LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Sparen: Banken lokken spaarders met tijdelijke hoge rente

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
stekel

Re: Sparen: Banken lokken spaarders met tijdelijke hoge rente

Ongelezen bericht door stekel »

Waarom niet? Dit is toch een bank die onder het toezicht valt van De Nederlandsche Bank.
Toch vraag ik me het af. Is er iemand die dat echt duidelijk kan maken?

Wim2007

Ongelezen bericht door Wim2007 »

Toch vraag ik me het af. Is er iemand die dat echt duidelijk kan maken?
NIBC valt onder het toezicht van DNB. Om na te zoeken of een bank een registratie heeft bij DNB en waarvoor zie:

http://www.registers.dnb.nl/dnb/default ... uageID=NLD

stekel

Ongelezen bericht door stekel »

NIBC valt onder het toezicht van DNB.
Dank je wel.

Eneco klant

Ongelezen bericht door Eneco klant »

Het is ook echt de bedoeling dat ASN klanten tot de 10 beste spaarrekeningen van Nederland behoren
Toch staat de ASN bij onderzoek van Independer al twee jaar op de eerste plaats. Er is blijkbaar méér dan alleen hoge rente...

http://www.independer.nl/thema/persarch ... ningen.pdf

http://www.independer.nl/thema/persarch ... banken.pdf

E-rente.nl

Ongelezen bericht door E-rente.nl »

MoneYou biedt nu 5,1% op spaarrekeningen zonder beperkingen en AK bank (internetsparen) heeft 0,4% verhoogd naar 5,2%.

Wim2007

"De Rabobank doet het zó goed op de spaarmarkt, dat het bedrijf last begint te krijgen van sterallures. Wie veel geld heeft gestald bij de bank en over hogere rentepercentages wil onderhandelen, krijgt te horen dat hij maar naar een andere bank moet gaan."

zie:
http://www.z24.nl/bedrijven/finance/artikel_31486.z24
http://www.depers.nl/economie/247467/De ... atjes.html

sander12

Ongelezen bericht door sander12 »

spaarrekening 5,1% zonder beperkingen

VENCO dropje

Ongelezen bericht door VENCO dropje »

Helemaal ongelijk heeft Rabobank niet als ze zo'n groot marktaandeel aan spaargeld hebben en de verkregen liquiditeiten niet kunt uitlenen (om je triple A status te behouden) en wil uitlenen (omwille van de kredietcrisis). Bovendien als je een triple A status hebt hoef je veel minder moeite te doen om liquiditeiten aan te trekken.

Waarom durven de klanten van Rabo met veel vermogen niet over te stappen? Ze vertrouwen de andere banken niet (net als de banken onderling).

Ik zou zeggen.....er zijn nog andere banken naast Fortis waar je het geld kunt stallen tegen een aantrekkelijker tarief. Verdeel je vermogen over meerdere banken (bijv. SNS, ASN, ING, .....). Wellicht hebben deze banken nog liquiditeiten nodig als ze het maar veilig uitlenen, zo niet dan krijgen ze ook teveel liquiditeiten en zal ook daar het spaar% zakken.

Wim2007

Waarom durven de klanten van Rabo met veel vermogen niet over te stappen? Ze vertrouwen de andere banken niet (net als de banken onderling).
De echt vermogende klanten van Rabo worden waarschijnlijk doorverwezen naar Schretlen of Robeco.

VENCO dropje

@ Wim,

Maar wat als je bijv. een stichting of vereniging bent met veel vermogen en het beleid is dat je niet mag beleggen in aandelen/obligaties en het grootste gedeelte in direct opvraagbare liquide middelen moet stoppen (sparen) en dat je het geld bij een "veilige" bank moet stallen.

Wim2007

Maar wat als je bijv. een stichting of vereniging bent met veel vermogen en het beleid is dat je niet mag beleggen in aandelen/obligaties en het grootste gedeelte in direct opvraagbare liquide middelen moet stoppen (sparen) en dat je het geld bij een "veilige" bank moet stallen.
Het zal dan afhangen hoe groot het vermogen is van die stichting of vereniging. Betreft het een vermogen van enige tonnen in euro's, dan zullen de meeste private bankers (zoals Schretlen, Nachenius Tjeenk of Van Lanschot) ook dergelijke klanten van harte welkom heten en rekening houden met de wensen van de klant. Als dat betekent dat het geld op een spaarrekening moet worden gezet of omgezet in kortlopende deposito's, dan zal men ook de vertegenwoordigers van deze rechtspersonen graag behulpzaam zijn. Overigens zal men ook gewoon bekend zijn met dergelijke fenomenen, Veel vermogende particulieren hebben om fiscale redenen hun financiele belangen ondergebracht in een stichting of in een andere rechtspersoon.

supersaver

Ongelezen bericht door supersaver »

Ik ben als sinds jaren een hele trouwe spaarder bij Argenta. Ik zal je eerlijk zeggen ik ben harstikke gelukkig, want ik heb gewoon een heel veilig gevoel.

Argenta Spaarbank NV is al meer dan 50 jaar een onafhankelijke bank met 100% familiaal aandeelhouderschap. Argenta is dus niet beursgenoteerd, en is dus ook niet overgeleverd aan de grillen en speculaties op de beurs. Dat is in deze tijden heel fijn.

In België en in Nederland heeft Argenta een ijzersterke kredietportefeuille, waarbij altijd alleen kredieten zijn verstrekt aan zeer kredietwaardige particuliere cliënten.
Argenta heeft niet belegd in hypotheken aan minder kredietwaardige kredietnemers (zgn. sub-prime leningen) en houden zij geen aandelenportefeuille aan.

De hele kredietcrisis waait aan Argenta voorbij dus ik weet zeker dat mijn pensioen hier veilig staat.

Wim2007

Ik ben als sinds jaren een hele trouwe spaarder bij Argenta. Ik zal je eerlijk zeggen ik ben harstikke gelukkig, want ik heb gewoon een heel veilig gevoel.
Dat hadden de meeste klanten van Landsbanki/Icesave tot voor kort waarschijnlijk ook.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Er is wel een verschil in zekeheid tussen een bank in een eu/euro-land en een land buiten de eu. Ik zou weinig twijfel hebben over de betrouwaarheid van een euro-land.

Wim2007

Er is wel een verschil in zekeheid tussen een bank in een eu/euro-land en een land buiten de eu. Ik zou weinig twijfel hebben over de betrouwaarheid van een euro-land.
Eerlijk gezegd zou ik nog veel minder twijfel hebben aan niet EU-valuta als de yen of de Zwitserse frank.

spaarzwijn

Ongelezen bericht door spaarzwijn »

De DHB Bank verhoogt per 10 oktober de rente op de Save online rekening naar 5,2% (was 4,75%).

Inspelen op mensen die op tijd hun tegoeden hebben opgeeist bij Icesave en een nieuwe spaarbank zoeken of hebben ze geld nodig om door te sluizen naar hun moederbank in Turkije?

Wim2007

De DHB Bank verhoogt per 10 oktober de rente op de Save online rekening naar 5,2% (was 4,75%).

Inspelen op mensen die op tijd hun tegoeden hebben opgeeist bij Icesave en een nieuwe spaarbank zoeken of hebben ze geld nodig om door te sluizen naar hun moederbank in Turkije?
Waarschijnlijk beide. In ieder geval heeft DHB Bank een Moody's rating van Ba1. Dat betekent dat men in ieder geval wordt beschouwd als een riskante bank (en dat zal de reden zijn waarom men graag geld van particulieren wil aantrekken).

spaarzwijn

Ongelezen bericht door spaarzwijn »

Ja, zo'n gevoel had ik ook. Voor mij ook een reden om het gisterenavond weg te halen, voordat het straks in Turkije ligt en ik met een vertraging m'n geld bij DNB moet opeisen.

NIBC Webcare

Ongelezen bericht door NIBC Webcare »

@ Wim2007 en Stekel

We zijn een gezonde Nederlandse instelling, met een goede liquiditeits- en kapitaalpositie. Dit zeggen wij niet zelf, maar verschillende rating agencies doen dat voor ons, download de rapporten hier. De problemen in onze Amerikaanse portefeuilles hebben we opgelost.

We werken er hard aan om negatieve geluiden uit het verleden te overvleugelen met nieuwe positieve ontwikkelingen. En daarin slagen we gelukkig goed. Zo bieden we de consument degelijke en lucratieve spaarproducten aan.

Josanne – Ik ben een vertegenwoordiger voor NIBC Direct. Verifieer deze post op http://validate.webrepassociates.com met code: 0f5y6fk4d
Laatst gewijzigd door NIBC Webcare op 10 okt 2008 15:54, 1 keer totaal gewijzigd.

VENCO dropje

Helaas hebben ik weinig vertrouwen in rating agencies.

Ten eerste zijn rating agencies niet onafhankelijk genoeg. Dit omdat ze ook adviseerde over de rating van die mooie credit risk off balance/derivaat achtige constructies waarvoor ze een vergoeding ontvangen. Advisering en onafhankelijke audit/rating waar heb ik dat meer gezien (accounts- & advies kantoren, Enron)?

Bovendien....die ratings zijn zelf ook zo volatiel geworden dat je daar ook niet meer op kunt bouwen.

Gesloten