LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

witte angora
Berichten: 31229
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Net wat tuinhout naar de gemeentewerf gehad. Man man man... Er stond me een rij...

Gelukkig liep er een medewerker in de rondte om uitleg te geven. 'Dit valt nog mee, vanmorgen om 8.00 uur stonden er 23 te wachten', zegt hij. :shock:

Punt is: Er mogen er maar 2 tegelijk op de werf, vanwege Corona. Een hoop mensen dachten, omdat ze verder weinig te doen hebben, dat ze dan maar de schuur, de tuin en de zolder op moeten ruimen, en dat brengt dus alles tegelijk naar de werf. Het is inmiddels zover dat de verbrandingsovens het een dezer dagen niet meer aan kunnen. En dan heb je van die mensen die met één zakje naar de werf gaan, om er even uit te zijn. Dat is dan 'noodzakelijk'. Er kwam er een met een leeg verfblik op de fiets aanrijden; hij mocht niet voor, jammer voor hem, maar wel terecht. Dan heb je ook nog de teutebellen die de hele dag niks anders te doen hebben, en uren nodig hebben om de auto leeg te krijgen. Maar die zijn er eigenlijk altijd wel. Maar met maximaal 2 op de werf schiet dat niet op.

Heb bijna anderhalf uur moeten wachten, net voor sluitingstijd kon ik er op. En dat was nog krap ook, twee medewerkers gaven me eigenlijk al geen kans meer. Toch de gok gewaagd, had nog 6 minuten. Had er 3 nodig, dus de vrouw achter me, die al 2 x eerder tevergeefs aankwam, kon er ook nog net op.

Dit is het leven van nu. Wen er maar aan.

Lady1234
Berichten: 27348
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat is al weken aan de gang bij de stort van de gemeente. Alle zolders, kelders en schuren worden opgeruimd.

Maar ja, u gaat ook, niemand blijkbaar wachten op de ophaaldienst.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Kun je nagaan hoeveel " overbodige troep " men kennelijk in zijn leven verzameld heeft. :lol:
Dat alles komt nu tevoorschijn.
Eerder en vaker je huis " kuisen " , dát kan men er van leren :D .
Ik roep al jaren : minimaliseren, minimaliseren!
Dat geeft toch rust , lege opgeruimde zolders, kelders, garages en schuurtjes.
En hier komt nog gewoon " de stort " op afspraak. Ik dacht dat je ze 6x per jaar gratis mag laten komen.

witte angora
Berichten: 31229
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Lady1234 schreef:
08 apr 2020 19:35
Dat is al weken aan de gang bij de stort van de gemeente. Alle zolders, kelders en schuren worden opgeruimd.

Maar ja, u gaat ook, niemand blijkbaar wachten op de ophaaldienst.
Ik ga een keer of 3, 4 per jaar. En dat was vandaag niet anders, dat was afval uit de tuin dat hoe dan ook weg moest.

Hoe het er normaal aan toe gaat weet ik nog wel uit de tijd dat ik bij de kringloopwinkel werkte. Ik had iedere week een half uur nodig om een bus met 4 m3 rommel leeg te krijgen, ongesorteerd dus. Dan weet je wel wat aanpakken is, en je weet wel wat er op de werf rond loopt.

BL2
Berichten: 4885
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door BL2 »

Met 938 slachtoffers op 1 dag gaat het Verenigd Koninkrijk Italië en Spanje snel achterna.

Schijnbaar hebben we hier in NL nog een tamelijk zachtaardige variant. Als je ziet hoeveel mensen 1,5 meter nog steeds verkeerd inschatten, het is meer dan de helft.
De veiligheidsmedewerker van de Gamma welke karretjes uitgeeft doet dat op 50 cm afstand van iedereen, de AH meisjes van de servicebalie stonden elkaars haar te ontvlooien !

witte angora
Berichten: 31229
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Wat ik merk is inderdaad dat een hoop mensen onzeker zijn in het verkeer. Drukker, meer onvoorspelbaar. Er was vanmiddag sowieso aanzienlijk meer fietsverkeer dan ooit. Geen mensen die bij elkaar hoorden, maar dusdanig druk dat inhalen (twee auto's kunnen elkaar riant passeren, met een fietser erbij kan wel, maar zelden verstandig) simpelweg niet verantwoord was. Het zou te lang duren voor je voorbij de voorste was. Ik krijg toch het idee dat mensen vandaag iets hadden: 'aankomend weekend mag het niet, dus nu is de kans'. En het was ook prima weer.

Maar ook bij de Praxis, moest een nieuw 'vuistje' halen, veel onzekere blikken bij het publiek, beetje draaien en dralen, onvoorspelbaar. Mensen wisten niet goed wat ze moesten, en ze wisten nog minder hoe ze op anderen moesten reageren, lijkt het wel.

Blij dat ik weer thuis was. Morgen weer verder met de bestrating ophogen. Daarmee was ik overigens al in het najaar begonnen, ruim voor Corona.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik kom al weken de deur niet echt meer uit, met uitzondering van, tot nú toe , 3x boodschappen halen en zo nu en dan fietsen.
Ik ben flink mijn huis aan het poetsen ( geweest ) en begin vd week aan de tuin.
Tot nu toe hou ik dit wel vol , maar ik heb misschien makkelijk praten .
Geen behoefte aan drukte bij tuincentra o.i.d.
Ik wil absoluut niet besmet worden.
Maar ik realiseer mij heel erg goed dat dit niet zo makkelijk is voor velen, zeker met ( kleine) kinderen in huis of bv als mantelzorger of als je " gewoon " naar je werk moet.

En ik mag er toch op hopen dat men niet met dit prachtige weer de maatregelen aan zijn laars gaat lappen?

witte angora
Berichten: 31229
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Dat laatste gaat er wel op lijken. Het is niet zozeer dat mensen de regels aan de laars lappen; het is gebruik maken van de vrijheden die er nog wél zijn. Alleen is het hier te druk. Er wonen teveel mensen. En als dat allemaal tegelijk op zo'n doorgaande weg moet rijden, dan wordt het wat krapjes. En het verkeer verbieden is geen optie, er wonen ook nog een paar honderd mensen langs die weg.

angel1978
Berichten: 11137
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Schijnbaar hebben we hier in NL nog een tamelijk zachtaardige variant.
Pardon? Wil je nu gaan beweren dat wij als enige een andere variant van dit virus gekregen hebben en het helemaal niet uit Italië komt?
Of is het gewoon lastig om toe te geven dat maatregelen geholpen hebben?

Erthanax
Berichten: 9840
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Erthanax »

Obelix1 schreef:
08 apr 2020 19:12
Zeg je hier nu eigenlijk dat die fantastische regering selectief beschermt en de eilanden die wel besmettingen hebben gewoon links hebben laten liggen?
Welke eilanden hebben dan besmettingen, bron graag.
Omdat u het niet aan iemand in het bijzonder vraagt, heb ik het antwoord maar opgezocht: Volgens de website covid19.cv van de Kaapverdiaanse overheid zijn er in totaal 7 besmettingen:
4 op Boa Vista
2 op Santiago
1 op São Vicente

Ik neem aan dat u dat ook wel wist.

Op diezelfde website lees ik overigens ook (in de lichtelijk kromme vrrtaling van Google)
Het is in die zin dat de president van het Nationaal Instituut voor Volksgezondheid, Maria da Luz Lima, deze maandag 6 april een beroep deed op de hele bevolking om te voldoen aan preventieve maatregelen, met name sociale afstand. Dit komt omdat er volgens haar informatie is geweest over het houden van feesten, het bijwonen van begrafenissen van meer dan het aanbevolen aantal personen en die de preventiemaatregelen tegen covid19 niet ondersteunt.
Het lijkt erop dat mevr. da Luz Lima iets minder vertrouwen heeft in het naleven van de maatregelen.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Na morgen zal de USA meer doden door Corona hebben dan Spanje. Met pasen vermoedelijk meer dan Italië.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door tttlocke »

Logisch.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Hoe kan men nu optimistisch zijn over de mindere toename op de IC .s ?
Er overlijden meer en meer en aan de lopende band ouderen in de tehuizen die dus de IC.s niet eens gehaald hebben!
Wat zeggen die cijfers nou helemaal??
En vooral niet die mensen vergeten die nu niet naar het ziekenhuis ( kunnen ) gaan ; welke gevolgen zal dat wel niet hebben?
Wat een treurnis :cry:

Lady1234
Berichten: 27348
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En wat als die IC bedden leegraken door het overlijden van de mensen die daar in lagen?

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Ik denk tenslotte nog gelukkig dat bejaarden huizen allemaal gesloten zijn en ouderen daarom langer gedwongen thuis moeten blijven. Vooral in die bejaardentehuizen nog veel minder medische zorg.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Zeker waar, minder écht verpleegkundigen ook.
Verzorgingshuizen en verpleeghuizen zijn er nog zat , Theo.
Mensen overlijden daar aan de lopende band nu.
40% vd mensen in de verpleeghuizen is nu besmet :shock: .
Dus bijna de helft.

En zijn zeker ook veel ouderen thuis, maar die zijn relatief gezond en blijven veelal nu binnen denk ik.

16again
Berichten: 16216
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

Lady1234 schreef:
08 apr 2020 15:28
BL2 schreef:
08 apr 2020 15:21
Het RIVM meldt 147 nieuwe Nederlandse Corona slachtoffers erbij en 308 patienten moesten worden opgenomen.
Wat is eigenlijk het nut van deze vermelding. Iedereen ziet of hoort toch het nieuws, of krijgt die push berichten?
De dagelijkse cijfers van onze correspondent in Kaapverdië vind ik nog nuttelozer.

Nijogeth
Berichten: 10211
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Nou, de reden dat mensen positief zijn over de afname op de IC is simpel. De maatregelen zijn genomen om ervoor te zorgen dat de IC's zo min mogelijk overbelast worden en het daarom uit te spreiden. Aangezien ik om me heen merk dat de meeste ondertussen wel een beetje klaar zijn met die maatregelen en ondertussen wel weer richting normaal willen, snap ik dat er optimisme is bij die cijfers.

witte angora
Berichten: 31229
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Voorlopig zijn we anders nog niet van die maatregelen af. Het beeld is nu dat het aantal opnames en overledenen stabiel is. Maar het moet juist naar beneden, om maatregelen te kunnen versoepelen. Dat optimisme deel ik zelf niet.

Dat veel mensen het intussen zat zijn is hier in de omgeving goed te merken. Je ziet de verdwazing in de ogen van de mensen, als gevolg van te weinig sociaal contact en teveel onzekerheid. Je merkt ook dat mensen 'ontsnappingsroute's', proberen te zoeken: Een 'uitje' is met één zak vuilnis anderhalf tot twee uur bij de gemeentewerf in de rij gaan staan. Hebben ze geen containers meer bij huis? Of ondanks de rij met één verfblik op de fiets naar de werf tijden, denken dat ze er wel even voor mogen. Mensen zijn het thuis zitten duidelijk zat.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door sjohie »

Obelix1 schreef:
08 apr 2020 16:50
tttlocke schreef:
07 apr 2020 17:18
Obelix1 schreef:
07 apr 2020 16:59
Santo Antão Corona vrij, 0,0 doden geen opname`s. Gewoon Spic en Span ook weer vandaag, al weken lang. Mijn doelstelling is ruim en breed bereikt, mis mijn hond wel in Africa en we kunnen er niet heen.
Stoere praat.
Dat deden er wel meer.
Moesten ze later toch een beetje bijstellen.
Bijstellen? Een beetje? klopt, wordt niet anders gedaan.

Mensen die besmet zijn geweest met het coronavirus en milde klachten hadden, zijn daarna niet automatisch immuun. RIVM-baas Jaap van Dissel zei woensdag in een briefing in de Tweede Kamer dat er een groep is die mogelijk geen immuniteit opbouwt na milde coronaklachten

Heel Nederland dacht van wel, maar moet de realiteit toch bijstellen zegt Jaap. Dus het virus moet eerst goed hebben huis gehouden zodat je op de I.C. komt te liggen, knap je daar van op krijg je het certificaat ,,virus bestendig deel 1,,

Jongens, wat ben ik blij dat op Santo Antào en de andere eilanden de pleuris niet uitbreekt, we willen alleen immuun worden door de vaccinatie. Vandaag alles kalm hier, de regering helpt de mensen in donkere tijden. Electra, water, telecom facturen hoeven niet betaald te worden en de winkels blijven open voor levensbehoeften.

Veel respect voor deze regering die de mensen beschermen voor dit vreselijke virus. En de economie ....ach stond toch op een laag pitje, Kaapverdianen/Afrikanen weten niet beter om te overleven. Ik leer er enorm van in ieder geval, het laat de andere kant van het leven zien.
We zijn hier allemaal solidair aan de ouderen die velen kinderen hebben opgevoed, voor mij en mijn vrouw komt die tijd ook, en dan staan familie en kinderen vanzelfsprekend voor ons klaar.

Ja, culturen verschillen enorm.
Ik denk dat jij als rijke westerse (blanke?) inwoner nou niet echt representatief bent voor Kaapverdië, het na Sierra Leone armste land van het Afrikaanse continent, met ~30% van de inwoners levend onder de armoedegrens van de VN, nog voor dat de grootste component van de economie, het toerisme, implodeerde. En zonder die toeristen is de afzetmarkt voor de visvangst ook een stuk kleiner. En zonder het geld van die rekeningen die niet betaald hoeven te worden, zal die infrastructuur het ook niet lang meer houden, veel onderdelen moeten namelijk van buiten Kaapverdië komen, betaald worden in harde dollars en euro's.

Overigens zijn de eerste Corona gevallen ook al op de Kaapverdische eilanden geconstateerd, dus binnenkort kan je onvrijwillig beide aanpakken, dus tussen hoe ze het daar doen, en "wij" hier in Nederland, vergelijken.

Gesloten