Huiskamer

Lees de huisregels goed door voordat je berichten op het forum van Radar plaatst.
witte angora
Berichten: 31984
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

Onkruid71 schreef:
26 sep 2024 10:42
witte angora schreef:
26 sep 2024 10:33
Ik zou alles onder de 16 verbieden zich op iets anders voort te bewegen dan rolschaatsen of een step. Veel overzichtelijker.
Ja in steden en in de Randstad is dat makkelijk te doen, vaak is alles dichterbij, maar in het noorden van Nederland is alles slechter geregeld.
Je snapt echt niet wat ik bedoel, hè? :mrgreen:

kuklos
Berichten: 10132
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door kuklos »

In de telegraaf van gisteren werd dit probleem ook al onder de aandacht gebracht. Zowel de producenten van Fatbikes als minister Madlener (PVV) gaven aan dat enkel de fatbike aanpakken niet helpt. Beiden pleiten om een helmplicht in te stellen voor alle elektrische fietsen en ook de leeftijdsgrens en snelheidsbeperking voor alle elektrische fietsen in te voeren.

Ik sluit me aan bij het harder aanpakken zoals Cro ook al schreef. Toch een opgevoerde elektrische fiets? Direct inleveren en verbeurd verklaren.


Nijogeth
Berichten: 10549
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Mijn idee zou zijn om landelijk een netwerk aan te leggen waar de gashendel wel opengetrokken mag worden, zodat langere afstanden met elektrische fietsen afleggen wel interessant wordt. Maar met kenteken en dat zodra je van het gebaande pad afgaat, dat er dan ook gehandhaafd wordt.

Want ergens is het gewoon ontwikkeling waar we wat mee kunnen. Het is groen, iedereen kan een fiets besturen en je maakt de afstanden haalbaar in een groter groeiende wereld.

Lowieze
Berichten: 6876
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lowieze »

Nijogeth schreef:
26 sep 2024 11:46
Mijn idee zou zijn om landelijk een netwerk aan te leggen waar de gashendel wel opengetrokken mag worden, zodat langere afstanden met elektrische fietsen afleggen wel interessant wordt. Maar met kenteken en dat zodra je van het gebaande pad afgaat, dat er dan ook gehandhaafd wordt.

Want ergens is het gewoon ontwikkeling waar we wat mee kunnen. Het is groen, iedereen kan een fiets besturen en je maakt de afstanden haalbaar in een groter groeiende wereld.
‘Iedereen kan een fiets besturen’ vind ik dan weer wat teveel gezegd 😀
Als ik hier ouderen zie racen op een elektrische fiets, dan heb ik toch sterk het idee dat ze niet weten hoe ze met die fiets moeten omgaan en verkeersregels schijnen ze al helemaal niet te kennen. Elke week wel raak met (bijna) ongelukken.

angel1978
Berichten: 11256
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door angel1978 »

Nijogeth schreef:
26 sep 2024 11:46
Mijn idee zou zijn om landelijk een netwerk aan te leggen waar de gashendel wel opengetrokken mag worden, zodat langere afstanden met elektrische fietsen afleggen wel interessant wordt. Maar met kenteken en dat zodra je van het gebaande pad afgaat, dat er dan ook gehandhaafd wordt.

Want ergens is het gewoon ontwikkeling waar we wat mee kunnen. Het is groen, iedereen kan een fiets besturen en je maakt de afstanden haalbaar in een groter groeiende wereld.
handhaven bij elke afrit is natuurlijk onuitvoerbaar. Naast dat je niet zoveel controleurs kunt hebben zul je toch ook echt van het pad af moeten om thuis te komen en kun je het opendraaien van de hendel zo verbergen dat niemand het door heeft. Dan krijg je hetzelfde effect als nu met de skinny-bike.

Hoewel niet het meest populair zie ik alleen iets in het verplicht stellen van een fietshelm voor alle voertuigen die aangedreven worden ( op welke manier dan ook ). Dan tref je ook de gewone elektrische fiets, maar volgens mij is hier al snel iedereen aan gewend. Veel ouderen zie ik er al mee en ook onder wielrenners was het vroeger een ding, maar tegenwoordig eigenlijk helemaal niet meer ( en het is niet eens verplicht maar vrijwillig ).

Dan heb je de keuze tussen zonder helm op een 'gewone' fiets of met helm op een aangedreven exemplaar.
Alles wat harder kan dan 25 of met motor die werkt met een 'gas'hendel is een brommer en mag pas vanaf 16 met helmplicht en kenteken. Elektrische hulpmotor zou ik op 12 jaar zetten ( overgang van PO naar VO ) omdat dan de afstanden groter worden, maar wel met helm dus.

En ja, dan zullen er nog pubers zijn die proberen hier onderuit te komen door een fiets op te voeren, maar die moet je dus met controles proberen te pakken en zwaarder straffen. Ze hebben in ieder geval een helm op (dat is visueel meteen zichtbaar) en dus eenvoudiger te handhaven. De vraag is of ze een helm op gaan doen :wink:
Laatst gewijzigd door angel1978 op 26 sep 2024 12:02, 1 keer totaal gewijzigd.

ZeerPrivé
Berichten: 6063
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Lowieze schreef:
26 sep 2024 11:56
‘Iedereen kan een fiets besturen’ vind ik dan weer wat teveel gezegd 😀
Als ik hier ouderen zie racen op een elektrische fiets, dan heb ik toch sterk het idee dat ze niet weten hoe ze met die fiets moeten omgaan en verkeersregels schijnen ze al helemaal niet te kennen. Elke week wel raak met (bijna) ongelukken.
Oh jee, Lowieze wat zeg je nou?! :shock: Het wachten is nu op reacties over hoe jongeren racen op hun e-bike.

Lowieze
Berichten: 6876
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lowieze »

ZeerPrivé schreef:
26 sep 2024 12:00
Lowieze schreef:
26 sep 2024 11:56
‘Iedereen kan een fiets besturen’ vind ik dan weer wat teveel gezegd 😀
Als ik hier ouderen zie racen op een elektrische fiets, dan heb ik toch sterk het idee dat ze niet weten hoe ze met die fiets moeten omgaan en verkeersregels schijnen ze al helemaal niet te kennen. Elke week wel raak met (bijna) ongelukken.
Oh jee, Lowieze wat zeg je nou?! :shock: Het wachten is nu op reacties over hoe jongeren racen op hun e-bike.
Ik woon in een wijk waar, naar verhouding, veel 65-plussers wonen, dus dan zie je nogal wat qua stunts.
Met een noodgang rechts passeren terwijl je zelf bij een voorrangsweg staat te wachten om over te steken. En dan maar roepen: sorry, sorry, was niet de bedoeling. Die meneer kon blijkbaar de rem niet vinden 😀
Een mevrouw in een fietsgroepje reed zo de voorrangsweg op. Op de waarschuwing dat zij moest stoppen riep ze: ja, die auto’s wachten wel hoor.

Nevyn
Berichten: 1366
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nevyn »

Alles wat verplicht wordt is in den beginne een grote aversie tegen, bijvoorbeeld de helmplicht ingevoerd januari 1972 .
En er zullen ook altijd mensen proberen de mazen van de wet te omzeilen. Nu schelden, de brommer opvoeders uit de jaren 70/80 op de jeugd op een opgevoerde fat bike.
En ik weet de antwoorden komen van toen moest je 16 zijn, nou ik reed op mij 12e al op een brommer door het dorp.

Cro
Berichten: 2146
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Cro »

Dat is inderdaad ook een groep waar het soms voor uitkijken is, een andere groep die ook nog wel eens voor gevaarlijke situaties wil zorgen zijn de ouders, vaak moeders, op de bakfiets die drukker zijn met hun kroost in de bak dan met op het verkeer letten.

ZeerPrivé
Berichten: 6063
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Lowieze schreef:
26 sep 2024 12:08
Ik woon in een wijk waar, naar verhouding, veel 65-plussers wonen, dus dan zie je nogal wat qua stunts.
Met een noodgang rechts passeren terwijl je zelf bij een voorrangsweg staat te wachten om over te steken. En dan maar roepen: sorry, sorry, was niet de bedoeling. Die meneer kon blijkbaar de rem niet vinden 😀
Een mevrouw in een fietsgroepje reed zo de voorrangsweg op. Op de waarschuwing dat zij moest stoppen riep ze: ja, die auto’s wachten wel hoor.
Eigenlijk wat je ook ziet bij scootmobiel gebruikers. Verkeersregels lijken ook voor die groep niet te tellen. Je snelheid aanpassen op de stoep? Nooit van gehoord. Niet tegen het verkeer in? Nooit van gehoord.

Ken 2 80+ e-bike gebruikers die in een paar jaar tijd meerdere keren op de SEH terecht zijn gekomen omdat zij niet zo behendig zijn als zij zelf inschatten (voorbeeld korte draai maken, oeps ging niet goed).

Van mij mag een helmplicht ook ingevoerd gaan worden voor alle e-bike gebruikers.

ZeerPrivé
Berichten: 6063
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Nevyn schreef:
26 sep 2024 12:14
Alles wat verplicht wordt is in den beginne een grote aversie tegen, bijvoorbeeld de helmplicht ingevoerd januari 1972 .
En er zullen ook altijd mensen proberen de mazen van de wet te omzeilen. Nu schelden, de brommer opvoeders uit de jaren 70/80 op de jeugd op een opgevoerde fat bike.
En ik weet de antwoorden komen van toen moest je 16 zijn, nou ik reed op mij 12e al op een brommer door het dorp.
Maar dan heb je het wel over zo'n 60 jaar geleden en dan ook nog eens in een dorp. Als ik foto's uit die tijd van DH zie, kon je nog rustig spelen midden op de straat en dan gaat het dus over een stad.

Nijogeth
Berichten: 10549
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

angel1978 schreef:
26 sep 2024 11:57
handhaven bij elke afrit is natuurlijk onuitvoerbaar. Naast dat je niet zoveel controleurs kunt hebben zul je toch ook echt van het pad af moeten om thuis te komen en kun je het opendraaien van de hendel zo verbergen dat niemand het door heeft. Dan krijg je hetzelfde effect als nu met de skinny-bike.
Je zou natuurlijk ook alleen bepaalde soorten fietsen kunnen goedkeuren, waarbij je dus bijvoorbeeld gaat werken met een systeem dat automatisch aan en uitgaat op het moment dat je die snelstrook op of af gaat.

Het probleem met de fatbikes wordt in elk geval niet opgelost door ze illegaal te maken of een helmplicht te doen. Want als je nu al niet kan handhaven, gaat het dan ook niet lukken.

Misschien zou het helpen als fietsers geen beschermde status meer hebben zodra er een motortje op zit. Als je dan schade veroorzaakt door je niet aan de verkeersregels te houden, dat je dat ook financieel gaat voelen.

DeZevendeHenk
Berichten: 888
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

J. Deltoer schreef:
25 sep 2024 19:45
Dat soort mensen, die alleen maar kunnen tieren en schelden zijn vooral heel zielig.
Maar mensen die openlijk toegeven hun medemensen te pesten verdienen toch gewoon uitgescholden te worden, en dan kom je nog goed weg op een forum achter je toetsenbord want als je dat op straat doet gebeuren er wel andere dingen. Ik snap ook niet dat je het zielig vindt, je gedraagt je namelijk niet alsof je het zielig vindt, je gedraagt je alsof je het niet kan verkroppen dat anderen je een eikel vinden.

angel1978
Berichten: 11256
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door angel1978 »

Je zou natuurlijk ook alleen bepaalde soorten fietsen kunnen goedkeuren, waarbij je dus bijvoorbeeld gaat werken met een systeem dat automatisch aan en uitgaat op het moment dat je die snelstrook op of af gaat.
Een systeem? Net zo'n systeem als dat wat het vermogen van de elek. fiets beperkt tot 25km/h? Hoe lang zit dat erop denk je voordat het omzeilt kan worden? Dan heb je een dure investering gedaan om het mogelijk te maken en is het effect 0.
Het probleem met de fatbikes wordt in elk geval niet opgelost door ze illegaal te maken of een helmplicht te doen. Want als je nu al niet kan handhaven, gaat het dan ook niet lukken.
Het idee van de helmplicht is dat ze een stuk minder populair zullen worden onder de jeugd die nu het probleem veroorzaakt. Ze zijn van de snorfiets naar de fatbike gegaan omdat je daar geen helm voor op hoeft. Door ook daar de helm te verplichten haal je die populariteit weg en elk ander alternatief ( behalve de gewone fiets zonder ondersteuning ) moet daar ook aan voldoen. Daarnaast is de helmplicht veel eenvoudiger te controleren en handhaven ( dat lukt bij andere voertuigen met helmplicht ook prima ).
Misschien zou het helpen als fietsers geen beschermde status meer hebben zodra er een motortje op zit. Als je dan schade veroorzaakt door je niet aan de verkeersregels te houden, dat je dat ook financieel gaat voelen.
Dat helpt bij pubers die nu het probleem veroorzaken natuurlijk helemaal niets. Daarmee raak je alleen de rustig fietsende oudere en volwassene die ineens vogelvrij verklaard wordt. De jeugd met een fatbike die is opgevoerd heeft nu ook al geen beschermde status ( een illegale fatbike met gashendel en/of opgevoerd wordt door een verzekeringsmaatschappij ook niet geaccepteerd als beschermd.

Nijogeth
Berichten: 10549
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Een systeem zoals bepaalde bedrijven met heftrucks hebben, zodat ze binnen maar 5km/u kunnen, maar 15km/u op het ruimere buitenterrein. Dan kun je vervolgens ervoor kiezen hoe je dat gaat invullen met controles of er gewoon voor gaat zorgen dat de systemen veel moeilijker te kraken zijn (de reden dat veel gewone elektrische fietsen niet zo opgevoerd worden, maar fatbikes wel).

Je gaat me niet vertellen dat jongeren die nu al op een elektrische fiets deze gaan laten staan als ze helm op moeten. Nee, die doen ze op en vervolgens voeren ze de fiets op en gaan alsnog met 50 per uur rondcrossen.

En zoals door meerderen hier is gesteld, hebben veel ouderen op de elektrische fiets ook de neiging niet met dat ding om te kunnen gaan.

Daarnaast vind ik het belachelijk te stellen dat mensen vogelvrij worden verklaard omdat ze zich ineens aan de verkeersregels moeten houden als ze ook aan het fietsen zijn.

Nijogeth
Berichten: 10549
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Meneer Deltoer, heeft u net zo genoten als ik heb van die geweldige wedstrijd in Amsterdam, waar de Turken van het kastje naar de muur werden gestuurd en uiteindelijk met 4-0 naar huis werden gestuurd?

Arizonakid
Berichten: 1240
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Arizonakid »

De oplossing is heel simpel, helmplicht voor alle electrische fietsen, steps, bakfietsen en weet ik veel. De aantrekkingskracht van de fatbike is juist hetbfeitbdatnje geen helm ophoeft, net als op al diebrare kleine electrische fietsjes en stepjes.

Plaats reactie