LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

Nijogeth
Berichten: 10482
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Wat een onnozele discussie. Ik denk zeker dat mondkapjes helpen tegen de verspreiding en dan vooral bij mensen die ziek zijn. Een groot deel van de eerste virus deeltjes zullen toch in dat kapje terecht komen, in plaats van in de lucht. Dat lijkt me gewoon simpele logica.

In hoeverre het effectief zal zijn in de bestrijding van het virus, dat durf ik dan weer niet te zeggen, maar ook daarbij zal het moeilijk zijn met echte cijfers te komen, zoals dat met alles is in deze hele crisis.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door tttlocke »

Nijogeth schreef:
17 apr 2020 18:55
Wat een onnozele discussie. Ik denk zeker dat mondkapjes helpen tegen de verspreiding en dan vooral bij mensen die ziek zijn. Een groot deel van de eerste virus deeltjes zullen toch in dat kapje terecht komen, in plaats van in de lucht. Dat lijkt me gewoon simpele logica.[...]
Logica waarop kennelijk een taboe rust(te). Het taboe wordt wel geleidelijk aan doorbroken.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Nou even serieus.
Ik kom een keer per week noodgedwongen in de supermarkt.
Onze zoon wil met de kleine bij ons op bezoek komen.
Maar 1,5 meter afstand is nogal een ding in de woonkamer. Wij durven het niet aan. Gevaarlijk? Dan die vermaledijde mondkapjes?
Als ik dat beeld voor mijn ogen heb, nee.
Hoelang nog wachten? Tot we een vaccin hebben en we door de huisarts opgeroepen worden voor de nieuwe (corona) griepspuit?
Dan ook pas met de kleinkinderen? Half jaar, een jaar?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Wat ook meespeelt in die discussie over het wel of niet dragen van mondkapjes dat wij dat totaal niet gewend zijn itt tot de Aziatische landen.
Misschien vinden we dat we voor schut staan of dat een ander denkt dat juist jíj besmet bent ?
Of de aloude uitspraak " doe maar gewoon " ?
We willen niet opvallen of afwijken van het normale straatbeeld.

Zelf denk ik dat bij het juiste gebruik hiervan het wél zou kunnen meehelpen.
In uitgeademde lucht kunnen virusdeeltjes uitgesproeid worden.

Als ik niet ziek ben , geen koorts heb en zó.n ding mij enigszins zou kunnen beschermen overweeg ik nu toch zo langzamerhand om zo.n kapje te gaan dragen. Voor mijn gevoel heb ik dan ietsje meer bewegingsvrijheid . En dan nóg zal ik afstand houden.

Wat tttlocke ook zegt : die dingen worden overal gedragen , ook in ziekenhuizen, bij operaties, in laboratoria etc.
Dus het onnut van deze dingen is voor mij nog niet echt overtuigend beargumenteerd.
Dat virus verspreidt zich via de lucht , dus ook uitgeademde lucht ( van een ander , een besmet persoon) kan mij bereiken , ook met 1.5 meter.

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Om het voor tttlocke op te nemen: hij/zij komt wel een onderbouwing uit alle hoeken en windstreken om aan te tonen dat regering en rivm deze week onzin hebben verkondigd. Geen reden om daar heel fel op te reageren.
Theotrucker schreef:
17 apr 2020 19:27
Wij durven het niet aan. Gevaarlijk? Dan die vermaledijde mondkapjes? Als ik dat beeld voor mijn ogen heb, nee. Hoelang nog wachten? Tot we een vaccin hebben en we door de huisarts opgeroepen worden voor de nieuwe (corona) griepspuit? Dan ook pas met de kleinkinderen? Half jaar, een jaar?
Als je een tuin of overdekt terras of balkon hebt: ga daar zitten. Als je een sjaal hebt: doe die zolang om. Als je mond-neus-kapjes hebt: doe ze om. Voor je gevoel mag het er belachelijk uitzien, maar het went snel genoeg om iets op je gezicht te dragen. Alles is beter dan eindeloos te wachten, totdat je van staatswege weer bezoek zou mogen ontvangen.
Tegenvraag: hoe vaak zag jij je zoon en kleinkinderen voor 1 maart? Als jullie elkaar wekelijks zagen, zijn jullie immuunsystemen al een beetje op elkaar afgestemd. Met wie hebben je bezoekers nog meer contact gehad de laatste tijd? Als dat veel mensen zijn, dan zeker afstand houden.

Nog een keer ingaan op de doe-het-zelf-mond-neus-kapjes: die zijn prima, als er een opening in zit voor een filter. Dat kan een stofzuigerzak zijn of een inlegkruisje of voor de hamsteraars: 10 lagen toiletpapier over elkaar. Zo zijn ze goed. Twee lagen dichtgeweven stof over elkaar mogen ook.
Nijogeth schreef:
17 apr 2020 18:55
Wat een onnozele discussie. Ik denk zeker dat mondkapjes helpen tegen de verspreiding en dan vooral bij mensen die ziek zijn. Een groot deel van de eerste virus deeltjes zullen toch in dat kapje terecht komen, in plaats van in de lucht. Dat lijkt me gewoon simpele logica. In hoeverre het effectief zal zijn in de bestrijding van het virus, dat durf ik dan weer niet te zeggen, maar ook daarbij zal het moeilijk zijn met echte cijfers te komen, zoals dat met alles is in deze hele crisis.
De brede opinie is, dat je niet jezelf beschermd, maar juist anderen.
Eerste voorbeeld is de stad Jena, waar de burgemeester eenzijdig de kapjes verplicht heeft gesteld en het aantal nieuwe besmettingen eerst scherp daalde, nu al 8 dagen geen nieuwe gevallen.
Tweede voorbeeld om vanaf vandaag te volgen, is de deelstaat Sachsen, die sinds vandaag de kapjes verplicht heeft gesteld voor het openbaar vervoer en in het algemeen overal waar afstand houden lastig is. (Bericht was erg beknopt, nog niet verder kunnen zoeken.)
Derde voorbeeld is Oostenrijk. Het land is veel verder gegaan in de beperkingen, maar is ook heel snel met het teruggaan naar een min of meer normaal leven. Mondkapjes zijn overal verplicht, waar je vreemde mensen tegenkomt (mijn samenvatting, het overheids-Oostenrijks is nauwelijks goed te vertalen) en de beperkingen zouden niet worden opgeheven, als die dingen niet zouden helpen.
Vierde voorbeeld vormen Polen en Tsjechië, die razendsnel de grenzen hebben dichtgegooid en ook mondkapjesplicht kennen, waardoor het aantal gevallen behoorlijk langzaam stijgt, in sommige regio's al weer terugloopt.
Dit zijn allemaal voorbeelden uit Europa, waarbij je relatief makkelijk terug kunt zoeken naar wanneer de gezichtsbedekking is ingegaan en hoe het aantal besmettingen zich daarna heeft ontwikkeld.


In Duitsland is het Robert-Koch-Instituut al een week of drie geleden van standpunt veranderd. Eerst kwam daar dezelfde opvatting als bij het rivm vandaan. Daarna werd het 'wie wil, kan zoiets dragen', omdat ze ook helpen massapaniek te voorkomen. Inmiddels zit Duitsland op een 'dringende aanbeveling' om ze te dragen, omdat de cijfers van de afgelopen weken het gelijk van de burgemeester van Jena en de Oostenrijkse aanpak hard aantonen. Nu Sachsen overgestapt is naar een plicht, zal Bayern volgen en daarna de andere deelstaten, omdat hierdoor weer vele andere dingen mogelijk worden en de economische schade beperkt kan blijven.


Overigens zullen kappers en andere mensen in een contactberoep natuurlijk de wegwerpvariant van deze kapjes dragen. Jij als klant komt daar natuurlijk binnen met een retro-mondkapje, model Star Wars, met de opdruk 'F... The Virus' :wink:

witte angora
Berichten: 31910
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Dan wordt het misschien tijd dat iemand in de uitzending laat zien hoe je zelf mondkapjes maakt? Op internet zijn wel dingen te vinden, maar soms wordt het uitgelegd door mensen die precies snappen wat ze zelf zeggen, maar een ander moet er drie keer naar kijken om er nog niks mee te kunnen.

Moet alleen nog er achter zien te komen hoe mijn naaimachine werkt. Heb ik ooit uit de kringloop vandaan gehaald, hij zou perfect moeten werken, maar ja...

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Zoon en kleinzoon zijn tot ca twee weken geleden behoorlijk ziek geweest met onder andere koorts. Maar niet getest op Corona. Wij zijn gezond, geen hoesten buiten de hooikoorts niesbuien of zo maar we zijn gewoon enorm bang.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Dat vind ik niet gek, Theo , om bang en bezorgd te zijn.
Misschien kunnen je zoon en kleinzoon vragen om een test waaruit kan blijken of zij antistoffen in hun lichaam hebben aangemaakt?

Nog even terugkomend op die mondkapjes :
zelfs die 3 astronauten werden na 7 maanden in het heelal , onthaald in Kazachstan door mensen met jawel : mondkapjes!

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Ze wonen 2 kilometer van het Duitse dorpje waar het zo grandioos mis is gegaan. Maar ja dat is ook geen 1,5 meter en maakt eigenlijk niet uit. Misschien nu wel het veiligste dorp van Duitsland? We zijn sinds 5 weken op afstand gebleven. Pasen en een verjaardag is al voorbij. Over een jaar kent die kleine ons niet meer. Het lijkt op een scheiding, maar dan wel gelukkig zonder eventuele ruzies!

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

witte angora schreef:
17 apr 2020 20:13
Dan wordt het misschien tijd dat iemand in de uitzending laat zien hoe je zelf mondkapjes maakt? Op internet zijn wel dingen te vinden, maar soms wordt het uitgelegd door mensen die precies snappen wat ze zelf zeggen, maar een ander moet er drie keer naar kijken om er nog niks mee te kunnen. Moet alleen nog er achter zien te komen hoe mijn naaimachine werkt. Heb ik ooit uit de kringloop vandaan gehaald, hij zou perfect moeten werken, maar ja...
Waar is mevrouw Breien als je haar nodig hebt? :P nou ja, probeer ik het zelf ...
Model heeft twee lagen, is eigenlijk een envelop-idee, want tussen de lagen moet het filter komen.
Benodigdheden:
- twee scharen, één om stof mee te knippen en één om je filter op maat te krijgen.
- elastiek of ... hoe heet dat ... smalle reep stof.
- katoenen stof. Het mag een laken zijn, een goede kwaliteit zakdoek of theedoek.
- een centimeter om je eigen gezicht mee af te meten, zodat je weet hoe groot het ding moet worden.
- garen.
Het meeste is te koop bij Wibra, Zeeman of als je geluk hebt: bij een fourniturenzaak, stoffenzaak of op de markt.
Met een simpele rechttoe-rechtaan steek op je naaimachine moet het al lukken. Neem wat extra stof om mee te oefenen, want uiteindelijk heb je er minstens 3, eerder 21 per persoon nodig, omdat je ze moet wisselen zodra ze vochtig worden.

Absoluut slecht: een masker met een filter, waardoor de uitgeademde lucht direct naar buiten wordt geblazen. Dan kan je net zo goed zonder rondlopen, want je besmet anderen daarmee.
Theotrucker schreef:
17 apr 2020 20:18
Zoon en kleinzoon zijn tot ca twee weken geleden behoorlijk ziek geweest met onder andere koorts. Maar niet getest op Corona. Wij zijn gezond, geen hoesten buiten de hooikoorts niesbuien of zo maar we zijn gewoon enorm bang.
Als het kan, dan buiten zitten en helaas toch afstand houden. Binnen zit er minder beweging in de lucht en is de kans op besmetting direct stukken hoger, daarom buiten zitten.
Laatst gewijzigd door Jablan op 17 apr 2020 20:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Ha, daar bent u!
breien schreef:
17 apr 2020 20:41
Ik maar denken dat de meeste Nederlanders tegenstander zijn van het dragen van gezichtsbedekkende kleding. Dus dan ook consequent blijven. https://nl.wikipedia.org/wiki/Verbod_op ... de_kleding
Tja, dat wordt een dilemma voor bepaalde politici: als je voor mond-neus-maskers bent, waarom ben je dan tegen gezichtsbedekkende kleding?

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Moneyman schreef:
17 apr 2020 13:35
Het is dat het het Radarforum is, anders zou ik zeggen...
Deurwaarders adviseren wij de Western-look, inclusief holsters en zakdoek voor het gezicht :!:

angel1978
Berichten: 11249
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Nijogeth schreef:
17 apr 2020 18:55
Wat een onnozele discussie. Ik denk zeker dat mondkapjes helpen tegen de verspreiding en dan vooral bij mensen die ziek zijn. Een groot deel van de eerste virus deeltjes zullen toch in dat kapje terecht komen, in plaats van in de lucht. Dat lijkt me gewoon simpele logica.

In hoeverre het effectief zal zijn in de bestrijding van het virus, dat durf ik dan weer niet te zeggen, maar ook daarbij zal het moeilijk zijn met echte cijfers te komen, zoals dat met alles is in deze hele crisis.

Mensen die ziek zijn moeten niet met een mondkapje naar buiten.. die moeten binnen blijven.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Kees2850 schreef:
17 apr 2020 20:53
@Ttlocke, ik vind je geen prettig mens in de manier waarop je discussieert.
____
Mondkapjes helpen wel in het virus weghouden. Dat Rutte daaromheen draait is gewoon omdat er een tekort is. Maar dat is Rutte wel gewoon om er zo'n draai aan te geven.
___
Nog een andere opmerking. Je weet toch wel dat angel1978 een freelance journaliste vanuit de antikwakkers hoek is?
Kees ook jij bent nu niet " prettig " bezig....én een aanval op Angel en één op Rutte. :x
( wat Rutte betreft ... dat ben ik wel enigszins met je eens en zeker wat die mondkapjes nu betreft)

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Eigenlijk zou je willen zeggen als zieke mensen niet naar buiten gaan hebben we geen mondkapjes nodig. Maar dan is er de incubatietijd waar men niet weet of men het heeft. Dus dan hebben we het wel nodig. Toen het begon in Heinsberg en Kessel was ook niemand ziek. Twee weken later begonnen de dagelijkse begrafenissen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

witte angora schreef:
17 apr 2020 20:13
Dan wordt het misschien tijd dat iemand in de uitzending laat zien hoe je zelf mondkapjes maakt?
Voorlopig dan van die grote boerenzakdoeken gebruiken? En daar links en rechts boven en onder wat gaatjes prikken en daar van dat hoedenelastiek doorheen doen?
Die zakdoeken vlg mij bij de Zeeman of de Wibra en dat elastiek vlg mij bij de HEMA te koop.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Jablan schreef:
17 apr 2020 20:45
Tja, dat wordt een dilemma voor bepaalde politici: als je voor mond-neus-maskers bent, waarom ben je dan tegen gezichtsbedekkende kleding?
Dat is natuurlijk een héél andere discussie...een mondkapje als PBM uit medisch oogpunt dragen of een nikab of boerka dragen , niét op medische gronden .
Dan zouden ze ook in de ziekenhuizen deze dingen niet meer mogen gebruiken :mrgreen:

Nijogeth
Berichten: 10482
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

angel1978 schreef:
17 apr 2020 20:55
Nijogeth schreef:
17 apr 2020 18:55
Wat een onnozele discussie. Ik denk zeker dat mondkapjes helpen tegen de verspreiding en dan vooral bij mensen die ziek zijn. Een groot deel van de eerste virus deeltjes zullen toch in dat kapje terecht komen, in plaats van in de lucht. Dat lijkt me gewoon simpele logica.

In hoeverre het effectief zal zijn in de bestrijding van het virus, dat durf ik dan weer niet te zeggen, maar ook daarbij zal het moeilijk zijn met echte cijfers te komen, zoals dat met alles is in deze hele crisis.

Mensen die ziek zijn moeten niet met een mondkapje naar buiten.. die moeten binnen blijven.
Je kunt helaas het virus al verspreiden voor je er ziek van wordt. Dan zijn die mondkapjes wel degelijk een uitkomst. Het zal geen 100% effect hebben, maar als het maar iets helpt, waarom dan niet proberen te promoten. Verplicht stellen vind ik dan weer een ander uiterste.

Nijogeth
Berichten: 10482
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Gewoon allemaal een skimasker op. Kunnen we vervolgens allemaal de apres ski in.

witte angora
Berichten: 31910
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

moederslink schreef:
17 apr 2020 21:08
witte angora schreef:
17 apr 2020 20:13
Dan wordt het misschien tijd dat iemand in de uitzending laat zien hoe je zelf mondkapjes maakt?
Voorlopig dan van die grote boerenzakdoeken gebruiken? En daar links en rechts boven en onder wat gaatjes prikken en daar van dat hoedenelastiek doorheen doen?
Die zakdoeken vlg mij bij de Zeeman of de Wibra en dat elastiek vlg mij bij de HEMA te koop.
Nu ik er aan denk... ik heb nog ergens zo'n dandy-achtig sjaaltje liggen, zo'n ding dat je boven in je overhemd propt in plaats van dat je een stropdas draagt. Eigenlijk kun je ook met die mondkapjes op supersjiek gaan. Het hoeft niet medisch-steriel, het kan ook hipperdehipperde-cool-gaaf-sexy-stijlvol-kunstig-kitchig-noem maar op. Als het toch 'moet', dan maar meteen iets leuks ervan maken. Waarom niet?

Overigens is dat sjaaltje van zijde, dus dat beschermt niet voldoende. Katoen is beter.

Gesloten