Volgens mij vallen cadeaubonnen en tegoedbonnen niet onder waardepapieren.
Daarnaast heb je verschillende cadeaubonnen:
De VVV bon is wel het bekendste.
En dit systeem is een goed systeem, maar het systeem houdt totaal geen rekening met verlies of diefstal van die bonnen.
Dus de degene die die bonnen kwijtraakt heeft gewoon pech en kan zich nergens op beroepen.
Cadeaubon wel boven een bepaat bedrag zeker weet in het niet maar dacht al vanaf 50 euro?
Deels uit Bron TrosRader
TEGOEDBON.
In het kort omschrijven wij welke rechte u en andere heeft, betreffende een tegoedbon.
Alle voorwaarden die het uitsluiten van terugnamen betreft, moeten op de verkoop overeenkomst ten gunsten zijn van de consument vermeld staan. Dus; ruilen kan niet zonder bon. Geen teruggaven indien de verpakking stuk is (beschadigd). Na zeven dagen alleen te routeneren tegen een tegoedbon. Op elektrische onderdelen geen garantie
Retourneren (tegoedbon) is een geste van de winkelier en het heeft geen wettelijke ondersteuning en mag niet als verplichting worden geïnterpreteerd.
Dus hangt wel af van wat er precies op de bon c.q. Factuur stond en u deze zo hebt geaccepteerd dan staat de ondernemer in zijn recht en zult u dat als overeenkomst moeten accepteren.
Zie;
Burgerlijk wetboek 6 art 238 lid 2
Burgerlijk wetboek 6 art 236 en 237
Burgerlijk wetboek 6 art 246. 231-244 en 239.
Sinds een paar jaar heeft een tegoedbon geen wettelijke basis meer. (zoals het ook nooit wettelijk is en was ondersteunt) Wanneer een winkelier die toch aanbiedt, hoeft de klant die niet te accepteren, ofwel anders gezegd: je geld terug te vragen. Dat recht heeft de klant dus wel degelijk.(maar)
Indien u het product uit de verpakking heeft gehaald,(let wel; is de verpakking dus wel beschadigt) kunnen er regels zijn?die u het omruilen onmogelijk maakt, hier door is het wel zo slim een tegoedbon te accepteren omdat er dan geen recht van terugbrengen of teruggaven was.
Producten die tijdens gebruik stuk gaan kunnen worden geruild indien het product na drie maanden nog niet deugt of wederom stuk gaat.(met uitsluiting van imitatie onderdelen waarvan het u bekent is).
De winkellier (verkoper) mag geen gebruik maken om afhankelijk te zijn van de garantie bepaling van zijn leveranciers, dus kort gezegd; de garantie moet ter plekken worden geregeld met de consument en moet de verkoper dit verders afhandelen met zijn leverncier.
Is er wel spraken van dat het product niet aan de verwachtingen voldoet zoals dat het wettelijk is bepaald heeft u als consument het recht op geld teruggaven of ruil er van.
Indien u elders het product velen malen goedkoper heeft gezien (+- 25%) of heeft u spijt van de te snelle aankoop? Is er wel spraken van, dat de verkoper het dan moet terugnemen of geld het teruggeeft verplicht gezien dit binnen 7 dagen geschiet.
Indien het product niet in de verpakking zit zal dit moeilijker worden het terug te ruilen.