Barman dit is niet de enige keer dat je ernaast zit in dit topic. Je bent daarin niet de enige. Dat heeft dacht ik iedereen gedaan die in dit topic heeft geschreven.
Ik heb nog wat interessante ervaringsverhalen gevonden, uit 2009
http://ectweb.pbworks.com/f/Dossier_ect.pdf
Zeker de moeite waard om te lezen.
Hier kun je ook een interview lezen met een psychiater die nu nog steeds ECT toepast in zijn praktijk.
Deze zegt dat er collega's zijn die niet eerlijk zijn over de mogelijke geheugenklachten. Dus het bestaat wel dat een patient niet alles verteld wordt (werd). En als je dan ook nog een informatiefolder krijgt waarin dit niet vermeld wordt kan ik me heel goed voorstellen dat je behoorlijk boos wordt als je geheugenklachten krijgt na je ECT.
Een van de redenen dat de elektroshock vroeger in zo’n kwaad daglicht stond waren de geheugenstoornissen die ermee gepaard gingen. In de loop der jaren is de techniek van de toediening verfijnd en zijn de bijwerkingen een stuk verminderd. Maar helemaal verdwenen zijn ze zeker niet. Een probleem is wel, stelt hij, dat de depressie zelf ook gepaard gaat met geheugenproblemen. ‘Het is moeilijk om daar onderscheid tussen te maken.’
Ook is evident dat als de elektroden aan beide kanten van het hoofd – bilateraal – worden geplaatst een patiënt meer last heeft van geheugenstoornissen dan wanneer hij aan een kant – unilateraal – geshockt wordt. ‘Maar een bilaterale behandeling is wel effectiever.’
Wanneer de patiënt na de behandeling wakker wordt uit de narcose, heeft hij soms hoofdpijn of is hij in de war. ‘Dat duurt zelden lang en gaat altijd over.’
Vervelender zijn de geheugenstoornissen die daarna optreden. Het kortetermijngeheugen is het meest gevoelig voor ect. De regel luidt dat hoe vaker een patiënt geshockt wordt, hoe meer herinneringen hij kwijtraakt. ‘Meestal is het zo dat als je met de behandeling stopt, die gaten in het geheugen min of meer vanzelf weer opgevuld raken.’ Een enkele patiënt houdt daar echter last van, aldus Kho. ‘Het zijn er gelukkig zo weinig dat ik hun namen onthoud.’
Maar hij vindt dat je het niet kunt maken, zoals sommige van zijn collega’s doen om tegen patiënten te zeggen dat ze er beslist geen klachten aan overhouden. ‘Je moet daar eerlijk over zijn. Sommige patiënten houden last van geheugenproblemen en concentratieverlies. Dat risico loop je met deze behandeling.