@Moederslink: mooie typering van mannen onder elkaar
moederslink schreef:De handhaving van dit alles blijft het issue!
Hoe zie je dat voor je?
Yo, Handhavingsanekdote. Juni 2015.
*deurbel*
Door de wazige glas zijn twee gestalten te zien. Verkopers van energie, geloof, communicatie, onderhoudsabonnementen?
'Goedemorgen, u bent de bewoner van dit huis?'
'Al jaren.'
'Wij zijn van de milieupolitie.'
'Die bestaat niet. Waar bent u wel van?'
De heren tonen een pas. Naam, geboortedatum, in dienst van de gemeente, bureau Handhaving. Het is overigens een strafbaar feit om je uit te geven voor niet-bestaande instanties. Dit terzijde.
'Wat kan ik voor jullie doen?'
'We kregen een melding, dat er in het perk naast deze huizen platen asbest zouden zijn neergezet. Zijn die platen van u?'
We hadden, volgens de plaatselijke traditie, naast de schuur van buurvrouw bitumen golfplaten neergezet om later in de week af te voeren naar de vuilstort. Doet iedereen, meestal wordt er nog een rondje gemaakt of iemand nog meer zooi heeft om af te voeren.
'Ja, we hebben daar ...'
'Dat is gemeentegrond. Hoe zou u het vinden wanneer iemand in uw voortuin asbest neerlegt'
Hier moest ik lachen. We hebben volop jongeren in de buurt, die op straat eten of drinken en de verpakkingen ter plekke achterlaten.
'Ach, meneer, ik denk dat we hier elke week een halve vuilniszak vol rotzooi uit de tuin en het gemeenteperk vissen.'
'Maar weet u hoe gevaarlijk asbest is?'
Bitumen golfplaten bestaan uit zacht asfalt. Daar zit geen vezel asbest in.
'Absoluut. Sterker nog, mijn vader en ik hebben ervoor gezorgd, dat er asbestwetgeving kwam.'
We hebben de SP gecoacht, zodat ze een goed verhaal hadden, en tegelijkertijd het asbestkartel bij de EU in Brussel een paar spaken in de wielen gestoken.
'Dan vindt u het prima, wanneer iemand asbest in uw tuin dupt?'
'Waar komen jullie voor? Waarom bellen jullie bij ons aan? Er zijn zes huizen, waar die platen vandaan kunnen komen.'
'We kregen een melding...'
'Van wie?'
'Dat mogen we niet zeggen.'
'Fraai. Dan mag je melder teruggeven, dat we in deze buurt eerst elkaar aanspreken.'
'Het kan ook een anonieme melding zijn geweest via internet.'
'Dat is nooit anoniem, daar zit een IP-adres bij en dat is altijd te traceren.'
Later ontdekte ik, dat een anonieme melding via de gemeentesite onmogelijk is. Er moeten altijd contactgegevens worden achtergelaten. Leugen nummer twee van deze buitengewoon opsporingsambtenaren.
'Goed, maar wilt u die platen opruimen?'
'Zodra het kan, ja.'
Bonnenboekje werd getrokken.
'U heeft tot vanavond de tijd ...'
'Hoe denk je dat ik met deze pols die platen kan tillen?'
Net een week eerder vastgesteld, dat een windvlaag, een glazen deur en mijn persoontje geen gelukkige combinatie zijn. Vonden ze in het ziekenhuis ook, toen ze de drie open slagaders zagen. Deze heren zagen het verband pas, toen ik de pols praktisch onder hun ogen hield en eerst daarna ontdekten ze het tweede verband in mijn hals. Na een kleine discussie, inclusief de aankondiging van een klacht, kregen we een week de tijd om de platen af te voeren. Bonnenboekje opgeborgen.
'Goed, dan is dat zo afgesproken.'
'Nog niet helemaal. Jullie hebben nog steeds niet verteld waarom jullie vandaag wel langskomen, terwijl we jullie hier in geen jaren hebben gezien. Was het omdat in de melding het woordje 'asbest' opdook?'
Na veel gedraai, inclusief de aankondiging een afspraak met de leidinggevende te maken, bleek dat de goede gok te zijn. Ze werken met prioriteiten en gaan niet achter elke melding aan. Weten we dat ook weer.
Lang verhaal ingekort. Dit viel namelijk in een reeks andere valse 112-meldingen en vandalismeschades, zodat ik later die dag het politiebureau ben binnengelopen en alles heb verteld. Dat bleek toch een goed idee te zijn, want het telefoonnummer van de melding bij de gemeente was hetzelfde nummer als van de valse alarmeringen... Heeft mij wel een hele middag gekost en het inzicht gebracht, dat de koffie bij de politie stukken beter is geworden in vergelijking met het laatste bezoek.
Welkom bij handhaving anno nu. Meerdere leugens ophangen, geen feiten checken, direct standaard opvoedkundigpraatje afsteken zonder te kijken of te luisteren, geen hoor en wederhoor toepassen, bij de eerste tegenwerping bekeuring willen uitschrijven.
Dit verhaal is natuurlijk rondgegaan. Buurvrouw woont al 30 jaar hier en in al die jaren was er nog nooit over afval in het gemeenteperk geklaagd, laat staan dat de gemeente daarvoor langs is gekomen. Maar na dit bezoek ruimt niemand nog iets op van de heilige gemeentegronden.
Sinds begin dit jaar schijnt er elke week een veegploeg van de gemeente door de straat te gaan om het zwerfvuil te verzamelen.
Nu gaat deze anekdote over afval, met een volledig averechts effect. Hoe groot is de kans, dat een gemeente actief en succesvol handhaaft op overlast van houtrook?