LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Dan hebben we het geluk dat de bacteriën misschien het virus uitschakelen want virussen houden zich beter op een glad oppervlak.

angel1978
Berichten: 11250
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

16again schreef:
18 apr 2020 09:53
Revoked schreef:
18 apr 2020 00:14
Jullie begrijpen wel dat bacteriën ed nog veel beter kunnen gedijen in stof? En dat draag je dan heerlijk de rest van de dag bij. Om je pols.
Slim, not.
Als het een mouw van een jas is.....die doe ik uit bij binnenkomst. En met mijn mouw van een trui zit ik niet aan neus of mond. Sabbel jij op je mouw?
Maar diezelfde mouw hangt wel tegen andere jassen aan en gaat ook weer over je hand heen bij aantrekken.

witte angora
Berichten: 31941
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Er is een voorzichtig positief nieuwtje uit het Radboudumc. Als dit helpt, kan het veel ellende schelen.
'Bloeddrukverlager kan mogelijk ernstige complicaties corona voorkomen'

Cardiologen van het Radboudumc in Nijmegen zijn een groot onderzoek gestart naar de behandeling van het coronavirus met een bloeddrukverlager. Het medicijn Valsartan kan mogelijk ernstige vochtophopingen in de longen voorkomen, een complicatie die bij veel ernstig zieke coronapatiënten voorkomt. Dat zou op termijn veel opnames op de intensive care kunnen voorkomen.

Ruim 600 coronapatiënten gaan meedoen aan het onderzoek, verspreid over 10 tot 15 Nederlandse ziekenhuizen. De ene helft krijgt Valsartan, de andere helft een placebo. De onderzoekers hopen binnen een half jaar te kunnen concluderen of het middel werkt. In dat geval kan het medicijn snel worden toegepast, doordat Nederland over grote voorraden van het goedkope medicijnen beschikt.

Bron: https://nos.nl/liveblog/2330854-53-poke ... ening.html

Lady1234
Berichten: 27378
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar je zou toch juist verwachten dat veel oudere patiënten al een bloeddrukverlager slikken.

Erthanax
Berichten: 10045
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Erthanax »

Misschien is het bij de ouderen die in het ziekenhuis of op de ic belanden niet het geval. Goed onderzoek brengt hopelijk meer duidelijkheid.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Dat is nu juist het medicament waar zoveel heibel over is geweest door onzuiverheden in de bestanddelen.
Ik gebruik het inmiddels twee jaar zonder bijwerkingen.

witte angora
Berichten: 31941
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Waarom zou je dat verwachten? Mijn vader is 82, maar die heeft dat ook niet nodig. Iemand anders, nog een stukje ouder, heeft het wel nodig, maar vertikt het te slikken omdat ze er zo beroerd van wordt.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Ik was gewaarschuwd door de apotheker voor de bijwerkingen. Eerst op bed zitten en dan de tablet pas slikken. Ik kon er duizelig van worden. Maar ze doet mij niets. Mijn bloeddruk is wel flink omlaag! Van 210/160 naar 130/80…

Lady1234
Berichten: 27378
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nou, als ik dit zo lees op de site van Zorgnu/avro

“Een nieuwe multidisciplinaire richtlijn voor artsen moet bepalen wanneer een medicijn voor bloeddrukverlaging voorgeschreven moet worden. Maar liefst 2,8 miljoen Nederlanders slikken bloeddrukverlagers”

Maar ik weet natuurlijk niet of die bijzondere eigenschap alleen bij Valsartan voorkomt, of ook bij andere bloeddrukverlagers. Die mensen hebben dan wellicht al “voordeel”.

Nijogeth
Berichten: 10507
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Hoe kan die uitslag nu pas over 6 maanden bekend zijn. Er komen iedere dag meer dan honderd mensen op de IC terecht met corona. Laat die gewoon zoveel mogelijk meedoen en je hebt binnen 2 weken het antwoord, lijkt me. Waarom moet dat nu weer zo omslachtig?

witte angora
Berichten: 31941
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Je hebt met 2 weken een eerste indicatie, maar er moet meer en langer getest worden voor je voldoende zekerheid hebt.

Nijogeth
Berichten: 10507
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ja, maar wat dan? De bijwerkingen zijn al bekend, dus dat hoeft niet getest te worden. Als de resultaten na 2 weken voor zich spreken, dan kun je toch gewoon op grote schaal gaan testen. Bijvoorbeeld iedereen die er geschikt voor is (en ze weten dat al, want het is een bestaand medicijn).

Waarom moet dat dan weer zo lang duren? Het gaat hier in alle gevallen om haast maken, dat lijkt me toch wel duidelijk te zijn. Dat zou ook vanuit de regering eens moeten doordringen.

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Wie een normale bloeddruk heeft en dit middel krijgt, kan een te lage bloeddruk krijgen. Daarom is onderzoek nodig. Bovendien gelden voor dit soort onderzoek altijd wetenschappelijke standaardmethodes, zodat een andere onderzoeker alles kan herhalen met dezelfde uitkomsten. Dan pas is het goed onderzoek, een publicatie waard.
Uiteindelijk zal het erom gaan welke werkzame stof van het medicijn het ontstekingsvocht in de longen terugdringt, zonder veel effect op de bloeddruk te hebben.

Erthanax
Berichten: 10045
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Erthanax »

Nijogeth schreef:
18 apr 2020 15:37
(...) Waarom moet dat dan weer zo lang duren? Het gaat hier in alle gevallen om haast maken, dat lijkt me toch wel duidelijk te zijn. Dat zou ook vanuit de regering eens moeten doordringen.
Wetenschappelijk onderzoek kost nu eenmaal tijd. Zorgvuldigheid en haast gaan niet goed samen. Dat een dergelijk onderzoek zo snel gestart kan worden is al heel wat. Voordat een onderzoeksopzet gemaakt is en goedgekeurd, en het geld beschikbaar is, zijn er doorgaans al maanden verstreken. Protocollen voor onderzoek zijn er niet voor niets en zijn bedoeld om anekdotisch "bewijs" te voorkomen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Het lijkt mij niet zo gek bedacht , ik begreep dat het nu duidelijk is dat de bloedvaatjes in de longen gaan lekken.
Dat zou dus kunnen wanneer de druk in de bloedvaten te hoog is ( geworden ) en door die druk te verlagen zou er mogelijk minder lekkage kunnen ontstaan ( zegt de leek :D ) , maar misschien zie ik het wel helemaal verkeerd :wink: .

angel1978
Berichten: 11250
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Nijogeth schreef:
18 apr 2020 15:37
Ja, maar wat dan? De bijwerkingen zijn al bekend, dus dat hoeft niet getest te worden. Als de resultaten na 2 weken voor zich spreken, dan kun je toch gewoon op grote schaal gaan testen. Bijvoorbeeld iedereen die er geschikt voor is (en ze weten dat al, want het is een bestaand medicijn).

Waarom moet dat dan weer zo lang duren? Het gaat hier in alle gevallen om haast maken, dat lijkt me toch wel duidelijk te zijn. Dat zou ook vanuit de regering eens moeten doordringen.
Omdat dat niets met medische wetenschap te maken heeft maar gewoon blind gokken is wellicht? Dan kom je in de categorie kwakzalverij uit waarbij er wordt geschoten met hagel en als er dan iets geraakt is gaan roepen dat dat natuurlijk aan het middel heeft gelegen hoewel de omstandigheden, de testmethode en de keuze in patiënten compleet willekeurig is.

ZeerPrivé
Berichten: 6036
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

moederslink schreef:
18 apr 2020 15:58
Het lijkt mij niet zo gek bedacht , ik begreep dat het nu duidelijk is dat de bloedvaatjes in de longen gaan lekken.
Dat zou dus kunnen wanneer de druk in de bloedvaten te hoog is ( geworden ) en door die druk te verlagen zou er mogelijk minder lekkage kunnen ontstaan ( zegt de leek :D ) , maar misschien zie ik het wel helemaal verkeerd :wink: .
Ja, je ziet het verkeerd. :wink: Het gaat om het blokkeren van een eiwit, die er bij Corona voor zorgt dat de bloedvaten in de longen gaan lekken.

"Het geneesmiddel weet de bloeddruk te verlagen door een eiwit te blokkeren dat de bloeddruk in de vaten verhoogt. Van Kimmenade: ,,Wij hebben al dertig à veertig jaar ervaring met medicijnen die ervoor zorgen dat de werking van dit schadelijk stofje vermindert. In de cardiologie zorgt dat voor een hoge bloeddruk.‘’ ,,Bij een corona-infectie zie je dat ditzelfde stofje ervoor zorgt dat de bloedvaten in de longen lekken, waardoor er vocht de longblaasjes instroomt’’, vult intensivist Peter de Jager van het Brabantse Jeroen Bosch Ziekenhuis aan."

https://www.ad.nl/binnenland/mogelijk-m ... ~a82710f8/

Bloedprop in de longen komt (waardoor dus longembolie) ook voor bij Corona. Daar schijnen / lijken dan weer bloedverdunners bij te werken.

Ze zijn dus voorlopig wel zoet met van alles en nog wat onderzoeken. Overzichtje van waar ze zoal mee bezig zijn:
https://www.ad.nl/binnenland/waar-blijf ... ~a1e90519/

witte angora
Berichten: 31941
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar dan zou je dus tegelijk een bloeddrukverhoger toe moeten dienen. Dan kan de bloeddruk met dit middeltje weer omlaag. Maar of dat gaat werken? Geen idee, ik ben ook maar een leek.

Het lijkt me dan net zo'n zoektocht als naar het toedienen van de juiste hoeveelheid insuline bij diabetici. Mijn opa had als 20-jarige al 2 spuiten op een dag, omdat het gewoon niet goed gemeten kon worden. Dat is nu, zo'n 90 jaar later, wel heel anders. Nu scheelt het wel dat het met de huidige kennis uiteraard een stuk sneller kan gaan. Maar het zal toch op een nauwkeurige manier moeten gebeuren, En dat kost tijd. Die 6 maanden zou eigenlijk niet moeten verbazen. Denk ik.

Erthanax
Berichten: 10045
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Erthanax »

Sinds vorig jaar november probeert asprirant-omroep Ongehoord Nederland voldoende betalende leden te krijgen om onderdeel te kunnen worden van de publieke omroep. Ze blijken ook iets te vinden van corona/covid-19 en hebben daar een video over gepubliceerd. Het KRO-NCRV programma Pointer heeft maar liefst 28 onjuiste en onbewezen uitspraken uit die video op een rijtje gezet. Verbijsterend, een ander woord heb ik er niet voor.

Nijogeth
Berichten: 10507
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ja, maar uiteindelijk hebben we er dus helemaal niets aan en is het nutteloos om nu hier tijd in te steken en kunnen we die moeite beter steken in het zorgen dat het wel zo snel mogelijk normaal wordt. Dan kun je achteraf alsnog gaan checken.

Gesloten