Per 20 juni 2018 heeft de Staatssecretaris van Economische Zaken beleid van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) aangekondigd, zie
https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 34097.html. Dit n.a.v. vele klachten van zakelijke klanten, waaronder 900.000 ZZP'ers, en kamervragen hierover. Voor zakelijke klanten geldt de verbeterde Consumenten-wet van 13 juni 2014 niet, is geen schriftelijke bevestiging van een contract nodig, maar voldoet de (korte vocelog), waardoor misleiding een koud kunstje is.
Het bedrijf "Belcentrale" is de Pretium van de zakelijke telefonie en haalt dezelfde misselijke trucs uit. Het bedrijf is dus ook al in een fors aantal rechtszaken verwikkeld (zie o.a.
http://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraa ... :2016:3362 (tegen Pretium) en
http://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraa ... 2017:10573 (tegen KPN) ).
Opmerkelijk is dat juist Pretium het voortouw heeft genomen bij het bestrijden van deze misleiding en daarmee indirect de ommekeer in ACM-beleid heeft veroorzaakt.
Zowel het ministerie, als de ACM, als de rechtspraak komen volgens de toelichting bij het beleid eindelijk tot inkeer en stellen vast, dat
de voicelog (een klein gedeelte van het telefoon gesprek, waarin de overeenkomst zou zijn bevestigd) niet voldoet als rechtsgeldige wilsuiting van de abonnee, omdat misleiding dan niet uitgesloten is!!
In feite wordt hiermee erkend, dat in het verleden bij talloze uitspraken van geschillencommissie en rechtbank ten onrechte de klachten van klanten niet werden erkend en contracten ten onrechte niet werden ontbonden.
Op de website
https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/telec ... onnementen stelt de ACM zich de vraag, hoe de ACM (autoriteit???) de slamming bij zakelijke telefonie nu gaat aanpakken:
Wat doet de ACM tegen lijnkaping?
De ACM kan bij lijnkaping niet optreden. Maar wij willen ondernemers wel zo goed mogelijk informeren en waarschuwen. Samen met telecomaanbieders, brancheverenigingen en de politiek willen wij meer doen om lijnkaping tegen te gaan.
Te triest voor woorden. De Tweedekamer heeft ook voor zakelijke telefonie gevraagd om invoering van een verplichte schriftelijke bevestiging. Of die er ooit komt, is maar zeer de vraag. Moeilijk, moeilijk, moeilijk.