Emmy75 schreef:Instructeur 69 schreef:Er zijn veel CBR theorie examencentra waar alle apparatuur aanwezig is en die toch maar 1 dag ( bij hoge uitzondering 2 dagen) gebruikt worden. Als men deze toets in gaat voeren leveren deze lokalen een kleine € 1.400,= per uur op. Nu op 2 of 3 dagen € 0,= Examens zijn voor handen en examinatoren genoeg. Het CBR is vorig jaar bijna onder curatele gesteld zodat de minister extra inkomsten wel zou zien zitten denk ik.
Dat het CBR het zo slecht doet dat ze dreigen failliet te gaan is geen aanleiding om dan via een wetje maar een bak extra inkomsten te genereren. Normale commerciele bedrijven hebben die mogelijkheden ook niet en moeten ook andere maatregelen nemen.
Zo zou het CBR ook kunnen bezuinigen. Als de theorielokalen zoveel leeg staan dan zijn er teveel of ze moeten iets anders verzinnen om inkomsten te genereren uit die lokalen, zoals bijvoorbeeld vrijwillige cursussen gericht op bedrijven waar veel werknemers beroepsmatig op de weg zitten. Bijvoorbeeld in de vorm van een leuke workshop gecombineerd met een slipcursus ofzo. Deelname aan een slipcursus moesten ze (naar mijn mening) eens toevoegen aan een rijopleiding.
Wat ook een mogelijkheid kan zijn voor het CBR om behoorlijk wat extra inkomsten te krijgen, zou zijn om alle groepen 7 en 8 van basisscholen een theoriecursus aanbieden in die lege lokalen afgesloten met een examen enigszins aangepast op die groep. Eventueel in combinatie met fietsvaardigheden en beheersing met een boekentas. Dan moet de minister eens om tafel met de onderwijscollega. Lijkt mij veel zinvoller om ook wat te doen aan de kennis van die groep. Dan zijn de kinders ook beter voorbereid op het gaan naar de middelbare school. Er vallen immers nog altijd relatief gezien veel meer slachtoffers onder die groepen als de scholen weer beginnen en er weer een nieuwe lading brugklassers begint. Als je dat af en toe ziet gaan op de fiets, waarbij sommigen niet eens de fiets fatsoenlijk onder controle hebben.
Ik kan het in deze ten dele eens zijn met Emmy. 1400 x 7 uur is bijna 10.000 uur per dag. Doe dat 50 weken lang, en je hebt, door de lokalen één dag meer te gebruiken 500.000 euro inkomsten per jaar, per lokaal. Dus ja, dat wetje zou inderdaad behoorlijk wat zoden aan de dijk zetten. Als dat de enige motivatie zou zijn om opfriscursussen verplicht te stellen, dan zou ik er ook mijn twijfels bij hebben.
Aan de andere kant denk ik zelf dat af en toe een opfriscursus helemaal niet zo gek is voor de meeste automobilisten. De wetgeving verandert nogal eens. Wie weet wat op de provinciale wegen al die kleurtjes betekenen tussen de rijstroken? Om maar eens wat te noemen? De informatie is heus wel te vinden, maar wie zoekt dat nou eens fijn op? Dat is maar een kleine minderheid.
Weet iemand het verschil eigenlijk tussen een fietsstrook en een suggestiestrook? Dat zijn er maar bitter weinig, is mijn ervaring. Je zou denken dat dat fietsje dat al dan niet regelmatig op die rode strook is geplakt niks uitmaakt, maar niets is minder waar, het zijn twee totaal verschillende stroken. (
http://nl.wikipedia.org/wiki/Fietsstrook ) En zo is er veel meer.
Daarnaast, ook al heeft iemand nog zoveel praktijkervaring, en ook al is vooral verkeersinzicht het allerbelangrijkste, theoriekennis zakt gewoon na verloop van tijd weg. Juist de dingen die je het minste gebruikt. Dingen die je in de thuisomgeving misschien niet veel tegen komt, maar wellicht wel op vakantie, of als je een keertje een langere rit maakt, om wat voor reden dan ook. En ja, dan kunnen mensen onnodige verkeersfouten maken, die lang niet altijd verkeerd af hoeven te lopen, maar die wel tot onnodige irritatie bij medeweggebruikers kunnen leiden.
Laten we wel wezen, iemand die een baan heeft, zal zich ook regelmatig bij moeten laten scholen, ongeacht het beroep dat hij heeft. Doet hij of zij dat niet, dan zal de kennis op een gegeven moment dusdanig verouderd raken, dat hij of zij simpelweg niet meer aan de bak komt. Is dat met autorijden dan anders?
En ja, het idee om 7 en 8ste groepers in die lokalen hun theorielessen te laten volgen, door een echte examinator of instructeur, daar hoeft niets mis mee te zijn, dat zou hen in meerdere opzichten een extra opstapje bieden naar een functioneren in de maatschappij. Dat idee kan ik alleen maar omarmen.