LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Een uitzending over de psychiatrie?

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
Ingeting
Berichten: 59
Lid geworden op: 27 jul 2008 05:04

Re: Een uitzending over de psychiatrie?

Ongelezen bericht door Ingeting »

Da Silva, jij hebt ook toegang tot alle informatie. Deze info is te vinden voor een ieder die een beetje handig kan googlen.

gr
Ingeting

Ingeting
Berichten: 59
Lid geworden op: 27 jul 2008 05:04

Re: Een uitzending over de psychiatrie?

Ongelezen bericht door Ingeting »

Quote:

rol antipsychotica bij dood psychiatrisch patiënt in een isoleer in Amsterdam


Arjan Dokelaar 20 september 2008



Beste Redactie,
Ik wilde hierbij een ervaring van een goede vriend met u delen. De werkelijke oorzaak voor de verstikking van de patiënt is mogelijk antipsychotica, het medicijn dat schizofrenie patiënten moeten gebruiken.



Mitch (de webmaster van psychiater.nu), heeft op zijn meest 1.5 maanden lang achter elkaar in een isoleercel gevangen gezeten om ‘mogelijk vluchtgedrag’ en een risico op maatschappelijke teloorgang af te wenden. Hij heeft zich nooit misdragen, was altijd rustig en beleefd maar hij weigerde de aangeboden medicijnen te gebruiken waardoor hij omwille van de veronderstelde maar nog niet gediagnosticeerde ’stoornis in de geestesvermogens’ een gevaar zou zijn. De medicijnen die hij in de isoleercel ingespoten kreeg (antipsychotica) heeft zijn lichaam zo hevig doen verkrampen dat hij bijna stikte. Het komt mogelijk vaker voor dan men weet. In het rapport schreef de psychiater namelijk over het voorval: “Dhr. Plat heeft last van stijve spieren en is akineton gegeven”. Daaruit kan natuurlijk niet worden opgemaakt dat hij bijna gestikt was.

Ik ken Mitch goed, en ik weet dat hij niet overdrijft dat hij werkelijk bijna gestikt was door de verkrampingen die antipsychotica kunnen veroorzaken. De verkrampingen zijn een symptoom van het Neuroleptic Maligne Syndroom (NMS), een fatale bijwerking van antipsychotica.

NMS zorgt voor zeer heftige spierverkrampingen die te vergelijken zijn met zeer hevige kuitkramp, maar dan in alle spieren van je lichaam tot op het hart aan toe. Mitch vertelde mij dat hij zelfs het gevoel had dat zijn hart het door de totale verkramping van zijn lichaam, moeilijk had om te blijven kloppen en de verkrampingen maakte het soms bijna onmogelijk om adem te halen. Wanneer hij neer viel, dan verkrampte zijn tong in zijn mond dusdanig dat hij heel voorzichtig moest zijn om niet echt te verstikken en moest proberen om ondanks de krampen zo te vallen dat zijn mond vrij bleef, en niet verstopt zou raken door speeksel en zijn tong.

Ik hoop dat jullie indien daar enige aanleiding toe is een nader onderzoek kunnen doen om te ontdekken of de verstikking mogelijk door antipsychotica veroorzaakt is. Het is zo enorm belangrijk dat het bekend wordt indien het medicijn de dood werkelijk veroorzaakt heeft.
Telkens weer blijkt hoe schadelijk de medicijnen zijn, maar psychiaters willen er niet vanaf. Het levert vele miljarden op in Nederland alleen, en psychiaters zien het als de toekomst. Het is effectief in het onderdrukken van agressie en andere uiterlijke symptomen.
In het Verenigd Koninkrijk gaan ze psychiaters nu eindelijk middels sancties dwingen om van de inmiddels bewezen schadelijke en zeer gevaarlijke antipsychotica over te stappen op 'praat therapie' (bron)

Antipsychotica zijn werkelijk zeer giftig en maken mensen globaal bezien veel zieker dan ze al zijn. Antipsychotica veroorzaken een atrofie van de hersenschors en vergroting van de basale ganglia. Wat het in feite doet is het blokkeren van Dopamine D2 receptoren in de hersenen en in response gaan de hersenen de receptoren gevoeliger maken zodat de patiënt biologisch veel gevoeliger wordt voor een psychose en niet meer zonder medicijnen kan. Wanneer de patiënt stopt valt hij of zij terug in een extra heftige psychose. De medicijnen veroorzaken een acute psychose bij mensen die nog geen psychose hebben.

Enkele bronnen over de risico's van antipsychotica: Nieuwe antipsychotica schadelijker dan oude, Antipsychotica ontregelt vrije schildklier hormoon concentraties, Wetenschap: antipsychotica werkt niet zoals psychiaters denken, Renske Leijten stelt kamervragen over antipsychotica gebruik gehandicapten, Wetenschappelijk onderzoek Antipsychotica, Antipsychotica kunnen ook bij jonge mensen een beroerte veroorzaken, Antipsychotica veroorzaken veel doden onder oudere gebruikers, Janssen Pharmaceutica aangeklaagd voor verzwijgen risico's Risperdal, Gedupeerde patiënten Seroquel spannen rechtzaak aan tegen AstraZeneca

Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben en indien jullie enige aanleiding daartoe hebben, de rol van antipsychotica bij de dood van de patiënt willen onderzoeken en het bekend durven te maken indien het medicijn werkelijk een rol heeft gespeeld.

Met vriendelijke groet,
Arjan Dokelaar
Unquote

Ingeting
Berichten: 59
Lid geworden op: 27 jul 2008 05:04

Re: Een uitzending over de psychiatrie?

Ongelezen bericht door Ingeting »

de quote kwam van "Het vrije volk" op te zoeken via internet

Da silva
Berichten: 719
Lid geworden op: 31 jul 2008 09:01

Re: Een uitzending over de psychiatrie?

Ongelezen bericht door Da silva »

Da Silva, jij hebt ook toegang tot alle informatie. Deze info is te vinden voor een ieder die een beetje handig kan googlen.
Sorry,ik heb nergens bewijs kunnen vinden dat Arjan Dokelaar lid is van de Scientology kerk.
De bewijslast ligt trouwens bij jou,jij hebt beweerd dat Arjan lid is van deze beweging.

gravedigger
Berichten: 3097
Lid geworden op: 11 jun 2005 20:47

Re: Een uitzending over de psychiatrie?

Ongelezen bericht door gravedigger »

Als er geen nieuws is, maken we wel nieuws. Niet waar Arjan?

Arjan Dokelaar
Berichten: 197
Lid geworden op: 28 jul 2008 21:30

Re: Een uitzending over de psychiatrie?

Ongelezen bericht door Arjan Dokelaar »

Dit bericht van mij op Het Vrije Volk was niet bedoeld voor publicatie. Aan de hand van de ervaring van Mitch leek het mij niet meer dan billijk om nieuwsvoorzieningen en journalisten op de hoogte te stellen van zijn ervaring, en indien daar aanleiding toe zou zijn te onderzoeken of de verstikking door antipsychotica veroorzaakt is.

Mitch is bijna verstikt in zijn eigen tong, en hij kon er niets tegen doen. Ook niet gewoon toegeven en het laten begaan. Het is net als met kuitkramp. Heel eng.

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: Een uitzending over de psychiatrie?

Ongelezen bericht door S. »



Geplaatst op 17 Sep 2008 10:17 door Ingeting
--------------------------------------------------------------------------
S.

Sorry voor de late reactie. Ik ben geen ex lid van scientology maar heb er wel via iemand mee te maken gehad. En ik ken de retoriek van deze clubleden maar al te goed.

Nu is het afwachten tot de volgende weer een topic opend over de "misdaden" van de psychiatrie.

groetjes
Ingeting
Even een late reactie terug. :wink:

Ik heb er ook slechts zijdelings mee te maken gehad, maar naar mijn idee is het voor een buitenstaander niet mogelijk om inzage te hebben in de ledenlijsten.
Dus of Arjan lid is, of het slechts eens is met hun gedachtegoed?

En ik ben ook bang dat deze discussie teveel in een kringetje blijft ronddraaien. Er zal zeker veel te verbeteren zijn binnen de psychiatrie en de medicijnnen laat ik ook maar liever aan mij voorbij gaan.
Maar bij alles is het zo dat er meerdere waarheden naast elkaar staan. Iets is niet alleen maar goed of slecht.

Arjan Dokelaar
Berichten: 197
Lid geworden op: 28 jul 2008 21:30

Re: Een uitzending over de psychiatrie?

Ongelezen bericht door Arjan Dokelaar »

Eens met hun gedachtengoed??? Nee dus....

Eens met de waarheid (op basis van wetenschappelijke feiten dus...)? ... yep.

Overigens iets anders, dit bericht van een bezorgde moeder kwam net binnen op psychiater.nu, wellicht kan iemand van hieruit helpen.


Gachte redactie.Mijn dochter(40jaar) is momenteel met een I.B.S.opgenomen in Kijk en Duin.Zij is psychotisch.Ik mag 1keer per dag bellen om te informeren hoe het met haar is.Zij zit vanaf afgelopen zaterdag in de isoleer.Niemand mag op bezoek komen.(omdat dat teveel prikkels zou geven)Wij zijn heel ongerust,en vragen ons af of dit
zomaar kan.Decommunicatie met de afdeling verloopt heel stroef,ze vinden mij maar lastig.Ik probeer een vertrouwenspersoon of haar
psychiater te bellen,niemand is bereikbaar.Wat kan ik doen?



http://www.psychiater.nu/18000-patiente ... omment-132

Da silva
Berichten: 719
Lid geworden op: 31 jul 2008 09:01

Re: Een uitzending over de psychiatrie?

Ongelezen bericht door Da silva »

Jij hebt het "antwoord" al gegeven Arjan!

Geachte mevrouw van de Woestijne,

Het beste kunt u contact zoeken met een advocaat, en vragen of er juridisch gezien mogelijkheden zijn om contact af te dwingen. Het is natuurlijk absurd dat u uw dochter niet meer mag zien.

Indien u een goed contact heeft met uw dochter is het natuurlijk alleen maar goed dat zij contact met u heeft. Mensen totaal afsluiten van de buitenwereld zonder dat ze dat zelf willen is traumatiserend.

Ik heb het vermoeden dat ze iets verborgen houden voor u. De ernstige lichaamsverkrampingen en verstikkingsverschijnselen van antipsychotica die kunnen ontstaan duren normaal gesproken ongeveer 3 dagen en zijn bij de eerste injectie en op de eerste dag vaak het meest hevig. Mogelijk willen ze niet dat u (familie en vrienden) de bijwerkingen van de medicijnen zien.

Met vriendelijke groet,
Arjan
Goed dat je deze moeder gerustgesteld hebt.zal die vannacht even lekker slapen!

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: Een uitzending over de psychiatrie?

Ongelezen bericht door S. »

Nou hoop ik eigenlijk dat arjan die noodkreet van die moeder zelf geschreven heeft. Want zo'n 'advies' is toch echt te asociaal voor woorden.
Ik werk al bijna 20 jaar in de zorg, en heb regelmatig diverse soorten antipsychotica voorbij zien komen, maar deze bijwerking ben ik - gelukkig- nog nooit tegengekomen. Volgens de bijsluiters is dit dan ook zeer zeldzaam. Goed, het zal best mogelijk kunnen zijn dat die medebeheerder van de site (Mitch?) dit meegemaakt heeft, maar om al bij voorbaat mensen paniek aan te jagen?

En om toch maar een advies te geven over die casus (voor het geval dat deze niet fake is..)
Voordat deze mevr. instelling belt, zou ze er goed aan doen om haar vragen duidelijk geformuleerd op papier te zetten.
Stel korte en open vragen, ga niet heel erg uitwijden of in de verdediging.
Schrijf de antwoorden op.
Hou evt. een soort logboek bij waarin je noteert werke arts/ verpleegkundige wat verteld heeft of welke stappen er worden ondernomen. Datum en namen van behandelaars erbij zetten.
Wanneer er een concrete afspraak is over een bepaalde handeling die gaat plaatsvinden of er met nieuwe medicatie is gestart, vraag een aantal dagen later naar het resultaat.
Laat een nummer achter waarop de instelling je kan bereiken.
Blijf rustig tijdens gesprekken. Zorg er anders voor dat je man of een ander vertrouwd persoon bij je is wanneer je het idee hebt dat je jezelf wel eens niet in de hand kunt houden tijdens het telefonisch kontakt.

Arjan Dokelaar
Berichten: 197
Lid geworden op: 28 jul 2008 21:30

Re: Een uitzending over de psychiatrie?

Ongelezen bericht door Arjan Dokelaar »

Paniek in jagen is zeker niet de bedoeling, maar je kunt de mogelijkheid dát zelf blijkbaar ook niet uitsluiten. Het staat in de bijsluiter, en vermeld wordt: zeer incidenteel. Maar heb je de ervaring van mitch wel gelezen eigenlijk?

De psychiater schreef: "Dhr. Plat heeft last van stijve spieren en is akineton gegeven"... NIEMAND, buiten hijzelf en ik en jullie nu door het internet, die weten dat hij bijna dood was door de medicijnen. Dus hoe betrouwbaar is die stelling eigenlijk, dat het zeer weinig voorkomt.

Heel logisch dus, dat ik op basis van zijn ervaring in ieder geval aangeef wat het vanuit ons perspectief zou kunnen zijn.

En misschien worden jullie iets anders voorgehouden, een waan. Dat wanneer iemand krampen heeft, dat dat geen krampen zijn, en zeker niet zeer beangstigend of levensbedreigend, maar gewoon stijve spieren. Misschien zijn jullie daar zelf wel van overtuigd geraakt en zie je de realiteit niet meer.

Op psychiater.nu zijn nu al tig reacties geweest van mensen die precies hetzelfde als Mitch hebben ervaren, en de psychiatrisch behandelaars deden het af als onschuldig, stijve spieren of wat dan ook. Totaal geen mededogen en realiteitsbesef van wat de patiënt ervaart.

Wat betreft je advies, je begrijpt Mitch zijn standpunt en daarmee ons advies aan haar. Misschien kun je het aanvullen met jouw visie (ook dat je het niet met ons eens bent) en wat ze kan doen om haar dochter weer te mogen zien.

p.s. je kunt het het beste zelf doen, zodat het voor haar ook neutraal over komt.
Laatst gewijzigd door Arjan Dokelaar op 23 sep 2008 23:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Arjan Dokelaar
Berichten: 197
Lid geworden op: 28 jul 2008 21:30

Re: Een uitzending over de psychiatrie?

Ongelezen bericht door Arjan Dokelaar »

Deze reactie ontving Mitch vandaag van iemand:

Naar aanleiding van wikipedia "is de dood ... te danken?"
http://www.stichting-time-out.nl/wiki/i ... _danken%3F

Ik val maar meteen met de deur in huis.
Over die spuit in de isoleercel, die heb ik ook gehad en heb ook last gehad van de bijwerkingen, dat mijn keel helemaal dicht zat en mijn tong uit mijn mond hing en ik bijna stikte en dit niet kon zeggen. Een waar trauma, het was in 2005 maar zit me nog vers op mijn netvlies.

Arjan Dokelaar
Berichten: 197
Lid geworden op: 28 jul 2008 21:30

Re: Een uitzending over de psychiatrie?

Ongelezen bericht door Arjan Dokelaar »

Goed dat je deze moeder gerustgesteld hebt.zal die vannacht even lekker slapen!
Misschien heb je wel een klein beetje gelijk dat het mogelijk beangstigend over komt, maar wat heb je er aan om het te verzwijgen? Voor het meisje is het toch het beste ALS het zo zou zijn, dat haar moeder haar zo snel mogelijk komt redden.

Een andere reden om het meisje dagen lang van familie en vrienden verborgen te houden, die weet ik niet.

Mitch zou het zo gewild hebben iig., als ervaringsdeskundige. Elke minuut minder is er één als je in zo'n isoleercel gevangen zit.

Da silva
Berichten: 719
Lid geworden op: 31 jul 2008 09:01

Re: Een uitzending over de psychiatrie?

Ongelezen bericht door Da silva »

Een andere reden om het meisje dagen lang van familie en vrienden verborgen te houden, die weet ik niet.
Ik wel,vanuit mijn eigen ervaring.
Het is belangrijk dat de patient rust krijgt en niet overprikkeld raakt,dit houdt o.a. in dat het bezoek zo veel mogelijk wordt beperkt totdat de patient stabiel is en in staat is bezoek te ontvangen zonder daardoor overstuur te raken.
Dit heeft niets te maken met (zeldzame,je zal het maar zijn en ik onderschat het zeer zeker niet) bijwerkingen van medicijnen,het is gewoon het protocol wat gehandhaafd wordt in het belang van de patient.

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: Een uitzending over de psychiatrie?

Ongelezen bericht door S. »

Arjan,

Ik ken Mitch niet, ben niet bij het voorval geweest en kan hier dus niet over oordelen. Ga er dus niet verder op in, en ja, ik had dit voorval al wel gelezen, maar omdat ik er weinig mee kan, ging ik daar niet specifiek op eventuele fouten in.

Verder heb ik zelf geen ervaring met de psychiatrie en er ook nooit in gewerkt. Ik werk en een verzorgingshuis, en kom via mijn werk wel in contact met mensen die onder behandeling zijn van een psychiater of in een psychiatrisch ziekenhuis hebben verbleven.

Wat mij opvalt en ik ook als een tekortkoming zie, is dat wanneer patiënten daar opgenomen worden een goede, professionele behandeling krijgen, maar.........uiteindelijk gaan ze terug naar huis.
En dan is er nauwelijks sprake van een nazorgtraject.
De uitbehandelde patiënt valt in een gat, want de overgang van de strakke struktuur van het ziekenhuis naar huis is heel groot.
Er komt een summiere overdracht mee naar huis, geschreven door een psychiatrisch verpleegkundige en dan kun je altijd kontakt opnemen bij vragen, waarbij je best goede antwoorden op krijgt.
Alleen bekruipt mij steeds het gevoel dat de verwantwoording over de ex-patiënt ophoudt zodra deze de drempel van het ziekenhuis overstapt.
Een huisarts is voor herhalingsrecepten of vragen makkelijker te bereiken dan een psychiater.
En deze zal niet op eigen initiatief bellen naar de ontslagen patiënt om te vragen hoe het thuis nu gaat.

Wat het nazorgtraject aangaat valt daar nog veel bij te verbeteren.



Kijk; en toen werd deze discussie toch nog constructief. :)

Ingeting
Berichten: 59
Lid geworden op: 27 jul 2008 05:04

Re: Een uitzending over de psychiatrie?

Ongelezen bericht door Ingeting »

http://nl.wikipedia.org/wiki/Wikipedia: ... chiater.nu

Als je de volgende link volgt begrijp je precies wat Arjan bedoelt.
Dan hoeven we geen discussie meer te voeren. Dan is alles duidelijk

Arjan Dokelaar
Berichten: 197
Lid geworden op: 28 jul 2008 21:30

Re: Een uitzending over de psychiatrie?

Ongelezen bericht door Arjan Dokelaar »

Tuurlijk joh, probeer mij maar in diskrediet te stellen zodat je de FEITEN niet meer hoeft te geloven, of niet?

Dat is toch dom? En lees dan ook even mijn reactie: http://www.psychiater.nu/wikipedia-doet ... e-ban.html

Wikipedia is gewoon corrupt wat dat aangaat.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Een uitzending over de psychiatrie?

Ongelezen bericht door puma73 »

natuurlijk is iedereen die het niet met jouw zienswijze eens is corrupt of heeft een andere kromme kijk op jouw theorie.

jij bent degene die de discussie hier aan het rollen heeft gebracht en vertelde dat je het "voor ons" deed.

komt uiteindelijk toch een ander verhaal aan het licht en nog blijf jij jezelf verdedigen met nonsenredenaties?

jij bent degene die van het begin af een valse voorstelling van zaken heeft gegeven. gezien de discussie op wikipedia en het "uitgelekte" stukje van het vrije volk is dit overduidelijk.

Arjan Dokelaar
Berichten: 197
Lid geworden op: 28 jul 2008 21:30

Re: Een uitzending over de psychiatrie?

Ongelezen bericht door Arjan Dokelaar »

Daar gaat het hier niet om... Natuurlijk kun je een andere zienswijze hebben, dat is geen enkel probleem. Maar ik val die mensen toch ook niet persoonlijk aan, om ze in diskrediet te stellen.

Kom dan gewoon met feiten.

En wat betreft Wikipedia, die verbannen psychiater.nu omdat het scientology gelieerd zou zijn. Dat IS gewoon corrupt, want wie zegt dat scientology onbetrouwbaar is? Dat is dan altijd nog een mening.

En psychiater.nu is helemaal niet gelieerd aan scientology.

Arjan Dokelaar
Berichten: 197
Lid geworden op: 28 jul 2008 21:30

Re: Een uitzending over de psychiatrie?

Ongelezen bericht door Arjan Dokelaar »

Dat stukje op vrijevolk is niet uitgelekt, ik heb toestemming gegeven om het te publiceren.

En ja, mag ik niet suggereren wat het "KAN" zijn? Je wil de waarheid toch achterhalen? Dan moet je open staan voor andere mogelijke verklaringen.

Gesloten