LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ABC Spaarplan

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Peter van Dongen
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 mei 2009 11:30

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door Peter van Dongen »

In alle geledingen van de maatschappij, bedrijven, regering, vrijwilligerswerk etc etc zijn de schijnheilige stropdassen wederom ontmaskert.
Stelen van de 'armen' is de 'rijken' dagelijkse bezigheid geworden.
Zij beseffen helaas niet dat als het er op aan komt de 'armen' het uiteindelijk voor het zeggen konden hebben in deze maatschappij.
Kortom massaal boycotten die hele troep net zolang totdat ze door de knieen gaan.
Helaas is dit niet mogelijk omdat er altijd een ten gunste van de 'rijken' verdeeldheid is onder de 'armen', als men maar ergens een klein voordeel voor zichzelf ziet, worden alle principes weer snel overboord gegooit en is onze enige kracht (gezamenlijk een front vormen) weer snel gedoemd te mislukken.
Zo ging het vroeger, zo gaat het nu en zo zal het altijd gaan.
Voorbeeldje: een week lang allemaal niet meer tanken bij de Shell en moet je eens zien hoe snel zij hun prijzen aanpassen.


Goede middag.

Rene77
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 jun 2010 09:58

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door Rene77 »

Mijn ABC spaarplan loopt aan het einde van 2010 af. Ik ben van plan dit niet af te wachten maar voortijdig af te kopen. Ik heb via mijn tussenpersoon het formulier ontvangen met het afkoopbedrag vermeld. Aan inlegpremie heb ik 7100 euro ingelegd. Het afkoopbedrag dat ook word uitgekeerd is 8400 euro.
Een winst dus van 1300 euro. Het zou zeer ongunstig zijn om het nu af te kopen, omdat ik dan belasting zou moeten betalen. Maar er staat niet specifiek bij waarover ik belasting moet betalen. Is dit over het gehele bedrag of over alleen de winst.?? Ik heb 14 en een half jaar maandelijkse premie betaald. de polis loopt over een half jaar af. Waarom wil ik nu afkopen. Heel eenvoudig. Ik wil de tweede financiele crisis voor zijn. Als ik nu al niet te laat ben.

Dus mijn vraag is. Over welk bedrag moet ik belasting betalen?

petersuzan
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 jun 2010 12:16

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door petersuzan »

Wij hadden ook 15 jaar geleden een ABC spaarplan geopend.
Nu na 15 jaar hebben we een bedrag van € 1850- minder uitbetaald gekregen.
Het is echt schandalig hoe ze de kleine man iedere keer weer in de maling nemen.
En dan kan iemand wel zeggen ,ach dan moet je goed dit of dat lezen.
Maar als je zo tussen persoon hebt,hoop je daar toch wat meer vertrouwen van t krijgen dan dit.
Ik las dat bij Peter77 zijn spaarplan afloopt,dan heb je geluk dat je nog zoveel winst hebt want wij hebben het deze week het geld gekregen met heel veel verlies.
We weten wel dat we nooit meer zoiets moeten doen.
Laat het een les zijn voor een hoop andere mensen die z`n soort rekening willen afsluiten.
Laat je niet gek maken door die mooie praatjes.
:evil:

yvonne s
Berichten: 122
Lid geworden op: 05 feb 2004 19:54

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door yvonne s »

Hallo

wij hebben jaren zitten te twijfelen om het af te kopen, uiteindelijk niet gedaan.
Na 15 jaar vorige week het geld gestort gekregen.Ben hartstikke blij dat we er vanaf zijn en hebben gelukkig winst .

yvonne s

FiscaalJurist
Berichten: 579
Lid geworden op: 05 dec 2008 09:39

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door FiscaalJurist »

Rene77 schreef:Mijn ABC spaarplan loopt aan het einde van 2010 af. Ik ben van plan dit niet af te wachten maar voortijdig af te kopen. Ik heb via mijn tussenpersoon het formulier ontvangen met het afkoopbedrag vermeld. Aan inlegpremie heb ik 7100 euro ingelegd. Het afkoopbedrag dat ook word uitgekeerd is 8400 euro.
Een winst dus van 1300 euro. Het zou zeer ongunstig zijn om het nu af te kopen, omdat ik dan belasting zou moeten betalen. Maar er staat niet specifiek bij waarover ik belasting moet betalen. Is dit over het gehele bedrag of over alleen de winst.?? Ik heb 14 en een half jaar maandelijkse premie betaald. de polis loopt over een half jaar af. Waarom wil ik nu afkopen. Heel eenvoudig. Ik wil de tweede financiele crisis voor zijn. Als ik nu al niet te laat ben.

Dus mijn vraag is. Over welk bedrag moet ik belasting betalen?
Je betaalt belasting over hetgeen je meer uitgekeerd krijgt dan je er in gestopt hebt. Bij jou dus EUR 1.300. Dit wordt dan in het jaar van afkoop bij je inkomen geteld en belast tegen het schijventarief van box 1 IB. Dit is maximaal 52%

Als de polis 15 jaar heeft gelopen is ie met de door jouw genoemde bedragen vrijgesteld (wel ieder jaar premie betaald in de verhouding maximaal 1:10, art 26a Wet 1964 oud). Het kan dus lonen FF een half jaar te wachten. Hierbij wel in ogenschouw nemen of er beleggingsrisico wordt gelopen in de polis. Zo ja dan kun je wellicht naar rentevast switchen?

Ben in ieder geval "blij" dat er meer uitkomt dan er in is gegaan :D

Mk
Berichten: 993
Lid geworden op: 01 aug 2005 19:51

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door Mk »

Je betaalt belasting over hetgeen je meer uitgekeerd krijgt dan je er in gestopt hebt.
Geldt dat ook voor dit soort plannen waarbij klanten de inleg uit bijvoorbeeld hun spaarloon hebben gehaald (direct doorstorten)?

FiscaalJurist
Berichten: 579
Lid geworden op: 05 dec 2008 09:39

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door FiscaalJurist »

Mk schreef:
Je betaalt belasting over hetgeen je meer uitgekeerd krijgt dan je er in gestopt hebt.
Geldt dat ook voor dit soort plannen waarbij klanten de inleg uit bijvoorbeeld hun spaarloon hebben gehaald (direct doorstorten)?
Bij mijn weten wel, alleen zal het geld dan terugmoeten naar de spaarloonregeling om daar de blokkade termijn uit te zitten. Of die terugstorting alleen de betaalde premies geldt of het gehele bedrag weet ik niet. Daarbij komt per 15 september 2010 het spaarloon vervroegd vrij. Misschien kan bij afkoop voor die datum het geld per 15 september toch genoten worden? Neem contact op met je tp of de maatschappij voor de details, ik ben niet dagelijks bezig met fiscale spaarloonproblematieken.

Gesloten