LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

Lady1234
Berichten: 27378
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Mijn mening is dat de overheid het nooit goed had kunnen doen. Als ze slapper hadden opgetreden om die befaamde economie minder tot last te zijn en er waren veel meer doden gevallen, had de kreet geklonken, waarom zijn jullie niet strenger.

En zoveel schelen hier de maatregelen niet ten opzichte van andere landen om ons heen. Net zo min als dat de ziekenhuisopnames schelen.

Natuurlijk hebben we hier, allemaal, een paar jaar flink financieel last van, maar volgens mij heeft dit land genoeg veerkracht om zich daar ook weer bovenuit te worstelen.

En misschien worden een aantal beroepen door alle ellende, een tijdje een beetje beter gewaardeerd. Verpleegkundigen, thuiszorgmedewerkers, kinderopvang medewerkers, enzovoort, want ouders schijnen hun kinderen niet meer te kunnen behappen.

De boel zal dinsdag ongetwijfeld wat versoepeld worden. Maar persoonlijk vind ik het het allerbelangrijkste dat bewoners van verpleeghuizen en verzorgingstehuizen op wat voor manier dan ook weer bezoek kunnen ontvangen.

Dat moet toch werkelijk niet zo moeilijk te organiseren zijn.

witte angora
Berichten: 31962
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Wat volgens mij ook belangrijk is, is dat mensen weer wat leuks kunnen gaan ondernemen. Dit weekend zag je het weer: Het Limburgse Heuvelland zit dicht, Marken zit dicht tot 28 april, in Amsterdam en Den Haag was het in sommige parken te druk.

Creëer mogelijkheden dat mensen ergens heen kunnen, zonder dat het te druk wordt. Doe het desnoods met tijdslots. Dat mensen van tevoren een plekje in een bepaald gebied kunnen/moeten reserveren. En geef ideeën. Ik ken plekken, aankomende week (niet weekend) wil ik erheen, waarvan ik zeer zeker weet dat er nu bijna geen mens komt. Breng mensen op ideeën, en dan niet de geijkte dingen, maar juist het onbekende. Nederland is zoveel groter en mooier dan de bekende toeristenplekken.

En laat die racefietsers s.v.p. om 6.00 uur in de ochtend starten. Heus, er is niks mooiers als onderweg zijn, en meemaken hoe zowel de natuur als de maatschappij begint te ontwaken, terwijl het steeds lichter wordt. Er is haast geen verkeer op de weg, kun je lekker doorracen. Je hebt van niemand last, en niemand heeft van de racefietsers last. Wees sportief, wees een bikkel.

mh73

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door mh73 »

Nijogeth schreef:
19 apr 2020 15:41
Er zal vast ook wel iets bekend worden voor het onderwijs en stiekem verwacht ik dat de zomervakantie wordt vervroegd en de herfstvakantie mogelijk verlengd. Op vakantie in de zomer zal ten strengste worden afgeraden, zeker omdat bekende vakantielanden toeristen zullen weigeren.
Ik verwacht geen verschuivingen qua vakanties/lesperiodes in verband met opvang en geboekte vakanties.
Wij hebben onze vakantie in Duitsland geannuleerd maar gaan nu naar het huisje van het werk van mijn man op de Veluwe. Dat mag op dit moment ook gewoon: een collega van mijn man is er nu met haar honden.
Om die reden zie ik ook niet zoveel van zomerschool komen.
Er zijn ook grote verschillen. Het basisonderwijs heeft het moeilijker dan de middelbare school. Maar ook daar is er verschil. Bij de school waar buurjongen op zit krijgen ze alleen wat huiswerk, terwijl mijn dochter al heel snel alle lessen online kon volgen. Ze heeft meer huiswerk dan ooit en er vallen nauwelijks lessen uit (da's normaal wel anders). Ik kan me dus ook haast niet voorstellen dat zij nu een achterstand oploopt.

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Nijogeth schreef:
19 apr 2020 15:33
Begin ik hieruit op te maken dat er steeds meer mensen het eens zijn met mijn mening dat we het anders hadden moeten doen en niet alles zomaar stil hadden moeten leggen? Want een maand geleden was die mening niet echt populair bij de meesten en nu neigen er toch steeds meer mensen naar het beperken van de economische schade.
Niet echt, het ontwikkelt zich per week. Stilstand was nodig om massapaniek te voorkomen. Het opnieuw opstarten zou sneller kunnen, naar mijn idee.
tttlocke schreef:
19 apr 2020 15:34
Iemand enig idee over de beslissing van de regering over het al dan niet versoepelen of voortzetten van de maatregelen zoals a.s. dinsdag wordt bekend gemaakt. Waar gaan we naar toe?
Kleine dingen, die weer kunnen. Nog geen app, want die is vanavond afgeschoten. Wel de mogelijkheid voor contactberoepen om weer aan het werk te gaan, als aan alle voorwaarden is voldaan.

Erthanax
Berichten: 10047
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Erthanax »

Erthanax schreef:
18 apr 2020 20:29
(...) Janet Ossebaard is een volstrekt dwaallicht.
Of ik het zag aankomen: In de aflevering van Zondag met Lubach van vandaag komt zij ook voorbij met haar complottheorie over corona.
Verderop komt ook de bijzondere rol van China uitgebreid aan de orde.

Lady1234
Berichten: 27378
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ja, schitterende aflevering. Jammer dat het de laatste was van het seizoen.

16again
Berichten: 16396
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

Wordt het niet eens tijd dat Rutte c.s. toch eens naar de Zweedse aanpak gaan kijken?
https://www.ad.nl/buitenland/zweeds-opt ... ~ab92acb0/

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Nee. Die werkt niet in Nederland, omdat de gezondheidszorg hier een veel kleinere capaciteit heeft.

angel1978
Berichten: 11250
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

angel1978 schreef:
19 apr 2020 16:30
Een afstuderend toekomstig psycholoog zou alleen op dit topic al kunnen afstuderen. Een toekomstig politicoloog ook overigens..

Kijkt er niemand meer in de spiegel tegenwoordig ipv in het achtereind van?
:wink:

witte angora
Berichten: 31962
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Vannacht kon ik niet goed slapen, dus ik zat wat dingen te overdenken. Helaas mag ik hier geen bijbelpassages noemen. Dus dan doen we het anders.

Het leidt geen twijfel dat we jarenlang bezig zijn geweest de aarde te verwoesten. De Co2 uitstoot moest terug gedrongen worden, maar het schoot niet erg op. Boeren kregen de schuld, we moesten hier van het gas af, enzovoorts, enzovoorts. En zie nu eens wat Covid19 tot stand heeft gebracht. Ineens staat de economie stil. Ineens is er aanzienlijk minder vervuiling. Ineens worden de luchten schoner.

Wonderlijk eigenlijk. En het eind is nog niet in zicht.

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

En het wordt nooit meer zoals het was.
Lady1234 schreef:
19 apr 2020 17:06
En misschien worden een aantal beroepen door alle ellende, een tijdje een beetje beter gewaardeerd. Verpleegkundigen, thuiszorgmedewerkers, kinderopvang medewerkers, enzovoort, want ouders schijnen hun kinderen niet meer te kunnen behappen.
De boel zal dinsdag ongetwijfeld wat versoepeld worden. Maar persoonlijk vind ik het het allerbelangrijkste dat bewoners van verpleeghuizen en verzorgingstehuizen op wat voor manier dan ook weer bezoek kunnen ontvangen. Dat moet toch werkelijk niet zo moeilijk te organiseren zijn.
Bezoek daar vraagt wat creativiteit, terwijl de afgelopen jaren elke vorm van improviseren door de wet- en regelgeving, door de inspectie vakkundig de nek is omgedraaid (alles volgens protocol).

Wij verbazen ons ook over alle gestresste, klagende ouders, die hun zelf verwekte nakomelingen niet aankunnen. Opgroeien gaat niet vanzelf, het lijkt wel nieuws voor deze groep. Wij hebben de voorbije periode alle stadia tussen baby en volwassen-zijn meegemaakt en afgezien van de zorgen, is het leuk. Je moet alleen een knop in je hoofd omzetten, meer niet.

mh73

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door mh73 »

Opvoeden wordt in deze tijd door de leerkrachten gedaan, wist je dat niet Jablan?
En elke vakantie, elke vrije dag moeten de kindertjes vermaakt worden in de bioscoop, zwembad, speelparadijs, dierentuin of pretpark, noem maar op. En dat kan nu even niet.
Ik snap wel dat die ouders met de handen in het haar zitten...

witte angora
Berichten: 31962
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Nu even iets anders. De daling van het aantal IC-opnames heeft weinig te maken met minder besmettingen. Het blijkt dat ouderen minder vaak opgenomen worden. Dat verklaart de enorme daling in het aantal opnames, en in het verlengde daarvan het aantal sterfgevallen. Voor degenen die het betreft is het misschien beter; ze kunnen meer op een waardige manier afscheid nemen van het leven en hun naasten. Maar voor de maatschappij betekent het dat we er nog lang niet zijn.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... -bezetting

mh73

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door mh73 »

Mooie boel is dat. Dat wordt dan trots in de krant gezet: wéér een daling op de ic. En dan blijkt dat helemaal niet door een afname van de patiënten te komen, maar doordat ze oudere patiënten niet opnemen.

Het geeft wel aan dat al die cijfertjes weinig zeggen, wanneer het totaalbeeld erachter niet duidelijk is.

witte angora
Berichten: 31962
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Dat klopt, de cijfertjes zeiden al weinig. De oversterfte was volgens het CBS twee keer zo groot als de cijfers van het RIVM. Over een aantal weken zal wel blijken hoe de verhoudingen nu komen te liggen. Daar kan geen mens op het ogenblik een uitspraak over doen.

Het maakt alleen wel onzeker. We wisten al niet goed waar we aan toe waren, klampten ons vast aan de dagelijkse cijfers die de goede kant op gingen. En dat blijkt nu anders te zijn. Het enige wat we nu weten is dat we nog minder weten dan we dachten te weten. Tijd om de aandacht naar wat positievere dingen te verleggen. Straks in huis wat poetsen, brood bakken, en vanmiddag de boodschappen halen.

Plus een paar legpuzzels. Deze keer hebben de mensen het prima geregeld: de puzzels liggen klaar op een bankje, het geld kan in een enveloppe in de bus. Ik kan dus even checken of ik krijg wat geadverteerd is, en de mensen krijgen gewoon hun geld, zonder dat er contact nodig is. Klein stukje vertrouwen, dat is wel fijn.

Dat van die stoel van een paar weken geleden zit me nog steeds dwars. Heb nog steeds het idee dat het oplichters zijn. Een prachtige stoel voor een zeer zachte prijs, vooraf betalen, dan krijg je een adres, en daar zou hij buiten moeten staan. Ik geloof daar niet in. Je wil eerst zien wat je koopt. Boter bij de vis.

mh73

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door mh73 »

Kees2850 schreef:
20 apr 2020 08:33

Om nog een cijfer te geven over het totaalbeeld: huisartsen hebben vanaf 12 maart los van de corona verwijzingen 360.000 minder verwijzingen naar een ziekenhuis uitgeschreven dan gebruikelijk. Daarnaast wachten 290.500 mensen op een afspraak voor een behandeling in een ziekenhuis.

Heel veel mensen zijn blijkbaar de dupe van de voorrang die coronapatiënten krijgen. Ook dat is onderdeel van de prijs die betaald wordt.

Ik las het. Heb zelf al de ervaring gehad dat je niet zomaar bij de huisarts terecht kan. Vanwege het gevaar op besmetting houden ze je zoveel mogelijk weg van de zorg. In die zin kijk ik niet op van die cijfers.
Hoe moet een arts iemand doorverwijzen op basis van een telefoontje? Bij mij ging het zelfs nog via via. De assistente gaf het door aan de huisarts en die gaf dan het antwoord weer door aan de assistente en die moest ik dan in de middag terugbellen. Een hoop ruis op de lijn.

16again
Berichten: 16396
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

16again schreef:
19 apr 2020 23:44
Wordt het niet eens tijd dat Rutte c.s. toch eens naar de Zweedse aanpak gaan kijken?
https://www.ad.nl/buitenland/zweeds-opt ... ~ab92acb0/
Jablan schreef:
20 apr 2020 00:12
Nee. Die werkt niet in Nederland, omdat de gezondheidszorg hier een veel kleinere capaciteit heeft.
Laten we de capaciteit van de gezondheidszorg het land regeren? Dat is de ogen sluiten voor alle maatschappelijke gevolgen
Uit de AD link:
Delen van het land zouden volgende maand zelfs al de nagestreefde ‘groepsimmuniteit’ kunnen bereiken, aldus de nationale epidemioloog Tegnell.
Daarentegen, in de RIVM aanpak, blijft die groepsimmuniteit een stip aan de horizon

Moneyman
Berichten: 31098
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jablan schreef:
20 apr 2020 07:39
Wij verbazen ons ook over alle gestresste, klagende ouders, die hun zelf verwekte nakomelingen niet aankunnen. Opgroeien gaat niet vanzelf, het lijkt wel nieuws voor deze groep. Wij hebben de voorbije periode alle stadia tussen baby en volwassen-zijn meegemaakt en afgezien van de zorgen, is het leuk. Je moet alleen een knop in je hoofd omzetten, meer niet.
mh73 schreef:
20 apr 2020 07:50
Opvoeden wordt in deze tijd door de leerkrachten gedaan, wist je dat niet Jablan? En elke vakantie, elke vrije dag moeten de kindertjes vermaakt worden in de bioscoop, zwembad, speelparadijs, dierentuin of pretpark, noem maar op. En dat kan nu even niet. Ik snap wel dat die ouders met de handen in het haar zitten...
Met alle respect, maar dit is echt vééééél te makkelijk. Zo makkelijk dat het mij gewoon boos maakt. Het heeft helemaal niets te maken met "alleen even een knop omzetten", en al evenmin met "kinderen worden opgevoed door de leerkracht". Met dit soort simplificaties en generalisaties doe je heel veel ouders ontzettend tekort.

De realiteit is dat ouders hun leven, planning en werk-privé-balans ineens volledig in elkaar zien storten. Van de een op de andere dag heb je je kinderen thuis. Die kinderen zijn compleet uit hun ritme (logisch ook), al het vertrouwde is in één klap weg, ze missen hun vriendjes en vriendinnetjes, noem maar op. En dat levert frustraties op. Die moeten er toch uit...

Dan heb je de ouders, waarvoor hetzelfde geldt. Ook hun vastigheden en zekerheden zijn in één klap weg. Ineens ben je uren per dag kwijt aan huiswerkbegeleiding en ben je met je kinderen bezig. Ondertussen moet er ook nog thuisgewerkt worden en draait het huishouden ook door.

En zowel de ouders als de kinderen hebben te maken met bewuste of onbewuste spanningen, met onzekerheden, met angst, noem maar op. Het psychologische aspect van Corona op de hele maatschappij moet je niet onderschatten.

Dus nee, kom me niet aan met dergelijke makkelijke oneliners. Je hebt geen idee waar je over praat.

Moneyman
Berichten: 31098
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
20 apr 2020 08:59
16again schreef:
19 apr 2020 23:44
Wordt het niet eens tijd dat Rutte c.s. toch eens naar de Zweedse aanpak gaan kijken?
https://www.ad.nl/buitenland/zweeds-opt ... ~ab92acb0/
Jablan schreef:
20 apr 2020 00:12
Nee. Die werkt niet in Nederland, omdat de gezondheidszorg hier een veel kleinere capaciteit heeft.
Laten we de capaciteit van de gezondheidszorg het land regeren? Dat is de ogen sluiten voor alle maatschappelijke gevolgen.
Nee. Dat is stomweg rekening houden met de realiteit waar je mee te dealen hebt.

Ik moet steeds lachen om degenen die zo goed weten hoe "we" het moeten doen:L net als land X, land Y, noem maar op. Het ontbreekt ons alleen aan de kennis van de omstandigheden die maken dat land 1 voor A kiest, terwijl land 2 voor B kiest. Ik laat dat oordeel maar over aan de experts.

angel1978
Berichten: 11250
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Moneyman schreef:
20 apr 2020 09:15
Jablan schreef:
20 apr 2020 07:39
Wij verbazen ons ook over alle gestresste, klagende ouders, die hun zelf verwekte nakomelingen niet aankunnen. Opgroeien gaat niet vanzelf, het lijkt wel nieuws voor deze groep. Wij hebben de voorbije periode alle stadia tussen baby en volwassen-zijn meegemaakt en afgezien van de zorgen, is het leuk. Je moet alleen een knop in je hoofd omzetten, meer niet.
mh73 schreef:
20 apr 2020 07:50
Opvoeden wordt in deze tijd door de leerkrachten gedaan, wist je dat niet Jablan? En elke vakantie, elke vrije dag moeten de kindertjes vermaakt worden in de bioscoop, zwembad, speelparadijs, dierentuin of pretpark, noem maar op. En dat kan nu even niet. Ik snap wel dat die ouders met de handen in het haar zitten...
Met alle respect, maar dit is echt vééééél te makkelijk. Zo makkelijk dat het mij gewoon boos maakt. Het heeft helemaal niets te maken met "alleen even een knop omzetten", en al evenmin met "kinderen worden opgevoed door de leerkracht". Met dit soort simplificaties en generalisaties doe je heel veel ouders ontzettend tekort.

De realiteit is dat ouders hun leven, planning en werk-privé-balans ineens volledig in elkaar zien storten. Van de een op de andere dag heb je je kinderen thuis. Die kinderen zijn compleet uit hun ritme (logisch ook), al het vertrouwde is in één klap weg, ze missen hun vriendjes en vriendinnetjes, noem maar op. En dat levert frustraties op. Die moeten er toch uit...

Dan heb je de ouders, waarvoor hetzelfde geldt. Ook hun vastigheden en zekerheden zijn in één klap weg. Ineens ben je uren per dag kwijt aan huiswerkbegeleiding en ben je met je kinderen bezig. Ondertussen moet er ook nog thuisgewerkt worden en draait het huishouden ook door.

En zowel de ouders als de kinderen hebben te maken met bewuste of onbewuste spanningen, met onzekerheden, met angst, noem maar op. Het psychologische aspect van Corona op de hele maatschappij moet je niet onderschatten.

Dus nee, kom me niet aan met dergelijke makkelijke oneliners. Je hebt geen idee waar je over praat.
@moneyman, dat gevoel dat je hier beschrijft voel ik met je mee. Maar andersom zie ik dezelfde oneliners ook verschijnen de andere kant op richting onderwijs en docenten. Niet alleen nu in deze bijzondere tijd, maar ook in 'normale' tijden..
De simplificatie van soms best ingewikkelde processen vind ik daarbij vaak echt stuitend.

Gesloten