LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] citalopram/cipramil: reageer!

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
bastianne
Berichten: 81
Lid geworden op: 01 jun 2011 08:53

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door bastianne »

Hoeveel oxazepam heb jij erbij?

wonderwel
Berichten: 58
Lid geworden op: 12 jul 2011 08:28

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door wonderwel »

mag 3 x 10 per dag hebben

maar die ik gisteravond innam had ik het idee dat die zwaarder was ..andere fabrikant vanwege de verzekering

bastianne
Berichten: 81
Lid geworden op: 01 jun 2011 08:53

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door bastianne »

Dat kan heb ik wel eens meer gehoord,misschien ben je er gevoelig voor?
Ik had het idee dat als mn oxazepam uitgewerkt was mn angsten gelijk dubbel terug kwamen .
Raar he?
Ik sliep heel vast, maar werd wel erg vroeg wakker.
Als ik mn kussen voelde sliep ik al ,en dan werd ik on 4.30 wakker met onrust in mn lijf.
Ze hebben wel tegen mij gezedg,hoe moe je ook bent niet s middags een dutje gaan doen,maar gewoon s avonds vroeg gaan .
Anders raakt je ritme ook in de war.
Met regelmaat schijnt het toch sneller goed te komen.
Zo zeiden ze het tegen mij.
Als je erg last van onrust hebt,trek de deur achter je dicht en ga lopen of fietsen tot je goed zweet en moe bent.
dus dat helpt bij mij wel.
s Avonds heb ik nergens last van.

KappieNL
Berichten: 26
Lid geworden op: 16 jun 2011 15:51

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door KappieNL »

Wonderwel, dat heb ik momenteel ook hoor. Toen ik begon werd alles erger en nu na de verhoging heb ik ook meteen weer meer last van angst en piekeren.

En inderdaad was Janneke zegt, als je paniekerig bent ga dan wat actiefs doen. Ook al is het 4 uur in de ochtend. Ik heb vanmorgen ook om 6 uur de deur achter me dichtgetrokken en ben gaan joggen/wandelen. Waar ik ook altijd veel baat bij heb is een stuk gaan auto rijden. Lekker even je gedachten verzetten. Dat trekt mij iedere keer weer door de ochtend heen. En wat ik de laatste tijd ook doe is veel schrijven. Dat helpt ook wel. Maar goed het blijft behelpen.

bokkie10
Berichten: 173
Lid geworden op: 05 mei 2009 12:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door bokkie10 »

Hallo Wonderwel,

Ik ben ook gestopt en weer begonnen, en bij mij gaat het weer steeds beter.
Dus niet bang zijn dat het niet gaat helpen, want dat gebeurt wel. De vorige keer heeft het toch ook geholpen, en waarschijnlijk heb je het toen ook moeilijk gehad, maar heb je het ook gered. Je moet proberen positief te denken(en ik weet dat dat moeilijk is) maar het werkt wel.
Je moet echt proberen om niet te piekeren, hoe moeilijk dat ook is.
Probeer bezig te blijven, maakt niet uit met wat, maar probeer je gedachtes te verzetten.
En schrijf alles op, want schrijven maakt rustig.

Veel sterkte

Groetjes Angela

wikky
Berichten: 189
Lid geworden op: 27 jul 2009 19:16

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door wikky »

wonderwel schreef:jongens voel me hondsberoerd . vanacht om vier uur wakker met paniekgevoelens . kreeg oxacepam van andere fabrikant en heb de indruk dat die veel zwaarder was dan de andere en dat ik daardoor vanacht zo rot wakker werd . wat doen jullie als jullie dat 'snachts krijgen .
Hebben jullie veel aan dat programma gehad wat op tv was of zinkt je de moed in de schoenen.
Wie is wel eens gestopt met citalopram en weer begonnen en dat dat goed ging??please help me met een verhaal dat dat kan ???


ben zo bang dat het niet over gaat
hoi wonderwel...
ik heb de laatste 3 jaar al eens citalopram gebruikt en was toendertijd begonnen met 20 mg en na verloop van tijd werd dat afgebouwd tot 10 mg en daar heb ik zo`n dikke 2 jaar op gezeten.
en dat ging heel erg goed!

omdat ik ernstige migraine aanvallen heb,zo`n 4 keer per week, gebruik ik medicatie voor de migraine.
maar deze medicatie mag ik eigenlijk niet gebruiken bij antidepressieva omdat ik dan té veel serotonine in mijn hersenen kan krijgen en dan krijg je het serotoninesyndroom.
dus met andere woorden,de neuroloog wilde dat ik ging stoppen met de citolapram om mij de juiste medicijnen te kunnen geven voor de migraine.
snap je het nog whahaha!
dus toen ben ik heel langzaam afgebouwd met de cita`s
maar toen ik 3 maanden zonder de cita`s was begon alle ellende weer opnieuw,huilbuien,angst en paniek aanvallen,dus ik was nog verder van huis!
toen ben ik begin mei weer begonnen met de citalopram..
de 1e weken waren ook niet fijn kan ik je zeggen,maar ik wist dat dit ging komen want ik had het de 1e keer ook gehad.
ik kreeg juist ergere angst en paniek aanvallen,maar na verloop van enkele weken verhogen en gebruiken voelde ik me na zo`n 4 weken toch al veel fijner.
ik heb wel dagelijks in het begin 3 keer een halve oxazepam erbij gebruikt want anders zag ik het helemaal niet meer zitten..
ook na verloop van tijd,als het weer beterder gaat dan zie je vanzelf dat je de oxazepam niet meer nodig hebt.

het enige waar ik nu nog last van heb is die erge hitteaanvallen pppfff
dat had ik de 1e 3 jaar niet omdat ik maar op 10 mg zit en nu zit ik op 20 mg..
ik zweet me af en toe helemaal te pletter whaha
oh ja en dat trillen dat heb ik ook nog last van,is ook een bijwerking :!:

hoeveel mg gebruik jij wonderwel?
zul je vast geschreven hebben maar ik weet het niet meer :P

dat tv programma heb ik nog steeds niet gekeken,dus ik kan er niks over zeggen,maar ik ga het zeker nog kijken hoor,ik heb ook zo`n drukke week achter de rug..

ik hoop dat je nu wat gerustgesteld bent,want al die bijwerkingen is normaal :idea: :idea:

doe het rustig aan meid,het komt vanzelf goed,ook al geloof je het nu niet helemaal :wink:

groetjes wilma

KappieNL
Berichten: 26
Lid geworden op: 16 jun 2011 15:51

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door KappieNL »

Even een beetje offtopic maar ik wilde jullie allemaal even bedanken dat jullie allemaal zo regelmatig reageren. Ik en de meeste hier hebben het best moeilijk momenteel en dan is ervaringen uitwisselen met lotgenoten best wel fijn! En zo kunnen we elkaar af en toe ook wat geruststellen!

Dus bij deze: Bedankt !

Linde
Berichten: 15
Lid geworden op: 15 jul 2011 15:04

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Linde »

Hallo allemaal,

Ook ik lees al een tijdje mee op dit forum, vooral op de momenten dat ik het moeilijk heb. De herkenning doet me goed en geeft me steun en bevestiging.
Ik slik sinds 12 weken citalopram, ben nu 3,5 week geleden opgehoogd van 20 mg naar 30 mg. In die laatste 3, 5 week heb ik ook nog 5 dagen Lexapro (Escitalopram) geslikt, dit zou minder bijwerkingen hebben aldus de psychiater. Niets was minder waar... 2 uur na inname van de eerste pil werd ik drijfnat van zweet en voelde me hondsberoerd. Misselijk, beven, duizelig en vooral toename onrust en angst. Na 5 dagen weer teruggegaan op 20 mg citalopram en dat na 2 dagen weer opgebouwd naar 30 mg. Ik voelde me redelijk voordat ik de switch maakte naar de Lexapro, werkte weer 3x 2 uur per week, deed mijn ding in huis, beetje boodschappen, naar vriendinnen en weer een spelletje met de kinderen. Dit is na de medicijn wissel weer helemaal weg. Ik kom tot weining en pieker over angst en onrust die ik heb. Gelukkig slaap ik goed, te goed misschien, kan hele dagen slapen, om die onrust maar niet te voelen. Ik heb de citalopram gekregen ivm angsten, voortkomend uit een burnout. Ben sinds 29 maart ziek, had net alles weer wat opgebouwd en dat alles lijkt weer weg. Ik denk dat ik misschien weer teveel heb gedaan toen de pillen mijn ergste klachten wegnamen, waardoor mijn burnout niet aan het herstellen is geweest.
Sinds een paar dagen ben ik minder misselijk, sta vaak kokhalzend op 'smorgens. Heb weinig eetlust, minder smaak en soms trillen en een nare onrust in mijn lijf. Wordt m.n. daarvan onzeker. Ik ben verbaasd dat dit me allemaal is overkomen. Tot aan mijn uitval kon ik de hele wereld aan! Genoot van het leven en ik heb ook alles wat ik me kan wensen, en toch voel ik me zo rot. Heb nergens zin in, bezoekjes zie ik tegenop. Er zijn dagen geweest dat ik niet alleen durfde te zijn. Dat is wel weer voorbij gelukkig, maar ik wil zo graag weer mijn oude leven terug!!! Ik heb hulp van een psycholoog en een psychiater voor de medicatie. Ik reageer heel gevoelig op dit soort medicijnen. Ben aanvankelijk begonnen met prozac, maar daar werd ik zo naar op, kreeg soort wanen. Toen mbv oxazepam over op citalopram en de stijgende lijn werd langzaam maar zeker ingezet. De oxazepam is na 2 weken destijds gestopt. En nu zo'n megadip sinds 2 weken weer. Kan dat door alle medicatiegedoe komen denken jullie? Ik werk weer niet, moet dinsdag naar de bedrijfsarts.
Het is een wat onsamenhangend verhaal, schrijf het tussen mijn tranen door.

Ik vind jullie allemaal zo dapper, iedereen ploetert en heeft te maken met toppen en dalen. Ik heb zelf ook last van een schuldgevoel richting mijn man en kinderen, door mij is ook hun leven anders geworden. En ook al helpen ze me waar nodig en met liefde, het doet me wel pijn...Wanneer zou de citalopram weer gaan werken?

bastianne
Berichten: 81
Lid geworden op: 01 jun 2011 08:53

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door bastianne »

Hoi Linde,
Dat valt allemaal niet mee zeg.
Heel zwaar he allemaal.
Ik herken heel veel in jouw verhaal.
Alleen heb ik geen 2 soorten ad gehad.
Ik slik nu 9,5 weken cita,sinds woensdag 40 mg.
Eerst ging het de goede kant op en 1,5 weken geleden ging ik weer de sombere kant op.
Vandaag heb ik eindelijk een goede dag, heb geen oxa s als hulp nodig gehad.
Na al die slechte dagen.
Word je zo moe van he?
Ik vind het erg zwaar,ook omdat ik nog kleine kids heb.
Maar toch soms slepen ze je er ook weer doorheen!
grtjs Janneke

Linde
Berichten: 15
Lid geworden op: 15 jul 2011 15:04

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Linde »

Hallo Janneke (en de anderen)

Ik herken ook veel in jouw situatie, die nare onrust, bah! Wij hebben ook 2 jonge kinderen (basisschool) en zij hebben ook recht op aandacht van mij. Soms is dat idd heel zwaar. Zomaar ineens had ik vanmiddag een paar goeie momenten! Meestal heb ik een dip eind vd middag, nu zomaar ineens niet! Moest huilen van geluk, even mezelf voelen! Ik huil trouwens wat af zeg, ook zomaar, bij een mooi liedje op de radio!!
Goed zeg, dag zonder oxazepam! Dat is een flinke opsteker voor je! En dat na een ophoging!!Als het morgen minder gaat, dan kun je op deze dag terugkijken. We hebben weer mogen ervaren dat we het kunnen!! Daar gaan we voor!

Fijne avond allemaal

dochter38
Berichten: 87
Lid geworden op: 30 apr 2011 13:59

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door dochter38 »

Hoi linda

die onrust heeft me moeder ook zo een erge last van gehad , het word gelukkig minder alleen de ochtend is nog een ramp.
en het zweten .

Linde
Berichten: 15
Lid geworden op: 15 jul 2011 15:04

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Linde »

Goedemorgen,

Heb een goede avond achter de rug, meestal zijn de avonden wel goed trouwens. Voel me ook vandaag iets minder gespannen merk ik, wel wat onbestendig gevoel in mijn maag. Ik neem de cita s' morgens in en merk al snel dat ik zo moe ervan word. Gapen!!! En soms val ik ook echt in slaap. Of komt dat door de burn-out, zooo moe? Ik lees dat meerdere van jullie ook zo bezig zijn met eten en niet willen overgeven. Dat herken ik zo! Ik heb nl een angst om flauw te vallen (en dat is nog nooit gebeurd) en als ik te weinig eet (of uitspuug) word ik draaierig en dan komt die angst extra opzetten. Weet vd psycholoog hoe ik daarmee om moet gaan en dat ging ook een tijd goed, tot de medicatiewisseling. Nu speelt dat weer, mn rond etenstijden. Ik heb in totaal 3x een paniekaanval gehad (laatste eind maart) en dat was steeds rond 17u. Raar he, hoe onze hersenen elke keer weer die tijd koppelen aan dat gevoel? Dat is nu elke dag mijn onrusttijd. En opstarten vd dag is ook niet favoriet....!
Een andere bijwerking is nog steeds zweten, hoorde van de psychiater dat thee maken van salieblaadjes daartegen helpt.
Ik zie er naar uit dat we allemaal over een tijdje weer onbezorgd in het leven staan! Daar knokken we voor! Ik heb veel aan jullie verhalen, en hoop over een poosje ook zo optimistisch te kunnen zijn!

bastianne
Berichten: 81
Lid geworden op: 01 jun 2011 08:53

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door bastianne »

Hoi Linde en anderen,
Ik herken veel in jouw verhaal.(vooral die misselijkheid rond etenstijd maar dat gaat nu veel beter)

Alleen heb ik geen burnout maar wel paniek en angst stoornis.
Heb al 2 ncht. goed geslapen zonder slaapmiddel.
Word om 6u wakker dat is niet echt heel vroeg meer.
Gisteren zonder oxa s gedaan en vandaag tot nu toe ook.
Als ik onrust voel ga ik 20x opdrukken of kniebuigingen maken.
Wordt je lekker moe en onrust zakt.
Vanavond met man en kids naar pannekoekhuis.
WAren woensdag 11 jr getrouwd,dus gaan we effe wat leuks doen.
grtjs janneke

wonderwel
Berichten: 58
Lid geworden op: 12 jul 2011 08:28

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door wonderwel »

ben gisteren naar huisarts geweest en gezegd dat ik het niet meer zag zitten .
Hij stelde me een ander psychiater voor omdat ik bij de vorige wegkwam alsof ik op drijfzand zat . dat voelde beroerd aan . gisteren toch iemand van psych verpleegkundige aan de lijn gehad , die dan je zo op je gemak stelt en precies verteld hoe de medicijnen werken en dat heel erg rustig en helder doet , dat je ter plekke tot rust komt .zo lang het duurt .
Ik mag nu 4 x 10 mg nemen perdag om dat een herstart met citalopram de veschijnselen doen verergeren . maar de psych verpleegkundige stelde me voor 3x 10 en savonds voor slapen gaan twee van 10
het is werkelijk waar een enorm verschil wie je voor je hebt .Als ik een twijfelaar voor me heb dan zak ik nog verder weg . Iemand die je op de rails weer zet en niet zegt ...ja je kunt dit of je kunt dat ja zeg het maar ...jemig daar werd ik beroerd van omdat ik het gewoonweg niet meer weet.

KappieNL
Berichten: 26
Lid geworden op: 16 jun 2011 15:51

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door KappieNL »

Dat lijkt mij inderdaad ook heel irritant, zo iemand die een beetje vaag doet. Je kan beter iemand hebben die vol overtuiging staat voor ze zaak in plaats van dat vage gedoe. En wel blijven volhouden hé !

Ik vroeg me trouwens af nemen jullie ook extra vitamines in ?

wonderwel
Berichten: 58
Lid geworden op: 12 jul 2011 08:28

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door wonderwel »

ja ik neem extra vitamines in .

Linde
Berichten: 15
Lid geworden op: 15 jul 2011 15:04

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Linde »

Dag,

Nee, ik slik geen extra vitamines. Zou dat herstel bevorderen?
Janneke, knap hoor, een restaurant! Voor mij nog teveel prikkels helaas. Heb de eerste weken van de cita ervaren dat ik het wel kan, dus wacht nog maar even totdat de ophoging werkt. Bijzonder hoor, dat jij weinig last hebt vd ophoging naar 40mg. Daar zal je vast blij mee zijn.

En wat wonderwel schrijft snap ik heel goed, als je je zo beroerd voelt heb je ff iemand nodig die je de weg wijst en je niet laat zwemmen. Ik heb dat in het begin ook meegemaakt, word je zo onzeker van!

Heb een rustig dagje, vanmiddag 2 uur geslapen en net de bedden verschoond, zweten weer!!! Ben aan het denken hoe ik een beetje een dagindeling kan maken, die burnout is zo vermoeiend. Merk wel dat ik mijn humor terugkrijg!! En dan huil ik daar weer om...hahaha.
Ik lees bij jullie ook zoveel over dromen, wow, dat doe ik ook! Heel heftig, en ik kan dan alles weer. Zo slikken als je dan wakker wordt....
Allemaal een fijne zaterdagavond, we houden vol!!

Linde
Berichten: 15
Lid geworden op: 15 jul 2011 15:04

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Linde »

Hallo,

Het is rustig hier!! Is dat een goed teken?? Ik hoop het. Janneke, hoe was het pannekoeken eten? En heb je weer zo goed geslapen?

De bijwerkingen bij mij nemen af, alleen nog een zenuwachtig gevoel in mijn buik. Eten gaat beter. Af en toe nog erg duizelig. Nu nog weer dat sombere gevoel zien kwijt te raken. Mijn man ziet een hele verbetering tov vorige week zondag, zelf merk ik dat nog niet zo. Ik wil wrs te grote stappen maken. Ik zie er naar uit dat ik weer zonder nadenken en gepieker wat dingen kan gaan doen!

Hoe is het met jullie verder??

KappieNL
Berichten: 26
Lid geworden op: 16 jun 2011 15:51

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door KappieNL »

Hey hey,

Hier gaat het wel, de weekenden zijn zoiezo altijd wel beter dan doordeweeks. Gister wel weer na 2 weken moeten spugen. Daar baalde ik dan wel weer van en dan gaat de angst er ook weer inzitten. Extra vitamines kan volgens mij nooit kwaad. Zeker bij een depressie/burn-out niet.

Na het weekend zit ik 2 weken op de dubbele dosis. Hoop dat het dan wat meer gaat werken...

Fijn Linde dat de bijwerkingen afnemen! En stapje voor stapje komen we er wel.

Linde
Berichten: 15
Lid geworden op: 15 jul 2011 15:04

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Linde »

Goedemorgen!

Weer ff wennen, maandag....Iedereen gaat weer werken en naar school. Het leven lijkt soms zonder mij door te draaien.
Gisteravond leek ik een paar keer stress te krijgen, maar het kwam er niet door. Zou dat de werking vd cita weer zijn? Of zijn het de laatste bijwerkingen? Ik wil altijd alles zo graag verklaren, en dat lukt nu niet met deze ' ziekte' . Voor een controle mens als ik is dit heel lastig! De angst en stress komt vanzelf, is niet controleerbaar soms!!
Het was rustig hier op het forum afgelopen weekend! Hoe gaat het met jullie??

Kappie, vandaag op 2 weken na de ophoging? Hoop dat je nu langzaamaan verbetering gaat merken. Helaas was dat bij mij anders, maar iedereen verschilt. Geef het in ieder geval de tijd mocht je nogweinig verbetering merken!! Het komt vast goed!!

fijne dag allemaal

Gesloten