LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Tarieven,behandeling en facturering van dierenartsen !!

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.
sunny-day
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 jun 2011 11:26

Re: Tarieven,behandeling en facturering van dierenartsen !!

Ongelezen bericht door sunny-day »

Vervolg:
5)Probeer eens te kijken op vedias.nl hier staan de salarissen van dierenartsen en paraveterinairen vermeld.
6)voor bvb tiptoo en ciske geldt:Je hebt de koe horen loeien maar weet niet waar de uier hangt :wink:
7)Voor Maarten geldt :Ik ben het volkomen met u eens echter tegen laster als dit is geen kruid gewassen en ik denk dan ook dat iedere minuut die u en ik hieraan besteden "paarlen voor de zwijnen werpen"is.
8)Om even in de redeneer trant te blijven van bvb Van de week was ik bij mijn (heren)kapper deze ondernemer heeft vier werknemers.Alle vijf waren aan het knippen na ca 12 minuten was ik klaar en moest 21 euro afrekenen.
Dat is per uur aan inkomsten voor de kapper 5x5x21=525 over graaien gesproken. Daarbij hoeft een kapper itt een da maar 6% BTW af te dragen.
(excuses aan alle hardwerkende kappers want zo werkt het natuurlijk niet).
9) Ook vindt ik het de taak van de moderator dat er geen aperte onwaarheden in topics als deze worden geuit.

Neelie
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:06

Re: Tarieven,behandeling en facturering van dierenartsen !!

Ongelezen bericht door Neelie »

Jeetje Sunnyboy wat is dit voor sorry {geraaskal}niemand heeft het over salarissen van een dierenarts gehad, eerlijk gezegt zal mij dat zo worst zijn, omdat ik denk dat het mijne en dat van mijn medelanders voor jullie belangrijker is.
Waar het mij om gaat is dit...Er komen namelijk mensen met een groot hart voor dieren dagelijks bij jullie en deze mensen komen uit alle groepen van de bevolking. Dus een dierenarts moet voor iedereen betaalbaar zijn en een weekend tarief ook!. Duidelijk? Er worden niet voor niets honderden dieren op straat of asiel gezet omdat voor vele mensen de kosten te hoog zijn of worden.
Daarom pretendeer ik dat de kosten voor een bezoek aan jullie Da's waar in het land dat ook moge zijn gelijk is en niet uit willekeur bestaat. Er moet een grens komen in het stellen van een tarief. :evil:
Een voorbeeld: ik betaal voor een consult bij mijn Da 24 euro en mijn vader bij de zijne 40 euro. De mijne rekent het tweede controle consult gratis, mijn vader betaald de helft, dus 20 euro! Lust je nog peultjes?
En scholing? Gewoon lezen.
Laatst gewijzigd door Neelie op 05 jun 2011 18:47, 1 keer totaal gewijzigd.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Tarieven,behandeling en facturering van dierenartsen !!

Ongelezen bericht door ciske »

Neelie schreef: Een voorbeeld: ik betaal voor een consult bij mijn Da 24 euro en mijn vader bij de zijne 40 euro. De mijne rekent het tweede controle consult gratis, mijn vader betaald de helft, dus 20 euro! Lust je nog peultjes?
En scholing? Gewoon lezen.

sunnyboy begrijpt dat niet , dan is ze bang dat er minder brood op het plankje komt :lol:

het is gewoon oplichterij , dat jouw vader meer betaalt dan jou bij een andere DA.

Heb ik ook hoor, ga hier naar een dorp toe , die zijn goedkoper voor dezelfde behandeling.

Neelie
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:06

Re: Tarieven,behandeling en facturering van dierenartsen !!

Ongelezen bericht door Neelie »

Ja met de behandelingen zijn de tarieven ook verschillend al betreffen ze het zelfde. Bijvoorbeeld een simpel gegeven, twee lieve katers { zonder dat ze bijten of krabben} :lol: bij de mijne 12,50 euro, bij de Da van mijn vader die van zijn A.O.W leeft 25 euro, maakt samen met een consult 65 euro. Tjakka, verdiend in 5 minuten. Hoeveel tijd staat er eigenlijk voor een consult? Ze lachen zich de krampen! Nu zijn ze gelukkig niet allemaal zo, maar ik bedoel maar.

boertje van buuten
Berichten: 218
Lid geworden op: 26 feb 2011 12:41

Re: Tarieven,behandeling en facturering van dierenartsen !!

Ongelezen bericht door boertje van buuten »

Sunny day,
U zegt:
"dreigde min of meer deze openbaar te maken,echter dat heeft u nog steeds niet gedaan, dus gaarne (met bronvermelding) dit alsnog even doen

Uiteraard laat ik mij geen opdrachten door u geven. Als u trouwens goed gelezen had wat er inmiddels is geschreven dan had u allang antwoord op de vraag gehad. U beschuldigt mij van laster en dat heb ik inmiddels gemeld als laster. Wij reageren op een topic. Op basis van ervaringen. Telkens is vermeld dat het bepaalde da betreft en zeker niet iedere da wordt ''beschuldigd'' van het berekenen van te hoge tarieven. Dat u als echtgenote op de bres springt voor uw partner lijkt mij omstreden. U bent zeer bevooroordeeld en maakt reflectanten zwart. U meldt dat u hier geen tijd in wilt steken. Waarom reageert u dan? Wij proberen serieus een discussie te voeren die u onrechtmatig lastercampagne noemt. Ik verzoek u dan ook dit niet meer te doen.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Tarieven,behandeling en facturering van dierenartsen !!

Ongelezen bericht door Jolijn »

ciske schreef:sunny-day
lezen schijnt niet je sterkste punt te zijn merk ik....waar zet ik dat ik HEAO heb gedaan? waar schrijf ik dat ik de tarieven van de inkoopsprijs weet?
Ik lees in het bericht van sunny-day niet dat zij dat aan jou toeschrijft, maar aan : bvb (boertje van buuten)

Neelie
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:06

Re: Tarieven,behandeling en facturering van dierenartsen !!

Ongelezen bericht door Neelie »

Amen, ik had het niet beter kunnen doen BvB!

En ach...Jolijn, misschien steunen we elkaar wel in deze als echte dierenliefhebbers.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Tarieven,behandeling en facturering van dierenartsen !!

Ongelezen bericht door ciske »

Neelie schreef:Amen, ik had het niet beter kunnen doen BvB!

En ach...Jolijn, misschien steunen we elkaar wel in deze als echte dierenliefhebbers.

maakt niet uit aan wie ze het schrijft , zoals Neelie hier al zegt , allemaal dieren liefhebbers .

ArtsvoorDieren
Berichten: 15
Lid geworden op: 18 jun 2011 01:52

Re: Tarieven,behandeling en facturering van dierenartsen !!

Ongelezen bericht door ArtsvoorDieren »

Ik ga me verder niet mengen in de discussie, omdat ik daar niet de energie f motivatie voor heb. Maar ik wil jullie best voorzien van enige info.
Ik ben dierenarts, in loondienst sinds 2003. Ik werk 40 uur per week, althans ik ben 40 uur ingeroosterd. Daarnaast moet ik nog diensten meedraaien, 1 op 4 weekenddiensten (van vrijdag 18u tot maandag 8u) en gemiddeld 2 nachtdiensten per week (van 18u tot 8u). Ik rij in een auto uit 1998 die ik 5 jaar terug heb gekocht nadat m'n vorige auto naar de sloop ging. Sinds kort heb ik een koopflat op, een 3 kamerflat. Ik ga ééns in de 2 jaar op vakantie, en dan meestal een stedentrip van een weekje of wat. Mijn totaal aan aan banksaldo's incl. spaarrekeningen is momenteel (pas vakantiegeld gehad!) 3500 euro.
Het eerste jaar dat ik werkte verdiende ik incl. alle dienstvergoedingen en dan gebaseerd op een 40 urige werkweek + nog extra uren van de diensten 2450 euro bruto. Inmiddels ben ik in functieschalen flink doorgestegen en nu zit ik in de allerhoogsteschaal met ongeveer 3500 bruto. Dat is ook het plafond. Tegenwoordig krijg ik dankzij de cao de uren die ik in m'n diensten werk niet meer uitbetaald, maar gecompenseerd als tijd voor tijd. Daarbij is de compensatie 1 op 1 voor alles vóór 23u en op zaterdag tussen 8 en 17u, en voor alles tussen 23-7u, zaterdag na 17u en de zon- en feestdagen voor elk gewerkt uur, 1 uur en 1 kwartier vrij doordeweeks. Ik krijg wel vakantiegeld, geen dertiende maand of eindejaarsuitkering. Voor werkgerelateerde ongevallen ben ik inmiddels 4x behandeld d.m.v. hechtingen zetten of anderszins medische hulp. In de allerdrukste periodes, als er veel collega's wegvallen en als de werkdruk maximaal is, werk ik 18u aaneengesloten per dag, zonder pauzes, zonder rust. Dit hou ik maximaal 4 dagen vol heb ik ontdekt, daarna ga ik fouten maken. Als ik alles opnieuw had gedaan, was ik zéker geen dierenarts meer geworden. Dit omdat de klanten steeds agressiever worden, slechter betalen en een bedankwoordje er al helemaal niet meer af kan. Ik voel me vaak onveilig, als een klant boos wordt en ik alleen sta of met maar 1 assistente. Ik heb klanten gehad die hebben gedreigd me neer te steken of in elkaar te slaan. Meestal zijn ze dan heel emotioneel om dingen waar ik geen controle over heb, b.v. een ernstig zieke hond, of een dier dat ondanks de beste zorgen toch is overleden.
Tot zover de feiten.
Laatst gewijzigd door ArtsvoorDieren op 18 jun 2011 02:53, 2 keer totaal gewijzigd.

ArtsvoorDieren
Berichten: 15
Lid geworden op: 18 jun 2011 01:52

Re: Tarieven,behandeling en facturering van dierenartsen !!

Ongelezen bericht door ArtsvoorDieren »

Kleine aanvulling: de inkoop van entstof is inderdaad iets van 5 euro per flesje. De marges op overige medicijnen lopen uiteen. 'Goedkope' pilletjes gaan meerdere keren over de kop, dus een doosje goedkope AB waar de klant 5 euro voor betaalt kopen we in voor zeg maar max. 1 euro. Voor duurdere producten zakt de marge, om uiteindelijk op iets van 20% uit te komen voor producten met een inkoop van >50 euro (grotere verpakkingen pijnstillers b.v.).

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Tarieven,behandeling en facturering van dierenartsen !!

Ongelezen bericht door Chocomelk »

3500 euro bruto is toch niet slecht !?

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Tarieven,behandeling en facturering van dierenartsen !!

Ongelezen bericht door ciske »

gisteren heeft mijn hond de cocktail en kennel spuit gekregen , alles bij elkaar 36 euro.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Tarieven,behandeling en facturering van dierenartsen !!

Ongelezen bericht door Chocomelk »

ciske schreef:gisteren heeft mijn hond de cocktail en kennel spuit gekregen , alles bij elkaar 36 euro.
Nette prijs toch ?
Kennel spuit ?
Die geven ze hier niet meer omdat bewezen is dat die
niet 1 jaar geldig is.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Tarieven,behandeling en facturering van dierenartsen !!

Ongelezen bericht door ciske »

Chocomelk schreef:
Nette prijs toch ?
Kennel spuit ?
Die geven ze hier niet meer omdat bewezen is dat die
niet 1 jaar geldig is.

zeker nette prijs vooral omdat in mijn stad, de cocktail zonder kennelspuit , 51,50 euries is.

ik ga altijd naar een dorp hier toe met mijn hond .

boertje van buuten
Berichten: 218
Lid geworden op: 26 feb 2011 12:41

Re: Tarieven,behandeling en facturering van dierenartsen !!

Ongelezen bericht door boertje van buuten »

Arts voor dieren,

Dank voor je openheid. Echter, werkgerelateerde ongelukjes hebben niets met dit topic te maken. Je weet van te voren dat als je met dieren werkt die soms veel pijn hebben, er een bepaald risico is. Je salaris is redelijk goed. Er zijn zat mensen die veel minder verdienen. En ik weet zeker dat er ook veel dierenartsen zijn die veel meer verdienen omdat zij in een maatschap werken en dus niet in loondienst zijn. Ik wil nogmaals benadrukken dat hoge tarieven niet door iedere dierenarts in rekening worden gebracht en dat er ook dierenartsen zijn die redelijke tarieven hanteren. Mede hierdoor is dit topic tot stand gekomen: de exorbitante winstmarge van SOMMIGE dierenartsen/praktijken.

Met betrekking tot je verhaal over medicatie: dierenartsen hebben een behoorlijke vinger in de pap om de prijs op te drijven. Ik noem nu even Felimazole. Vele malen duurder dan Carbimazol en dezelfde werking. Ook bijvoorbeeld Stronghold mag niet in de winkels worden verkocht omdat dierenartsen zich beconcurreerd voelen en bang zijn dat zij dit geld mislopen. Dus nu alleen nog verkrijgbaar op afgifte van een recept.

Alle andere secundaire arbeidsvoorwaarden die je noemt: daar hebben ook andere mensen mee te maken dus ook dit heeft mijns inziens niets met de hoge tarieven te maken.

Als ik jouw verhaal lees, dan heb je geen goede beroepsorientatie gehad. Het verhaal is doorspekt van klaagzang. Ik hoop dat jouw onvrede je resultaten mbt je werkzaamheden niet negatief beinvloedt. Misschien is het tijd voor een carriereswitch.

ArtsvoorDieren
Berichten: 15
Lid geworden op: 18 jun 2011 01:52

Re: Tarieven,behandeling en facturering van dierenartsen !!

Ongelezen bericht door ArtsvoorDieren »

Carbimazole en strumazol zijn humane preparaten. Felimazole is een veterinair product. Allen zijn vergelijkbaar. Echter de producent van Felimazole heeft zoals verplicht voor diergeneesmiddelen de registratieprocedures doorlopen en daarmee is het het enige van de 3 met een veterinaire status geworden.
Dierenartsen zijn volgens de wetgeving verplicht om indien voorhanden een veterinair product te leveren of voor te schrijven. Doen ze dit niet, dan kunnen ze door de inspectiedienst beboet worden en dit gebeurt ook daadwerkelijk in de praktijk weet ik uit eigen ervaring. Het product dat je als dierenarts voorschrijft dient in eerste instantie geregistreerd te zijn voor zowel het doeldier als de indicatie. Is er geen dergelijk product, dan volg je de 'cascade regeling' en mag je uiteindelijk ook een humaan product voorschrijven. Voor Carbimazole werd dit dus ook gedaan totdat Felimazole beschikbaar kwam.
Er zijn 2 hoofdredenen waarom dit zo werkt: het ontwikkelen van een diergeneesmiddel kost héél veel geld. Daarna komt ook nog een registratieproces dat tonnen tot miljoenen kost. Om producenten nu te stimuleren om er toch geld in te stoppen, is het van belang dat het middel wat uiteindelijk op de markt komt ook daadwerkelijk de onderzoekskosten terugbetaalt. Dat gebeurt niet als onze beroepsgroep Carbimazole blijft uitschrijven. 2e reden heeft met voedselveiligheid te maken, maar is natuurlijk niet van toepassing op katten.

Dit is dus simpelweg wetgeving. Die wetgeving is niet gemaakt voor of door dierenartsen. En er is ook geen ondergrondse duistere stroming van dierenartsen die de politiek bewerkt om er zelf beter van te worden. De wetgeving is gemaakt zodat je veilig je karbonaadje kan eten en zodat er een winstprikkel is voor de industrie om door te gaan met het ontwikkelen van diergeneesmiddelen en onderzoek te verrichten naar de effecten, doseringen en bijwerkingen.

Gevolg is dat een eigenaar met een schildklier kat een potje met 100 pillen voor 35 euro moet kopen, ipv 5 euro. Gevolg is ook dat er makkelijk toe te dienen filmomhulde tabletten van 2.5mg beschikbaar zijn gekomen, ipv de tabletten van 5mg die we humaan alleen kenden. Mijn moeder is daar blij mee in ieder geval. Kosten voor het geliefde huisdier per maand (gebaseerd op 2x daags 2.5mg): 20 euro per maand aan medicatie om 'm in leven te houden. Aangezien mijn moeder een modaal inkomen heeft, niet rookt of drinkt, geen uitgebreid internetabonnement heeft, een mobieltje van >3 jaar oud en een auto nog ouder dan die van mij kan ze dat gemakkelijk betalen.
In de praktijk is 90% van de mensen die klaagt over de kosten van de behandeling/medicatie toch niet het klanttype waar we op zitten te wachten. Die mogen van mij inderdaad naar de goedkopere dorpsdierenarts verdwijnen en dan nooit meer terugkomen. En aangezien ik geen sociaal werker laat ik mezelf ook niet moreel gechanteerd voelen om andermans hobbies te financieren. Het is vele malen prettiger werken met eigenaren die zowel qua inkomen als algemene ontwikkeling boven gemiddeld scoren. Bovendien hebben die aanzienlijk minder vaak kneus dieren als bulletjes, chihuahuas, doggen en reuze rassen of raskatten als huisdier. Ook hebben ze in absoluut aantal meestal minder dieren en leven deze onder gezondere omstandigheden (als voorbeeld: een groter percentage van de lagere inkomens rookt in huis, dan van de hogere). Waardoor ze uiteindelijk ook veel minder kosten hebben dan de lagere inkomens. Het is niet voor niets dat je in achterstandswijken struikelt over de franse bulletjes, de engelse bulletjes, dogo argentinos, boerboels, amerikaanse bulldoggen enz. En binnen zitten de perzen en naaktkatten met chronische niesziekte (want enten is natuuuuurlijk onzin....). Allemaal niet gecastreerd of gesteriliseerd (wat is dat toch met mannen met tattoos dat het zó belangrijk is dat je hond nog ballen heeft?) zodat ze op latere leeftijd vaak prostaatproblemen, baarmoederontstekingen en melkklierkanker krijgen. Hupsakee, uiteindelijke allemaal toch veel duurder uit dan dan simpele ingreepje op 1 jaar waar de verstandige mensen allemaal voor kiezen.
Jaja, een tendentieus stukje waarover velen verontwaardigd zullen zijn. En met voorbeelden komen dat dit allemaal onzin is. Echter, dit geeft wel degelijk de tendens mee zoals ik en beroepsgenoten dat ervaren, en ook wat is onderzocht (inkomen vs. type huisdier vs. gezonde leefomstandigheden, weliswaar in andere landen).

Over een carriéreswitch denk ik regelmatig na. Maar gelukkig zijn er op 't eind van elke werkdag toch genoeg gemotiveerde, niet zeurende en contant betalende klanten met goed opgevoede dieren langs geweest om het dan toch nog net de moeite waard te maken.

boertje van buuten
Berichten: 218
Lid geworden op: 26 feb 2011 12:41

Re: Tarieven,behandeling en facturering van dierenartsen !!

Ongelezen bericht door boertje van buuten »

De laatste alinea duidt erop dat u niet weet wat u wilt. Immers, in uw vorige reactie moppert u er flink op los.

Het verhaal Felimazole/ Carbimazol zegt voldoende en daar laat ik het bij. Het lijkt mij gezien uw drukke schema zoals ook eerder door u gemeld, dat u beter verder kunt gaan met uw werkzaamheden. Mogelijk bent u dan wel in staat om uw volledige werkweek naar behoren te functioneren.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Tarieven,behandeling en facturering van dierenartsen !!

Ongelezen bericht door ciske »

Over een carriéreswitch denk ik regelmatig na. Maar gelukkig zijn er op 't eind van elke werkdag toch genoeg gemotiveerde, niet zeurende en contant betalende klanten met goed opgevoede dieren langs geweest om het dan toch nog net de moeite waard te maken.

goh laat ik nou altijd en contant betalen en tevreden zijn over mijn DA die toch niet achterlijk duur is, zie hierboven de prijs.
In de praktijk is 90% van de mensen die klaagt over de kosten van de behandeling/medicatie toch niet het klanttype waar we op zitten te wachten. Die mogen van mij inderdaad naar de goedkopere dorpsdierenarts verdwijnen en dan nooit meer terugkomen
getver....wat een instelling je zal weinig klanten hebben denk ik zo.
Het is vele malen prettiger werken met eigenaren die zowel qua inkomen als algemene ontwikkeling boven gemiddeld scoren. Bovendien hebben die aanzienlijk minder vaak kneus dieren als bulletjes, chihuahuas, doggen en reuze rassen of raskatten als huisdier
volgens mij ben je zo gefrusteerd als maar kan, wat een instelling zeg, ben blij dat jij niet in mijn stad zit, trouwens met een grote boog er om heen.

volgens mij scoor je niet zo hoog qua intelligentie

ArtsvoorDieren
Berichten: 15
Lid geworden op: 18 jun 2011 01:52

Re: Tarieven,behandeling en facturering van dierenartsen !!

Ongelezen bericht door ArtsvoorDieren »

boertje van buuten schreef: Misschien is het tijd voor een carriereswitch.
Het was een reactie op iets wat je je zelf had aangehaald, boertje.
Dat ik een andere opleiding had gekozen als ik het over zou kunnen doen, is voor mij iets anders dan nu in deze fase van mijn leven nog een verandering van loopbaan. Maar het spijt me als dat niet duidelijk over kwam, het was een erg lange lap tekst.

boertje van buuten
Berichten: 218
Lid geworden op: 26 feb 2011 12:41

Re: Tarieven,behandeling en facturering van dierenartsen !!

Ongelezen bericht door boertje van buuten »

In de praktijk is 90% van de mensen die klaagt over de kosten van de behandeling/medicatie toch niet het klanttype waar we op zitten te wachten. Die mogen van mij inderdaad naar de goedkopere dorpsdierenarts verdwijnen en dan nooit meer terugkomen

Bovenstaande bevestigt mijn idee dat bij sommige dierenartsen alles om geld draait en niet om dierenliefde! In tegenstelling tot wat juist deze dierenartsen beweren.

Gesloten