wel of niet mijn centjes parkeren bij Icesave. Ook ik wil het hoogste rendement maar ik krijg een beetje onderbuik gevoel als ik lees: "De Landsbanki valt onder het IJslandse Depositogarantiestelsel (Icelandic Guarantees and Investor-Compensation Scheme) voor de eerste €20.887. Het bedrag tussen €20.887 en €40.000 valt onder het Nederlandse Depositogarantiestelsel en wordt voor 90% gegarandeerd."
Eerlijk gezegd begrijp ik niet zoveel van de 'obsessie' voor het depositograntiestelsel. Het eerste wat men zich zou moeten afvragen is hoe solvabel een bank is. De solvabiliteit van Lansbanki is vergelijkbaar met die van de grote Nederlandse banken. Verder bestaat Landsbanki al sinds 1886. De kans op een faillissement van een bank is in het algemeen erg klein. En mocht dat toch gebeuren, pas dan is he depositogarantiestelsel van belang.

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: Sparen: Banken lokken spaarders met tijdelijke hoge rente

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

http://www.z24.nl/z24geld/artikel_18208.z24

ondersteund je verhaal
Verder bestaat Landsbanki al sinds 1886
maar je weet wat de banken zelf altijd zeggen:

In het verleden behaalde resultaten..........

:P

Wim2007
Berichten: 962
Lid geworden op: 12 jul 2007 13:04

Re: Sparen: Banken lokken spaarders met tijdelijke hoge rente

Ongelezen bericht door Wim2007 »

Behalve dat men kan kijken naar de ratings van Moody's en Standard en Poor's kan ook worden gekeken naar de Tier-2 en (met name) naar de Tier-1 ratio. Een Tier-1 ratio is het kernvermogen van een bank uitgedrukt als percentage van het vreemd vermogen. Het kernvermogen is het aandelenkapitaal plus de reserves van een onderneming. Samen met het aanvullende vermogen is dit het garantievermogen van een onderneming. Het vreemd vermogen is het totaal van schulden die een onderneming bezit. Het Tier-1 ratio van Landsbanki ligt ongeveer op 8,2%. Ter vergelijking: het Tier-1 ratio van ING Bank ligt op ongeveer 7,3%, van SNS Bank op ongeveer 8,0% van Fortis op 8,5% en dat van de Rabobank op ruim 10%.

E-rente.nl
Berichten: 37
Lid geworden op: 02 nov 2007 14:10

Re: Sparen: Banken lokken spaarders met tijdelijke hoge rente

Ongelezen bericht door E-rente.nl »

InternetBonusSparen-rekening van Rabo bank is verhoogd naar 3%. Indien je voldoet aan extra voorwaarden dan kan hier nog 0,6 % bijkomen. Telesparen staat nog steeds op en schandelijke 2,8%

Gesloten