Pagina 17 van 25

Re: grijskenteken

Geplaatst: 22 dec 2004 23:02
door Gast
Is goed Pa :P
Laten we maar met z'n allen blij lopen wezen dat er nu geen mogelijkheden meer zijn om betaalbaar mobiel te wezen. Ik verheug me al op de eerste belastingaanslag; heerlijk, betalen omdat ik een koekblik voor de deur heb staan. De kilometers worden wel aan de pomp afgerekend :twisted:

Re: grijskenteken

Geplaatst: 22 dec 2004 23:05
door Gast
Oops, nog even vergeten dat ik er wel een heel warm gevoel van krijg dat ik weer toegevoegd ben aan de grijze massa van keurige geelbetalers 8)
Voelde me toch wel een beetje schuldig zo in m'n omgebouwde autootje; net of ik wist dat ik crimineel bezig was :twisted:

Re: grijskenteken

Geplaatst: 24 dec 2004 00:16
door The Dixie Rebel
wat dacht je natuurlijk zijn we dat, grijs is niks anders dan de mix van een zwart/wit gestreept pakje

Re: grijskenteken

Geplaatst: 27 dec 2004 10:50
door GWO
Overgangsregeling? Onze auto van nog geen jaar oud, moet nog meer dan 10 jaar mee. Wat heb ik dan aan een overgangsregeling waarbij na x jaar toch moet worden gedokt, terwijl de auto onverkoopbaar blijft? Onacceptabel. De auto is volkomen legaal gekocht.

Nieuwe auto’s Zalmkleurig of Wijnrood met nieuwe regels? OK, ieder weet dan waar hij aan begint. Maar voor het bestaande wagenpark een UITSTERF CONSTRUCTIE, waarbij het kenteken bij de AUTO blijft horen.
De politieke wals dendert inmiddels door. De media zwijgt. Trosradar negeert het probleem en 160.000 gezinnen hebben een minder fijne Kerst gehad.
Joop Wijn wordt bedankt! Zalm ook bedankt! En het CDA wordt superbedankt!

Re: grijskenteken

Geplaatst: 29 dec 2004 13:57
door doblo cargo
Net als velen onder u krijg ik ook van allerlei mensen te horen dat ik onrechtmatig gebruiker was van de regelgeving.

Wel niemand die mij vertelde dat ik onrechtmatig gebruiker was toen ik twee jaar terug mijn auto, Fiat Doblo Cargo, kocht.

Van wege reorganisatie bij mijn werkgever, defensie, werd ik overgeplaatst en had vanwege de zeer goede openbaarvervoers mogelijkheden een tweede auto nodig.
Je overweegt dan alles en om dat een overplaatsing al geld kost omdat je de hele week van huis bent koop je dus maar een zo financieel gunstig mogelijk vervoermiddel.
Dit bleek dus voor mij een Fiat Doblo Cargo te zijn. aanschaf 15.000 euro.
Nu met het opkomst zijn van de nieuwe regelgeving wilde ik kijken of ik mijn auto kon inruilen en kwam bij de dealer. Deze wilde alleen inruilen als ik een nieuwe auto kocht en dan gaf hij maximaal 4000 euro.

Dit was dan nog een dealer die wel wilde inruilen er zijn al bedrijven die totaal niet meer inruilen. Wie allemaal zeggen dat dit eerlijk is en dat je dit had kunnen zien aankomen weet niet waar hij over praat. Maar mag mij dan meteen zeggen wie mij die duizenden euros die nu zo van mij ' gestolen, worden vergoed.
Bij de belasting kan je ze niet opgeven een andere auto kopen hoort ook niet meer bij de mogelijkheden en je zou dan bijna het illegale circuit ingaan om je auto kwijt te raken.
Tenslotte hoor je het wel vaker dat er spontaan auto's afbranden of gestolen worden. Ik zelf zal hier niet aan deelnemen maar ik kan mij voorstellen dat voor mensen wie het financiele water nu aan de lippen staat tot deze actie overgaan om er boven op te komen.

Wat deze regering met deze regeling voor elkaar krijgt is heel veel kapitaal vernietiging en heel veel mensen die financieel in de problemen komen. Ik hoop dat de minister zelf bij die gezinnen langs gaat om uit te leggen dat vakanties er niet meer inzitten en de extra's voor de kinderen ook niet meer mogelijk zijn omdat het gezin nu 1000 euro gemiddeld per jaar meer kwijt zijn aan hun auto die niets meer waard is.

Ze pakken hier niet alleen de eigenaren mee maar ook complete gezinnen die plotseling 100 euro in de maand meer kwijt zijn. Daarnaast zal de auto handel dit ook gaan merken omdat autos de komende jaren niet tot nauwelijks vervangen zullen worden en als ik een bedrijfje zou starten zou ik nu op de tweede hands markt gaan kijken naar een busje wat door de huidige eigenaar niet meer te betalen valt en er van af moet.
Dus ik denk met alle btw's etc die de staat vangt op een auto deze maatregel nog wel eens duurder uit kan zijn dan wat het opleverd.

Re: grijskenteken

Geplaatst: 29 dec 2004 15:18
door Gast
Zit ook geen lange termijn visie achter. In tegenstelling tot alle smerige morele praatjes van Wijn gaat het gewoon om wat extra geld vangen om de economie een zetje te geven door verlaging vennootschap belasting (wat heeft dit met wegenbelasting te maken???). Ze calculeren dit voor 2 jaar in en dan zien ze - of een volgend kabinet -wel weer verder :?
Ze wilden gewoon even snel cashen van een kleine, niet erg weerbare groep die ze gewoon monddood proberen te maken met de kreet:"je had het toch kunnen zien aankomen".

Re: grijskenteken

Geplaatst: 03 jan 2005 22:53
door rokamico
in het verleden is het grijs kenteken aangepast toen heeft men een minimale maat ingestelt, want toen had men normale personenauto's
als grijskenteken b.v peugeot205 gti waren zeer populair.
dit is toen ook afgeschaft maar er was een overgangsregeling was men eigenaar kon men blijven rijden verkocht men deze auto verviel de regeling. maar dit kabinet maakt wel meer sprongen zoals de afschaffing pc prive is toch ook net zo vreemd.

Re: grijskenteken

Geplaatst: 16 jan 2005 23:01
door GWO
Overgangsregeling? Onze auto van nog geen jaar oud, moet nog meer dan 10 jaar mee. Wat heb ik dan aan een overgangsregeling waarbij na x jaar toch moet worden gedokt, terwijl de auto onverkoopbaar blijft? Onacceptabel. De auto is volkomen legaal gekocht.

Nieuwe auto’s Zalmkleurig of Wijnrood met nieuwe regels? OK, ieder weet dan waar hij aan begint. Maar voor het bestaande wagenpark een UITSTERF CONSTRUCTIE, waarbij het kenteken bij de AUTO blijft horen. De politieke wals dendert inmiddels door. De media zwijgt. Trosradar negeert het probleem en 160.000 gezinnen hebben een minder fijne Kerst gehad.
Nu Wijns kronkels er politiek zo simpel en met vele onjuiste klokje / klepeltje argumenten en zelfs regelrechte leugens zijn doorgejast, begint inmiddels duidelijk te worden dat de verdere uitwerking van de regeltjes zoveel mogelijk geld moet opleveren, ook ten koste van veel kleine bedrijven en van zeer veel invaliden. Wijn gedraagt zich nu meedogenloos. Maar wat wil je, die man loopt na zoveel succes in de 2e en 1e Kamer helemaal naast zijn schoenen en met het hoofd in de wolken. Groot politiek succes hoor, die schoftenstreek van u!

Re: grijskenteken

Geplaatst: 17 jan 2005 11:55
door jaap.deboer
Iedere overheid die achteraf regelgeving (d.w.z. na aanschaffing auto met grijs kenteken) wijzigt kan worden beschuldigd van onbehoorlijk bestuur. Beter ware het geweest als men m.i.v. 1 januari 2005 nieuwe bestelauto's onder de nieuwe regelgeving had gebracht. Had iedereen geweten waar hij aan toe was.
TROS-RADAR zou hier aandacht aan dienen te besteden.
Men man best, iets minder netjes, de overheid bestrijden bij onredelijkheden.

Re: grijskenteken

Geplaatst: 26 jan 2005 17:09
door GuusW
De Telegraaf 26 januari 2005: Kop hoofdartikel voorpagina
Te gemakkelijk plukken burger irriteert Wijn !!!
WAT EEN SCHIJNHEILIGE MISPUNT. Bij het horen van het woord grijskenteken slaat hij volledig op tilt, liegt er zelfs om in de kamer en maakt zich via allerlei slinkse wegen sterk voor het onterecht PLUKKEN van 160.000 particulieren + vele tienduizenden kleine bedrijfjes. En voor de meeste invaliden heeft hij geen enkel pardon.

Ik wordt kotsmisselijk van dit mannetje.

Re: grijskenteken

Geplaatst: 31 jan 2005 19:40
door Gast
Eindelijk een politicus die doet waar hij voor is aangenomen: wetten aanpassen waarvoor ze in eerste instantie bedoelt waren.
Klinkt als een dooddoener maar het dekt de lading wel: 'eigenschuld dikke bult'

Re: grijskenteken

Geplaatst: 31 jan 2005 20:45
door Gast
next: hypotheekrente aftrek
o nee dat kan niet, daar scoor je niet mee in Nederland

Vriend Wijn is trouwens al flink afgegaan afgelopen week door zijn commentaar en dreigementen richting de nederlandse gemeenten voor wat betreft de lastenstijgingen. Heer Wijn schijnt zich niet te houden aan afspraken binnen de diverse overheden en zijn uitspraken zijn in tegenspraak met euro regelgeving en hij kan ze dus met geen mogelijkheid hardmaken.
Niet betrouwbaar dus - maar dat wisten we al - maar wel punten scoren :evil:

Re: grijskenteken

Geplaatst: 31 jan 2005 22:37
door Gast
Eigenlijk moet deze discussie niet eens over een politicus gaan. Wel over oneigenlijk gebruik wat nu recht wordt gezet.
Overigens geldt dit ook voor de hypotheekrenteaftrek. Deze is nooit ingesteld om rijken nog rijker te maken. Afschaffen dus voor hypotheken boven de 250.000 euro.

Re: grijskenteken

Geplaatst: 01 feb 2005 00:14
door Gast
Eigenlijk moet deze discussie niet eens over een politicus gaan. Wel over oneigenlijk gebruik wat nu recht wordt gezet
Dat is ook het probleem. Als het nu puur uit moreel oogpunt gebeurde maar het punt is dat Minfin op hele korte termijn een zak met geld nodig had ter stimulering van de economie en deze zak bij de grijsrijders vandaan probeert te halen onder het mom van een hoop moreel bla bla. Die morele bla, bla blijkt echter wel aan te slaan bij een hoop keizers dus Wijn is in feite een hele goeie politicus :twisted:

Maar de vraag blijft waarom wij - als autobezitters - op moeten draaien voor de spilzucht van de nederlandse staat. Waarom worden deze lasten niet evenredig verdeeld over de hele samenleving en wordt motorrijtuigenbelasting weer een echte wegenbelasting.
Antwoord is simpel: iedere geelrijder denkt dat het zo hoort en dat betalen voor de nettoprijs incl. btw een voordeeltje is in plaats van een reele prijs voor een verbruiksgoed.

Re: grijskenteken

Geplaatst: 01 feb 2005 19:04
door Gast
Maar de vraag blijft waarom wij - als autobezitters - op moeten draaien voor de spilzucht van de nederlandse staat.
Dat zouden de grijsrijders wel graag willen deze discussie maar dat is dus niet de vraag waar we het hier over hebben.
1) Grijsrijden voor particulieren afschaffen: ja
2) Belasting iha verlagen en de auto niet als melkkoe gebruiken: ja
En dus niet door 2 te beargumenteren tegen 1 zijn.

Re: grijskenteken

Geplaatst: 01 feb 2005 21:15
door Gast
Dus wel want het was een legitieme manier om een normale belasting op je vervoermiddel af te kunnen dragen in plaats van een superheffing :idea:

Re: grijskenteken

Geplaatst: 02 feb 2005 18:58
door Gast
1. Kan ik als particulier een auto met grijskenteken aanschaffen?
Ja dat kan. De overheid maakt in de wetgeving op dit moment geen onderscheid tussen particulier of ondernemer maar ziet de auto als het object van heffing.
2. Welke rechten kan ik ontlenen aan het kentekenbewijs?
Het kentekenbewijs heeft alleen betrekking op de wegenverkeerswetgeving en deze wetgeving heeft niets te maken met de belasting (fiscale) wetgeving. De inrichtingseisen voor het voertuig (wanneer voldoet het voertuig aan de definities voor het grijze kenteken) komen voort uit de wet BPM (belasting personenauto's motorrijwielen). Voldoet de auto aan deze (inrichtings) eisen dan is er bij aanschaf geen BPM verschuldigd. Dit is dus een éénmalig belastingvoordeel voor diegene die de auto nieuw koopt.
3. Wat is het verschil tussen motorrijtuigen en houderschapsbelasting?
De motorrijtuigenbelasting (een belasting die u moet betalen voor het gebruik van de weg) is in 1995 gewijzigd naar houderschapsbelasting. De ouderschapsbelasting valt onder de rijksbelasting wetgeving. De houderschapsbelasting is een aangifte belasting dat wil zeggen dat u zelf verantwoordelijkblijft voor tijdige betaling en ook of u het juiste bedrag heeft betaald. De maximale termijn van navordering (eventueel verhoogd met boetes) bedraagt vijf jaar. In de houderschapsbelasting is ook een bedrag aan provincieopcenten opgenomen. Dit bedrag is alleen verschuldigd door bezitters van een personen (geel) kenteken en van een grijskenteken waarvan de auto niet meer voldoet aan de gewijzigde inrichtingseisen.
4. Wat is een fiscaal geel verklaring?
Door wijziging in de grijskentekenregelgeving kunnen de tarieven worden opgetrokken naar het personenautotarief. Ondanks het oorspronkelijke afgegeven grijze kenteken moet u het hoge (personen) autotarief betalen.
5. Moet het kentekenbewijs worden aangepast of moet de auto opnieuw gekeurd worden? Nee, er vinden geen wijzigingen plaats die een aanpassing van het kenteken noodzakelijk maken. Het voertuig is alleen in een andere fiscale categorie geplaatst
6. Wat betekend de term in de handel "blijvend grijs"?
Blijvend grijs bestaat niet. Vaak wel een verkoopargument. Er is dan ook geen enkele garantie naar de toekomst dat de fiscale categorie ongewijzigd blijft.
7. Wanneer een nieuwe grijskentekenauto is besteld of aangeschaft welke zekerheden heb ik dan?
U heeft geen zekerheden. Het houderschapstarief kan altijd worden aangepast. Het niet betalen van BPM bij aanschaf is een belastingvoordeel op het moment van kopen.
8. Welke risico's kan een gebruikte grijs kenteken auto met zich meebrengen ?
De auto zal moeten voldoen aan de gestelde (inrichtings)eisen om voor het lage tarief in aanmerking te komen. Een zogenaamd fiscaal blok zal in de laadruimte van de auto moeten passen. Voldoet de auto niet aan de eisen, bijvoorbeeld de niet aangepaste auto's van voor 1 januari 1994, dan is hiervoor het hogere personenautotarief van toepassing. Dat de vorige eigenaar het lage tarief zou hebben betaald is geen garantie dat de auto werkelijk voldoet aan de laatste eisen. Door de ingewikkelde regelgeving i.v.m. vrijstellingen en uitzonderingen is het Centraal Bureau Motorrijtuigenbelasting (CBM) niet altijd op de hoogte of het juiste tarief berekend is. De fiscale controledienst van het CBM of een douanedienst kan door middel van van een visuele controle bevestigen of voor de auto het lage tarief van toepassing is.
9. Is er in 1998 geen positieve uitspraak van de Hoge Raad geweest inzake de grijze kentekens in het voordeel van SBG ?
Ja de grijskentekeneigenaren die door de aanscherping van de wetgeving per 1 januari 1995 het hoge tarief moesten gaan betalen hebben met succes geprocedeerd en het personenautotarief moest worden terugbetaald. Door de staatssecretaris van financiën is nog voor de uitspraak reperatiewetgeving doorgevoerd die als resultaat had dat het personenautotarief na de uitspraak wederom verschuldigd was.
10. Wat is een advies richting de toekomst?
Dat de overheid niet zal toestaan dat iedereen in een grijskentekenauto zal gaan rijden is duidelijk. In 1988 en 1994 heeft de overheid door het aanscherpen van de eisen gepoogd het grijsrijden voor particulieren naantrekkelijk te maken. In 1988 werden bestaande bezitters van dergelijke auto's nog geëerbiedigd (mochten blijven doorrijden voor het oude tarief) maar in 1994 werd de groep die de auto in bezit had ook met het personenautotarief geconfronteerd. Recente verkoopcijfers en uitlatingen van de de overheid geven aan dat de overheid zeker niet zal berusten in de situatie dat ook veel particulieren tot aanschaf van een dergelijke auto overgaan. Zolang de overheid de eisen van de inrichting vast houdt en niet een koppeling legt naar de doelgroep, de ondernemers die het voertuig gebruiken voor het vervoer van goederen, zal er ook moeten worden geaccepteerd dat er particulieren in een auto met grijskenteken rijden. De particulier is dan niet schuldig aan misbruik van de regelgeving maar de overheid is schuldig door onduidelijke criteria te formuleren. Daar individueel strijden tegen de overheid een onmogelijke en vooral onbetaalbare zaak is menen wij dat een belangen vereniging van grijskenteken bezitters noodzakelijk is. Collectief kunnen wij een vuist richting politiek maken en een eerlijke behandeling desnoods via de rechter afdwingen.
Bovenstaande is al erg lang bekend. Een gewaarschuwd mens telt voor twee zou je denken!

Re: grijskenteken

Geplaatst: 02 feb 2005 19:24
door Jaap van Beeren
:oops: Verdwijnt het grijs kenteken echt vanaf wanneer dan ,dat is geloof ik nog steeds niet bekend gemaakt ik heb er tenminste nog niets oficieel van gehoord ook al word er over gemoppert

Re: grijskenteken

Geplaatst: 02 feb 2005 20:36
door Gast
Grijs voor particulieren gaat echt verdwijnen per 1 juli. Lees dit forum maar goed dan ben je vrij aardig op de hoogte.

Re: grijskenteken

Geplaatst: 02 feb 2005 20:56
door Gast
Ter verdediging van het kabinetsbesluit zou ik het volgende willen aanvoeren. Ons belastingsysteem kende tot dusverre een aparte behandeling voor de Belasting Personenauto’s en Motorrijwielen (BPM) en de Motorrijtuigenbelasting (MRB) voor bepaalde bestelauto’s, de zgn. grijze kentekens. Voor deze bestelauto’s hoeft bij de aanschaf van de auto geen BPM te worden betaald. Dat scheelt enorm in de kosten, want in de praktijk bedraagt de BPM netto ongeveer een derde van de nieuwprijs van een auto. Bovendien is de wegenbelasting (officieel: motorrijtuigenbelasting) voor bestelauto’s met een grijs kenteken een stuk lager. Een harde voorwaarde voor het afgeven van een grijs kenteken is dat het gaat om een bestelauto. Officieel is zo'n auto niet bedoeld voor het vervoer van personen. Er is een gedetailleerde regeling welke auto's als bestelauto worden aangemerkt en welke niet.

Markant voor de regeling was dat het rijden in een bestelauto niet is voorbehouden aan bedrijven. Ook particulieren mogen in een bestelauto op grijs kenteken rijden. Deze regeling was echter reeds bij aanvang in eerste instantie bedoeld voor het midden- en kleinbedrijf.

In het Belastingplan voor volgend jaar wordt voorgesteld om de vennootschapsbelasting te verlagen. Een verlaging van het Vpb-tarief heeft een positieve invloed op het aantrekken van buitenlandse investeringen in Nederland, maar ook op het behoud van de in Nederland gevestigde bedrijven. Bekostiging van deze tariefsverlaging werd aanvankelijk gezocht in het afschaffen van de gehele regeling van de grijze kentekens. Na verzet vanuit de Kamer wordt nu door de staatssecretaris voorgesteld om voor ondernemers het grijze kenteken toch te laten bestaan. Voor bestelauto’s die worden gekocht door BTW-ondernemers om meer dan bijkomstig in de onderneming te worden gebruikt, gaat een teruggave van belasting van BPM gelden. Deze ondernemer heeft dan ook werkelijk recht op het verlaagde tarief voor de motorrijtuigenbelasting.

Overigens – maar voor het CDA spreekt dat voor zich – is bepaald dat voor gehandicapten de grijskentekenregeling gewoon kan blijven bestaan. Dat deze maatregel niettemin voor sommige huishoudens negatief uitpakt, is zonder meer waar. De wegenbelasting stijgt fors en het is moeilijker om de auto tegen een gunstige prijs in te ruilen. Daar staat tegenover dat het aanschafvoordeel behouden blijft en dat men jarenlang tegen een voordelig belastingtarief heeft kunnen rijden.
Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.