LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] citalopram/cipramil: reageer!

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
biep32
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 feb 2012 22:56

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door biep32 »

Hai, ik ben Bianca en ik ben vandaag bij de psycholoog geweest en hij heeft mij geadviseerd om Citalopram te gaan gebruiken. Ik heb de medicijnen al in huis en kan er morgen mee starten. Maar ik ben zo bang en zie er tegenop. Ik heb een beetje allerlei verhalen gelezen op dit forum en maakt 't gevoel van ertegenop zien niet kleiner. Ik heb al langere tijd erg veel last van depressieve klachten en angststoornissen. Ik wil zoooooooo graag rust!!!!! Kan ik dat krijgen met deze medicijnen? Wie kan mij daar nog in verder helpen?
Groetjes,
Bianca

asje10
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 jan 2012 11:08

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door asje10 »

Hoi Bianca,

Ik zou het doen, ik slik het nu bijna 8 weken voor een dwangstoornis waar veel angst bij komt kijken. En wat een verschil zeg, ik heb rust in mijn hoofd en in mijn lijf. Heb weer zin om van alles te doen en voel me echt goed! Ik heb bijna geen last van bijwerkingen gehad, alleen de eerste 2 weken erg slecht slapen en last van diarree!
Gewoon doen!!

biep32
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 feb 2012 22:56

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door biep32 »

Hallo Asje, dankjewel voor je reactie, heel erg fijn dat je dat hebt gedaan. Ik ben er toch maar mee begonnen, nu pas op dag 2 dus kan er nog niks van zeggen. Na hoeveel tijd merkte jij verschil? Kan je nog wel fijne gevoelens ervaren? Nog positieve gevoelens? Of worden die heel erg afgevlakt. Ik hoor graag nog wat meer van jouw bevindingen. Groetjes, Bianca

asje10
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 jan 2012 11:08

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door asje10 »

Hoi,

Bij mij merkte ik vrij snel verschil. Veel rustiger in mijn hoofd, dat was na een week al te merken.
Mijn gevoel is in bepaalde dingen wel wat veranderd maar dat is voor mij in positieve zin. Ik kan me dingen heel erg aantrekken en dat is nu veel minder. Kan bepaalde zaken beter van me af laten glijden. Kan nu juist weer meer lachen en gek doen omdat ik me gewoon weer goed voel. Geniet weer van alle dingen. Zit veel beter in mijn vel. Heb gewoon mijn gevoel en ben niet afgevlakt ofzo. Gewoon normaal. Als ik moet huilen kan dat gewoon en als ik vrolijk ben (wat ik erg vaak ben) dan voel ik me gewoon weer echt vrolijk!
Mijn omgeving merkt ook dat ik veel rustiger ben en niet meer zo raar hyper als voorheen. De adrenaline aanvallen zijn weg. Soms is dat juist voor me wennen omdat ik al jaren rondloop met heel veel spanningen in mijn lijf van de angst maar dat is weg, ben gewoon lekker ontspannen. Voel me zo veel beter nu dan de afgelopen paar jaar en daar ben ik erg blij om!
Enige minpuntje, ben vergeetachtiger door de medicijnen. Dan ga ik naar de winkel om wat dingen te halen en dan sta ik voor de winkel en dan vergeet ik toch waar ik voor kwam hahaha. Op mijn werk moet ik ook alles opschrijven want anders vergeet ik de helft, dat had ik hiervoor nooit. Maarja als dat alles is!
Succes!!!

Miradrom
Berichten: 21
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:09

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Miradrom »

Hallo allemaal,

Ik ben hier al een tijd niet meer geweest en het ging eigenlijk aardig goed met mij.
Nu heb ik mijn ad een paas keer te laat in genomen en 1x zelfs vergeten.
Nu ben ik zo onrustig en paniekerig en dreig weer erg down te worden.
De adrenaline jaagt door mijn lichaam. Zou dit kunnen door de vergeten dosis? Ik ben hem zondag vergeten en maandag heb ik hem vrij laat ingenomen.

Misschien heeft iemand ervaring hiermee? Ik slik 20 mg citalopram in de ochtend. Ik heb al heel lang geen oxazepam geslikt, maar vandaag heb ik 5 mg genomen.
Laatst gewijzigd door Miradrom op 29 aug 2012 09:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Louss
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 mar 2012 04:38

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Louss »

Hoi allemaal,

Ik slik nu een ruim een jaar 40mg, ben begonnen met 20mg maar vrij snel verhoogd omdat dat te weinig effect had. Het is een hele tijd heel goed gegaan en heb ik heel veel baat gehad bij Citalopram, maar ik heb nu het gevoel dat het minder werkt, weet iemand of dat kan? Ik zit wel in een hele beroerde fase momenteel, in september een nieuwe opleiding gestart maar dat is weer niet gelukt en ik moet echt gaan werken want ik zit financieel aan de grond. Hier zie ik echter ontzettend tegenop, ik heb zoveel dagen dat ik mijn bed niet uit kan komen... Ik heb afgelopen weekend besloten maar weer bij mijn ouders te gaan wonen (ik ben 22 en woon nu 3,5 jaar op mezelf) voor rust, regelmaat, een beetje controle en financieel een makkelijkere situatie. Ik ben benieuwd hoe dat gaat lopen.. Ze steunen me in alles maar begrijpen me niet helemaal. Maarja, ik begrijp mezelf niet eens dus dat kan ik ze niet kwalijk nemen.
De psycholoog die ik van de GGZ had, had ik totaal geen klik mee, dus ik ben nu een andere aan het zoeken. Is er iemand die goede ervaringen heeft met een psycholoog omgeving Gouda? De huisarts zei dat ik toch maar bij de Citalopram moest blijven omdat het eerder wel werkte, maar ik ben benieuwd of andere mensen ook nog zijn overgestapt naar andere AD na langere tijd?

nûmer tsien
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 mar 2012 05:48

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door nûmer tsien »

Ook ik wil graag mijn ervaringen met jullie delen.
Twee jaar geleden is de diagnose posttraumatische stressstoornis bij mij gemaakt. Wat ik al vermoedde, bleek de harde waarheid. Ik ben begonnen met Cilatopram, toen ik al op 40 mg zat heb ik bij de huisarts en psycholoog aangegeven dat dit het nog niet voor mij was. Daarna opgebouwd tot 60 mg en sinds een week cilatopramvrij (wel steeds een maand met 10 mg afgebouwd). Vorige week voelde ik me niet goed; duizelig, misselijk, onrustig, verschrikkelijk emotioneel (dat had ik anders nooit, maar goed...de rest van de klachten ook niet) en sinds deze week ook 'elektrische schokjes' door mijn voeten, knikkende knieen, het gevoel 'out' te zullen gaan, last van mijn darmen en zo kan ik nog wel even doorgaan. De afgelopen nacht heb ik al met al 1 uurtje geslapen, zo onrustig! Het uurtje dat ik heb geslapen heb ik heel raar gedroomd, dus was eigenlijk wel blij dat ik weer wakker was. Anyway....inmiddels dus bijna twee weken van de cilatopram is en het lijkt wel of de klachten steeds erger worden! Die arme aanstaande van mij heeft hier momenteel wat te verduren, ik snauw hem af en dat verdient hij niet. Dat weet ik ook wel, maar kan? soms ook niet anders reageren. Gelukkig blijft hij positief, hij is het type; optimist tot in de kist, zeg maar. Graag hoor ik van jullie wanneer de klachten minder werden en of jullie nog een beetje konden/ kunnen functioneren op jullie werk. Ik hoop snel iets te horen, misschien sterkt me dat een beetje.

nûmer tsien
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 mar 2012 05:48

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door nûmer tsien »

ik schrijf in mijn vorige bericht dat ik er een week af ben, maar ik bedoel; vorige week.

nûmer tsien
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 mar 2012 05:48

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door nûmer tsien »

@Bianca. Ik heb wel heel veel baat gehad bij het gebruik van Cilatopram. Ik wilde er eerst liever ook niet aan, maar op een gegeven moment kon ik er eigenlijk niet meer onderuit. Mijn lichamelijke en geestelijke klachten verergerden, dus ben ik toch maar begonnen. De eerste weken moet je even door, maar je zult merken dat je daarna veel rustiger wordt. Een combinatie van én medicatie én psychologische hulp heeft mij enorm geholpen. Je kunt dan ook onder begeleiding gaan opbouwen en het medicijn gebruiken. Ik wens je heel veel succes in je zoektocht naar het juiste.

Groetjes!

biep32
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 feb 2012 22:56

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door biep32 »

Hallo allemaal, ik wordt ramgek in mijn hoofd. Ben nu een kleine week bezig met Citalopram en het lijkt wel alsof alles veel erger wordt. Enorm veel onrust, paniekaanvallen en zoveel malen. Wordt gewoon ramgek van mezelf. Wanneer moet ik wat positiefs gaan merken van dit medicijn????? Wanneer gaat er echte rust komen in mijn geest?????? Ik trek dit zo niet meer en ik weet dat ik er misschien even doorheen moet maar wil zoooooooooooooooo graag voelen dat het medicijn in positieve zin gaat werken. Wil ik te snel????? Help!!!

nûmer tsien
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 mar 2012 05:48

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door nûmer tsien »

Het is idd een kwestie van even doorbijten. Ik voelde na een week of vier/ zes pas dat ik wat rustiger werd en dat ik wat minder last kreeg van lichamelijke klachten. Ik kan me voorstellen dat je er horendol van wordt, je slikt nu de medicijnen en nu voel je nog even niets....dit gaat voorbij. Ik denk dat je een beetje te snel wilt. Geef het even de tijd, na een tijdje zul je merken dat je rustiger in je hoofd wordt. Sterkte en kop op!

Miradrom
Berichten: 21
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:09

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Miradrom »

@Biep ik ben sinds oktober aan de citalopram en het ging vrij goed met mij. Begin december een fikse terugval gehad, waarbij ze wilden dat ik met 20 mg tegelijk op zou hogen, maar ik kreeg van die snelle ophoging suïcidale gedachten. Daar meteen mee gestopt, toen heb ik een slaapmiddel gekregen en daarna ging het de goede kant op. Ik heb bij het opstarten wel oxazepam gebruikt. Ik ben met heel langzaam afbouwen daar vanaf gekomen. Maar het is geen wondermiddel. Ik heb naast de medicatie cognitieve gedragstherapie gevolgd en dat kon ik goed toepassen, maar... Ik heb vorige week mijn medicijnen onregelmatig ingenomen en 1x zelfs vergeten. Ik ben nu helemaal teruggevallen. gebruik 3x per dag 10 mg oxazepam. Als ik na het weekend nog zo'n last heb ga ik naar mijn arts en moeten we beslissen of 20 mg genoeg is of dat ik iets moet ophogen.
Heb vanochtend erg gehuild en ben moe. Ik ben de hele dag alleen thuis en dat is voor mij niet goed. Ik blijf dan in een vicieuze cirkel.

Ik hoop ook dat het met jou beter gaat, maar let erop dat je de medicijnen op een vast tijdstip inneemt!

Sterkte.

danny33
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 mar 2012 21:18

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door danny33 »

Mijn raad uit ervaring in combinati met dit medicijn ga samen met iemand wandelen een half uurtje per avond. (Ik weet is moeilijk je bent moe lusteloos ect.) Maar geloof me beweging is heeeel erg belangrijk. En je knapt er erg van op.(Zegt een ex zoutzak op de bank) En de bijwerkingen worden nauwelijks voelbaar meer.

@ Alle beginners van de cipramile. uiteraard zijn er bijwerkigen vooral in de eerste weken. Droge mond ,slecht slapen , gevoel van zeneuwachtigheid , een bak energie. enz. Vergeet niet dat je dit medicijn voor een goed doel slikt. Trek wel gelijk aan de bel bij je behandelaar als je iets als angstig ervaart, of denkt dat het de verkeerde kant op gaat. Bijvoorbeeld rare gedachtes hebben die je nooit eerder heb gehad. Vaak zie je dat bij mensen die meer dan 40 slikken. na een tijdje zul je merken dat alles rustiger in je lichaam en geest word. En de werking van het middel gaat ervaren. Na een langere tijd zul je het gevoel hebben dat het medicijn helemaal niet meer werkt. (schijn bedriegd vaak!) Overweeg je te stopen doe het alsjeblieft nooit aleen. Ik ken hele nare gevallen waarbij het voledig mis is gegaan. Doe het op een gecontroleerde manier bijvoorbeeld met een verslavingsarts/je behandelaar. We praten niet over een middel die vrij te krijgen is bij de kruitvat en etos.

sucses allemaal.
sucses.

C-shir
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 apr 2012 08:50

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door C-shir »

Hallo

Ik gebruik nusinds 8 weken citalopram 20 mg. Heb nog steeds last van 2 bijwerkingen. Nachtzweten en kaakkrampen? Dit gaat dus ook niet meer overdenk ik. Mijn vraag aan jullie is ik merk er niet veel van. Ik heb 3 weken geleden een goede periode gehad van 1 a 2 weken maar toen was het ook mooi weer. Ik slik ze tegen depressie en sociale angsten. Ik heb wel het gevoel iets rustiger te zijn maar merk nu dat mijn angsten weer terug komen, en ook lusteloze gevoelens. Volgens mijn psych moet ik ophogen naar 30 mg. Ik heb zelf ook wel eens het gevoel wat voor zin het heeft als ik er zo weinig van merk. Kan imand van jullie me wat raad geven of ervaringen?

Groet C.

theo1966
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 mei 2012 13:00

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door theo1966 »

hallo allemaal,

voor iemand die wil weten hoe t na jaren is om aan de citalopram te zitten......
ik zit nu al jaren aan de citalopram en zou niet meer zonder kunnen,tis bij mij begonnen toen mijn vrouw in t ziekenhuis kwam en tijdens de operatie iets fout is gegaan,daardoor heeft ze een jaar in ziekenhuis gelegen en in rolstoel gezeten,in die tijd verloor ze haar vader aan kanker en raakte ik ook nog eens me baan kwijt,door alle drukte en peikeren kreeg ik van de huisarts citalopram voorgeschreven,eerst wou ik t niet want IK had dat niet nodig.......nou mensen....had ik t maar eerder genomen.
ik ben van huis uit al een druk persoon en ken weinig rust,veel werken en de tijd die ik thuis was was ik bezig met iets......sinds ik citalopram slik is dat gelukkig wel anders en kan ook van dingen genieten.
je word makkelijker met een aantal dingen en daardoor ga je dus ook niet meer overal over piekeren,pas wel op dat je niet te makkelijk word zodat t je allemaal niet meer interessert.

bijwerkingen die ik in t begin had weet ik al niet meer en kan daar dus niks over zeggen,de bijwerkingen die ik nu heb zijn nihil,soms keer slecht slapen,ma ja dat heeft iedereen weleens denk ik.
ook bij me rijbewijs keuring deden ze niet moeilijk over citalopram.
vorig jaar had ik zelf besloten om er mee te stoppen en was gaan afbouwen,niks tegen mijn vrouw gezegd maar naar een paar weken zei mijn vrouw....ben je soms gestopt met je medicijn......ga ze aub weer slikken want je bent niet te genieten zei ze en ben dus maar weer door gegaan met innemen,voor mij wel een bewijs dat t werkt.

ik gebruik 10mg en dus niet veel maar wel voldoende om lekker in mijn vel te zitten.

ik hoop dat iemand wat aan dit verhaal heeft en er iets mee kan doen.

mvg theo

Beertje.
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 mei 2012 16:20

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Beertje. »

Beter laat dan nooit,maar ik ben sinds een jaar of 3 bezig met citalopram.
Het werkt wel een beetje,maar niet zoals in het begin.
Ik ben wel,in tegenstelling wat andere zeggen dat citalopram niet dik maakt,meer dan 30 kilo zwaarder geworden.
Eten doe ik zeer weinig,als ik er met mijn vrouw over begint,dan loopt het altijd uit in ruzie,want dan begin zij over tussendoortjes,maar die eten we niet,maar zij begint er over als anderen erbij zijn,in de hoop dat ik dan niets durft te zeggen,maar dat heeft ze wel mis.
Dan schijnt citalopram niet te helpen,ik word dan zo opgefokt.
Of het komt door de andere medicijnen,ik weet het niet,ik gebruik nog 4 andere middelen,5 in totaal.
T.w.Diphantoine 350mg,
Citalopram 20mg,
Hydrochloor 12.5mg,
Metoprolol 50mg,
Simvastatine T 40mg.

Een hele waslijst,en de huisarts zegt dat de middelen met elkaar overweg kunnen,maar ik voel me zo-ik kan de hele wereld aan,in theorie,maar in de praktijk komt het er niet uit.
Aan het einde van de dag,lijkt het alsof ik bergen verzet hebt,en ik heb niets gedaan.
Zijn hier mensen ,die daar ervaring mee hebben.

Maar met dat niet dik worden,ben ik het absoluut niet eens.

Ruud.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

het kan wel degelijk invloed hebben op elkaar.
maar u gebruikt dan ook een hoop,ik heb hele andere middelen gebruikt,in de pijnstillings vorm en zat aan 24 tabletten minimaal per dag...en je merkte toch duidelijk dat het invloed op elkaar had...

slik nu veel,maar minder en ik voel me stukken beter,ondanks veel pijn!

ook middelen waar je dikker van kon worden,de ene wordt het wel de andere niet!ik viel juist heel veel af,ben al niet zwaar...
ieder lichaam reageert anders.

ik weet niet waar u de depha voor gebruikt ?maar dat is ook geen lieverdje denk ik voor de geest,de rest is voor hart en cholesterol?

misschien moet u toch eens vragen of u op een ander middel gezet kan worden,omdat u aangeeft dat u zich niet helemaal in u element voel.

gevoel veel gedaan maar eigenlijk bijna niks....

tja en ik weet niet hoe u dat over u vrouw bedoeld...maar ik zou het niet leuk vinden...beetje respect voor elkaar,je slikt het immers niet voor je lol,lijkt me...

sterkte misschien toch eens naar de arts terug,even overleggen.

1950
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 jun 2012 11:01

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door 1950 »

ANDER MERK en KLACHTEN!

Hallo,

Ik slik al jaren Citalopram 20 mg. Eigenlijk tot grote tevredenheid. Heb het laatste jaar drie keer een ander merk gehad van de apotheek, in het kader van bezuiningingen zorgverzekeraars?!
Sinds 4 weken kreeg ik klachten: hoofdpijn, moeite met zien, licht in het hoofd, nerveus, sombere gevoelens,leek wel of ik aan het afbouwen was. Ik heb toen even teruggerekend en kreeg 5 weken geleden weer een ander merk Citalopram. Deze keer van Bleufish. Heb met apotheek en huisarts overlegd en gevraagd of mijn klachten door dit andere merk kwamen. Zij zeiden allebei dat dit niet kon, hooguit door de hulpstoffen?!
Ben nu overgestapt op een merk wat ik al eerder heb gebruikt en hoop dat ik me weer beter ga voelen!
Mijn vraag: hebben meer mensen deze ervaring met anti-depressiva van een ander merk dan dat je gewend bent?

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

ja hoor en dat is niet alleen met anti depri.

(noem het altijd zo )gebruik zelf diazepam voor de spieren en ik kreeg altijd een bepaald merk,kreeg een ander merk en ik stond zo strak als het maar zijn kan...kwartje viel en gebeld...nee dat kan niet,nou denk het wel(had mijn huiswerk al gedaan en contact met huisarts gehad)...
dus oude merk weer terug....staat nu als medische indicatie! als je wilt dat je dit merk blijft houden,dan moet je je huisarts dat laten vermelden voor 1x dan is het geregeld!!
dus merk a op medische indicatie,komt dan bij de apo in de gegevens te staan..

ik heb het ook met brufen 600...kreeg ineens witte pillen,dacht nou ligt aan mij ?kan niet..
tot mijn man eens pakte van mij een halve neemt hij dan(eens per 6 mnd)en het werkte niet,dus nog een halve niet...nog een halve...joh zegt ie ,zijn die wel echt!
grappig bedoeld..maar voor mij was het gelijk duidelijk...

en dan hangen ze de bekende riedel op bij de apo..
tja het is maar een hulpstofje...die van mij maakte het pas nog bond,nou ja als u een ander kleurtje wilt :twisted: het staat in mijn dossier! (was een helderlicht hoor :lol: :lol: )

een vriendin van mij had het met een goedkoper merk anti conceptiepil...
dus het is echt niet alleen de anti depri...ik heb hier mensen gelezen met pillen voor hun hart..

dus echt het ligt niet aan u!

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Chocomelk »

rozemarijntje schreef:
ik heb het ook met brufen 600...kreeg ineens witte pillen,dacht nou ligt aan mij ?kan niet..
tot mijn man eens pakte van mij een halve neemt hij dan(eens per 6 mnd)en het werkte niet,dus nog een halve niet...nog een halve...joh zegt ie ,zijn die wel echt!
grappig bedoeld..maar voor mij was het gelijk duidelijk...
:shock:
Die heb ik dus ook die witte pillen laatst gekregen, had voorheen roze, ik had het gevoel dat ze weinig tot niets deden deze witte...
Ligt dus niet aan mij.

Moet binnenkort toch naar huisarts en zal er gelijk voor zorgen dat ik weer de roze terug ga krijgen.

Gesloten