Wat ik graag zou willen dat men deze ozonbehandelingen gewoon gaat toestaan onder het toeziend oog van een tandarts.
nogmaals...er ZIJN tandartspraktijken in NL die dit toepassen, dus dit gebeurt al!
En dat patienten de mogelijkheid krijgen het gewoon te kunnen proberen zonder dat gehakketak.
Tja dat heeft dhr Brandsma over zichzelf afgeroepen door ver buiten de toepassingsgrenzen zoals door fabrikant en onderzoek zijn aangegeven te treden..en dat niet te documenteren.
Want dat is en blijft de kern van mijn bezwaar, en niet anders, wat hij en alle zogenaamde tevreden klanten en patienten van hem ook mogen blijven roepen. Ik heb hier herhaaldelijk aangegeven dat ik niets tegen de techniek op zich heb, en dat het met tevredenstellende onderzoeksresultaten (die er nu nog niet zijn want ik bedoel ECHT wetenschappelijk onderzoek, en niet door de fabriek gefinancierd met omschreven vraagstelling, dus gestuurd of te kort durend, of zonder goede controlegroep, of met een testgroep met twijfelachtige samenstelling) wellicht een mooie aanvulling zou kunnen zijn op de al bestaande preventieve maatregelen. En hij heeft dat gehakketak zelf over zich afgeroepen door diverse onwaarheden op zijn website te vermelden, die ook al weet hij dat het niet klopt ( er staan in dit topic meerdere van vermeld !) en die onwaarheden niet te corrigeren, en op herhaaldelijk gestelde niet zo gekke vragen uit medisch oogpunt gewoon geen klip en klaar antwoord te geven.
Dus wat dat betreft is hij de persoon die u aan moet spreken..!
Ook in de overige medische wereld probeert men meestal zoveel mogelijk de patient te sparen
de moderne tandarts ook hoor! die zal nadruk hebben op preventie, en wanneer dat echt onvoldoende resultaat heeft en helaas toch de beruchte boor eraan te pas moet komen zijn er in de eerste plaats allerlei patientvriendelijke verdovingsmethoden (die een tandarts die echt goed kan verdoven niet eens nodig heeft, want dan merkt de patient er met de huidige zeer dunne naalden niets tot bijna niets van..!) en in de 2e plaats weefselbesparende vultechnieken en materialen waar echt minimaal geboord hoeft te worden. En ja er zijn nog steeds tandartsen die met de oude materialen en technieken werken en helaas ook een aantal die niet kan of niet wil omschakelen in de manier van denken. Maar dhr Brandsma en ook anderen generaliseren wanneer zij stellen dat ""de tandheelkunde in NL"" nog ouderwets werkt want dat is onzin..De moderne student weet van amlagaam alleen hoe die het moet schrijven en hoe hij de oude amalgaamvulling moet veriwjderen en met welke voorzorgsmaatregelen..Maar het materiaal verwerken leren ze echt niet meer.
Dankzij de moderne materialen die echt hechten aan glazuur EN aan tandbeen is de grens waar het nodig is een kroon te maken en dus meer gezond tandweefsel weg te halen veel verder weg opgeschoven. En daarnaast is er gewoon een stuk marktwerking van mensen die ook graag willen dat het er mooi uitziet (want laten we wel wezen, die plaatjes die op de site staan van ozontandzorg zien er niet erg smakelijk uit, behalve dan de jongedames natuurlijk..). En wat dat betreft is de reguliere tandheelkunde zeer tot ontstemming van dhr Brandsma nog lang niet dood, integendeel.
en het gebit d.mv. mineralenbehandeling(?) oftwel hersteld.
nou nee, 2 wegen of natuurlijke remineralisatie (die ook optreedt bij behandeling met fluoride, alleen al wat er in de tandpasta zit! ) Wist u dat het al heel effectief kan zijn ook bij kinderen de zwakke plekken gewoon voor het slapen gaan een laagje tandpasta te geven? Wordt veel toegepast door de modernwerkende tandarts bij kinderen: gewoon zorgen dat het gaatje goed schoon te houden is, streng poetsbeleid onder controle van de ouders en na het poetsen extra tandpasta op/in het gaatje. Als dan ook het snoepgedrag niet excessief is treedt er gewoon remineralisatie en wegdringen van de bacterieflora in de aantasting op, zonder ozon! Maar deze kindvriendelijke en zeer effectief gebleken techniek vergeet dhr Brandsma maar even te vermelden.. de andere weg die door dhr Brandsma toegepast wordt tegenwoordig blijkbaar is aanbrengen van een tandheelkundig vulmateriaal (ontwikkeld door nederlandse tandarts overigens, een doorontwikkeling van een al 20 jaar bestaand en gebruikt materiaal!)
En het zegt mij nog niet zo veel als er twee mensen zijn met positieve en een met negatieve ervaringen zijn.
daar heeft u helemaal gelijk in!! Wat dat betreft is het ook een gemiste kans en gelegenheid die ik de heer Brandsma eigenlijk nog het zwaarste aanreken van alles, namelijk dat hij geen fatsoenlijke documantatie heeft gedaan van zijn behandelingen en vervolg erop, hij is er immers al een jaar of 4 minimaal mee bezig, en een mooiere gelegenheid had hij niet kunnen hebben om zijn gelijk aan te tonen!!
En zoals u heeft kunnen lezen heeft hij het niet gedaan want....hij wil de investering niet doen..(zijnde omstreeks 1000,= voor een gebruikt tandheelkundig rontgenapparaat en een paar honderd per jaar aan materiaal te betalen door de patient uiteraard, of desnoods kosten van foto`s te laten maken door een tandartspraktijk op zijn verzoek...).
Mij is overigens nog steeds een raadsel hoe men aangaande het gebit verantwoord diagnostiek kan plegen zonder foto`s maar hij kan blijkbaar iets dat duizenden tandartsen wereldwijd niet kunnen..Maar ja wat dat betreft doet hij ook dingen met Ozon die al die tandartsen wereldwijd die het gebruiken (1500 of zo??) ook niet kunnen...toch knap..alleen kan hij nog steeds niet hard maken wat hij beweert..
Samenvattend: naar mijn mening kan Ozon een mooie aanvulling zijn. De onderzoeksresultaten zijn naar mijn mening van te korte looptijd, spreken teveel in termen als
schijnt en
lijkt in plaats van harde uitspraken, en de grenzen van toepassing liggen niet heel ver weg, in ieder geval veel minder ver dan de heer Brandsma onz nergens door onderbouwd wilt doen geloven. En die houding van hem doet invoering m.i. eerder kwaad dan goed, want Ozon wordt inmiddels in NL door de betrokken instanties aangehoord met een vieze bijsmaak. En dat vind ik een slechte zaak .
En laten we wel wezen: dankzij de goede preventie die door de nederlandse tandartsen al vele jaren wordt toegepast ligt de hoofdmoot van het werk waar de boor aan te pas moet komen bij oudere patienten. overigens geen reden de preventie van de jongeren te gaan verwaarlozen. Maar kijk eens naar duitsland bv, waar vele praktijken zijn die een ozonapparaat hebben staan. Daar was men zeg maar 15 jaar geleden pas bezig de periodieke controle in te voeren...Aan preventie werd niets tot bijna niets gedaan, de tandartsen verdienden hun brood met zeer uitgebreid krronwerk wat ook nog eens heel ruim door de krankenkasse betaald werd. Maar met alle bezuinigingen op dat front MOET men wel een andere weg inslaan. En dan is zo`n "'modern"" apparaat/techniek toch een super klantentrekker..! net zoals enige tijd in Nl Laser een stokpaardje was van de commercieler ingestelde tandarts. Inmiddels een normaal apparaat om te hebben staan met name als je veel tandvleesbehandelingen doet.
En zou men de hele tandartskosten voor een gedeelte omlaag kunnen schroeven.
daar gaan nog wel 1 of 2 generaties overheen, al was het alleen maar vanwege de feiten dat men in de eerste plaats ouder wordt, in de 2e plaats langer met de eigen tanden en kiezen leeft (die dus meer onderhoud vergen) en in de 3e plaats de technieken steeds meer mogelijkheden geven waardoor ook mensen die vroeger uitbehandeld waren nu weer in aanmerking komen voor verhoging van de kwalitiet van leven.