Huiskamer

Lees de huisregels goed door voordat je berichten op het forum van Radar plaatst.
Nijogeth

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Moneyman schreef:
08 feb 2025 23:16
Daar zet ik m’n glas Glenglassaugh PortSoy voor opzij. Eventjes dan ;-)
Die maar even gegoogled, staat een prachtige review over op de website van drankdozijn. Score 10/10, de tekst die erbij staat is: "Nog niet geopend, zal zeker goed zijn".

Maar nu snap ik waarom ik nooit bij die whisky uit kom. Rokerig is niet mijn soort whisky.

Overigens kwam ik laatst een verstopte Macallan tegen onder het label van Signatory. Staat Speyside (M) 2011 op het label (omdat Macallan niet wil dat hun naam erop staat, als ze het zelf niet bottelen) en is zeer gunstig geprijsd (rond de 50 euro) voor een Macallan en ook nog eens heel erg lekker. Vatsterkte en op sherryvaten gerijpt. Zo heb ik ze het liefst. Een hele fijne whisky vind ik het.

J. Deltoer

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Voor de echte whiskyliefhebber: Gisterochtend een uitzending gezien van Keuringsdienst van waarde over waar al die sherryvaten voor de whisky vandaan komen nu vrijwel niemand meer sherry drinkt. Het terugkijken waard.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ja, dat was absoluut een leuke uitzending. Had toevallig drie weken geleden een whiskyproeverij georganiseerd, en daarbij kwam dit verhaal ook al langs. Er zit echt een gekke wereld achter, en dat verklaart (soms en ten dele) waarom de prijzen van sommige whisky’s omhoog schieten.

Moneyman

Nijogeth schreef:
09 feb 2025 08:46
Moneyman schreef:
Die maar even gegoogled, staat een prachtige review over op de website van drankdozijn. Score 10/10, de tekst die erbij staat is: "Nog niet geopend, zal zeker goed zijn".

Maar nu snap ik waarom ik nooit bij die whisky uit kom. Rokerig is niet mijn soort whisky.

Overigens kwam ik laatst een verstopte Macallan tegen onder het label van Signatory. Staat Speyside (M) 2011 op het label (omdat Macallan niet wil dat hun naam erop staat, als ze het zelf niet bottelen) en is zeer gunstig geprijsd (rond de 50 euro) voor een Macallan en ook nog eens heel erg lekker. Vatsterkte en op sherryvaten gerijpt. Zo heb ik ze het liefst. Een hele fijne whisky vind ik het.
Hahahaha dat soort reviews zijn echt goud ;-) Overigens valt het rokerige van die PortSoy heel erg mee hoor, komt niet in de buurt van een Ardbergh of Laphroigh. heb even gekeken of ik z’n ppm-score kan vinden, maar helaas ;-)

Ik houd zowel van rokerig als van zacht en vol. Heb een flinke plank vol, variërend van een 30 jaar oude Imperial links tot een Normandische single malt op batch strenght rechts, het is dus ook maar net waar ik zin in heb.

Papegaaiduiker

Ongelezen bericht door Papegaaiduiker »

Moneyman schreef:
09 feb 2025 09:51
Nijogeth schreef:
09 feb 2025 08:46
Moneyman schreef:

Hahahaha dat soort reviews zijn echt goud ;-) Overigens valt het rokerige van die PortSoy heel erg mee hoor, komt niet in de buurt van een Ardbergh of Laphroigh. heb even gekeken of ik z’n ppm-score kan vinden, maar helaas ;-)

Ik houd zowel van rokerig als van zacht en vol. Heb een flinke plank vol, variërend van een 30 jaar oude Imperial links tot een Normandische single malt op batch strenght rechts, het is dus ook maar net waar ik zin in heb.
Geordend tot smaak en ouderdom op de plank? :mrgreen:

scharrelschipper

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

Thijs124 schreef:
08 feb 2025 23:18
Rouen:

Théâtre des Deux rives - Centre Dramatique National de Normandie Rouen
Klinkt deftig.
Denkt dat het zich beperkt tot even de grote klok bekijken en een rondje over de markt.

Moneyman

Papegaaiduiker schreef:
09 feb 2025 10:30
Geordend wel, maar niet op smaak of ouderdom. Meer op het zicht ;-) Het is eigenlijk toeval dat de twee uitersten links en rechts staan. De flessen ertussenin zit van alles tussen, met als rode draad wel dat de meesten batch strenght zijn (dus niet naar 40% alcohol teruggebracht met water, maar ergens tussen de 43% en 67% alcohol) en dat de meesten ook wel op een sherry- of portvat hebben gelegen.

Papegaaiduiker

Moneyman schreef:
09 feb 2025 10:52
Papegaaiduiker schreef:
Geordend wel, maar niet op smaak of ouderdom. Meer op het zicht ;-) Het is eigenlijk toeval dat de twee uitersten links en rechts staan. De flessen ertussenin zit van alles tussen, met als rode draad wel dat de meesten batch strenght zijn (dus niet naar 40% alcohol teruggebracht met water, maar ergens tussen de 43% en 67% alcohol) en dat de meesten ook wel op een sherry- of portvat hebben gelegen.
Ieder zijn genotbeleving. Hoewel ik niet drink, heb ik wel andere ideeën hoe met zulke percentages om te gaan. :oops:

scharrelschipper

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

Papegaaiduiker schreef:
09 feb 2025 11:14
Moneyman schreef:
Papegaaiduiker schreef:
Ieder zijn genotbeleving. Hoewel ik niet drink, heb ik wel andere ideeën hoe met zulke percentages om te gaan. :oops:
Als het 60 plus % is kun je het gebruiken om te flamberen,maar dat valt dan bij dit soort nectar wel onder drankmisbruik
en dat is verboden :wink: .

Papegaaiduiker

scharrelschipper schreef:
09 feb 2025 20:47
Papegaaiduiker schreef:
09 feb 2025 11:14
Moneyman schreef:

Als het 60 plus % is kun je het gebruiken om te flamberen,maar dat valt dan bij dit soort nectar wel onder drankmisbruik
en dat is verboden :wink: .
Vanaf 40% kan dat ook, maar dat is wat zwakker. Echter zijn er nog veel meer dingen mee te doen. Bijv. Ethanol destilleren om deze in parfum te gebruiken.

Moneyman

Haha zelfs whisky’s van 60+% zijn prima te drinken. Je zou denken dat je dan alleen nog maar alcohol proeft, maar niets is minder waar.

Papegaaiduiker

Moneyman schreef:
09 feb 2025 21:55
Haha zelfs whisky’s van 60+% zijn prima te drinken. Je zou denken dat je dan alleen nog maar alcohol proeft, maar niets is minder waar.
Sterker nog (no pun intended), zulke sterke dranken zou je moeten consumeren bij een methanolvergiftiging. Oude fonduestellen bevatten soms restanten van methanol. Bij consumptie in hoge concentraties zal een glas whisky uw leven kunnen redden. (Door competitie van ethanol op methanol, zal ADH sneller ethanol converteren en dus methanol inhibiteren, wat leidt tot reductie van verdere schade van het lichaam (omdat formaten niet gevormd kunnen worden).) Sorry, de Wikipedia in mij ging even los.

Thijs124

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Dit klopt, ooit meegemaakt. Niet voor mezelf. Ik Duitsland met een illegale schnappsbrennerei. Levensgevaarlijk het was kantje boord. In Duitsland en de Nederlandse grensstreek is sinds de oorlog nog veel kennis over zoiets. Mijn ouders hadden alleen aardappelen toen ze trouwden in 42. Ze hadden de beste Wodka op de bruiloft. De beste verhalen over de oorlog.

Jablan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jablan »

Nijogeth schreef:
08 feb 2025 00:45
Nee, Angel noemt feiten op, jij vult helaas aan met meningen.
Een feitengebaseerde mening. 100+ bronnen meenemen wordt wat veel, dan komt het neer op een non-fictieboek met pagina's aan bronvermelding.
J. Deltoer schreef:
08 feb 2025 10:41
Heb ik al op andere plekken meerdere keren gedaan, onlangs nog over het betoog van Jablan. En dan krijg je helemaal niets inhoudelijks terug, of van hier heb je best een punt, nee dan mag je het doen met een sneer over respect. Ik stop ermee.Ik ga ook naar buiten.
Prima. Je reactie was namelijk overduidelijk direct vertaald en niet van jezelf afkomstig. Als het over sport gaat, wat doet het woord 'gevangenis' in je tegenreactie? ^^

Zo, nog even het luchtiger onderwerp voorbereiden. De kasteelheren en -dames hebben dit weekend nieuwe gasten ontvangen. Grote vraag is natuurlijk waar ze worden ondergebracht. Dat is afhankelijk van de eerste indruk.

Jablan
Contacteer:

Tijd voor wat luchtigers :?: Yes :!: Een andere kijk op het songfestival, deel twee

Het seizoen begint best vroeg. Op dit moment verblijven de gasten uit Cyprus, Frankrijk, Israël, Nederland, Oostenrijk en Tsjechië (Theo Evan, Louane, Yuval Raphael, Claude, Johannes Pietsch JJ, Adonx) in de herberg, beneden in het dorp. Een soort van overwinteren. De andere gasten zijn al ondergebracht in het kasteel, in een passende ruimte.

Folterkamer: Klemen uit Slovenië, How Much Time We Have Left.
Drakenkuil: Red Sebastian[/color] uit België, Strobe Lights.
Doolhof in de tuin: Melody uit Spanje, Esa Diva.
Kinderdagverblijf: Laura Thorn uit Luxemburg, La Poupée Monte Le Son.
Uitkijktoren: Shkodra Elektronike uit Albanië, Zjerm .
Bibliotheek: Nina Žižić uit Montenegro, Dobrodošli.
Museum: Klavdia uit Griekenland, Asteromáta

Dit weekend hebben Mamagama uit Azerbeidzjan hun intrek in de herberg genomen.

Het was even lastig om Miriana Conte uit Malta onder te brengen. Ze raakt Kant noch wal. Op het eerste gezicht werd aan de kinderopvang gedacht, toen aan de rustruimtes van de soldaten ... uiteindelijk is ze in de kamers boven de poort op haar plek. Van daar af kan ze iedereen mooi zingend verwelkomen.

Emma uit Noorwegen heeft de plek van Ierland ingenomen. Met haar ruimtehondfeestje Laika Party is ze helemaal tevreden naast de hondenkennel op het binnenterrein.

Erika Vikman uit Finland roept telkens weer Ich Komme. Voor de veiligheid van het personeel is ze in het paviljoen in de rozentuin ondergebracht. Een mooie plek voor de romantische momenten zonder anderen te storen.

Tautumeitas uit Letland zijn van een schoonheid uit bijna vervlogen tijden. Oma's Anna's Naai-, Brei- en Haakkamer zal ze veel inspiratie geven om Bur man laimi op het meifeest nog mooier te presenteren.

Ziferblat uit Ukraine mocht ook het kasteel binnen. Maar wat is een goede plek voor een Bird Of Pray?
De gang voor de bibliotheek heeft erkers, waar je kunt bidden en is hoog genoeg voor vogels om te vliegen.

Papegaaiduiker

@Jablan

Kunnen de Russen het kasteel ook afhuren met hun Songfestival-evenement?

Jablan
Contacteer:

:D Dat zat al in de opening:
Jablan schreef:
06 feb 2025 21:43
Op dit moment is het Kasteel nog een beetje leeg. (Daarvoor wil de grote, gemene, rover uit het verre Oosten een concurrerende Datsja openen. Jaloers mannetje, als je het mij vraagt.)

Methusalah

Ongelezen bericht door Methusalah »

kuklos schreef:
07 feb 2025 22:23
J. Deltoer schreef:
07 feb 2025 17:14
Het wordt erg grimmig hier. De anti Trump aanhangers hebben elkaar gevonden en zelfs De Godwin wordt genormaliseerd. Tijd voor mij om me uit deze discussie te trekken. Niemand wint er iets mee en andere meningen worden toch niet geaccepteerd. Het dagelijkse anti Trump NOS journaal, de 13.741 giftige columns in de volkskrant, en al die andere woke berichtgeving hebben hun zin gehad. Een normaal gesprek is niet mogelijk, alleen vliegen afvangen en altijd wordt Adolf in stelling gebracht. Blijven jullie maar samen kwaad, als er een normaal gesprek mogelijk is kom ik er wel op terug.
Goed punt.
Doch ik blijf erbij voor de gehele Trump Derangement Syndrome groep alhier: zoek psychiatrische hulp. De wereld gaat niet veranderen en Trump is bezig met zijn belofte: the swamp te drainen.

Ongelooflijk gewoon. Trump is onderdeel van the swamp en je moet toch echt een mega groot bord voor je hoofd hebben wil je dat niet zien.

Wat ben jij makkelijk in de luren te leggen als je dit echt gelooft.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Prachtig hoe hier het grootste probleem waar de wereld mee kampt ook duidelijk zichtbaar wordt.

De houding dat je altijd ergens voor moet zijn en anders ben je er tegen. Je kan uiteraard ergens voor zijn, maar toch de negatieve kanten kunnen benoemen. Of ergens tegen zijn en de positieve kanten kunnen benoemen. Maar momenteel lijkt het alsof dat niet meer mag.

Wat overigens al helemaal niet meer mag in de tegenwoordige wereld, is een sterke mening hebben die niet bij de ene kant past, maar ook niet bij de andere. Nuance is daardoor helemaal weg.

We vergeten allemaal dat politiek niet uit 2 kanten bestaat, maar uit minimaal duizenden. Iedereen heeft er als het goed is een andere kijk op, afhankelijk van waar hun prioriteiten liggen, waar ze zelf tegenaan lopen en vooral, waar ze zelf beter van worden.

Helaas is voor velen dat laatste te belangrijk en is het lange termijn denken weg. Zo stemde ik toen het mij financieel niet helemaal lekker liep en ik geen fijne baan kon vinden juist op de VVD, want zij wilden de economie uit het slop trekken. En een betere economie betekent meer banen, betere salarissen en dus meer kansen voor mij. Echter stemden hele hordes die in dezelfde situatie zaten op partijen die hun huidige situatie beter maakten, door meer sociale zekerheden en hogere subsidies en uitkeringen.

kuklos

Ongelezen bericht door kuklos »

Methusalah schreef:
10 feb 2025 09:40
kuklos schreef:
07 feb 2025 22:23
J. Deltoer schreef:
07 feb 2025 17:14
Het wordt erg grimmig hier. De anti Trump aanhangers hebben elkaar gevonden en zelfs De Godwin wordt genormaliseerd. Tijd voor mij om me uit deze discussie te trekken. Niemand wint er iets mee en andere meningen worden toch niet geaccepteerd. Het dagelijkse anti Trump NOS journaal, de 13.741 giftige columns in de volkskrant, en al die andere woke berichtgeving hebben hun zin gehad. Een normaal gesprek is niet mogelijk, alleen vliegen afvangen en altijd wordt Adolf in stelling gebracht. Blijven jullie maar samen kwaad, als er een normaal gesprek mogelijk is kom ik er wel op terug.
Goed punt.
Doch ik blijf erbij voor de gehele Trump Derangement Syndrome groep alhier: zoek psychiatrische hulp. De wereld gaat niet veranderen en Trump is bezig met zijn belofte: the swamp te drainen.

Ongelooflijk gewoon. Trump is onderdeel van the swamp en je moet toch echt een mega groot bord voor je hoofd hebben wil je dat niet zien.

Wat ben jij makkelijk in de luren te leggen als je dit echt gelooft.
We zijn er weer hoor. Deugertje meent anderen de maat te moeten nemen. Wat is dat toch met types als jij dat jullie je altijd, maar dan ook echt altijd moeten verlagen tot persoonlijke aanvallen?

Plaats reactie