Huiskamer

Lees de huisregels goed door voordat je berichten op het forum van Radar plaatst.
Thijs124
Berichten: 1429
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Ik wacht op Temu
Al een paar dagen stilstand nieuwe zijderoute douane Belarus Polen.
Eerst
Border EU
In queue for entry document processing
Nu al 2 dagen.
Custom seizure - Custom Transit
De trein moet omgeladen worden. Eerder in Kazachstan is dat ook gebeurd. Rusland en Belarus hebben grotere spoorbreedte.

Nijogeth
Berichten: 10632
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

juliomariner schreef:
14 okt 2024 13:58
Ik heb nog geen vreemde spioneerapps ontdekt, wel kan ik bepaalde apps die ik eigenlijk niet gebruik eraf gooien, verdacht?
Nee hoor, als je de standaard Android software hebt, dan staat er in principe niets vast op. Helaas doen veel verkopers hier in het westen er gewoon bloatware op zetten, om zo te proberen mensen van die diensten gebruik te laten maken. Koop je echter een simpel systeem dat alleen de standaard Android draait, dan staat er vaak alleen een playstore en wat dingen als een agenda, klok, berichten, telefoonboek. Veel Chinese producenten nemen niet de moeite een aangepaste Android OS te gebruiken en gebruik gewoon de stock versie

Jablan
Berichten: 6218
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Jablan »

Nijogeth schreef:
13 okt 2024 23:09
Misschien moeten we het hele treinsysteem in Nederland eens op de schop gooien. Het is duur, niet echt snel en oncomfortabel. Er zullen vast wel wat knappe koppen zijn die een manier kunnen bedenken waarop de treinen sneller kunnen rijden en tegen een betere prijs. Misschien kunnen we net als in Japan de verliesgevende routes omturnen tot publiekstrekker, waarbij je bijvoorbeeld een museum in de trein hebt, een wijnproeverij kan doen of zoiets. Waardoor je ook dagjesmensen kunt trekken en die lege trein vol krijgt. Dat eeuwige geklaag dat mensen niet met de trein willen en de prijzen vervolgens maar weer omhoog gaan, daar ben ik wel een beetje klaar mee. De NS weet heel goed dat ze verschrikkelijk duur zijn, waardoor de trein niet eens een goed alternatief is voor mensen die zelf een auto hebben.
Eens. Ik pak een paar woorden van jouw eruit met mijn gedachten erbij.

Duur. Klopt. Vol tarief retour 2e klas naar Amsterdam Centraal is nu de helft duurder dan de benzine op dezelfde afstand. Zelfs met korting is het nog steeds duurder.

Niet echt snel. Hangt van het moment af. Als er een echte spits is en de Randstad volloopt, dan is de trein ongeveer even snel als de auto. Voor de rest is de trein duidelijk langzamer, zelfs met de max van 100 km overdag op de A-wegen.

Oncomfortabel. Dat zal persoonlijk zijn. Van weinig naar veel comfort bij mij: metro, tram, bus, trein, lange afstands trein.

Sneller rijden 1. Alleen op zandgrond. Zwolle - Kampen kreeg bovenleiding en de snelheid zou van 100 naar 140 gaan. Dat is heel snel weer teruggedraaid, omdat de spoorbaan niet stabiel genoeg is voor hogere snelheden. De lijn ligt op veengrond. Rond Alphen aan den Rijn is de instabiele veengrond zelfs reden voor ProRail om alleen enkeldekstreinen toe te laten, dubbeldekstreinen zijn te zwaar.

Sneller rijden 2. Dat vraagt geld. Minstens voor inhaalsporen op sommige stations, eerder spoorverdubbeling. Dan kan Utrecht - Den Haag in een half uur tegen 38 minuten nu. Intercity's rijden langzamer dan mogelijk is, zodat er meer capaciteit is. Slim? Nee, korte termijn denken.

Lege treinen vol krijgen 1. Een wijnproeverij in de trein naar Stavoren of Roodeschool is zeker wat voor Arriva om uit te testen. Mag ook een restaurant zijn.

Lege treinen vol krijgen 2. Corona, prijzen, werkzaamheden en de contracten van NS. Heel ongemerkt rijdt NS met behoorlijk wat subsidie. Stoptreinen met subsidie van de provincie, daarnaast extra geld van de landelijke overheid voor o.a. elke tien minuten een trein. Alleen zorgt het thuiswerken voor lege treinen op 3 van de 5 werkdagen. De storingen plus vele werkzaamheden van ProRail hebben de keuze-reiziger weggejaagd. Pas wanneer de trein weer bekend staat als een betrouwbaar vervoermiddel, komen de reizigers terug. Daarvoor heb je een paar jaar zonder werkzaamheden en storingen nodig. Momenteel bijna een utopische gedachte.

Lege treinen vol krijgen 3. Het netwerk. Het aantal directe verbindingen is fors minder geworden en elke overstap meer zorgt voor 10% minder reizigers op die route. Vanuit Arnhem wel tot 4x per uur naar Schiphol en 2x naar Amsterdam, maar geen directe treinen naar Den Haag of Rotterdam.

Nijogeth
Berichten: 10632
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Als ik van mijn huis met het openbaar vervoer naar mijn oom aan de andere kant van Brabant ga, dan ben ik 2 uur onderweg, gebruik ik alleen 2 bussen en 2 treinen. Met de auto is dat een uur en 15 minuten (minder als ik gas geef).

Vanuit mijn werk gekeken, ben ik met de auto in 15 minuten thuis. Met het openbaar vervoer al ruim een uur onderweg. Ik pik niet voor niets mijn beste maat op op de terugweg, zodat ik hem op het station in ons eigen dorp kan afzetten. Dan is ie op een normale tijd thuis.

scharrelschipper
Berichten: 1891
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

Nijogeth schreef:
15 okt 2024 14:07
Als ik van mijn huis met het openbaar vervoer naar mijn oom aan de andere kant van Brabant ga, dan ben ik 2 uur onderweg, gebruik ik alleen 2 bussen en 2 treinen. Met de auto is dat een uur en 15 minuten (minder als ik gas geef).

Vanuit mijn werk gekeken, ben ik met de auto in 15 minuten thuis. Met het openbaar vervoer al ruim een uur onderweg. Ik pik niet voor niets mijn beste maat op op de terugweg, zodat ik hem op het station in ons eigen dorp kan afzetten. Dan is ie op een normale tijd thuis.
kortom,ov ,nou nee.
Wel jammer,als iemand ooit een goed OV uit zou vinden,misschien dan?

JozJan
Berichten: 1040
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door JozJan »

Nijogeth schreef:
15 okt 2024 14:07
Vanuit mijn werk gekeken, ben ik met de auto in 15 minuten thuis. Met het openbaar vervoer al ruim een uur onderweg. Ik pik niet voor niets mijn beste maat op op de terugweg, zodat ik hem op het station in ons eigen dorp kan afzetten. Dan is ie op een normale tijd thuis.
Ik kan er wel in meegaan dat het OV over het geheel genomen onder de maat is. Busvervoer verder onder de maat dan trein vermoed ik. Verder zijn er natuurlijk veel verschillen in persoonljike omstandigheden. Ik reis zo'n 4x per week met de trein naar mijn werk en mijn reistijd zou ik met de auto nooit halen. Bij lange na niet zelfs. Maar: zowel thuis als werk dichtbij een station, met een zeer efficiënte route daartussen. Dat is lang niet altijd het geval natuurlijk.

Plaats reactie