LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Discussie over ECT (elektroconvulsietherapie / elektro shock

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
stop-ect
Berichten: 107
Lid geworden op: 28 apr 2013 22:41

Re: Discussie over ECT (elektroconvulsietherapie / elektro shock

Ongelezen bericht door stop-ect »

barman schreef:Feit is gewoon dat hij dingen beweert die niet kunnen, zichzelf tegenspreekt en manipuleert met het "bewijsmateriaal".
Welke dingen beweer ik zoal die niet kunnen? En hoe weet jij dat zo zeker?

Waar spreek ik mijzelf tegen? Of citeer je misschien (per ongeluk mag ik hopen) twee verschillende personen???

En hoe kom je erbij dat ik bewijsmateriaal manipuleer? Volgens mij heb ik over vervanging van het betreffende plaatje al uitleg gegeven. En ben jij er vervolgens niet meer op ingegaan. Om er nu ineens met deze beschuldiging die kant nog wal raakt op terug te komen.

stop-ect
Berichten: 107
Lid geworden op: 28 apr 2013 22:41

Re: Discussie over ECT (elektroconvulsietherapie / elektro shock

Ongelezen bericht door stop-ect »

Barman schreef:In alles lijkt dit zeer sterk op een andere forumgebruiker die met fictieve verhalen en allerlei gegoogelde "bewijslast" discussies uitlokt op en aantal forums om vervolgens zelf een tijdje te verdwijnen en dan later weer terugkomt om met nieuw gevonden "bewijzen" het weer nieuw leven in te blazen.
Je hebt me helemaal door (ofzo..). Dank voor je grote bijdrage aan het in leven houden van de discussie! Die inmiddels al 300 reacties telt en welke ruim 20.000 keer gelezen is. Over zoveel aandacht voor dit probleem had ik niet durven dromen. Beetje paranoïde barman?

Barman
Berichten: 1473
Lid geworden op: 05 aug 2012 22:56

Re: Discussie over ECT (elektroconvulsietherapie / elektro shock

Ongelezen bericht door Barman »

stop-ect schreef: Je hebt me helemaal door (ofzo..). Dank voor je grote bijdrage aan het in leven houden van de discussie! Die inmiddels al 300 reacties telt en welke ruim 20.000 keer gelezen is. Over zoveel aandacht voor dit probleem had ik niet durven dromen. Beetje paranoïde barman?
Bevielen de antwoorden weer eens niet, dat je je maar weer eens ergens anders op richt?
Al krijg je 1000 reacties en wordt het 10 miljoen keer gelezen, dan nog zullen mensen het zien voor wat het is. Daar wil ik best aan meehelpen.

stop-ect
Berichten: 107
Lid geworden op: 28 apr 2013 22:41

Re: Discussie over ECT (elektroconvulsietherapie / elektro shock

Ongelezen bericht door stop-ect »

Je denkt toch niet serieus dat iedereen het gehele topic gaat lezen? Men leest alleen het openingsbericht.
Verder ga je zoals gewoonlijk niet in op mijn vragen. Graag alsnog doen dit keer.

Barman
Berichten: 1473
Lid geworden op: 05 aug 2012 22:56

Re: Discussie over ECT (elektroconvulsietherapie / elektro shock

Ongelezen bericht door Barman »

Dat denk jij werkelijk? :shock:
Verder ga je zoals gewoonlijk niet in op mijn opmerkingen. Graag alsnog doen dit keer.


kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Discussie over ECT (elektroconvulsietherapie / elektro shock

Ongelezen bericht door kokka »

ik lees net dat Keerweer ook ervaring heeft met elektroshock therapie. hij schijnt het nog wel allemaal te weten.

weetnietveel
Berichten: 1009
Lid geworden op: 25 dec 2012 12:51

Re: Discussie over ECT (elektroconvulsietherapie / elektro shock

Ongelezen bericht door weetnietveel »

Kwam je net uit de kroeg kokka?
Voor diegene die het niet snappen: https://forum.www.trosradar.nl/viewtopi ... 0&t=133145

Medisch Centrum Haaglanden http://www.mchaaglanden.nl/stimulansz/o ... apie--ect-
Bijwerkingen en risico's van elektroconvulsietherapie
Bijwerkingen die veel voorkomen na elektroconvulsietherapie (ECT) zijn hoofdpijn, misselijkheid en spierpijn. Daar kunt u als het nodig is medicijnen voor krijgen.

Direct na de behandeling voelt u zich waarschijnlijk even verward. Dit duurt enkele minuten tot een uur.

Verder kunt u last krijgen van geheugenverlies:
Sommige mensen kunnen zich niets herinneren van de uren voor de ECT.
Sommige mensen hebben tijdens de ECT-kuur moeite met het onthouden van nieuwe dingen. Een paar weken na de ECT-kuur gaat dat wel weer goed.
Een klein aantal mensen houdt last van geheugenproblemen.
De intelligentie en het denkvermogen veranderen niet door ECT. U krijgt er ook geen dementie van, en beginnende dementie wordt er niet erger van. Al met al geeft ECT bij de meeste mensen minder bijwerkingen dan antidepressiva
De teksten zijn gebaseerd op:
informatie van de Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie;
informatie van het Fonds Psychische Gezondheid;

informatie van verschillende ziekenhuizen;
Dols, A. & M.L. Stek (2009). Elektroconvulsietherapie. Indicaties, effectiviteit, veiligheid en bijwerkingen. Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde, 153.
In het rapport "richtlijn ECT" uit 2010 wordt ook de informatiefolder van de NVvP uit 2003 aanbevolen. Ik denk dan ook dat niemand hoeft te twijfelen of de geheugenproblemen van ts (mede) veroorzaakt is door ECT. En als je weet dat epilepsie ook geheugenproblemen kan veroorzaken is het ook niet zo verwonderlijk dat ECT dat ook kan.

weetnietveel
Berichten: 1009
Lid geworden op: 25 dec 2012 12:51

Re: Discussie over ECT (elektroconvulsietherapie / elektro shock

Ongelezen bericht door weetnietveel »

Barman schreef:Daarnaast spreekt hij zichzelf gewoon tegen in de uitspraken die hij doet.
Van mijn moeder heb ik begrepen dat de artsen er erg lovend over waren. Ik heb tevens het vermoeden dat vooral de "voordelen" besproken zijn, en niet de nadelige "bij-effecten".
"Ook de zware depressie waaraan ik lijd en de grote hoeveelheden antidepressiva en slaapmedicatie kunnen (mogelijk) hebben bijgedragen aan dit geheugenverlies."
Twee uitspraken die hij doet op een ander forum

http://indepressie.nl/forum/behandeling ... ktro-shock
Voor de duidelijkheid: de laatste quote was van ichthus (tjebbekaas) niet van stop-ect.
Of grote hoeveelheden antidepressiva en slaapmiddelen kunnen bijdragen aan geheugenverlies weet ik niet, maar dat een ernstige en langdurige depressie voor geheugenverlies kan zorgen dat denk ik ook.

Barman
Berichten: 1473
Lid geworden op: 05 aug 2012 22:56

Re: Discussie over ECT (elektroconvulsietherapie / elektro shock

Ongelezen bericht door Barman »

weetnietveel schreef:
Barman schreef:Daarnaast spreekt hij zichzelf gewoon tegen in de uitspraken die hij doet.
Van mijn moeder heb ik begrepen dat de artsen er erg lovend over waren. Ik heb tevens het vermoeden dat vooral de "voordelen" besproken zijn, en niet de nadelige "bij-effecten".
"Ook de zware depressie waaraan ik lijd en de grote hoeveelheden antidepressiva en slaapmedicatie kunnen (mogelijk) hebben bijgedragen aan dit geheugenverlies."
Twee uitspraken die hij doet op een ander forum

http://indepressie.nl/forum/behandeling ... ktro-shock
Voor de duidelijkheid: de laatste quote was van ichthus (tjebbekaas) niet van stop-ect.
Of grote hoeveelheden antidepressiva en slaapmiddelen kunnen bijdragen aan geheugenverlies weet ik niet, maar dat een ernstige en langdurige depressie voor geheugenverlies kan zorgen dat denk ik ook.
Zou jij wel even goed op willen letten!!! :evil: :evil:

De link staat er bij dus je kan het zo opzoeken.

Het is een opmerking van stop-ect gericht aan ichtus!!!!

stop-ect
Berichten: 107
Lid geworden op: 28 apr 2013 22:41

Re: Discussie over ECT (elektroconvulsietherapie / elektro shock

Ongelezen bericht door stop-ect »

Nee Barman, het is een tekst van ichthus. Misschien kun je voor je in het vervolg met allerlei beschuldigingen aankomt eerst even nagaan of ze kloppen? Dit zinnetje vind ik echt heel erg flauw: "Feit is gewoon dat hij dingen beweert die niet kunnen, zichzelf tegenspreekt en manipuleert met het "bewijsmateriaal"."

Barman
Berichten: 1473
Lid geworden op: 05 aug 2012 22:56

Re: Discussie over ECT (elektroconvulsietherapie / elektro shock

Ongelezen bericht door Barman »

stop-ect schreef:Nee Barman, het is een tekst van ichthus. Misschien kun je voor je in het vervolg met allerlei beschuldigingen aankomt eerst even nagaan of ze kloppen? Dit zinnetje vind ik echt heel erg flauw: "Feit is gewoon dat hij dingen beweert die niet kunnen, zichzelf tegenspreekt en manipuleert met het "bewijsmateriaal"."
Geef de datum en tijd van de post van ichtus op dat forum dan maar.

kuklos
Berichten: 10130
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Discussie over ECT (elektroconvulsietherapie / elektro shock

Ongelezen bericht door kuklos »

stop-ect schreef:Je denkt toch niet serieus dat iedereen het gehele topic gaat lezen? Men leest alleen het openingsbericht.
Waar haal jij die wijsheid vandaan? Uit dezelfde grote duim als jouw kennis over ect?
stop-ect schreef:Die inmiddels al 300 reacties telt en welke ruim 20.000 keer gelezen is. Over zoveel aandacht voor dit probleem had ik niet durven dromen.
20.000 keer aangeklikt door mensen zegt niks. Hoeveel daarvan zijn terugkerende bezoekers?

weetnietveel
Berichten: 1009
Lid geworden op: 25 dec 2012 12:51

Re: Discussie over ECT (elektroconvulsietherapie / elektro shock

Ongelezen bericht door weetnietveel »

Barman schreef:
Zou jij wel even goed op willen letten!!! :evil: :evil:

De link staat er bij dus je kan het zo opzoeken.

Het is een opmerking van stop-ect gericht aan ichtus!!!!
Heb je het nu echt tegen mij? :cry: :cry:

De link staat er bij dus jij kunt het zo opzoeken :idea:

Het is een opmerking van ichthus (30-04-2013 20.30u) die stop-ect aanhaalt (01-05-2013 07.01u)

Barman
Berichten: 1473
Lid geworden op: 05 aug 2012 22:56

Re: Discussie over ECT (elektroconvulsietherapie / elektro shock

Ongelezen bericht door Barman »

weetnietveel schreef: Het is een opmerking van ichthus (30-04-2013 20.30u) die stop-ect aanhaalt (01-05-2013 07.01u)
Je hebt gelijk. Aangezien stop-ect graag dingen tussen aanhalingstekens zet kwam het niet over als een citaat, maar als een opmerking gericht aan icthus. Op dit punt zat ik er dus naast. Neemt niet weg dat hij zichzelf wel degelijk tegenspreekt en gegevens manipuleert.

stop-ect
Berichten: 107
Lid geworden op: 28 apr 2013 22:41

Re: Discussie over ECT (elektroconvulsietherapie / elektro shock

Ongelezen bericht door stop-ect »

Ik zie dat anders. Misschien in het vervolg iets minder hard van stapel lopen? Eerst nagaan of het wel klopt, dan proberen te "scoren"?

Valt het jullie trouwens op dat ook deze andere partij klaagt over geheugenverlies? (Zie tweede citaat)

Er staan trouwens meer interessante dingen in dat topic:
Diabeest schreef:Uiteraard is geheugenverlies een logisch gevolg van ECT
ichthus schreef:Over het geheugenverlies kan ik melden dat ik daar inderdaad ook last van heb. Er blijken hele gaten in mijn herinneringen te zijn en ook mijn korte termijn geheugen is nog niet wat het geweest is.

weetnietveel
Berichten: 1009
Lid geworden op: 25 dec 2012 12:51

Re: Discussie over ECT (elektroconvulsietherapie / elektro shock

Ongelezen bericht door weetnietveel »

Barman dit is niet de enige keer dat je ernaast zit in dit topic. Je bent daarin niet de enige. Dat heeft dacht ik iedereen gedaan die in dit topic heeft geschreven.

Ik heb nog wat interessante ervaringsverhalen gevonden, uit 2009 http://ectweb.pbworks.com/f/Dossier_ect.pdf
Zeker de moeite waard om te lezen.

Hier kun je ook een interview lezen met een psychiater die nu nog steeds ECT toepast in zijn praktijk.
Deze zegt dat er collega's zijn die niet eerlijk zijn over de mogelijke geheugenklachten. Dus het bestaat wel dat een patient niet alles verteld wordt (werd). En als je dan ook nog een informatiefolder krijgt waarin dit niet vermeld wordt kan ik me heel goed voorstellen dat je behoorlijk boos wordt als je geheugenklachten krijgt na je ECT.
Een van de redenen dat de elektroshock vroeger in zo’n kwaad daglicht stond waren de geheugenstoornissen die ermee gepaard gingen. In de loop der jaren is de techniek van de toediening verfijnd en zijn de bijwerkingen een stuk verminderd. Maar helemaal verdwenen zijn ze zeker niet. Een probleem is wel, stelt hij, dat de depressie zelf ook gepaard gaat met geheugenproblemen. ‘Het is moeilijk om daar onderscheid tussen te maken.’
Ook is evident dat als de elektroden aan beide kanten van het hoofd – bilateraal – worden geplaatst een patiënt meer last heeft van geheugenstoornissen dan wanneer hij aan een kant – unilateraal – geshockt wordt. ‘Maar een bilaterale behandeling is wel effectiever.’
Wanneer de patiënt na de behandeling wakker wordt uit de narcose, heeft hij soms hoofdpijn of is hij in de war. ‘Dat duurt zelden lang en gaat altijd over.’
Vervelender zijn de geheugenstoornissen die daarna optreden. Het kortetermijngeheugen is het meest gevoelig voor ect. De regel luidt dat hoe vaker een patiënt geshockt wordt, hoe meer herinneringen hij kwijtraakt. ‘Meestal is het zo dat als je met de behandeling stopt, die gaten in het geheugen min of meer vanzelf weer opgevuld raken.’ Een enkele patiënt houdt daar echter last van, aldus Kho. ‘Het zijn er gelukkig zo weinig dat ik hun namen onthoud.’
Maar hij vindt dat je het niet kunt maken, zoals sommige van zijn collega’s doen om tegen patiënten te zeggen dat ze er beslist geen klachten aan overhouden. ‘Je moet daar eerlijk over zijn. Sommige patiënten houden last van geheugenproblemen en concentratieverlies. Dat risico loop je met deze behandeling.
Laatst gewijzigd door weetnietveel op 26 mei 2013 23:20, 1 keer totaal gewijzigd.

kuklos
Berichten: 10130
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Discussie over ECT (elektroconvulsietherapie / elektro shock

Ongelezen bericht door kuklos »

stop-ect schreef:Ik zie dat anders. Misschien in het vervolg iets minder hard van stapel lopen? Eerst nagaan of het wel klopt, dan proberen te "scoren"?
Wacht, heb jij het licht gezien en ga je dat nu toepassen op jouw eigen beweringen? Of verwacht je dat anderen dat gaan doen, maar hoef jij het niet te doen?
stop-ect schreef:Er staan trouwens meer interessante dingen in dat topic:
Diabeest schreef:Uiteraard is geheugenverlies een logisch gevolg van ECT
Ik vind het altijd reuze interessant als een niet-medicus gaat zeggen dat een medische behandeling uiteraard een bepaalde bijwerking heeft, maar geen uitleg geeft waarom dat uiteraard zo is, of onderbouwt waarom dat uiteraard zo is.
Laatst gewijzigd door kuklos op 26 mei 2013 23:50, 2 keer totaal gewijzigd.

stop-ect
Berichten: 107
Lid geworden op: 28 apr 2013 22:41

Re: Discussie over ECT (elektroconvulsietherapie / elektro shock

Ongelezen bericht door stop-ect »

Jahoor ik zal het met terugwerkende kracht toepassen op mijn eigen beweringen.

Barman
Berichten: 1473
Lid geworden op: 05 aug 2012 22:56

Re: Discussie over ECT (elektroconvulsietherapie / elektro shock

Ongelezen bericht door Barman »

stop-ect schreef:Ik zie dat anders. Misschien in het vervolg iets minder hard van stapel lopen? Eerst nagaan of het wel klopt, dan proberen te "scoren"?
Je bedoelt dat je beter achteraf je gegevens (grafieken) aan kan passen om te scoren?

Gesloten