LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] citalopram/cipramil: reageer!

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
Miradrom
Berichten: 21
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:09

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Miradrom »

Tina,

Bedankt voor je bericht, wel toevallig dat we allebei in de vierde week zitten.
Vandaag gaat het weer wat beter, ik ben niet zo kriegel meer en voel me weer wat opgewekter. Maar ik voel me zeker nog niet de oude, ik weet niet of dat ooit weer komt.
Ik gebruik alleen oxazepam om te slapen. Ik probeerde eergisteren zonder te slapen, maar werd drie keer achter elkaar wakker. Toen heb ik er maar 1 genomen.
Overdag gebruik ik niets meer, behalve AD, dan.

Ik hoop dat het einde van de bijwerkingen toch wel in zicht is en dat ik opwaarts blijf gaan, maar dat gaat met vallen en opstaan.

Gaat het met jou vandaag? Ik ben benieuwd, omdat we toch een beetje gelijk op gaan.

Nou, we gaan ervoor en ik zag een zonnetje schijnen vandaag, in de verte.

Groetjes,

Mira

tina48
Berichten: 45
Lid geworden op: 16 okt 2011 16:02

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door tina48 »

hoi mira,

wel dat zonnetje komt langzaam maar zeker steeds dichterbij.
ik heb een aantal jaar geleden 3 jaar lang aan de setraline gezeten, en toen was de beginperiode ook heel zwaar, maar toen had ik last van een zware depressie, nu angstaanvallen en een paniekstoornis,met lichtere depressie, maar ook toen ging het na een tijdje veel beter, dus ik weet dat het steeds meer een beetje berg opwaarts gaat, alleen zitten we nu nog in een fase waar je dat gewoon nog niet echt kunt zien, omdat je je gewoon weg dood ellendig voelt, en je zoooooo graag anders wil gaan voelen, en dan komt ook het ongeduldig zijn om de hoek kijken, ja soms valt het niet mee, maar we moeten er toch doorheen, toch fijn dat we dat hier samen kunnen doen.

vandaag was voor mij een redelijk goede dag, alleen vindt ik dat de dagen zo lang duren, tel soms echt de uren af dat ik weer lekker mijn bed in kan kruipen
in de hoop dat ik dan eens meer dan 4 uurtjes kan slapen, maar dat lukt nog steeds niet, ben altijd rond 4 uur wakker, en kan dan niet meer slapen, dan hoor ik mijn man lekker snurken, dan kan ik er gewoon jaloers op worden en dan duurd het lang tot het 7 uur is, ben dan blij dat ik op kan staan en even samen gezellig koffie drinken.
wel probeer ik s middags een uurtje te slapen, anders wordt ik alleen al kriegelig door slaapgebrek.

hopen dat het morgen een goede dag wordt, moet morgen naar gesprekstherapie, kijken wat dat weer brengt, dus afwachten.

wel slaap lekker voor straks groetjes tina

Miradrom
Berichten: 21
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:09

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Miradrom »

Hoi Tina,

Vandaag heb ik een aardig goede dag achter de rug.
Het begon met het verslapen, dat is mij al maanden niet gebeurd, aangezien ik zodra ik wakker werd, ik niet meer in kon slapen. Gevolg was dat ik vaak om kwart over vier al wakker was compleet met paniekaanvallen en depressieve gedachten, piekeren.
Vanochtend was ik wel twee keer wakker geweest om 05.15 uur, omdat mijn man dan opstaat en om 06.20 uur, toen stond mijn zoontje aan mijn bed en hij heeft even tv gekeken bij mij. Ik ben weer in slaap gevallen en schrok om tien voor 8 wakker.
Voor het eerst was ik aardig opgewekt, dat is echt twee maanden geleden.
Ik heb vanmiddag gepoetst, ramen gezeemd en gestreken. Voor mijn ouders boerenkool meegekookt. En de kelderkast opgeruimd, dit heb ik allemaal in tijden niet meer gedaan op 1 dag.

Ik hoop dat het doorzet en ik weer energie aan het opbouwen ben.

Hoe gaat het met jou? Jij zal het waarschijnlijk ook wel merken, dat de medicijnen aanslaan. Jij hebt gesprekstherapie, las ik. Ik niet, terwijl ik dat misschien wel nodig heb om bepaalde dingen te verwerken. Ik moet het met cognitieve gedragstherapie doen, maar ik weet niet of dit voldoende is.

Ik weet wat het is om zo weinig te slapen, ik ben eraan onderdoor gegaan.
Als ik goed haf geslapen was ik sterker geweest en had ik alles beter aangekund, maar ja zo is het niet gegaan, helaas.

Nou, ik hoop dat het doorzet, zowel voor jou als voor mij. Fijn om elkaar zo op de hoogte te houden.

Groetjes,

Mira

tina48
Berichten: 45
Lid geworden op: 16 okt 2011 16:02

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door tina48 »

hoi Mira,

Wat goed zeg dat je zo veeel dingen op een dag kon doen, mijn complimenten, ja hopen dat het zo door gaat.
Ja heb gisteren weer gesprekstherapie gehad viel niet mee, je wordt toch wel met een hele hoop dingen geconfronteerd, waar je dan weer over gaat lopen piekeren, maar ik weet dat het gewoonweg moet gebeuren maar soms is het erg moeilijk.
Maar wat is eigenlijk cognitieve therapie?

Vandaag had ik een rot dag, erg moe en chagerijnig, lag vanmiddag even op de bank en ben in slaap gevallen, ging de telefoon, mijn man belde en maar goed ook, had nog maar 5 minuten om bij fysio te komen, gelukkig maar een paar minuten te laat dus dat viel gelukkig nog mee.

Maarja morgen weer een nieuwe dag, hopelijk beter dan vandaag.

weltruste voor straks, groetjes tina

daisy223
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 nov 2011 19:51

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door daisy223 »

Hallo allemaal,

ik ben nieuw op dit forum omdat ik ga beginnen met citalopram.
Ik heb al veel pagina's in dit onderwerp gelezen (niet alle 156). Ik ben vooral benieuwd naar de ervaringen met het starten met de citalopram en de bijwerkingen.
Ik heb jaren geleden een paar jaar paroxetine 20 mg gebruikt. Hier ben ik 40kg door aangekomen, iets dat ik heel erg vervelend vond en daarom dan ook weer met de paroxetine gestopt ben.
Ik ben weer veel kilo's kwijt geraakt en een beetje huiverig om weer met antidepressiva te beginnen, omdat ik bang ben weer zo aan te komen. Maar het gaat niet goed met me en weet dat er toch iets zal moeten gebeuren. Ik sta nog op een wachtlijst voor psychotherapie, maar heb nu de citalopram voorgeschreven gekregen.
Ik weet niet meer zo goed hoe de bijwerkingen waren bij het starten met paroxetine. Het probleem is nu dat ik me op mijn werk niet ziek kan melden en voor mijn werk dagelijks een stuk in de auto moet rijden.
Ik ben vandaag met 10 mg begonnen en de bijwerkingen vallen me nog wel mee. Ongeveer een uur na inname voelde ik mij raar in mijn hoofd, net alsof ik los stond van de ruimte om mij heen. Dit is wel weer wat afgezakt, verder vooral een hele droge mond, dorst en weinig eetlust.

Nu is vooral mijn vraag, werden bij jullie de bijwerkingen bij de eerste dagen van gebruik erger, bouwde het een beetje op, of is de eerste dag het ergst en daarna gelijk en geleidelijk minder. Ik hoop op jullie reactie.
Ik twijfel misschien toch morgen een kwart/5mg te nemen, zodat de bijwerkingen hopelijk beperkt blijven en ik gewoon aan het werk kan (heb na vandaag nog twee vrije dagen te gaan, daarna 4 dagen werken).

KappieNL
Berichten: 26
Lid geworden op: 16 jun 2011 15:51

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door KappieNL »

Hallo allemaal, dit is mijn eerste reactie sinds 19 augustus. Ik heb dus bijna drie maanden niet gereageerd omdat het eigenlijk alleen maar goed ging. En als het goed gaat dan wil je vaak niet aan de oude dingen denken. Vorige week een zware sessie Congitieve Gedrags Therapie gehad en alles is weer boven komen drijven en het piekeren is weer gestart. Slaap ook meteen weer slecht. Iets waar ik van baal want het ging echt hartstikke goed, ik had weer plezier in alles wat ik deed maar goed, blijkbaar toch nog een en ander niet verwerkt. Ik merk wel dat ik erg bang ben dat ik terugval en dat ik ook voornamelijk alleen daar over pieker. Zeg maar piekeren over het piekeren, heel irritant. Dus je laatste verhaal is heel herkenbaar Tina. Als je trouwens een folder wilt hebben over CGT dan moet je maar even een berichtje sturen.

Daisy, de eerste dag had ik geen bijwerkingen maar daarna begon het. Ik heb heel erg en ook erg lang last gehad van bijwerkingen. Ik zou erg oppassen met autorijden en dergelijke.

wonderwel
Berichten: 58
Lid geworden op: 12 jul 2011 08:28

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door wonderwel »

Hoi Kappie ,

Hier hetzelfde , depressieve gevoelens komen weer op en ook ik ben bang er weer in te blijven hangen en er niet uit te komen . Het ging met mij ook een tijdje goed . tot vorige week dat ik voelde dat het langzaam weer afzakte , ja dat maakt me wel hopeloos .

KappieNL
Berichten: 26
Lid geworden op: 16 jun 2011 15:51

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door KappieNL »

Ik heb er wel vertrouwen in dat het goed komt. Dat moet jij ook hebben Wonderwel! Het komt echt goed, het is gewoon niet makkelijk om uit het dal te komen en het gaat met vallen en opstaan. Maar we komen er wel uit ! Wij zijn sterker dan de kl&*&%$# depressie!

daisy223
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 nov 2011 19:51

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door daisy223 »

Kappie bedankt voor je reactie en je had helemaal gelijk. Vannacht bijna niet geslapen en een verschrikkelijke hoofdpijn en sinds vanochtend overgeven, overgeven, overgeven. Dit kan ik nu niet aan, dus besloten nog niet te beginnen en te wachten tot ik ook tegelijkertijd al therapie heb.
Vervelend te lezen dat jullie nog zulke terugslagen hebben, ik wens jullie veel sterkte toe!

wonderwel
Berichten: 58
Lid geworden op: 12 jul 2011 08:28

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door wonderwel »

ik beloof je daisy dat ik zal schrijven als het ook goed met me gaat .oke dan zie je niet alleen de rotte berichten . Ook ik had een goede periode , de overgang zal ook zijn duit in het zakje doen vermoed ik . en dank je tina voor je antwoord , keep on going

tina48
Berichten: 45
Lid geworden op: 16 okt 2011 16:02

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door tina48 »

hoi daisy

alle begin is moeilijk, maar de bijwerkingen zijn bij iedereen verschillend, er zijn mensen die er helemaal geen last van hebben en anderen waaronder ikzelf die zo'n beetje alle bijwerkingen hebben die maar op de bijsluiter staan, het is gewoon onvoorspelbaar, maar ik moet zeggen dat ik ook gelijk met 20 mg moest beginnen 5 dagen lang toen 2 dagen 30mg en toen gelijk over op 40 mg, nou ik kan je zeggen dat viel niet mee, het is dat het van mijn psych moest, maar had ik het geweten had ik het toch rustiger aan opgebouwd, maar ik zou toch wel oppassen met auto rijden, de een wordt er slaperig van en de ander kan juist helemaal niet slapen.
Ik denk dat je echt even de tijd moet hebben om de medicatie op te bouwen.
Ik wens je in iedergeval veel succes en ik hoop dat je net zoveel steun hier in het forum vindt als ik.

heel veel succes groetjes tina

tina48
Berichten: 45
Lid geworden op: 16 okt 2011 16:02

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door tina48 »

Hoi Kappie en Wonderwel

Wat rot om te horen dat jullie een terugval hebben, ja het valt soms niet mee, up en down net een rollercoaster, maar soms is het toch nodig om de dingen die heel diep zitten naar boven te halen om ook die dingen een plekje te geven, ik zelf ben 6 jaar geleden 3 jaar onder behandeling geweest, slikte toen sertraline, naar drie jaar gestopt met medicatie en behandeling, ging dus 3 jaar goed tot nu, begon met hyperventilatie, nu een angst en paniekstoornis en toch ook weer een depressie, zo zie je maar weer zolang goed gegaan en toch weer terug gevallen, en het ergste ervan vindt ik dat je er geen controle over hebt, het gebeurd gewoon, ik vind het alleen wel fijn dat ik weet dat ik ook hier weer bovenop kan komen, als dat een keer lukt, dan lukt het nu ook weer, daar heb ik gewoon vertrouwen in, en ik denk dat dat voor ons allemaal geldt, HEB VERTROUWEN!!!!!!!!!!!!!! ook al is dat soms heeeel moeilijk.

Kappie en Wonderwel ook jullie komen er weer boven op!

houd moed!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

groetjes tina

tina48
Berichten: 45
Lid geworden op: 16 okt 2011 16:02

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door tina48 »

hoi Mira

Hoe is het met je gaat het nog steeds de betere kant op?
Bij mij gelukkig wel, heb gisteren voor het eerst een hele nacht doogeslapen, wist gewoon niet wat me overkwam, de eerste nacht sinds 11 weken, hoop dat het nu doorzet, hopelijk krijg ik dan ook weer wat meer energie, heb vandaag voor het eerst weer mijn hond eens goed kunnen verzorgen, gekamt, gedouched,gefohnt en weer gekamt, Rexje was zo blij hij bleef me maar kusjes geven, hahahahaha, och arm beest hij zag er ook echt niet meer uit, maar gelukkig voelt ook hij zich nu weer goed, ligt heel tevreden bij mijn voeten te snurken.
laat je even wat van je horen?

groetjes Tina

daisy223
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 nov 2011 19:51

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door daisy223 »

Wonderwel, ik bedoelde natuurlijk dat ik het voor jullie zelf zo vervelend vind! Maar natuurlijk lees ik graag als het weer beter met je gaat :)
Tina bedankt voor je reactie over de bijwerkingen. Ik vrees dat voor mij hetzelfde zal gelden. Ik had dus alleen zondag nog maar 10 mg genomen en ben er tot vandaag al doodziek van geweest. Ik neem vandaag even contact met de arts/psyciater over op of dit wel normaal was, of dat ik misschien een verkeerde reactie erop heb. Want aan een stuk door overgeven lijkt me ook niet gezond. Mocht het wel normaal zijn en ik toch de citalopram zal gaan gebruiken dan wacht ik met beginnen tot ik vakantie heb. Mijn werk is het enige dat ik heb en een beetje structuur geeft aan mijn leven, dus dat wil ik niet verpesten.
Veel sterkte allemaal!

Miradrom
Berichten: 21
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:09

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Miradrom »

Hallo allemaal,

Wat vervelend dat jullie weer een terugval hebben, kappie en wonderwel! Ben je eenmaal zover dat het weer gaat en dan weer een stap terug, je moet er niet aan denken. Heel veel sterkte!!

@Tina: Wat fijn dat je een nacht hebt doorgeslapen, zeg! Ik heb het inderdaad ook ervaren, gisteren zelfs even terug naar bed gegaan om half negen en tot 11 uur uitgeslapen, nou, dat is echt een eeuwigheid geleden en ik was ook relaxed en kon er dus van genieten!!! Verder gaat het hier de goede kant op, de bijwerkingen worden steeds minder en ik ben gisterenavond zelfs op een oefenavond van een koor geweest.
Vandaag ben ik niet zo fit, maar dat komt ook door verkoudheid. Eerder gaf ik de paniek overal de schuld van en nu kan ik het beter los van elkaar zien.

Ik hoop dat jouw herstel ook doorzet en nogmaals ik vind het fijn hier met elkaar te kletsen.

Liefs,

Mira
Laatst gewijzigd door Miradrom op 29 aug 2012 09:07, 1 keer totaal gewijzigd.

wonderwel
Berichten: 58
Lid geworden op: 12 jul 2011 08:28

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door wonderwel »

Oke < Here I am , going up .

afgelopen week zakte ik weg en durfde niet naar de ouderavond te gaan , had eenalprazolam ingenomen en ben toch gegaan en wat ben ik blij dat ik gegaan ben .
Eerst het eerste kwartier was hartkloppingen , omdat velen wisten dat ik in ziekenhuis geweest was ( wat ik dus denk he ) maar ineens kon ik in het spel instappen en voelde ik me verlost van dat rotgevoel . Voor mij heeft het vaak te maken met een bepaalde vorm van eenzaamheid en angst te maken . maar ik kwam er door gelukkig en gisteren therapie gehad . ben blij dat ik dat volg op ggz

dus ook the upgoings komen in woorden op het internet .

lieve groet voor jullie allen .

wonderwel

ducky1965
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 nov 2011 13:26

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door ducky1965 »

Hallo,

Ik ben vandaag bij de huisarts geweest en heb citalopram voorgeschreven gekregen. Ze heeft mij gewaarschuwd voor alle bijwerkingen die in dit forum beschreven staan, dus ik laat het maar gebeuren.
Ook lees ik heel veel positieve reacties op dit medicijn, dat stemt mij positief.
Een half jaar geleden is bij mij geconstateerd dat ik een burn-out heb, ben daarvoor in therapie en na een terugval, ging het weer beter maar de afgelopen 4 weken ging het slechter dan ooit.
Slapeloosheid, hoofdpijn, paniekaanvallen, neerslachtigheid, overschilligheid, helemaal gek worden van de wisselende stemmingen die binnen een uur konden voorkomen.
Zo vermoeid van alles en nog wat, geen eetlust.
Voelde dat ik zo niet verder door kon, dus vandaag toch de stap gezet naar de huisarts en deze medicijnen gekregen.
Ik ga vanmiddag beginnen met 10 mg voor een week en daarna over naar de 20 mg.
Ik zal mijn ervaringen hier ook noteren, want ik zelf heb veel aan dit formu gehad en ben niet zo angstig nu om met citalopram te beginnen.

tina48
Berichten: 45
Lid geworden op: 16 okt 2011 16:02

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door tina48 »

hoi wonderwel

Wat goed dat je toch naar die ouderavond bent gegaan,en dat je hebt kunnen genieten, dat is al een hele overwinning, ik herken wat je zegt, had van de week een jubileumfeestje van een nichtje van mijn man, ze zat 25 jaar bij de fanfare, had helemaal geen zin om te gaan, maarja moest toch mee, in het begin toen de fanfare hun concert gaf ging het nog wel, maar naar afloop ging iedereen naar de bar in hetzelfde gebouw, en ik dacht dat ik gek werd, al de mensen om me heen, kon me niet concentreren op een gesprek en al dat lawaai,gevolg 2 hyperventilatie aanvallen, wou eigenlijk gelijk naar huis, maar omdat mijn man en zoon het zoo naar hun zin hadden heb ik het maar uitgezeten, toen ik thuis kwam was ik kapot, had de volgende dag tot in de middag geslapen, maar toch ben ik blij dat ik het toch tot het einde vol heb gehouden. Voelt toch als een overwinning.
Iedere keer een stapje voorwaarts.

groetjes tina

tina48
Berichten: 45
Lid geworden op: 16 okt 2011 16:02

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door tina48 »

hoi Mira

Hoe is het met je?
Is de operatie van je vader goed gegaan?
En vooral hoe ben jij eronder, laat je even wat van je horen!

groetjes Tina

tina48
Berichten: 45
Lid geworden op: 16 okt 2011 16:02

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door tina48 »

Hoi ducky

Heb je berichtje gelezen, hoop dat de citalopram ook bij jou goed zullen gaan werken, wens je veel sterkte bij het opbouwen, hopelijk zul je niet veel last hebben van de bijwerkingen.
En anders kunnen wij je hopelijk tot steun zijn.

groetjes tina

Gesloten