LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 'Microsoft helpdesk' belt: je hebt een virus

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
tverlinde

Re: 'Microsoft helpdesk' belt: je hebt een virus

Ongelezen bericht door tverlinde »

Ook wij zijn vanochtend gebeld door een man met een accent.Toen ik zei u zult zich moeten identificeren werd er gezegd , ik kan u uw licencenr. noemen.Toen ik zei dat accepteer ik niet geeft u maar een nummer waarop ik u terug kan bellen werd de verbinding gelijk verbroken.Ik dacht nog wel , ik gebruik het oude systeem maar ga nu een laptop gebruiken met vista zodat ik windows security essentials nog wel binnenkrijg.Ik denk hiermee beschermd te zijn klopt dat? Wat zit hierachter, ik begrijp ook wel dat windows mij niet persoonlijk gaat bellen.

Julie4444

Ongelezen bericht door Julie4444 »

tverlinde schreef:Ook wij zijn vanochtend gebeld door een man met een accent.Toen ik zei u zult zich moeten identificeren werd er gezegd , ik kan u uw licencenr. noemen.Toen ik zei dat accepteer ik niet geeft u maar een nummer waarop ik u terug kan bellen werd de verbinding gelijk verbroken.Ik dacht nog wel , ik gebruik het oude systeem maar ga nu een laptop gebruiken met vista zodat ik windows security essentials nog wel binnenkrijg.Ik denk hiermee beschermd te zijn klopt dat? Wat zit hierachter, ik begrijp ook wel dat windows mij niet persoonlijk gaat bellen.
Vista is veiliger dan windows XP omdat je windows updates krijgt ja. Volledig beschermd van malware/adware en virussen ben je nooit, maar gedateerde software gebruiken maakt het risico dat je gepakt wordt een stuk groter.

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

tverlinde schreef:Ook wij zijn vanochtend gebeld door een man met een accent.Toen ik zei u zult zich moeten identificeren werd er gezegd , ik kan u uw licencenr. noemen.Toen ik zei dat accepteer ik niet geeft u maar een nummer waarop ik u terug kan bellen werd de verbinding gelijk verbroken.Ik dacht nog wel , ik gebruik het oude systeem maar ga nu een laptop gebruiken met vista zodat ik windows security essentials nog wel binnenkrijg.Ik denk hiermee beschermd te zijn klopt dat? Wat zit hierachter, ik begrijp ook wel dat windows mij niet persoonlijk gaat bellen.
Met security essentials ben je totaal niet veilig. Gooi dat er snel af en KOOP een goed pakket zodat je echt beschermd bent. Kaspersky, BitDefender of GData zijn allen goede pakketten.

Paulie1982

Ongelezen bericht door Paulie1982 »

Hallo,

dat is een scam... ze bieden je hulp aan en vragen daarna om een bepaald bedrag over te maken of ze zorgen ervoor dat u een keylogger op uw pc krijgt en kunnen ze alles zien wat u typt.. zo proberen ze achter uw pincode etc te komen.

niet op reageren... virussen ed kan je gewoon verwijderen met gratis software en anders ff iemand vragen die verstand van computers heeft!.

groeten paul

newmikey

Ongelezen bericht door newmikey »

Paulie1982 schreef:virussen ed kan je gewoon verwijderen met gratis software en anders ff iemand vragen die verstand van computers heeft!.
Wat kan acute domheid toch koddig zijn! Je kunt proberen te voorkomen met antivirussoftware (soms gratis maar veelal niet) maar eenmaal besmet is niet elk virus te verwijderen zonder een herinstallatie. Veel "gratis software" brengt weer nieuwe gevaren met zich mee, kortom van "gewoon verwijderen" is uiteraard geen sprake.

Mogelijke opties zijn het investeren in goede en betrouwbare antivirussoftware, regelmatige backups, eventueel ander besturingssysteem (OSX, Linux) en risicomijdend gedrag (niet klikken op linkjes, niet installeren van allerlei "gratis" add-ons, goede spamfilters gebruiken, geen onveilige sites bezoeken etc.)

Daar is niks "gewoon" aan, dat moet je aanleren.

Julie4444

newmikey schreef:
Paulie1982 schreef:virussen ed kan je gewoon verwijderen met gratis software en anders ff iemand vragen die verstand van computers heeft!.
Wat kan acute domheid toch koddig zijn! Je kunt proberen te voorkomen met antivirussoftware (soms gratis maar veelal niet) maar eenmaal besmet is niet elk virus te verwijderen zonder een herinstallatie. Veel "gratis software" brengt weer nieuwe gevaren met zich mee, kortom van "gewoon verwijderen" is uiteraard geen sprake.

Mogelijke opties zijn het investeren in goede en betrouwbare antivirussoftware, regelmatige backups, eventueel ander besturingssysteem (OSX, Linux) en risicomijdend gedrag (niet klikken op linkjes, niet installeren van allerlei "gratis" add-ons, goede spamfilters gebruiken, geen onveilige sites bezoeken etc.)

Daar is niks "gewoon" aan, dat moet je aanleren.
OSX en Linux zijn niet echt veiliger. Er zijn gewoon minder attacks voor die systemen. Betekent niet dat er geen virussen voor OSX zijn, wat sommige Applegebruikers toch blijken te denken.

Er is in principe ook niets mis met gratis antivirussoftware (trials zijn ook wel leuk), als je gewoon verstand hebt van zaken. Die testjes die consequent verschillende pakketten aanprijzen vertrouw ik niet, en sommige antivirussoftware gedraagt zich zelf ook niet al te kosher. Risicomijdend gedrag is inderdaad the way to go, dat ben ik met je eens.

Voor een boel gebruikers is Java verwijderen en Flash click to play maken al een grote eerste stap. Alle programmas die je niet nodig hebt van je computer afgooien en niets installeren dat je niet nodig hebt (toolbars en dergelijke onzin).

Ad- en scriptblockers zijn ook wel aan te raden. De schijnveiligheid van een betaald anti-viruspakket is gewoon dat, schijn. Ja, er zijn mensen die zweren bij BitDefender en Kaspersky. Anderen zeggen dat Avira het beste is (die kan je overigens ook gratis krijgen en schijnt even goed te wezen als de betaalde versie wat betreft detectie). Tis allemaal leuk, maar geen enkel pakket beschermt je volledig, en zo heel veel doen de betere nou ook weer niet voor elkaar onder.

In ieder geval zal microsoft, of wie dan ook je nooit bellen met de mededeling dat je een virus hebt. Kennis van computerbeveiliging en risicovermijdend gedrag is de beste bescherming, en voor de rest kun je software installeren (zowel betaald als gratis). Lang niet alle virusscanners detecteren adware, dus om daar nou blindelings op te vertrouwen lijkt me ook niet echt bepaald verstandig.

newmikey

Ongelezen bericht door newmikey »

Julie4444 schreef:OSX en Linux zijn niet echt veiliger. Er zijn gewoon minder attacks voor die systemen. Betekent niet dat er geen virussen voor OSX zijn, wat sommige Applegebruikers toch blijken te denken.
Lees dat nu eens terug...er zijn minder attacks maar ze zijn niet echt veiliger? Beetje logisch denken zou helpen. Of ze intrinsiek veilig zijn en of er uberhaupt geen virussen op die twee OS'en zijn is hier niet aan de orde. Waarom er gewoon minder attacks zijn ook al niet.(minder populair, kleinere groep gebruikers, betere interne beveiligingen op system-call nivo etc.).

Het simpele feit, vandaag, is dat er minder attacks op deze systemen zijn en dat maakt ze gewoon in het dagelijks gebruik veiliger. Komt ook nog bij dat de attacks die er al zijn (geweest) nooit de impact hebben die ze op een Windows systeem hebben en eventuele gaten gedicht werden voor dat er ook maar sprake was van een virus "in the wild".

ArnoRoos

Ongelezen bericht door ArnoRoos »

ik ben zojuist (voor de 4de x) weer gebeld door "Microsoft"
Na niet te doen wat zij me vroegen en ik vragen begin te stellen, zoals " ik wil graag in het Nederlands aangesproken worden", werden ze vrij boos. En vroegen MIJ om op te hangen. Dit heb ik niet gedaan. Dus begon men te schelden en te beledigen.
Ben gewoon netjes gebleven, ben verder netjes gebleven en vragen blijven stellen.
Op den duur hing men, gefrustreerd, zelf op.
Vraag me af waarom ik op moest hangen.
Heeft dit misschien te maken met hun of mijn telefoonkosten???

Gr. Arno.

marretakkebos

Ongelezen bericht door marretakkebos »

Ze zijn het nog steeds aan het proberen. Ik kreeg vandaag een telefoontje.

RW60

Ongelezen bericht door RW60 »

Deze week ook weer 5x gebeld door zgn Windows helpdesk. Dit gebeurt nu al sinds enkele jaren, gelukkig niet dagelijks, telkens met tussenpozen. :evil:
Is er nou niemand die dit kan stoppen? Ik heb in dit forum nog geen oplossing gevonden.
b.v. via de politie een "verklikker" plaatsen op mijn telefoon, zodat het telefoontje getraceerd kan worden, en daarna...........??

Heeft iemand ideeën hierover?

(Het is misschien niet zo'n slecht idee om ze zo lang mogelijk aan de lijn te houden, zodat hun belkosten hoog worden............. Alleen, wie heeft daar tijd voor?)

wkruit

Ongelezen bericht door wkruit »

Waarschuwing voor telefoonnummer. Ik ben pas een aantal keren gebeld met het volgende nummer:
0333000222. Hoewel dit een nummer uit Frankrijk moet zijn, wordt er gesproken in het Engels, met een duidelijk accent uit India. Het nummer blijkt niet in gebruik te zijn. Ze beginnen met de aankondiging dat je verbonden bent met Microsoft. Niet op ingaan, dus!!

Julie4444

Blijkbaar zat hier een "bedrijf" uit de US achter: http://opgelicht.avrotros.nl/nieuws/detail/9963/10/

Nouka

Ongelezen bericht door Nouka »

Zojuist hetzelfde telefoontje gehad. Tjonge, denken die mensen echt dat we zo dom zijn? Microsoft gaat mij bellen om me te helpen een virus uit mijn computer te halen? Hoe aardig... yeah right!

HarmenH

Ongelezen bericht door HarmenH »

Mijn vader heeft ook hetzelfde telefoontje gehad vanochtend, hij zat achter zijn PC. Hij heeft geen persoonlijke informatie verstrekt, maar hij zegt dat de persoon die aan de telefoon was (waarschijnlijk eventvwr) heeft gedraaid om te laten zien wat er aan de hand was en dingen heeft ingetypt. Dit om te laten zien dat de computer geïnfecteerd was. Ze vroegen hem te betalen om dingen op te lossen, maar dit heeft hij geweigerd en toen is het gesprek gestopt.

Het lijkt erop dat nadat ze belden de pc van mijn vader hebben gehacked of deels hebben overgenomen . Mijn vader zegt namelijk zeker te weten zelf niets te hebben gedaan. Ik maak mij hier zorgen over want de computer is redelijk goed beveiligd (compleet up to date norton pakket). Kan men dus zomaar iemands computer hacken, of heeft mijn vader waarschijnlijk toch dingen zelf gedaan?

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

HarmenH schreef:
Het lijkt erop dat nadat ze belden de pc van mijn vader hebben gehacked of deels hebben overgenomen . Mijn vader zegt namelijk zeker te weten zelf niets te hebben gedaan. Ik maak mij hier zorgen over want de computer is redelijk goed beveiligd (compleet up to date norton pakket). Kan men dus zomaar iemands computer hacken, of heeft mijn vader waarschijnlijk toch dingen zelf gedaan?
Nee, je kunt niet zomaar in iemands computer komen. Daar moet je toch eerst wat gegevens voor hebben gegeven. Zie bijvoorbeeld dit (van Microsoft.com):

To connect to a remote computer, that computer must be turned on, it must have a network connection, Remote Desktop must be enabled, you must have network access to the remote computer (this could be through the Internet), and you must have permission to connect. For permission to connect, you must be on the list of users.

Nu is dit niet de enige optie om op afstand toegang te krijgen tot een PC, maar bij de alternatieven gelden eigenlijk dezelfde voorwaarden.

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

Het is anders verdomd makkelijk om zonder dat iemand het merkt de pc over te nemen als dat eenmaal gelukt is met bijvoorbeeld teamviewer of een ander remote desktop pakket.

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

olaf79 schreef:Het is anders verdomd makkelijk om zonder dat iemand het merkt de pc over te nemen als dat eenmaal gelukt is met bijvoorbeeld teamviewer of een ander remote desktop pakket.
Hoe dan? Voor Teamviewer moet het slachtoffer allereerst de Teamviewer client installeren. Vervolgens moet hij/zij het ID doorgeven aan de andere partij en afhankelijk van hoe de client is geïnstalleerd nog meer zaken.

In een werkomgeving is dat uiteraard anders: daar zullen de benodigde clients door de systeembeheerder op de PC's zijn geïnstalleerd en heeft de helpdesk een overzicht van welke PC welke ID heeft. Maar dat is wat anders dan waar het hier om gaat.

Brahms

Ongelezen bericht door Brahms »

Wat mij vandaag opvalt, wel heel erg veel berichten van personen welke zich net hebben aangemeld.
Eén melding doen en nooit meer inloggen en/of reageren.....
Maak je dan een accound aan, om een melding te doen welke er ondertussen al "honderden" keren is gedaan.

Wij hebben de vaste telefoonlijn gewoon weg gedaan, nooit meer gezeur van verkopers, hijgers en buitenlandse grappenmakers. De rust is (voorlopig...?) teruggekeerd :D
Want wat is het nut van een vaste telefoon op een huisadres, als iedereen in huis één of meerdere (!) mobieltjes heeft ?

Julie4444

En dit is dus blijkbaar wat er gebeurt als je er wel intrapt: http://www.gelderlander.nl/regio/liemer ... -1.5597895

Nerd009

Ongelezen bericht door Nerd009 »

Op Youtube staan inderdaad leuke filmpjes van mensen die live video opnames maken van wat deze mensen over de telefoon en internet doen met je PC. Best interessant om te zien, gewoon een Virtuele Machine aanmaken met Virtual Box of VMWare en dan wachten of zeggen dat ze zo even terug moeten bellen. Als ze dan bellen de opname starten. Meespelen en zogenaamd belangrijke gegevens zoals namaak bankafschriften paar leuke video's en heel dierbare foto's in de virtuele machine. In de meeste gevallen vragen ze je wat te installeren, noem het programma niet. Wat je dan ook doet in de Virtuele Machine. Daarna gaan ze geld vragen ook dat speel je mee je ziet ze dan al druk bezig op je beeldscherm je moet je rekening nummer invullen enzo, gewoon wat meespelen. En plotseling zeg je, van ja maar ik ga toch maar niet betalen. En wat ze dan doen is alleen leuk als je geen slachtoffer bent. Dan zegt zo iemand, okee ik ga je helpen, en dan veranderd ie terwijl je toekijkt je paswoord en start een encryptie programma op van je dierbare bestanden die slechts een paar bytes van al jouw bestanden encrypt en dus ook de grootste bestanden extreem snel ontoegankelijk maakt. Daarna zeggen ze dat ze je computer op slot hebben gezet en dat je toch moet betalen. En dan komt de aap uit de mouw, je hebt hen en alles wat ze deden opgenomen op video en zet het op Youtube. Is makkelijk te vinden, het is zoiets als met die fraudeurs zoals rijke Prinsessen.

Gesloten