LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Heb je goede of slechte ervaring op het internet of met het internet? Hier kan je jouw mening geven over de zaken rondom het internet.
Jennifer93
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 mei 2013 23:17

Re: Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Ongelezen bericht door Jennifer93 »

devious schreef:Sorry, maar welke nederlander stuurt zijn spul op VOORDAT hij/zij het geld heeft ?..

Wel of geen mailadres, maakt niet uit. Waarom zou iemand uit Nigeria een nederlandstalige laptop willen?
en dat rara taalgebruik, vreemd dat er dan geen lichtje gaat branden of belletje gaat rinkelen.
Makkelijker gezegd. Kreeg mailtjes van de bank dat er voor onze veiligheid eerst een bewijs van verzending opgestuurd moest worden en dat de bank dan het geld zou overmaken. Die vrouw die hem kocht kwam uit België en kogt hem voor haar zoon in Nigeria, zoals zij dat zij .

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Ongelezen bericht door tenormin »

Waar staat dat email adres dan ?
Ja zoals ik zelf al zij was ik naïef ja
Dat emailadres geef je toch zelf door: vanfarth etc. etc. Bellen rinkelen dan toch. Welterusten.

devious
Berichten: 1392
Lid geworden op: 13 jan 2010 22:14

Re: Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Ongelezen bericht door devious »

Waarom zou een bank zich daarmee bemoeien? Heb jezelf weleens je bank een mail laten sturen naar iemand bij wie je iets gekocht had? Krijg je vaker mailtjes van een bank met eenzelfde vraag als je iets bij Marktplaats verkoopt?

Dit antwoord kost u € 2,50 . Gaarne nudirect overmaken omdat anders het forum moet worden opgesloten en wij genoodzaakt zijn uw berichten uit te printen en retouraan u te sturen middels koerier en de kosten zullen voor u onder rembours zijn.

Zoiets... zie je toch ook? Ik vrees dat winstbejag je zand in de oogjes had gestrooid. Bovendien:
iemand die zegt dattie 100% te vertrouwen is, is dat nooit.

Barman
Berichten: 1473
Lid geworden op: 05 aug 2012 22:56

Re: Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Ongelezen bericht door Barman »

tenormin schreef:Maar jennifer93, hoe kan iemand nu in hemelsnaam ingaan op iets met een mail adres van "scheet"? Ik ben een bejaarde, zoals men dat vriendelijk noemt (onvriendelijk: een opvreter van de staat) zelfs ik trap daar toch niet in, terwijl ik totaal geen kennis heb van de moderne communicatiemogelijkheden e.d. "Je was een beetje dom" is dan maar de uitdrukking.
Wat ben je toch weer hilarisch! Jouw kennis van het Engels is werkelijk fenomenaal. Echter om het goed te doen, zou je het dan niet een "scheet in een bestelbus" moeten noemen?

Wel raar dat je zo'n vreemd mailadres bij Hotmail tegenkomt.

ishanah
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 mei 2013 18:28

Re: Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Ongelezen bericht door ishanah »

hallo

ik kreeg vandaag ook een email van een vrouw die bintha smith heet.
zij wilde mijn prive email adres, heb ik haar gegeven.
heb nog nooit eerder van deze oplichters gehoord, en heb wel veel via marktplaats verkocht,
al wel dan aan iemand in nederland.

heb haar mijn bankgegevens gestuurd.
en aub nu geen geintjes, ik verstuur mijn notebook niet naar nigeria.
ik ben wakker geworden toen de email van citibank kwam. was vroeger zelf klant daar
en ken hun emails, maar die gekke afzender dacht ik, kijk eerst via google en belande hier.

mijn enige vraag:
heb haar mijn bankgegevens toe gestuurd, kan zij daarmee iets doen?

graag reakties.

groetjes nicky

devious
Berichten: 1392
Lid geworden op: 13 jan 2010 22:14

Re: Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Ongelezen bericht door devious »

bankgegevens? Je rekeningnummer? als het daarbij blijft is er niks aan de hand.

Barman
Berichten: 1473
Lid geworden op: 05 aug 2012 22:56

Re: Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Ongelezen bericht door Barman »

devious schreef:bankgegevens? Je rekeningnummer? als het daarbij blijft is er niks aan de hand.
Tenzij ze zich voor jou uit gaan geven.

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Barman schreef:
devious schreef:bankgegevens? Je rekeningnummer? als het daarbij blijft is er niks aan de hand.
Tenzij ze zich voor jou uit gaan geven.
Er zijn sommige bedrijven die alleen een rekeningnummer kunnen gebruiken inderdaad.
Ik zou voorlopig dagelijks je rekening nakijken op vreemde afschrijvingen - en dit een tijd lang volhouden.

Of, als het enigzins mogelijk is, overweeg om dit rekeningnummer te blokkeren en met een andere rekening verder te gaan.

devious
Berichten: 1392
Lid geworden op: 13 jan 2010 22:14

Re: Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Ongelezen bericht door devious »

Zeg stelletje paniekzaaiers

Geef mij eens een voorbeeld waarbij je alleen een rekeningnummer nodig hebt en dan geld kunt afschrijven/overmaken/van rekening halen.

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Ongelezen bericht door Guardian72 »

devious schreef:Zeg stelletje paniekzaaiers

Geef mij eens een voorbeeld waarbij je alleen een rekeningnummer nodig hebt en dan geld kunt afschrijven/overmaken/van rekening halen.
Aankopen bij een internet site - eenmalige machtiging invullen - of incasso machtiging - en hup.

Zie topic "Incasso" - er is kennelijk van alles mogelijk zonder degelijke controle van de banken.
En paniek zaaien? Is adviseren om je rekening goed te controleren paniek zaaien?

Voor wat betreft je eigen geld - paranoia is good!

Barman
Berichten: 1473
Lid geworden op: 05 aug 2012 22:56

Re: Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Ongelezen bericht door Barman »

Lijkt mij dat ik met een naam en rekeningnummer genoeg gegevens heb om bestellingen te plaatsen en abonnementen af te sluiten.

Daarnaast zijn het ook gegevens die prima te gebruiken zijn als je je voor iemand anders wil uitgeven.


devious
Berichten: 1392
Lid geworden op: 13 jan 2010 22:14

Re: Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Ongelezen bericht door devious »

:shock:

Da's nieuw voor me...Gelukkig ben ik niet mijn eigen finance-manager...Die houdt het idd wel scherp in de gaten. /me = gewaarschuwd...

ishanah
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 mei 2013 18:28

Re: Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Ongelezen bericht door ishanah »

helaas blijft dit niet het enigste.
nu drijgt zij met politie en fbi.
ik had haar gister geschreven dat ik angifte zou doen als ze mij niet met rust laat.
de emailadres die ik haar heb gegeven kan ik helaas niet veranderen omdat ik die heel veel gebruik,
en dit overal te veranderen? zou ik dagen mee bezig zijn.

kan ik aangifte doen bij mijnpolitie.nl? en welke gevolgen heeft dit?
want ze zou niet stoppen met drijgen via de email.
zij doet dit wel via de annonyme mail van marktplaats.

dus het zou beter zijn als ik mijn rekeningnummer verander?
en winkelen kan ze ermee niet want ik kan maar tot een bepaald bedrag
geld afhalen, en er staat nooit veel op.

graag een reaktie.

groetjes nicky

devious
Berichten: 1392
Lid geworden op: 13 jan 2010 22:14

Re: Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Ongelezen bericht door devious »

in je hotmail of gmail of ymail ofwelke mail dan ook, kun je een "filter" aanmaken. Zodat al haar berichten direct in den prullenbak verdwijnen.
En hou dus je rekening in de gaten, mocht daar iets vanaf zijn gehaald wat jeniet zelf hebt gedaan dan gelijk storneren. Je hebt het recht om te storneren tot 8 weken na de incasso. Dus tijd zat.
En als zij aangifte wil gaan doen...vooral niet tegenhouden, je hebt niks strafbaars gedaan. Blaffende honden bijten niet, moet je maar denken. fbi? Geeft aan dat ze proberen je bang te maken. Die heeft er geen ruk mee te maken namelijk.

Kortom: Filtertje aanmaken dat haar mails verdwijnen of zelfs bouncen ( zodat het lijkt alsof je mailadres is opgeheven ) Rekening in de gaten houden en evt storneren. En verder gaan met leven.

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Laat ze maar dreigen.

Meld deze 'gebruiker' wel bij MP als zijnde beledigend en bedreigend, en Nigeriaanse oplichter.
Daarnaast kan je de mails zelf via Spamcop melden - dan krijgt MP een extra motivatie om wat eraan te doen, anders beland het hele domein op een blacklist.

Voordat je van rekening verandert: check gewoon of er wat geks mee gebeurt.

Laat je verder niet gek maken door zo`n oplichter.. en antwoord eventueel iets als
"Hierbij nodig ik u uit op het politieburo te (woonplaats) om dit geschil uit te praten. Neem geldig ID mee, de politie verwacht u op (datum)". Kans is groot dat ze dit soort bluf niet doorzien - vaak zijn ze bij teveel oplichtingszaken betrokken om op te komen dagen.

ishanah
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 mei 2013 18:28

Re: Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Ongelezen bericht door ishanah »

hallo

bedankt voor de reakties.
de email van zogenaamde citibank kan ik wel blokkeren hellaas de email van marktplaats niet
omdat zij over de annoyme server schrijft.
wel heb ik de email naar marktplaats gestuurd.
en met de spamklacht zou ik ook gaan kijken.

mijn rekening hou ik iedere dag in de gaten.
gelukkig ben ik wakker geworden toen zij een zogenaamde betaling stuurde via de citibank.
een ding weet ik zeker; of het is ophalen door de koper, of eerst betalen en dan verstuuren.
zo doe ik het al jaren.
even 50 euro uitgeven van te voren om mijn notebook te verstuuren?
echt niet.

bedankt nog eens voor de hulp.

groetjes nicky

Barman
Berichten: 1473
Lid geworden op: 05 aug 2012 22:56

Re: Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Ongelezen bericht door Barman »

ishanah schreef:helaas blijft dit niet het enigste.
nu drijgt zij met politie en fbi.
Daar moet je niet op letten. Je moet ook niet gek op kijken als je een mail van de FBI krijgt. De mail is gewoon nep dus, maar zelfs dat proberen ze.

De beste manier om er van af te komeen is nergens meer op te reageren wat ze je sturen.
devious schreef: En hou dus je rekening in de gaten, mocht daar iets vanaf zijn gehaald wat jeniet zelf hebt gedaan dan gelijk storneren.
Dat hoeft toch helemaal niet. Ze kunnen toch niks met een bankrekeningnummer :mrgreen:

Kees_1000
Berichten: 56
Lid geworden op: 11 jan 2010 13:08

Re: Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Ongelezen bericht door Kees_1000 »

Jennifer93 schreef:Nu ik dit hier lees kan ik me eigen wel voor me kop slaan . Ik ben dus wel zo naïef geweest !
Ik kreeg eergisteren het zelfde soort mailtje :

Bedankt voor je snelle reactie.
Ik kom uit België, ik 50 jaar oud,
Ik wil weten of de huidige toestand van het object zoals beschreven zoals ben te kopen als een geschenk voor mijn zoon.Ik zal u betalen door middel van Bank tot Bank overdracht. Ik wil u direct betalen voor het item vandaag zodat het pakket zo snel mogelijk kan worden verzonden.
Ik wil dat je om te helpen me dit object via Post.nl verzenden, wil ik u te halen weerom voor mij met de totale kosten met inbegrip van de scheepvaart en de details van uw bankrekening.
Ik kan te kunnen verwerken met de betaling als ik moeten u van mijn International Bank account Citi Bank betalen zal, hopen van u te horen binnenkort.


hier is mijn Zoon zending adres

Name: Mr. Abdullahi Yusuf
Adress: No.40 Sabo Road
City ; Ile-Ife
State :osun state
Zip code:234036
Country:Nigeria


Mvg,Maria Lange.


P.S:voor een snelle reactie kunt u contact met mij op mijn persoonlijke e-mailadres ([email protected])



Er werd mij dus verteld dat ik eerst het bewijs van verzending moest versturen voordat de bank het geld overmaakte in veiligheid voor mij en voor de koper. Het klonk zo geloofwaardig , ze zij dat ze een goed betaalde baan had als arts en ik haar 100%kon vertrouwen. Had ik maar eerder op Google gezocht , dom! Nu ben ik me laptop kwijt en geen geld
Is het dan geen idee om in een dergelijk geval een 'fake' verzendbewijs te sturen.
Na ontvangst van het geld en als er geen mogelijkheid meer is tot terugboeking. Dan kan je later alsnog de spullen verzenden.

Barman
Berichten: 1473
Lid geworden op: 05 aug 2012 22:56

Re: Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Ongelezen bericht door Barman »

Kees_1000 schreef: Is het dan geen idee om in een dergelijk geval een 'fake' verzendbewijs te sturen.
Na ontvangst van het geld en als er geen mogelijkheid meer is tot terugboeking. Dan kan je later alsnog de spullen verzenden.
Dan ben jij toch bezig met oplichting :roll:

Gesloten