Huiskamer

Lees de huisregels goed door voordat je berichten op het forum van Radar plaatst.
scharrelschipper
Berichten: 1886
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

Nijogeth schreef:
06 okt 2024 19:59
Het is ook niet heel fijn, maar die mate van pittigheid vind ik wel lekker om te eten. Tabasco dat doet me niet heel veel. Ik heb zelf de pittigste variant daarvan staan en gebruik deze regelmatig, maar die is qua pittigheid ook niet heel erg.
Probeer eens harissa(weet niet of ik het goed schrijf).
Is wel pittig.

scharrelschipper
Berichten: 1886
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

Erthanax schreef:
06 okt 2024 21:22
Dat hoef je echt niet te spijten hoor, integendeel. Zelf eet ik ook steeds minder vlees, alleen nog met veel sterren. Vis alleen als-ie gevangen is (Weet je wat zo lekker is? Verse vis! — van de Amazing Stroopwafels, als ik me niet vergis) en van de visboer, nooit kweekvis of van die enge bakjes uit de supermarkt. Gerookte paling en foie gras vind ik nog steeds heel, heel erg lekker, maar ik eet het nooit meer. Ik krijg dan geen last van een branderig spijsverteringsstelsel, maar van mijn geweten.
Ik had een vriend (rip) die de paling zelf ving en rookte; nooit lekkerder gegeten.

Nijogeth
Berichten: 10593
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

scharrelschipper schreef:
06 okt 2024 22:13
Nijogeth schreef:
06 okt 2024 19:59
Het is ook niet heel fijn, maar die mate van pittigheid vind ik wel lekker om te eten. Tabasco dat doet me niet heel veel. Ik heb zelf de pittigste variant daarvan staan en gebruik deze regelmatig, maar die is qua pittigheid ook niet heel erg.
Probeer eens harissa(weet niet of ik het goed schrijf).
Is wel pittig.
Je schrijft het goed. Harissa is best lekker, maar eigenlijk niet zo pittig. Qua pittigheid (wat men aanduidt in scoville) vergelijkbaar met een jalapeno peper, ongeveer 4000-5000 scoville. Ter vergelijking, gewone Tabasco zit tussen de 3000 en 4000 in, de hete variant die ik heb zou tussen de 7000 en 8000 scoville moeten zitten. De pepers die ik in mijn leven al heb gehad, die mij bevielen als in de ideale pittigheid, dat waren de Habanero, Madame Jeanette en de Scotch Bonnet (allen 100.000-350.000). Het feit dat die rating zo uiteen lopen heeft met verschillende meetmethoden te maken voor de verschillende stoffen die het pittige veroorzaken. Daarnaast geldt zeker voor pepers, dat er verschil zit tussen de verschillende delen van de peper en de rijpheid. Zo zijn rijpere pepers vaak pittiger (groen is dus vaak onrijp en minder pittig).

Soms heb ik de neiging ze gewoon in stukjes te hakken en door het gerecht te doen. Maar soms maak ik er zelf een sausje mee en dan doe ik de volledige peper samen met de rest in de blender en gaat het zo door het gerecht heen. Persoonlijk heb ik weinig verschil gemerkt in de sterkte, maar het voordeel van de laatste methode is dat ik niet eerst 120x mijn handen moet wassen voor ik mijn lenzen uit doe. Als je ze in stukjes hakt, dan is de kans groot dat je wat aan de handen krijgt en dat wil ik niet in mijn ogen. Zo sadistisch ben ik nu ook weer niet.

Nijogeth
Berichten: 10593
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Trouwens nog even over de paling. Paling is in Nederland de grootste kweekvis qua aantallen. Echter zijn dit gewoon in het wild gevangen palingen, omdat palingen niet voortplanten in gevangenschap. Dat en de verbeterde kwaliteit van het zoete water in Europa (het fosforgehalte is flink gedaald door de jaren heen) zorgen ervoor dat de hoeveelheid palingen drastisch afnemen. Aangezien het nog steeds een delicatesse is kan de paling (niet alleen de Europese, maar ook de Japanse en Amerikaanse paling) zomaar gaan uitsterven in de komende eeuw.

Plaats reactie