LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] citalopram/cipramil: reageer!

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
kvanbronck
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 jan 2012 14:21

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door kvanbronck »

Hallo,

Dit bericht zet ik online, omdat ik graag ervaringen/tips wil uitwisselen met anderen die dit ook zo ongeveer ervaren of mensen die willen helpen op een andere manier.

Mijn pa heeft vroeger 10 jaar paroxetine geslikt en is sinds vorig jaar overgestapt op citalopram 20 mg (aug 2011).
-Na een maand toch verhoogd (30mg), omdat het naar zijn idee slechter ging. En daarna weer na een maand verhoogd.
-Uiteindelijk verhoogd naar 2 pillen. Maar het ging toch steeds slechter.
-Daarna op advies van de dokter/psychiater om even niets te slikken en mocht het slecht gaan dan zou hij kunnen verhogen tot 1 pil en in combinatie met oxazepam.
Dat ging twee dagen goed en toen het even slecht ging heeft mijn pa het toch verhoogd. Ik moet zeggen het steeds veranderen van dosis pillen is natuurlijk niet slim.

Nu is het januari 2012 en het gaat nog steeds hetzelfde. Hij slikt sinds november 20 mg van citalopram. Er is geen vooruitgang. Er zijn dagen dat het redelijk gaat en dagen dat het ontzettend slecht gaat. Ik zet mijn vraagtekens bij deze pil (ik zeg niet dat het bij anderen niet helpt hoor). De dokter en psychiater zeggen dat het waarschijnlijk niet aan de pil ligt, omdat het ongeveer hetzelfde is als paroxetine.

Hij heeft depressies, soms waanideëen, zegt dat hij niks kan en ik zelf denk dat hij ineens mensenschuw is geworden, omdat hij smoezen verzint om nergens heen te hoeven. Op moment is hij dus in de ziektewet, vanwege een erge burnout.
Naar mijn mening zijn zijn angsten verergerd. (ik weet dat dit verergen van de angsten kan voorkomen als je citalopram net een paar weken gebruikt, maar hij gebruikt deze pil al sinds augustus 2011).

Waar ik mij zorgen om maak is dat hij zegt nooit meer te kunnen werken en wanneer hij slechte dagen heeft zegt dat zijn leven helemaal kapot is.
Hij is sinds vorig jaar ook bij een psychiater, maar er is geen vooruitgang tot nu toe.

Op moment ben ik dus ontzettend wanhopig. Wie heeft ook zoiets ervaren en heeft iemand nog tips???????
Alvast heel erg bedankt.

Met vriendelijke groet.

ppinxt
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 jan 2012 01:28

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door ppinxt »

c
Laatst gewijzigd door ppinxt op 20 jul 2012 12:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Miradrom
Berichten: 21
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:09

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Miradrom »

Hallo allemaal,

Ik las het verhaal van van de bronck en ik denk wel dat de medisijnen al hadden moeten werken, hoor. Zeker als hij ze vanaf augustus al neemt. Ik ben op 6 oktober begonnen en pas na 8 weken kon ik zeggen dat het wat beter ging en nu heb ik elke maand nog een flinke dip, maar dat wijt ik voornamelijk aan de hormonen, die heeft je vader niet(in ieder geval de vrouwelijke, haha). Ik kan begrijpen dat je je zorgen maakt. Ik zou samen naar de dokter gaan en dit bespreken, hoor. Sterkte ermee.

Tina, Hoe is het met je? Hier even wat minder, maandelijkse sores en daar heb ik gewoon last van en moet ik steeds weer aan wennen. Bah, zal blij zijn als het weer over is. Ben behoorlijk down en dat was eigenlijk grotendeels over, maar ik zet door er komt weer licht aan het einde van deze maandelijkse tunnel.
Laatst gewijzigd door Miradrom op 29 aug 2012 09:22, 1 keer totaal gewijzigd.

tina48
Berichten: 45
Lid geworden op: 16 okt 2011 16:02

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door tina48 »

Hoi kvanbronck,

Wat verschrikkelijk voor je vader, ik vraag me af of citalopram dan het juiste medicijn voor hem is, ikzelf heb eerst ook citalopram geslikt maar dit was volgens de psychiater niet het juiste medicijn voor mij, ik slik nu mirtazipine, en gelijk na 2 dagen voelde ik al het verschil, veel opgewekter veel meer energie, en gewoon een totaal ander gevoel, heb dit de week erop ook met mijn psych besproken, en ook zij zei dat het bij iedere patient altijd eerst zoeken is naar welke ad het beste werkt bij je, misschien is dat bij jouw vader ook wel het geval dat dit niet de juiste ad voor hem is, als ik jouw was zou ik dat toch eens met de psych van je vader eens bespreken, baat het niet dan schaad het ook niet.
Ik wens jouw en je vader dan ook heel veel sterkte, hoop dat ook voor jouw vader weer licht aan het eind van de tunnel is.

groetjes Tina

tina48
Berichten: 45
Lid geworden op: 16 okt 2011 16:02

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door tina48 »

Hoi ppinxt,

Fijn dat het nu weer goed met je gaat, en natuurlijk de ene dag gaat het beter als de andere, ik denk dat dat voor ons allemaal geldt, maar gelukkig hebben we er allemaal baat bij de ad, ook ik heb al eerder 3 jaar ad (sertraline)
geslikt, toen gestopt en nu na 3 ziekenhuis opnames weer aan de ad, maar nu kom ik er niet meer van af zegt mijn psych, eerst 6 jaar geleden ernstige depressies gehad, en nu depressie en angst en paniek stoornis, maar ik moet ook zeggen dat ik me nu beter voel dan ik ooit heb gedaan, dus ik ga ook zeker niet meer stoppen.
Mijn psych zegt ja de een heeft een bloedruktabletje nodig bij hoge bloeddruk, de ander een tabletje voor suiker en jij een tabletje voor de serotine en zo zie ik het dan ook maar, ik kan gewoon niet zonder en ja als je je er beter door voelt wat maakt dat pilletje dan uit....

hoop dat het goed blijft gaan met je, hoor het wel


groetjes Tina

tina48
Berichten: 45
Lid geworden op: 16 okt 2011 16:02

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door tina48 »

Hoi Willemien

Fijn dat ik weer even wat van je hoor, ja vervelend he die maandelijkse sores, ik had deze maand ook veel last ervan 3 dagen migraine gehad, nou kan je verzekeren dat je je dan ook niet happy voelt, maar gelukkig nu voorbij.
Verder gaat het hier zijn gangetje, ben gister weer bij mijn psych geweest, moet nu de diazepam af gaan bouwen, moest vandaag beginnen maar ik merk het wel hoor, maar daar had mijn psych me ook al voor gewaarschuwd, ik moet het heeeel langzaam gaan afbouwen omdat ik op een heeel hoge dosis zit en het al sinds september slik 15/20mg per dag komt overreen met 200 mg oxazepam, dus ik ben zo verslaafd als het maar kan, heb vanmiddag geminderd maar voelde meteen heel erg onrustig, kan het gevoel eigenlijk niet eens beschrijven
maar voelt heel raar, ik hoop dat dat gevoel niet de hele tijd tijdens het afbouwen blijft.
Ook de Temazepam heb ik nu afgebouwd naar 2 tabletten per week, dus ik ben op de goede weg.

Hoe is het nu bij jouw , buiten de maandelijkse sores dan, slik je nu alleen nog maar de ad of ook nog andere medicijnen?
Wel ik hoor wel van je, ga nu even lekker hobbyen, ben de laatste tijd helemaal into de decoupage, heb al veel leuke dingen gemaakt en ik kan er helemaal me rust in vinden, dat is wel fijn, mijn creativiteit is weer helemaal terug.

wel tot gauw
groetjes Tina

louise22
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 mei 2008 09:45

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door louise22 »

Hallo allemaal,
Ik gebruik citolapram 20 mg bijna 4 weken. Ik was niet depressief, maar had veel last van angsten en met name van onzekerheid. Misschien het beste te omschrijven als faalangst?
Het gaat een stuk beter met mij, ik heb minder last van alle angsten, voel me wat zakelijker en lijk alles ook wat meer in perspectief te kunnen zien. Hoe ik de dingen om mij heen ervaar zijn behoorlijk anders als wat ze waren, ik kan er nu iets positiefs van maken.
Ik had gisteren bijvoorbeeld een topdag, ik had een trainingsdag en waar ik eerder terugkwam met het gevoel "ik ben de domste", kwam ik nu terug met het gevoel "ik wist het meest". De collega's die ook in de training zaten waren niet anders dan anders, de trainer is ook niet anders, alleen mijn ervaringen zijn anders. Hoe super! Echt!
Deze week ook onverwachts ( gelukkig) een adviesgesprek gehad met de docent over het vervolg van de opleiding, ik was binnen 2 minuten klaar, gewoon doorgaan dus.

Citolapram maakt van mij dus een minder onzeker mens, ik ervaar de dingen beter en ik ben er blij van. Ik ben tot nu toe niet aangekomen in gewicht, en let hier ook wel goed op, want dit wil ik absoluut niet.
Ik hoop voor mijzelf op nog meer verbetering!

tina48
Berichten: 45
Lid geworden op: 16 okt 2011 16:02

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door tina48 »

Hoi Louise

Fijn dat de ad zo goed bij je werkt en zo snel al, fantastisch, hoop dat het nog beter met je zal gaan als je het nog langer slikt, fijn dat je al zo gauw resultaat ziet, dat was bij mij helaas wel anders, heb je toen je begon veel last gehad van de bijwerkingen?
Wel hoor wel van je..

groetjes Tina

Miradrom
Berichten: 21
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:09

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Miradrom »

Goedemorgen,

Tina, wat fijn dat je weer creatief bent, zeg! Fijn voor je dat je de goede weg opgaat. Ik hoop dat het afbouwen ook goed gaat.

Hier gaat het niet goed. maar ook niet heel slecht. Ik ben een beetje moe van de BO. Alles moeten afwegen of ik het wel kan. Ik dacht dat ik niet meer down zou zijn met de ad, maar ik heb al twee weken moeite met het begin van de dag. Ik ben altijd blij als ik weer mensen zie en dan kan ik leuke gesprekken hebben en ook lachen. Het is puur het alleenzijn waar ik moeite mee heb. Ik moet misschien toch maaar iets gaan doen in de ochtenden. Kofiie drinken met bejaarden ofzo.



Louise, fijn voor je dat het zo goed gaat! Ik hoop dat het zo door blijft zetten.

Nou, ik ga maar weer strijken.
Laatst gewijzigd door Miradrom op 29 aug 2012 09:23, 2 keer totaal gewijzigd.

tina48
Berichten: 45
Lid geworden op: 16 okt 2011 16:02

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door tina48 »

Hoi Willemien

He wat rot dat het zo wisselt met je en die rusteloze benen, heb je het met je psych al over gehad? moet misschien de ad verhoogd worden?
Zou het toch maar even bespreken , want dit is toch ook niet goed.
Bij mij is nu alles stabiel, moet morgen weer naar gespreks therapie, ben benieuwd wat dat weer opleverd.
Heb je geen hobby ofzo waar je een beetje rust in kunt vinden? mij helpt dit juist heel erg goed.
Ik hoop dat het snel weer wat beter met je gaat, denk aan je en hou vol he....

groetjes Tina

louise22
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 mei 2008 09:45

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door louise22 »

Hoi Allen,
Bedankt voor jullie interesse :)

De bijwerkingen die ik had waren voornamelijk de droge mond, en veel "schele hoofdpijn", en ook weinig hongergevoel. Dit trekt wel weg merk ik, en paracetamol helpt ook wel tegen de hoofdpijn.
Woensdag mag ik weer naar de huisarts, ik zal er anders zitten als 30 dagen geleden haha. Wat zo'n tabletje toch kan helpen zeg ( Ik heb overigens één paniekaanval gehad tijdens het autorijden, stom gedoe!).
Zoals ik al schreef, het is alsof ik alles anders waarneem, alsof mijn hele kijk op het leven, op andere mensen, en op mijzelf anders is. Ik maak mij nog wel druk over dingen, maar niet zo erg als wat ik deed. Het gejaagde gevoel is weg, de adrenaline giert niet meer door mijn lijf. Ik voel mij zelfs blij, en trots en soms bijna zelfverzekerd. Het paniekgevoel is weg.

Wat jammer voor de mensen voor wie het niet zo werkt als de citolpram bij mij werkt. Ik kan natuurlijk alleen voor mijzelf praten, maar ik zou net zo lang doorgaan met iets vinden wat wel helpt. Als "ervaringsdeskundige" kan ik nu zeggen dat een leven met angsten, panieken, depressies bijna ondraaglijk is, en als dit alleen al een stuk minder is, het leven er een heel stuk mooier uitziet! Dus volhouden en doorzetten, er is iets wat helpt!

Tijdens panieken helpt ook altijd je tenen bewegen, afleiding; de focus op je tenen, maar ook bewegen helpt tegen paniekgevoelens.

Allemaal weer veel sterkte!!

louise22
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 mei 2008 09:45

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door louise22 »

Goeiemorgen,
Gisteren bij de huisarts geweest. Hij vroeg hoe het ging. Goed dus. Hij vroeg wat er dan beter ging, en na hoeveel dagen het ging werken. Besloten dat ik op de 20mg blijf. Lijkt mij ook een goed plan. Hij benoemde dat ik de medicatie gewoon nodig zal hebben, ben ik het compleet mee eens, én ik heb besproken dat ik het accepteer.
Wat ik wel bijzonder vind is dat mijn huisarts altijd in probleemtaal spreekt. Eerder kon ik niet zo goed zeggen/ zien wat er precies gebeurde met mij als ik bij hem was geweest. Hij is een beetje "wollig", en ik moet altijd wel om hem lachen ( behalve de vorige keer dan) maar gisteren noemde hij mij hierom euforisch ( bijwerking van de citolapram). Ook sprak hij over mijn gewicht, te mager, heeft hij nog nagekeken is gewoon gezond gewicht hoor! En over mijn relatie (mijn lief is jonger dan ik) of ik niet bang ben dat hij bij mij weggaat. En elke keer over kinderen ( bijna 40 en ik heb geen kinderen). En dan ga ik uiteindelijk weg met allerlei zorgen in mijn hoofd. ( Hoe krijgt hij het voor elkaar?)

Maar goed, ik ga nog een tijd door met de citolapram. Het helpt mij tot nu toe goed duszzzzzzzzzzzzz

Kaatje0000
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 jan 2012 12:04

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Kaatje0000 »

Hallo allemaal,
Als je wilt stoppen en je kijkt op deze forums, zorgt dat niet echt dat je met een gerust hart gaat beginnen. Dus misschien dat dit een beetje helpt:

Ik ben 2 weken geleden gestopt met Citalopram 10mg en het gaat heel goed! Af en toe wat duizelig en het slapen gaat wat moeilijker... Maar dat valt heel erg veel mee!

Ik heb 7 jaar 20mg geslikt en toen afgebouwd naar 10, dat heb ik 1 of 2 jaar geslikt (voor de duidelijkheid).

Dus, stop maar gewoon als je wilt en blijf er positief tegen aan kijken!!!! Niet jezelf de afgrond in "praten".
Zorg wel dat je je leven op orde hebt voordat je stopt!

Succes allemaal!

louise22
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 mei 2008 09:45

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door louise22 »

Ik ga de 5de week in met de citolapram! Tot nu toe nog niet aangekomen, eerder afgevallen :) én buiten de wat schele hoofdpijn, géén migraineaanval meer gehad. Ik was er toch wel bang voor zit ik me achteraf te bedenken. Ik heb woensdag een armbandje gekocht met steentjes die tegen migraine kunnen zijn, en hoera het werkt ook. Misschien placebo-effect? Maar wat kan het toch schelen?
Volgende week tentamens, en echt wel zenuwachtig. Kan ook moeilijk aan het leren toekomen, beetje uitstelgedrag. Ook door de citolapram zelfverzekerder, en sta er hierdoor "iets minder zwaar beladen in". Een verschil van dag en nacht vergeleken met de vorige keer dat ik tentamens had. Jeetje, wat was ik toch bang. Toen ik de toets maakte achter de computer dacht ik dat ik dood ging.
Nu heb ik afgelopen dinsdag ook een tentamen gehad, een stuk ontspannener. Ik dacht echt dat ik 'm niet gehaald had, en moest nog een uur op de uitslag wachten. Ook in dat uur vielen mij de zenuwen 100 procent mee. En toen ik bleek dat ik 'm gehaald had ( hoera!) ook geen migraine gehad van de spanning die van mij afviel, want die spanning was gewoon zoveel minder.
Al schrijvende- dit is al één voordeel van dit forum- zit ik mij te bedenken dat ik wel promogirl kan worden van de citolapram. :wink: Ik hoop dat anderen iets hebben aan mijn ervaringen, ondanks dat ik lees dat citolapram bij iedereen anders werkt.
Mijn lief is erg blij dat ik medicatie ben gaan slikken. Hij ziet een grote verandering en hij vindt mij nu veel leuker. Ik ben makkelijker,zelfzekerder, ik sta positiever in het leven, mijn gedachten zijn positief, ik voel me ontspannener. En dit zijn allemaal dingen die hij ziet.
En wat voor mij heel belangrijk is, ik heb niet meer het gevoel dat ik zo dom ben!
Dit zal vast komen doordat ik wat zelfverzekerder ben geworden door het gebruik van de citolapram, maar ik voel me nu zelfs soms wel een beetje slim ten opzichte van die ander- waarbij ik mij altijd dom voelde.

"Het leven is mooier met citolapram"

P-vd-B
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 jan 2012 10:47

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door P-vd-B »

Na een periode van enkele jaren met depressieve klachten en zelfmedicatie ben ik ook twee dagen geleden met het gebruik van dit middel.

Vond het fijn om de ervaringen hier te lezen en ben, ondanks bijwerkingen, vol goede moed.

Eerste drie dagen 10mg, daarna opschakelen naar 20 mg en dan dinsdag de ervaringen bespreken met de huisarts. Slik het voordat ik ga slapen. Bijwerkingen tot nu toe, lichte misselijkheid, hele lichte euforie (alsof ik te veel koffie op heb). Tevens onrustig slapen, maar ik sliep hiervoor ook al niet goed dus dat is niet zo een ramp.

Zal hier regelmatig lezen en mijn ervaringen beschrijven.

Goede Groet,

P

P-vd-B
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 jan 2012 10:47

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door P-vd-B »

Ok, gisteravond voor het slapen voor het eerst van 10mg naar 20mg gegaan.

Voorgaande bijwerkingen zijn gebleven maar wel goed vol te houden.

Waar ik mij wel zorgen over maak is dat ik vandaag in de rij voor de kassa, in een overvolle AH, mezelf voelde wegglijden als het ware. Leek er op alsof ik flauw ging vallen. Dat gevoel zorgde heel even voor paniek in mijn lichaam, was echt in staat de winkel uit te lopen en mn boodschappen te laten staan.

Ben heel bewust op mijn ademhaling gaan letten om zo weer terug te komen, maar desalniettemin was ik blij dat ik buiten was...

Ik zal dit bespreken met mijn huisarts aankomende dinsdag.

anita 1969
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 jan 2012 13:45

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door anita 1969 »

hoi ik ben sins 3 dagen bezig met 10 mg citalopram, voor paniek en angst stoornissen, ben ook hypochondies, pfff ze werken nu al, droge mond maagpijn, mijn hart klopt in me maag, misselijk, niet kunnen eten, en kan helemaal niet slapen, het is alsof ik gewoon geen slaap meer heb, heb ook het gevoel als of ik helemaal verdoofd ben. als of je niet op de wereld bent. krijg nu ook cognitieve gedrags therapie, ik ben heel bang om dood te gaan waardoor ik voor ieder ding wat ik voel naar de dokter ga. heb altijd een zware druk op mijn borstkas pijn in me linker borst en mijn linkerarm voelt soms zwaar en dan weer lam aan, ben zo bang voor mijn hart, maar de dokter heeft me zo vaak onderzocht, bloed geprikt voor suiker chollesterol schildklier bezinksel allemaal goed bloeddruk ook goed. gelukkig maar. toch blijft de angst dat er wel wat is. omdat je met hartklachten ook deze klachten kunt hebben. veel onbegrip van mensen om me heen, dank je wel dat ik mijn verhaal even kwijd mag. wie heeft hier nog meer ervaring mee

louise22
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 mei 2008 09:45

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door louise22 »

Vanaf vorige week begon ik toch weer klachten te krijgen, ik werd weer vroeg wakker en begon weer veel te piekeren. Heb dus zondagmorgen besloten om 10mg erbij te nemen. Zondagmiddag merkte ik het al, gelukkig! Vandaag weer hoofdpijn en droge mond als bijverschijnsel, maar dat heb ik er graag voor over!
Ik heb de huisarts telefonisch ingelicht- ofwel zijn secretaresse..
Iemand bekend met schimmelinfecties en medicatie??

Iemand vroeg of het snel kon werken. Jawel! Ik merkte het ook al na een dag of 4 en een vriendin is 2 weken geleden begonnen. Ik merkte het bij haar ook al na 1 dag! Ik denk wel dat het te maken heeft met een bepaalde gevoeligheid voor medicatie en dat dit niet bij iedereen zo zal zijn, maar de fijne dingen die gun ik iedereen :-)

anita 1969
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 jan 2012 13:45

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door anita 1969 »

ik heb na 4 dagen nu ook wel bijwerkingen droge mond hoofpijn heb geen slaap en kan niet slapen ben niet moe te krijgen ( terwijl ik voordat ik hier aan begon steeds moe was en slaap had) voel me heel raar alsof niets me kan schelen en niets me raakt ik zit op de bank maar heb niet het gevoel dat ik er zit ik kijk tv maar het doed me niets net of je er dwars doorheen kijkt , vindt het wel eng eigenlijk wil ik alles doen en toch komt er niets uit me handen, terwijl ik niet moe ben herkent iemand dit. grt anita

asje10
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 jan 2012 11:08

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door asje10 »

Hoi Louise,

Ben je op eigen houtje 10 mg er bij gaan slikken? Wat zei de huisarts ervan en hoe lang slik je nu in totaal de medicijnen?
Ik gebruik het vandaag precies 4 weken en moet zeggen het werkt als een trein, ik gebruik het voor ocs en dan vooral de agressieve dwanggedachten. Af en toe komt er nog wat opzetten in mijn hoofd maar ebt al snel weg, nu toevallig net met hardlopen weer zo'n gedachte, duurt nu iets langer met wegtrekken maar komt goed denk ik. Verder veel rust in mn hoofd en de kalmheid zelve, heel relaxt aangezien ik me alles aantrek. En veel vrolijker weer en vind het niet meer zo eng om naar winkels enzo te gaan. Al met al enorm opgeknapt in 4 weken.

Groetjes

Gesloten