Huiskamer

Lees de huisregels goed door voordat je berichten op het forum van Radar plaatst.
Speedy123

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Jablan schreef:
18 feb 2025 20:59
]Een journalist moet zich ook aan een code houden, zoals bronvermelding plus bronnen en feiten checken. Dat maakt oorlogsverslaggeving al een stuk lastiger.
Oh ja? Als een journalist zich niet aan een 'code' houdt, dan krijgt hij de 'code' politie op zijn dak? Kan hij vervolgt worden voor 'code' breken?

Kom op zeg. Niet zo naïef. Een journalist schrijft zoals zijn betalende baas wil dat ie schrijft. En doet ie dat niet, dan is het een werkeloze journalist die helemaal niet meer schrijft.

Consumenneke

Ongelezen bericht door Consumenneke »

Speedy123 schreef:
20 feb 2025 16:14
Een journalist schrijft zoals zijn betalende baas wil dat ie schrijft.
Dat gebeurt soms en in andere gevallen zijn er gradaties van journalistieke onafhankelijkheid. Komt ook in andere beroepen voor. Een chirurg opereert bv niet op basis van instructies van de ziekenhuisdirecteur. Dat fenomeen noemen we professionele autonomie. Is een beetje het tegenovergestelde van befehl-ist-befehl cultuur.

De discussie over ambtelijke autonomie in een bureaucratie is best interessant. Er zijn ook landen waar de ambtelijke top compleet vervangen wordt als er een nieuwe leider is.

De strakke hiërarchie die je net suggereerde komt zelden voor. Het is een wat simplistische en zelfs cynische voorstelling van onze realiteit: wie betaalt bepaalt.

Ik was eens met een stel Amerikanen in een Amsterdams restaurant en een deel stoorde zich aan de brutale bediening. Die gaan dus niet springen voor een fooi. Anderen vonden dat juist vermakelijk.

Onkruid71

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Ik heb het niet over de goedheid van de mensen, maar over politiek Europa.

J. Deltoer

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Consumenneke schreef:
20 feb 2025 16:37
Speedy123 schreef:
De strakke hiërarchie die je net suggereerde komt zelden voor. Het is een wat simplistische en zelfs cynische voorstelling van onze realiteit: wie betaalt betaalt
Die strakke hierarchie is aan de orde van de dag. Kom maar eens bij de Volkskrant aan met een stuk wat pro-Trump is. Of bij de Vara (en ook anderen) waarin je niet zorgen uit over dit kabinet of de aankomende verkiezingen in Duitsland.
Zelfs al krijg je niet als journalist betaald ben je kansloos. Ik kan zoveel (nette en zakelijke) tegenreacties geven op nupuntenel op de pro-Palestijnen topics daar, of de radicale klimaatberichtgeving. Het wordt gewoon nooit geplaatst.

Jablan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jablan »

Speedy123 schreef:
Jablan schreef:
18 feb 2025 20:59
]Een journalist moet zich ook aan een code houden, zoals bronvermelding plus bronnen en feiten checken. Dat maakt oorlogsverslaggeving al een stuk lastiger.
Oh ja? Als een journalist zich niet aan een 'code' houdt, dan krijgt hij de 'code' politie op zijn dak? Kan hij vervolgt worden voor 'code' breken?

Kom op zeg. Niet zo naïef. Een journalist schrijft zoals zijn betalende baas wil dat ie schrijft. En doet ie dat niet, dan is het een werkeloze journalist die helemaal niet meer schrijft.
Niet naïef, maar realist. Voorbeeld:

Groot verschil tussen NL, D en HR gisteren bij de woorden van Trump. Nederlandse media lieten de woorden van Trump zien, zonder direct erachteraan de factcheck om duidelijk te maken, dat de man onzin vertelt. Reden: we doen neutraal verslag. Hetzelfde ongemak als in 2022 bij de inval - angst om het verwijt 'partijdig' te krijgen.
Duitse en Kroatische media draaiden de zaak om: 'Trump verwisselt slachtoffer en dader' als opening, dan wat de man zei en daar achteraan de feiten: Rusland is de Ukraine binnengevallen, de populariteit van Zelensky schommelt rond de 50%, Europa heeft ruim 500 miljard en de VS 115 aan steun uitgegeven (en dat bedrag van 500+ miljard is nog zonder kosten van de opvang van vluchtelingen uit de Ukraine).

Zeg maar welke aanpak je beter vindt. En waarom. Zelf vind ik de buitenlandse media in dit voorbeeld beter, omdat ze zo geen echoput zijn, van wat op sociale media rondgaat. Dat is echt onafhankelijk verslag doen.

kuklos

Ongelezen bericht door kuklos »

Jablan schreef:
20 feb 2025 17:48
Dat is echt onafhankelijk verslag doen.
Het is pas onafhankelijk verslag doen als ze dat altijd doen, bij iedereen. Anders niet.

J. Deltoer

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

kuklos schreef:
20 feb 2025 18:25
Jablan schreef:
20 feb 2025 17:48
Dat is echt onafhankelijk verslag doen.
Het is pas onafhankelijk verslag doen als ze dat altijd doen, bij iedereen. Anders niet.
Negativiteit over Trump, dat kun je inderdaad aan de belgische kranten en npo overlaten.
Iets positiefs hoor je nooit.
En Jablan zal daar ook nooit op in gaan. Daarom praten we niet meer in dit land maar graven we ons steeds dieper in.

Onkruid71

Laten we met zijn alle een jinekje doen 🤣😂🤣

kuklos

Onkruid71 schreef:
20 feb 2025 18:39
Laten we met zijn alle een jinekje doen 🤣😂🤣
Ik weet niet of het wel zo'n smakelijk gezicht is als ik met mijn harige gorilla borstkas mijn boobies goed ga adjusten.
(Sorry, weet even geen goed Nederlands woord)

Consumenneke

Ongelezen bericht door Consumenneke »

J. Deltoer schreef:
20 feb 2025 16:52
Die strakke hierarchie is aan de orde van de dag. Kom maar eens bij de Volkskrant aan met een stuk wat pro-Trump is.
Ik wist niet dat u bij de Volkskrant werkte. :lol:

Maar even serieus. Natuurlijk consoneert het binnen bedrijven, ook bij mediabedrijven die een bepaald gedachtengoed vertegenwoordigen. Maar de wat ouderen onder ons hebben genoemde media zien evolueren. Tot in de jaren zestig was de Volkskrant overwegend katholiek.

Ik durf te stellen dat bij de grote kwaliteitskranten, bij veel publieke omroepen en ook bij RTL een bandbreedte van vrijheid is die meningsverschillen mogelijk maakt. De EO heeft zijn deuren wagenwijd opengezet voor mensen met andere gelovigheid.

De conservatieve-reactionaire stem heeft wellicht niet genoeg ruimte gehad, maar lieden die zich daarbij thuis voelen komen nu massaal aan het oppervlak en roepen: zie je wel! Ik kijk soms naar de misnoegmensen bij ON en denk: prima, maak je eigen kanaal voor ondeugnieten!

Helaas vechten al die verongelijkte zuurpieten elkaar nu al de tent uit.

Omroep Zwart doet het veel beter.

Binnenkort begint ook Cestmocro een omroep. 8)
Laatst gewijzigd door Consumenneke op 20 feb 2025 18:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Thijs124

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Wat voor een soort nek is een Jinek(je)?

Onkruid71

Omg is dit nou serieus, dat ze nu pas iets willen doen tegen clouds en software in het buitenland? Ik dacht dat Europa het jaren geleden over clouds in Europa had. Maar ja die daadkracht.

Onkruid71

Thijs124 schreef:
20 feb 2025 18:50
Wat voor een soort nek is een Jinek(je)?
Ik denk een smurfen nek, zo'n blauwe.

Thijs124

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Ik kan me er niks bij voorstellen.

Jablan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jablan »

J. Deltoer schreef:
Ik kan zoveel (nette en zakelijke) tegenreacties geven op nupuntenel op de pro-Palestijnen topics daar, of de radicale klimaatberichtgeving. Het wordt gewoon nooit geplaatst.
Als jij dat in dezelfde stijl doet als je gemiddelde bijdrage hier, dan is het te zuur voor plaatsing. Een goede reactie vult het bericht aan (extra informatie) of brengt de mondhoeken in stand 'glimlach'.
kuklos schreef:
20 feb 2025 18:25
Doen ze. Ik heb nu Trumps uitspraken van gisteren als voorbeeld gepakt, maar de benadering is bij elk onderwerp gelijk. Een bericht bij de NOS is vaak zonder context uit angst niet-neutraal te zijn. Een bericht bij ARD/ZDF over hetzelfde onderwerp gaat in een hoger tempo èn krijgt context mee, waar dat nodig is, bijvoorbeeld bij overduidelijke leugens. In Kroatië is pas ruimte voor deze benadering gekomen sinds commerciële zenders zijn toegestaan, ook daar krijgt een onderwerp context mee.
Onkruid71 schreef:
20 feb 2025 18:58
Omg is dit nou serieus, dat ze nu pas iets willen doen tegen clouds en software in het buitenland? Ik dacht dat Europa het jaren geleden over clouds in Europa had. Maar ja die daadkracht.
Gaat over het gebruik van computerdiensten door overheden. Bij bedrijven ligt dat anders - hoe gevoeliger het product, hoe hoger de beveiliging.
Mijn eigen dingen staan op lokale servers in Europa en op mijn werk zijn we nooit in de valkuil 'cloud' getrapt, omdat een 'cloud' per definitie extern ingekocht wordt en daarmee geef je een deel van de controle uit handen.

Dagkoers

Ongelezen bericht door Dagkoers »

De rechtszaak:

Goede avond allemaal ik zal proberen te vertellen hoe het verliep.
De WBV was met 2 advocate en ik met 1.
De WBV ging maar op 1 zaak in en de rest werd niet over gesproken.

Het ging maar om 1 ding: de advertentie op mijn persoonlijke MP account die geplaatst is.
Daar bleef de WBV op hameren. Mijn advocaat had het idee dat de rechter niet partij gaat trekken voor de WBV.
De rechter bleef maar aan de WBV vragen of ze een huurcontract wilde opzeggen vanwege 1 advertentie.

De zitting werd geschorst of misschien nader tot elkaar te komen maar dat wilde de WBV niet.
De rechter doet 28 maart uitspraak.
Laatst gewijzigd door Radar op 21 feb 2025 09:27, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: We korten dit in omdat details mogelijk in het nadeel kunnen werken van plaatser.

scharrelschipper

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

J. Deltoer schreef:
Consumenneke schreef:
20 feb 2025 16:37
Speedy123 schreef:
De strakke hiërarchie die je net suggereerde komt zelden voor. Het is een wat simplistische en zelfs cynische voorstelling van onze realiteit: wie betaalt betaalt
Die strakke hierarchie is aan de orde van de dag. Kom maar eens bij de Volkskrant aan met een stuk wat pro-Trump is. Of bij de Vara (en ook anderen) waarin je niet zorgen uit over dit kabinet of de aankomende verkiezingen in Duitsland.
Zelfs al krijg je niet als journalist betaald ben je kansloos. Ik kan zoveel (nette en zakelijke) tegenreacties geven op nupuntenel op de pro-Palestijnen topics daar, of de radicale klimaatberichtgeving. Het wordt gewoon nooit geplaatst.
ik was sinds ong.mijn 18 jaar altijd een fervent kranten lezer,heb ook jaren moeite gedaan om in diverse buitenlanden een nederlandse krant te kopen.
Meestal het Ad of de Volkskrant,geen Telegrof,vond ik altijd een roddelkrant.
Ben ermee gestopt tijdens die coronash*t, enerzijds omdat ik de winkel niet in mocht en anderzijds omdat als ik wel een krant te pakken kreeg ik hetzelfde las als wat Rutte en de Jonge op tv uitkraamden.
Onzin en leugens dus.
Dus maak je geen illusies wat betreft onafhankelijke journalistiek...

kuklos

Dagkoers schreef:
20 feb 2025 21:01
De rechter bleef maar aan de WBV vragen of ze een huurcontract wilde opzeggen vanwege 1 advertentie.
En wat was het antwoord van de WBV hierop?

Dagkoers

Ongelezen bericht door Dagkoers »

ja

kuklos

Het antwoord van de WBV was dus dat ze het huurcontract wilden opzeggen op basis van één advertentie?

Plaats reactie