LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Houtrook

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
gezondheid
Berichten: 1376
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door gezondheid »

Iemand met een fijnstof meter:

Woon je in dorp in een zeer groen deel van Nederland, dan zou je verwachten dat de luchtkwaliteit beter is dan in de randstad. Niets is minder waar.
Vanwege de stankoverlast een fijnstofmeter aangeschaft. Fijnstof, vooral PM2,5 is stof dat doordringt tot in je bloedbaan en zo in je hele lichaam terecht komt.
Dit fijnstof kan allerlei klachten veroorzaken, zoals hersenbloedingen of allerlei vormen van kanker.
De derde kolom geeft de totale hoeveelheid fijnstof aan, de 4e kolom geeft de PM10 waarde aan. De derde kolom minus de 4e kolom geeft dus een waarde voor PM2,5.
Een waarde van 7000 of hoger staat voor zeer slecht. Bij die waarden hebben astmapatienten direct last. Maar ook bij gezonde mensen slaat het op de luchtwegen.

Tabel http://postimg.org/image/myavgt3zb/

newmikey
Berichten: 4571
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door newmikey »

gezondheid schreef:Fijnstof, vooral PM2,5 is stof dat doordringt tot in je bloedbaan
Fijnstof PM2.5 wordt niet opgenomen in de bloedbaan, dit is slechts het geval bij PM0.1 dus nòg 25 keer kleiner. PM0,1 kan zich soms gasvormig gedragen waardoor het lichaam er ook op zal reageren zijnde een gas. (bron: wetenschap.infonu.nl)

"Het is dan ook begrijpelijk dat er zorg bestaat over chronische gezondheidseffecten door langdurige blootstelling aan ultrafijne stofdeeltjes. Op dit moment is echter nog te weinig bewijs om dit vast te stellen. Omdat metingen van ultrafijn stof in de lucht nog niet standaard of structureel worden uitgevoerd, is de blootstelling van de mens aan ultrafijn stof lastig in te schatten." (bron: RIVM)

Er zijn géén metingen van UFP (ultra-fine particles PM0.1) bekend en die zullen ook zeker niet bij die mevrouw uit de Radar uitzending op dat mooie witte doek zichtbaar zijn geweest.(ze zijn immers onzichtbaar)

De overgrote hoeveelheid FP (fijnstof) wordt geacht van natuurlijke aard te zijn. Om het even in perspectief te zetten: Circa 15% van het fijnstof is afkomstig van menselijke activiteiten in Nederland, vooral door de sectoren verkeer, energie en industrie. In het westen bestaat het fijnstof - afhankelijk van de windrichting en de locatie - voor een flink deel uit het ongevaarlijke zeezout maar ook bijvoorbeeld stof vanuit de bodem.

Wordt het niet eens tijd dat u ophoudt met het verspreiden van ongefundeerde en paniekerige misinformatie?

gezondheid
Berichten: 1376
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door gezondheid »

Dank voor je reactie newmikey.

Heb je de meetwaardes gezien van de Dylos?

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Jablan schreef:
Bob Schurkjens schreef:Aan de reacties in dit topic is te zien wat houtstokers aan arsenaal hebben om hun tegenstanders de mond te snoeren:
-belachelijk maken
-feiten op basis van wetenschappelijk onderzoek negeren, verdraaien of uit zijn verband rukken
-bagatelliseren danwel ontkennen
Eerlijk, Bob, ik ben tot nu toe bij geen ander onderwerp zoveel onzin tegengekomen.
En dat wordt beweerd door degene die Milieucentraal met de Taliban vergelijkt. CV-ketels als veroorzaker van hoofdpijn aanwijst en houtkachels als remedie tegen hooikoorts ziet. Aan de geïnteresseerde lezer de keuze om uit te maken wie hier onzin verspreidt.

https://www.milieucentraal.nl/nieuws/20 ... houtstook/

newmikey
Berichten: 4571
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door newmikey »

gezondheid schreef:Dank voor je reactie newmikey.

Heb je de meetwaardes gezien van de Dylos?
Om maar eens je eigen tactiek van het beantwoorden van een vraag met een wedervraag over te nemen:
Als je met "de Dylos" de commercieel verkrijgbare fijnstofmeter bedoelt, ja. En wat nu?

gezondheid
Berichten: 1376
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door gezondheid »

Ja men zegt dat de Dylos niet goed is. Dat is gemakkelijk om dat te zeggen als de waardes niet goed uitkomen. Had aangegeven waarom dat niet de meters voor duizenden euro's te gaan gebruiken. Maar het budget is beperkt bij de ggd. De VVD wil wel tien miljoen euro depressies te laten onderzoeken. Ja, want dat kost miljard euro aan kosten.

Goedkoop is duurkoop. Onderzoeken waar je niks aan hebt.

Hoe kun je de (on)schadelijkheid van houtrook aantonen? En hoe kun je de slechte stoker aanpakken die alles in de allesbrander gooit?
Laatst gewijzigd door gezondheid op 26 jan 2016 19:44, 1 keer totaal gewijzigd.

newmikey
Berichten: 4571
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door newmikey »

gezondheid schreef:Ja men zegt dat de Dylos niet goed is.
En waar had u deze "wijsheid" vandaan? Wie is "men"? Stel dat het ding wèl goed is, wat zegt dit lijstje metingen u?

gezondheid
Berichten: 1376
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door gezondheid »

dat de gemeten waarden te hoog zijn, en als je gemiddelde maakt dat de getallen.lager worden

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door Jablan »

gezondheid schreef:Iemand met een fijnstof meter:
Woon je in dorp in een zeer groen deel van Nederland, dan zou je verwachten dat de luchtkwaliteit beter is dan in de randstad. Niets is minder waar.
Er is wel een verschil, maar daarvoor moet je gericht op het soort stof meten, bijvoorbeeld hoeveel koolstof in de lucht zit.
Fijnstof is altijd aanwezig. Woon je buiten de stad, zal het fijnstof meer dan in de stad bestaan uit natuurlijke stoffen. Alles wat planten en insecten loslaten plus wat de wind vanaf de grond meeneemt.
Bob Schurkjens schreef:En dat wordt beweerd door degene die Milieucentraal met de Taliban vergelijkt. CV-ketels als veroorzaker van hoofdpijn aanwijst en houtkachels als remedie tegen hooikoorts ziet.
En? De Talibanvergelijking heb ik al uitgelegd. De voorlichter van Milieucentraal heb ik nu drie keer op de radio gehoord en iedere keer valt gewoon op, dat de man niet weet wat hij communiceert. Zodra een journalist een licht kritische retourvraag stelt, heeft hij namelijk geen antwoorden.
Je andere punten zijn mijn ervaringen. In jouw ogen wellicht onzin, vermoedelijk omdat je er nog nooit eerder van hebt gehoord. So what? Als je al mijn bijdragen zo goed leest, dan weet je ook, dat ik onderscheid maak naar het soort klachten, eerst kijk naar het waarheidsgehalte en check of er niet andere zaken spelen.
Kreeg per PB een verhaal binnen, waarvan ik zeg: terechte klacht en absoluut aanleiding wel een paar normen te stellen. Zou die klacht in mijn gemeente spelen, zou ik direct daar actie op ondernemen en met 'nee' geen genoegen nemen.

newmikey
Berichten: 4571
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door newmikey »

gezondheid schreef:dat de gemeten waarden te hoog zijn, en als je gemiddelde maakt dat de getallen.lager worden
Wat een vreemde conclusie! Ik constateer dat ook hier de discussie een vruchteloze kant uitgaat en daarbovenop dat:
a) De Europese fijnstofnormering in microgram per kubieke meter op 50 staat
b) Dat de Dylos het aantal deeltjes per kubieke voet meet en daarbij verschillend kleuren deeltjes met een andere precisie meet. (zwarte deeltjes afkomstig van bv stookolie worden minder goed gedetecteerd door de laser).
c) Dat omzetting van de deeltjes in de standaardnormering afhankelijk is van de vochtigheidsgraad en of het droog weer is of regenachtig.
d) Dat zonder iets te weten van de relatieve vochtigheid en het weer de metingen van de Dylos niet vergelijkbaar zijn en ook niet kan worden vastgesteld of ze boven of onder de normering zijn.
e) Dat, als de getoonde metingen iets zeggen over een open haard, deze op dag 1 om 03:00 in de vroege uurtjes van de ochtend aangestoken is en een uur of twee later weer uit was.
f) Ook was deze open haard de eerste avond tussen 8 uur 's avonds en 11 uur aan en werd hij de tweede dag tussen 2 uur 's middags en 8 uur 's avonds volop gestookt waarbij hij bijna 80% meer deeltjes uitstootte dan de avond er voor.
g) Dat de achtergrondbelasting vrij constant is en dus niet van incidentele stook afkomstig kan zijn.
h) Dat we géén enkel idee hebben waar de meting gedaan is (stad, streek maar ook in huis, tuin of straat) en of de meter tussentijds verplaatst is.
i) Dat zèlfs als we er van uit gaan dat dit apparaat z'n werk correct doet (en ik heb géén enkele reden om daaraan te twijfelen) de getoonde resultaten volledig betekenisloos zijn vanuit oogpunten van gezondheid (de algemene, niet u) of enige vorm van overlast.

Kortom, u roept maar iets, plempt een stel cijfers neer waarvan u géén enkel idee heeft wat ze betekenen of zelfs maar wat de eenheid is die gemeten wordt.

Nog een vraag dan: waarom doet u dit?

newmikey
Berichten: 4571
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door newmikey »

Trouwens, voor wie het zich afvraagt: tot een paar weken geleden wist ik niets van dit soort zaken af maar gedegen wetenschappelijke gegevens zijn wel degelijk via internet te vinden o.a. bij de maker van het apparaat, de rijksoverheid, RIVM, meerdere internationale universiteiten en zelfs bij de ontwerper van het apparaat zelf.

Je moet er wel even voor willen lezen, goed lezen en je moet de angstzaaierij van de feiten kunnen scheiden.

16again
Berichten: 16398
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door 16again »

newmikey schreef:e) Dat, als de getoonde metingen iets zeggen over een open haard, deze op dag 1 om 03:00 in de vroege uurtjes van de ochtend aangestoken is en een uur of twee later weer uit was.
f) Ook was deze open haard de eerste avond tussen 8 uur 's avonds en 11 uur aan en werd hij de tweede dag tussen 2 uur 's middags en 8 uur 's avonds volop gestookt waarbij hij bijna 80% meer deeltjes uitstootte dan de avond er voor.
Allereerst zullen gegevens over langere periode gemiddeld moeten worden.
En dient windkracht niet meegenomen te worden? Windstil of windkracht 8 lijkt me nogal een verschil maken.
En heeft neerslag invloed op hoeveelheid fijnstof in de lucht?

newmikey
Berichten: 4571
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door newmikey »

16again schreef:Allereerst zullen gegevens over langere periode gemiddeld moeten worden.
Lijkt me inderdaad voor de hand liggend en vandaar ook dat de door Gezondheid geplaatste meetresultaten van nul en generlei belang zijn.
En dient windkracht niet meegenomen te worden? Windstil of windkracht 8 lijkt me nogal een verschil maken.
Zolang de meter maar niet direct op de wind staat zou ik niet weten waarom maar het zou zomaar kunnen
En heeft neerslag invloed op hoeveelheid fijnstof in de lucht?
Het heet niet voor niets neerslag...grote hoeveelheden waterdruppels vangen het stof uit de lucht weg en slaan het neer op de grond.

Maar ik geef toe: bovenstaand is slechts mijn redenering, géén idee of dat nu juist wetenschappelijk bevestigd wordt, valt wel na te zoeken lijkt mij.

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door Jablan »

newmikey schreef:Maar ik geef toe: bovenstaand is slechts mijn redenering, géén idee of dat nu juist wetenschappelijk bevestigd wordt, valt wel na te zoeken lijkt mij.
Klopt helemaal en als je verder spit bij knmi, dcmr, rivm en tno, dan kom je vanzelf langs de onderbouwing.

Bij houtrookoverlast heeft het weinig zin om met een fijnstofmeter te werken. Als particulier heb je meer aan een klein weerstation en meters voor specifieke stoffen ernaast (CO, CO2, NO, enz.)
gezondheid schreef:Iemand uit mijn familie stookt met geïmpregneerd hout. Is dit goed? Is dit giftig en zo ja wat zijn de gevolgen voor de omgeving?
Het antwoord vind je in de stooktips. Geïmpregneerd hout is behandeld en ongeschikt voor open haard of houtkachel. Of er giftige gassen ontstaan, hangt af van de samenstelling van het impregneermiddel en de verbrandingstemperatuur.

16again
Berichten: 16398
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door 16again »

newmikey schreef:
16again schreef:En dient windkracht niet meegenomen te worden? Windstil of windkracht 8 lijkt me nogal een verschil maken.
Zolang de meter maar niet direct op de wind staat zou ik niet weten waarom maar het zou zomaar kunnen
Bij windstil weer blijf alle troep van de open haard van de buren hangen.
Waait het daarentegen flink dan is de overlast flink minder, en valt dus te verwachten dat meetwaardes lager uitvallen.

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door Har06 »

16again schreef:
newmikey schreef:
16again schreef:En dient windkracht niet meegenomen te worden? Windstil of windkracht 8 lijkt me nogal een verschil maken.
Zolang de meter maar niet direct op de wind staat zou ik niet weten waarom maar het zou zomaar kunnen
Bij windstil weer blijf alle troep van de open haard van de buren hangen.
Waait het daarentegen flink dan is de overlast flink minder, en valt dus te verwachten dat meetwaardes lager uitvallen.
Allemaal lui die niet weten wat hout stoken betekent, een open haard of houtkachel welke met het juiste hout gestookt wordt , veroorzaakt geen troep, heeft geen bal met windrichting of windkracht te maken :oops: .

Mijn buren zouden me heus wel op de schouders tikken, indien ik hout rook overlast veroorzaak, het tegenover gestelde is waar, we schuiven regelmatig met elkaar aan om de houtkachel. :lol:

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door Jablan »

16again schreef:Bij windstil weer blijf alle troep van de open haard van de buren hangen. Waait het daarentegen flink dan is de overlast flink minder
Dan zijn er twee mogelijkheden: schoorsteen/pijp is te kort of staat op de verkeerde plek.
Har06 schreef:heeft geen bal met windrichting of windkracht te maken
Sorry. De plek en de hoogte van de schoorsteen zijn belangrijk. (Huidig Bouwbesluit: pijp moet 30 centimeter uit het dak steken)

Voorbeeld.

Standaard eensgezinswoning heeft twee schuine daken en een nok, een zadeldak. Dit idee: /\
Met een wind uit het westen en een noord-zuid daklijn, wordt aan de westzijde van het huis de lucht opgetild en zit de oostzijde in de luwte. Boven het oostelijke dakdeel ontstaan luchtwervelingen en aan de oostzijde van het huis komt de lucht weer omlaag.

Nu zijn er een paar mogelijkheden om overlast te genereren.
- Schoorsteen zit in het oostelijk dakdeel en de opening is lager dan de nok van het huis. Hier wordt de rook eerst over het dak gewerveld en daalt ten oosten van het huis. Hoe korter de schoorsteen, hoe dichterbij er een brandlucht is te ruiken. Bovendien zal de open haard of houtkachel regelmatig slecht trekken.
- Schoorsteen zit in het westelijk dakdeel en de opening is lager dan de nok van het huis. Hier wordt de rook eerst over de nok geduwd en hangt het van de hoogte van de schoorsteen af, hoe ver weg er nog iets is te ruiken. De wervelingen op het oostelijk dakdeel zijn hier de beslissende factor. Wel zal de kachel of open haard goed branden. Het houtverbruik wordt iets meer afhankelijk van het weer en de wind, tegelijk komt er minder rotzooi in de lucht terecht omdat het hout volledig verbrandt.

Wil je geen overlast geven, dan zal de schoorsteen twee meter boven de nok moeten uitsteken, het liefste ook in de nok van het huis geplaatst moeten worden. De nok is de plek van het dak, waar de lucht (onafhankelijk van de windrichting) samengeperst overheen stroomt. De hoogte van twee meter zorgt ervoor, dat de rookgassen niet direct over het dak afdalen, maar echt worden afgevoerd. Dichtbij en verder weg is er dan geen brandlucht te ruiken.

In Nederland is de overheerse windrichting zuidzuidwest tot zuidwestwest. Wie daarop een rookkanaal aanlegt, heeft veel plezier van de kachel of open haard en veroorzaakt geen overlast.

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door Har06 »

Jablan schreef:
16again schreef:Bij windstil weer blijf alle troep van de open haard van de buren hangen. Waait het daarentegen flink dan is de overlast flink minder
Dan zijn er twee mogelijkheden: schoorsteen/pijp is te kort of staat op de verkeerde plek.
Har06 schreef:heeft geen bal met windrichting of windkracht te maken
Sorry. De plek en de hoogte van de schoorsteen zijn belangrijk. (Huidig Bouwbesluit: pijp moet 30 centimeter uit het dak steken)

Voorbeeld.

Standaard eensgezinswoning heeft twee schuine daken en een nok, een zadeldak. Dit idee: /\
Met een wind uit het westen en een noord-zuid daklijn, wordt aan de westzijde van het huis de lucht opgetild en zit de oostzijde in de luwte. Boven het oostelijke dakdeel ontstaan luchtwervelingen en aan de oostzijde van het huis komt de lucht weer omlaag.

Nu zijn er een paar mogelijkheden om overlast te genereren.
- Schoorsteen zit in het oostelijk dakdeel en de opening is lager dan de nok van het huis. Hier wordt de rook eerst over het dak gewerveld en daalt ten oosten van het huis. Hoe korter de schoorsteen, hoe dichterbij er een brandlucht is te ruiken. Bovendien zal de open haard of houtkachel regelmatig slecht trekken.
- Schoorsteen zit in het westelijk dakdeel en de opening is lager dan de nok van het huis. Hier wordt de rook eerst over de nok geduwd en hangt het van de hoogte van de schoorsteen af, hoe ver weg er nog iets is te ruiken. De wervelingen op het oostelijk dakdeel zijn hier de beslissende factor. Wel zal de kachel of open haard goed branden. Het houtverbruik wordt iets meer afhankelijk van het weer en de wind, tegelijk komt er minder rotzooi in de lucht terecht omdat het hout volledig verbrandt.

Wil je geen overlast geven, dan zal de schoorsteen twee meter boven de nok moeten uitsteken, het liefste ook in de nok van het huis geplaatst moeten worden. De nok is de plek van het dak, waar de lucht (onafhankelijk van de windrichting) samengeperst overheen stroomt. De hoogte van twee meter zorgt ervoor, dat de rookgassen niet direct over het dak afdalen, maar echt worden afgevoerd. Dichtbij en verder weg is er dan geen brandlucht te ruiken.

In Nederland is de overheerse windrichting zuidzuidwest tot zuidwestwest. Wie daarop een rookkanaal aanlegt, heeft veel plezier van de kachel of open haard en veroorzaakt geen overlast.
Allemaal ouwe koek, het bouwbesluit kan ik wel dromen, gezien mijn beroep :), natuurlijk plaats je een schoorsteen met voldoende hoogte, zelf woon ik in een bungalow, dakrand 3 m1, schoorsteen met kap is 4,5 m1 hoog.

Het is typisch dat de veelschrijvers elkaar doodslaan met hun zg technische know how en het belangrijkste voortdurend uit het oog verliezen:

stook droog onbehandeld hout en je buren hebben nergens geen last van, zeker als je op een normale manier met je buren omgaat en je overal tollerant bij opstelt

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door Jablan »

:D Dan herhalen we het belangrijkste toch even:
Har06 schreef:stook droog onbehandeld hout en je buren hebben nergens geen last van, zeker als je op een normale manier met je buren omgaat en je overal tolerant bij opstelt
Har06, je hebt helemaal gelijk, maar het verhaal is meer bedoeld om stokers en klagers duidelijk te maken hoe 't werkt. Soms moet je het vanzelfdsprekende hardop uitspreken ...

gezondheid
Berichten: 1376
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door gezondheid »

Vanzelfsprekend. Juist ja....
Wanneer ik activiteiten ontwikkel waarbij mensen ziek worden: en er is geen wetenschappelijk bewijs hiervoor moet ik dan verder gaan? En al die mensen die ziek worden uitmaken voor zeurpieten?

De vuurkorven geven bij het verkeerd stoken veel ellende. En daar wordt dan ook van alles opgegooid. Jammer dat letselschade in zulke gevallen lastig te bewijzen is. Bijv. dat iemand er plastic of geverfd hout er op gooit.

Gesloten